Even advies gevraagd: Baan aangeboden gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Even advies gevraagd: Baan aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:25

Hoi bokkertjes,

meestal dop ik mijn eigen boontjes wel maar ik heb toch even een paar nuchtere ogen nodig m.b.t. het volgend punt, voornamelijk omdat ik erg betrokken ben bij mijn familie en ik bang ben dat ik daardoor zelf geen nuchtere kijk heb.

Anyways: Vorige week dinsdag heb ik mijn CV online gezet op nationale vacature bank. Hierin gaf ik aan verder te willen groeien in de veiligheidssector, a.k.a. ik ben op zoek naar een baan als brandwacht o.i.d. zodat ik al een opstapje heb richting veiligheidskunde. Deze opleiding ga ik begin volgend jaar starten.

Nu had ik in mijn hoofd een parttime baan daarin te zoeken, dat komt wel vaker voor in die sector en daarnaast bij ons familiebedrijf (restaurant) te werken. Zo kan ik wat meer aan mijn toekomst gaan werken maar heb ik altijd nog de zekerheid van een baan waar ik ook plezier aan heb (We zijn bezig met de opstart van een cateringbedrijf naast de brasserie, dat wordt mijn verantwoordelijkheid). Ik ben dus niet vies van werken of overwerken. Wel is de flexibiliteit die met deze banen komen erg prettig van mij want daarnaast neem ik ook nog wel opdrachten aan zoals het maken van schilderijen en digitale ontwerpen/art.

Echter, ik werd nog geen 12 uur nadat mijn CV online stond gebeld door een marketingbedrijf. Of ik interesse had in een baan bij hun. 40 uur, auto van de zaak, vast contract etc etc.

Nou heb ik helemaal niks met marketing, maar heb er ook geen goed beeld van, denk naja, op sollicitatiegesprek, ik zie wel.

Goed, het aanbod is als volgt:
Nul-uren contract met een salaris die 91 cent hoger ligt als mijn huidige. Ik kom daardoor in de problemen met huur- en zorgsubsidie (geen recht meer op) en uiteraard krijg ik ook geen tip meer. Oftewel ik ga er ruim 200 euro per maand op achteruit. Reiskosten worden vergoed, na 4 maanden een evaluatie of we verder gaan met elkaar en na een half jaar misschien promotie.

Echter, bedrijven in deze sector staan er om bekend te werken aan de hand van bonussen, zo deze ook. Red je de target niet lig je er uit, dit betekend voor veel mensen heel erg veel overwerken maar er niet voor doorbetaald worden.

Anderzijds, in kan daar in de loop van de jaren meer promotie maken als bij mijn huidige werk. Met een beetje geluk...

Nu zit ik dus met het volgende, ik heb dit aanbod liggen dat in het begin financieel moeilijk te behapstukken is voor mij maar in de toekomst erg leuk kan worden. Alleen, ik wil richting de veiligheidskunde, niet de marketing. De kans dat ik nog een voltijds opleiding kan volgen en mijn hobby's kan uitoefenen naast deze baan is erg klein.

Het is voor mij heel makkelijk nu om toch lekker veilig bij het bedrijf van mijn ouders te blijven en rustig rondkijken of ik ergens een baantje in de veiligheidssector erbij kan doen. Dit betekend alleen dat het nog 4 tot 6 jaar duurt voor ik echt serieus promotie kan gaan maken als veiligheidskundige (door mijn opleiding).

Ben ik nu dom bezig door nee te zeggen tegen het aanbod dat ik heb gekregen?
Ik heb zelf de indruk van niet, maar ik ben ook wel zo iemand die de veiligste weg (ha-ha) probeert te vinden, ik ben immers alleenstaand.

Dus: Duik ik in het diepe en zie wel waar het schip strandt in de hoop flink promotie te maken?
Of: Neem ik de veilige route, doe wat langer over promotie maken maar loop weinig tot geen risico en doe wat ik wil?

Thanks for reading!

Eilish

Re: Even advies gevraagd: Baan aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:29

Als ik het zo lees klinkt het niet erg aantrekkelijk. Dat je een baan aangeboden krijgt betekent niet dat je verplicht bent om hem aan te nemen hoor :) Ik zou nog verder zoeken. Alleen als je echt nu werk nodig hebt zou ik het aannemen, anders niet.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:30

Ik zou het risico alleen lopen als het je droombaan is. Zo te horen is dat het niet, dus waarom dan veel op het spel zetten?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:33

Ik lig al 10 jaar uit de markt (al 10 jaar dezelfde baan) en heb nu in totaal 6 sollicitaties op mijn naam staan, ik ben bij alle 6 aangenomen -Ik werk sinds mijn 14e parttime, sinds mijn 17e fulltime). Ik heb er dus niet zo veel ervaring in :p. Daarnaast, zoals ik al zei, zoek ik steeds de veiligste weg, ligt een beetje in mijn aard maar ik voel me er af en toe ook echt een trut door, lekker makkelijk bij mams en paps blijven (ik ben 32 en tis echt geen werken voor paps en mams hoor, het zijn gewoon bazen, geen ouders en ik werk volledig zelfstandig in een semi-leidinggevende positie) maar ik heb het gevoel dat mijn beoordelingsvermogen beïnvloed wordt en dat ik te weinig ervaring heb om een dergelijke keuze te maken.
Daarnaast kan ik het moeilijk aan mijn ouders vragen -O- .
Dus vandaar :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:35

Wat voor werk moet je precies doen. Want het klinkt erg vaagin combinatie met jouw ervaring.Een marketingbedrijf is voor mij een bedrijf dat voor andere bedrijven de marketing oppakt: zich bezig houdt met SEO met dta analyse, met het creeeren van leads etc .

daarentegen klink het opzetten van een cateringbedrijf helemaal niet vaag en heel interessant.
Een nul uren contract en als je je target ( wat voor target ? ) niet haalt lig je eruit ... Klinkt neit als een bedrijf waar ik voor zou willen werken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:36

Dat ging ik ook niet doen, er geld op inleveren, en dan nog eens werk doen waar je niks mee hebt!
Als je nu werkeloos was dan was het een ander verhaal, maar je hebt nu de luxe om te kunnen wachten op iets wat je leuk vindt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:41

Nee geen werk gaan doen waar je niks mee hebt.
Je leeft niet om te werken, je werkt om te leven. Dus graag iets gaan doen wat je ligt en waar je van juni leven en niet de onzekerheid ingaan en niet weten wat je toekomst is en er financieel nog op achteruitgaan ook :n

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:41

Ja wat moet ik precies doen, marketingpraatjes bij mensen die al interesse hebben getoond gebruik te willen maken van de diensten van een bedrijf. In de toekomst zou dat BtoB kunnen worden en daarna een leidinggevende positie.

De reden dat ik uitgenodigd ben is omdat ze daar erg gelukkig worden van mensen uit de horeca omdat ze bekend staan harde werkers te zijn en niet zomaar even thuis blijven om een pijntje. A.k.a. ik had de baan min of meer al voordat ze me uberhaupt hadden gezien.

Die targets heb ik van internet af getrokken bij mijn research naar het bedrijf. Nou is dat wel wat zwart-wit omdat er ook ex-werknemers tussen zitten. Je moet sowieso 33 verkopen per maand doen. Daarna komt er een bonus bij kijken. Ik ken de exacte details niet maar dit is wat ik herhaaldelijk terug vind. Ook dat men vaak tot 12 uur 's nachts door werkt om maar aan de targets te komen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:42

Thanks, heel erg duidelijk, ben blij dat iedereen hetzelfde er over denkt *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:43

Nou, voor mij is 200 euro best veel, dus dat zal bij mij al een no go zijn. Plus het risico; red je het niet lig je er uit. En dan heb je niks meer.
Zo te horen is dit niet je droombaan. Ik zou lekker verder zoeken en proberen iets te vinden wat je ook leuk vind.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:46

Nou, dat klinkt niet als een geweldig aanbod. Zou hem vooral lekker laten gaan!
Komt vast nog genoeg op je pad.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:46

Brandwacht vragen ze best vaak, dus dat komt wel op je pad.
Deze baan dus echt niet doen als je hart daar niet ligt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:47

Dat klinkt niet als een maketing functie, meer als sales. Dat moet je echt liggen om je targets (relatief makkelijk) te halen..

Voor echte markering functies is de competitie groot, daarvoor zullen ze niet zo snel iemand aannemen zonder marketing opleiding/ervaring.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:55

Ik zou het ook niet doen... noet als je nu niet weg hoeft of ontevreden bent.

Zolang je er bijv door vastigheid of financieel niet flink op vooruit gaat dan zou ik niet iets kiezen wat je niet wil. Zeker niet als je er eigenlijk op achteruit gaat :n
Vergis je niet in die targets ! Ook die gaan omhoog. En de opmerkingen in de trant van harde werkers en blijven niet thuis krijg ik alleen al de kriebels van. Oftewel je bent er gewoon punt uit.

Je schetst hier 2 opties maar vergeet even dat er nog een derde is ;) Je kan over een tijdje ook een hele leuke baan met goede pluspunten tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:04

dat nul uren contract is voor mij al voldoende om hier niet op in te gaan. Evaluatie na vier maanden en dan ook nog marketing??
Dit werk moet je liggen, anders absoluut niet aan beginnen.
En om het geld tja dat is voor iedereen anders.
Ik zeg altijd beter weinig en veel lol dan veel en weinig lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:09

Dit is dus een sales bedrijf geen marketing. en dat zijn vaak nare banen. niet doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:11

Citaat:
In de toekomst zou dat BtoB kunnen worden en daarna een leidinggevende positie.

Je schrijft het al: zou. Ze kunnen jou van alles vertellen, maar dat betekent niet dat die mooie toekomstplannen ook werkelijkheid gaan worden. Misschien beloven ze dat wel aan elke nieuwe werknemer.
Het klinkt als een functie die niet bij jou past, niet bij je ambities past en niet bij je levensstijl qua inkomen en werkdruk. En je zit niet op hete kolen om elke baan aan te grijpen. Waarom in vredesnaam zou je het nog overwegen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:13

MariekeB schreef:
Dit is dus een sales bedrijf geen marketing. en dat zijn vaak nare banen. niet doen.

Dit dus. En die maken het mooi door te roepen dat je een auto van de zaak etc krijgt en mooie doorgroeimogelijkheden hebt.

Heel eerlijk; je hoeft niet weg waar je nu zit toch? Dan hoef je ook niks aan te pakken waar je op de eindstreep mee achteruit gaat.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:13

Je geeft aan dat je vaak voor de makkelijkste/veiligste weg kiest, maar ik proef dat je daar een beetje negatief over doet. MAAR er is echt niks mis mee hoor. Lekker doen wat je wilt en je eigen plan trekken, dat is pas echt lef hebben.
Ik denk dat als je nu van baan verandert je ontzettend veel spijt krijgt van de beslissing. Volgens mij moet je gewoon je eigen weg blijven volgen.
En waarom zou je van baan willen veranderen? Wat zou de drijfveer zijn om je 'dromen' opzij te zetten? En wat moet je er eventueel voor laten? Ben je er dan nog steeds blij mee?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:24

Ik zie meer nadelen als voordelen in jou verhaal, dus nee ik zou het niet doen.

-minder geld, voor meer werken.
-hobby die je niet meer kan uitoefenen.
-niet in de branche waar je wilt werken.

de baan in ook niet voor vast als er targets gehaald moeten worden.

Dus ga lekker doen wat jij leuk vind, met wat meer geduld krijg je een baan in jouw branche keuze, kan je een opleiding gaan volgen en je familie helpen en nog een plus punt je houd meer over aan het eind van de maand.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:31

Even voor de duidelijkheid: Je zet je CV online en ze reageren met een totaal andere baan die niet eens heel aantrekkelijk is?

Het feit dat het een totaal andere baan is dan je wilt... Is dat ze sowieso kennelijk iedereen daarvoor benaderen? Heel bot gezegd, ga ik naar de groenteboer, vraag ik ook niet om gebak?! Het feit dat ze je al benaderen lijkt mij ehm.. Tjah... "Haal binnen want dan krijgen we een bonusje, maakt verder niet uit".

Verder maken ze je lekker met een soort "je kan dit en dit krijgen" en is het een aanbod waarmee je achteruit gaat, meer moet werken en nog niet verder kunt groeien, want daarom ging je iets zoeken.

Persoonlijk snap ik niet dat je over zoiets nog na moet denken ;) Als je nu niets anders had...

(Heb dat zelf ook ooit gehad, kreeg aanbiedingen en verhalen dat ik letterlijk heb gezegd "KUN jij lezen?" "Ja." "DOE DAT DAN, staat toch duidelijk in wat ik zoek. Val mij alsjeblieft nooit meer lastig met je onzinnige dingen" :') (Na 3 van die gesprekken mijn CV ook offline gehaald... Ook omdat ik steeds onaardiger ging reageren :'))

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 18:49

Thanks voor alle reacties! Ik twijfel niet meer :D. Ik hou me gewoon bij mijn originele plan.

@MacavityL & MariekeB: Zo erg ben ik er nou in thuis :p. Sales dus...

@Mondy: Ik ben niet ontevreden over mijn huidige baan, behalve dan dat ik niet zo ver kan groeien als ik wil. Dat gevoel wordt versterkt omdat ik inmiddels 32 ben :/.

En die targets, daar had ik niet eens bij stil gestaan :/.
En ik begrijp hun insteek wel, maar er is een verschil tussen hard werken en je helemaal uit de naad werken... Ik zat daar ook al raar bij te kijken.

@MariekeB: Thanks, maakt het nog makkelijker!

En inderdaad, had een telefoniste aan de telefoon, toen ik twijfelachtig reageerde begon ze over een auto van de zaak. Dat alarmeerde me meer als dat het me aanmoedigde :').

@LauraO: Thanks! En ja, zal er veel voor moeten laten :/.

@Liannetje86: Ja, er stond duidelijk boven: Brandwacht/Veiligheidskundige in opleiding :roll: . Mijn eerste vraag ook op het gesprek was, waarom ik? Toen kwam hij dus met het argument dat horecamensen harde werkers zijn... Geen slecht argument maar heb er zelf weinig aan natuurlijk.

Dat ik er over nadenk is puur omdat ik lang niet gesolliciteerd heb, je een gegeven paard niet zomaar even in de bek kijkt en de veiligste weg niet per definitie de beste is en ik bang ben er niet goed nuchter naar te kunnen kijken door omdat ik voor mijn familie werk. Vandaar mijn vraag :p moest het even uit het perspectief van anderen zien.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:01

Goedzo!! Lekker bij je eigen plan houden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:08

Goed zo!

Ook ik zou het niet doen het klinkt niet als een leuk en zekerheid bij die bedrijf waar je die baan aangeboden kreeg en het is ook nog eens niet wat je wilt en zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:26

Zou er een lief belletje aan terug wagen en ze vriendelijk vragen of ze je CV gelezen hebben. Verder zou ik in je CV een stukje erbij zetten dat je niet op recruiters zit te wachten.