Harvard University, een droom of een mogelijkheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

Harvard University, een droom of een mogelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:07

Al een tijdje zit ik te dubben over mijn toekomst, nu in 4vwo wordt er al veel gevraagd naar de opvolgende studie, en ook vooral, wáár je die wil gaan volgen.
Universiteiten in Nederland bezocht, dat leek me leuk en leerzaam :j
Toch hebben de universiteiten in het buitenland mij ook enorm geboeid, het lijkt me geweldig om de sfeer daar te ervaren en niet alleen de vertrouwde manier van leren zoals die in Nederland is toe te passen.
Natuurlijk spoken er dan wat gekke ideeën rond, wat zou het gaaf zijn om bij Harvard binnen te komen, of een van de andere Ivy League Universities.
Naast het feit dat dit waarschijnlijk immens veel geld kost restte mij de vraag, is het mógelijk om hier binnen te komen, als Nederlander? Het internet vertelt mij dat de kans extreem klein is omdat je er hoge scores voor moet halen en 6 op de 100 mensen maar worden toegelaten.
Is het dan echt zo onmogelijk als het lijkt, of kan dit wel degelijk?
Mijn directe omgeving kon hier niet echt een antwoord op geven, dus ik besloot het een kans te geven op bokt :) Wat weten jullie ervan?
Ik ben hier erg benieuwd naar, studeren in het buitenland (wel of geen Harvard) lijkt me in ieder geval ontzettend gaaf, ook al is het maar voor een paar maanden :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Harvard University, een droom of een mogelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:09

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:15

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:20

Pfoe, dat weet ik niet precies, maar er is vast wel een bokker die het kan uitleggen en op welk niveau dat zou zijn :D

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:23

What do the scores mean and how are they used in the admissions process?

For the SAT, the scores range from 200-800 on each part of the test. For the ACT, scores range up to 36 composite. Typically, students admitted to Harvard will have test scores in the 600-800 range for SAT or 28+ for ACT. You should research individual colleges in the US to see what their expectations are. The Harvard Admissions Office understands that students from educational systems abroad have different background preparation than applicants from the US and will view the results sensitively with that knowledge in mind. Test results are only one part of the application – your grades at GCSE, A-level (or IB or other academic credentials), your involvement in extracurricular activities, your essays, the letters of recommendation from your teachers and headmaster or careers advisor, and the alumni interview are all equally valuable parts of the admissions decision process. Personal qualities such as confidence, optimism, selflessness, open-mindedness, curiosity and energy are highly valued, and cannot be tested in a quantifiable manner. In contrast to the UK system, how you come through as a person in your application, in your personal essay, and through the teachers’ recommendations, is just as important as the SAT or ACT test results.

Als je even goed doorklikt kun je dit vinden :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:25

Wat je ook kan doen, studeren in Nederland en dan een semester of twee in het buitenland. Afhankelijk van je universiteit, studie en prestaties is een uitwisseling met Harvard of andere prestigieuze universiteit mogelijk.
Is ook een stuk goedkoper dan zelf naar Harvard oid gaan. De collegegelden zijn er hoog.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:27

Lieke schreef:
Wat je ook kan doen, studeren in Nederland en dan een semester of twee in het buitenland. Afhankelijk van je universiteit, studie en prestaties is een uitwisseling met Harvard of andere prestigieuze universiteit mogelijk.
Is ook een stuk goedkoper dan zelf naar Harvard oid gaan. De collegegelden zijn er hoog.

Hierbij dan wel de kanttekening dat ook vaak voor buitelandse minors er (veel) collegegeld word gerekent in de UK of US ;)
Laatst bijgewerkt door karlli op 01-07-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:34

karlli schreef:
What do the scores mean and how are they used in the admissions process?

For the SAT, the scores range from 200-800 on each part of the test. For the ACT, scores range up to 36 composite. Typically, students admitted to Harvard will have test scores in the 600-800 range for SAT or 28+ for ACT. You should research individual colleges in the US to see what their expectations are. The Harvard Admissions Office understands that students from educational systems abroad have different background preparation than applicants from the US and will view the results sensitively with that knowledge in mind. Test results are only one part of the application – your grades at GCSE, A-level (or IB or other academic credentials), your involvement in extracurricular activities, your essays, the letters of recommendation from your teachers and headmaster or careers advisor, and the alumni interview are all equally valuable parts of the admissions decision process. Personal qualities such as confidence, optimism, selflessness, open-mindedness, curiosity and energy are highly valued, and cannot be tested in a quantifiable manner. In contrast to the UK system, how you come through as a person in your application, in your personal essay, and through the teachers’ recommendations, is just as important as the SAT or ACT test results.

Als je even goed doorklikt kun je dit vinden :)

Ik snap niet zo goed hoe je dan die resultaten behaalt, welke (Nederlandse) toetsen moet je doen om de scores te halen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:35

Engeland is inderdaad erg duur. Als je toch wat van de 'Engelse' cultuur mee wilt pikken, zou je kunnen kijken of je kunt uitwijken naar Scotland of Ierland. Hier is het studeren een stuk goedkoper, maar heb je natuurlijk niet de echte top universiteiten.

Ik mis in je OP geloof ik wát je wilt gaan studeren, dat kan natuurlijk ook een hele hoop uitmaken in je uni keuze! Ik heb een half jaar in het buitenland gestudeerd (in Zweden) als mijn minor en heb hier echt een ongelooflijk goede tijd gehad en veel van geleerd :j Let er wel op dat je in dit soort dingen wel compleet in het diepe wordt gegooid zonder 'back up', als in - geen ouders/vrienden dichtbij, je alledaagse dingen zijn opeens helemaal weg. Dit is niet voor iedereen weggelegd en hier moet je wel mee overweg kunnen.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:42

Lonni schreef:
Ik snap niet zo goed hoe je dan die resultaten behaalt, welke (Nederlandse) toetsen moet je doen om de scores te halen?

Het zijn geen (Nederlandse) toetsen. Dit zijn verplichte toesten om uberhaupt te laten zien dat je niveau voldoende is om enige kans te maken op de Uni. Je moet deze dan ook naast je diploma maken/behalen en met goede scores, anders is er simpelweg geen kans dat je binnenkomt.

Drie onderdelen van de SAT bijvoorbeeld: Critical Reading, Writing en Math.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:45

we hebben het hier toch over harvard? wat heeft UK er dan mee te maken :+

Mooie droom TS! hou er wel rekening mee dat het voor d amerikanen zelf heel lastig is om erop te komen, door de hoge eisen vd school. Essays, extra activiteiten buiten school om.. mensen daar beginnen vanaf hun 13e/14e, zo niet eerder er al mee om zo de kans te vergroten om aangenomen te worden (geld overigens voor alle Ivy Leagues..)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-07-17 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:46

Is Hardvard US? Ik haal ze altijd door elkaar :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:48

Ivy League is USA :j Princeton, Brown, Yale, Harvard, Columbia, Dartmouth en nog een paar :=

Cambridge + Oxford = 'beroemde' uk :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:49

Dan kun je het bovenste deel van mijn post negeren :)) Maar 't onderste is niet UK related!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:49

Piekosjj schreef:
Engeland is inderdaad erg duur. Als je toch wat van de 'Engelse' cultuur mee wilt pikken, zou je kunnen kijken of je kunt uitwijken naar Scotland of Ierland. Hier is het studeren een stuk goedkoper, maar heb je natuurlijk niet de echte top universiteiten.

Ik mis in je OP geloof ik wát je wilt gaan studeren, dat kan natuurlijk ook een hele hoop uitmaken in je uni keuze! Ik heb een half jaar in het buitenland gestudeerd (in Zweden) als mijn minor en heb hier echt een ongelooflijk goede tijd gehad en veel van geleerd :j Let er wel op dat je in dit soort dingen wel compleet in het diepe wordt gegooid zonder 'back up', als in - geen ouders/vrienden dichtbij, je alledaagse dingen zijn opeens helemaal weg. Dit is niet voor iedereen weggelegd en hier moet je wel mee overweg kunnen.

Echt de letterlijke studiekeuze ben ik nog niet uit, ik wil graag wat met mensen gaan doen, dus de sociale studies. Ook rechten lijkt me leuk om te doen :j
Het stukje zelfstandigheid lijkt me erg leuk en leerzaam, daarnaast zal ik daar ook mensen ontmoeten :D

karlli schreef:
Lonni schreef:

Het zijn geen (Nederlandse) toetsen. Dit zijn verplichte toesten om uberhaupt te laten zien dat je niveau voldoende is om enige kans te maken op de Uni. Je moet deze dan ook naast je diploma maken/behalen en met goede scores, anders is er simpelweg geen kans dat je binnenkomt.

Drie onderdelen van de SAT bijvoorbeeld: Critical Reading, Writing en Math.

Ah zo! Hoe gaat het maken van zulke toetsen in zijn werk? Waar kun je een aanvraag doen deze te maken bijvoorbeeld?

Ik zie ook in dat het misschien wat 'onrealistisch' is, de vraag was of het mogelijk zou zijn. Als dat niet het geval is zou ik altijd nog kunnen kijken naar zoals eerder genoemd een semester in het buitenland :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:51

Je was niet de enige hoor, iemand anders zei het ook al := maar beetje verwarrend _O-

https://college.harvard.edu/admissions/ ... #education

Erg grappig, hier zie je gewoon alle vragen van de application. o.a. of je ouders bij elkaar zijn zoniet, waarom niet en bij wie leef je, wat ze doen, etc... hoezo status gericht :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:54

Wat voor studie wil je gaan doen op een Ivy League (IL is trouwens Amerika, niet Engeland)? Als je concreet hebt wat voor studie je wil gaan doen, kun je beter zoeken naar een passende uni. :)

Let wel, het is super moeilijk om binnen te komen. Tenzij je straight A's heb of kennissen/familie binnen de juiste kringen..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:56

Ik zou dan persoonlijk eerst gaan bedenken wát je wilt gaan doen, in plaats van wáár. Denk eraan dat je studie ontzettend lastig en vervelend gaat worden als het toch niet is wat je leuk/interessant vind, hoe goed aangeschreven de universiteit ook staat. Zoek dus eerst uit wat je wilt gaan doen, en daarna welke uni daar het beste bij zou kunnen passen. Wellicht is het rechten programma op een andere universiteit ook veel beter/hogere kwaliteit dan het rechten programma op Harvard.

Ook wellicht iets om over na te denken: een studie als rechten is erg land-specific. Je leert in de US natuurlijk US law en dat zal hier in NL best nog wel eens erg nutteloos kunnen zijn. Wil je in de US blijven wonen om daar in dat veld te gaan werken?
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 01-07-17 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:56

Zijn er geen leuke uni's in Indonesië?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:57

Lonni schreef:
Ah zo! Hoe gaat het maken van zulke toetsen in zijn werk? Waar kun je een aanvraag doen deze te maken bijvoorbeeld?

Ik zie ook in dat het misschien wat 'onrealistisch' is, de vraag was of het mogelijk zou zijn. Als dat niet het geval is zou ik altijd nog kunnen kijken naar zoals eerder genoemd een semester in het buitenland :D

Deze toetsen zijn wel gewoon in NL te maken, wat ze kosten zou ik zo niet weten maar houd daar ook rekening mee. Exact hoe en wat en waar weet ik niet, zo ver heb ik het nooit opgezocht met mijn vroegere eventuele plannen voor semester.

Voor SAT is bv gemiddelde score 1500 en om toegelaten te worden zit je ongeveer op 2100+ (ouf of 2400).

Bijna alle Uni's is US vragen naar deze toets(en) maar natuulijk niet allemaal met zulke eisen ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:59

Ik denk persoonlijk ook dat je je niet moet beperken tot die scholen. Als je dit echt wilt en je zet alles op alles, ga je dan de volledige droom opgeven als het niet lukt om binnen te geraken?
Een vriendin van mij is in Chicago rechten gaan studeren en woont/werkt intussen in New York en heeft daar de tijd van haar leven.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 21:06

Tieneke schreef:
Ik denk persoonlijk ook dat je je niet moet beperken tot die scholen. Als je dit echt wilt en je zet alles op alles, ga je dan de volledige droom opgeven als het niet lukt om binnen te geraken?
Een vriendin van mij is in Chicago rechten gaan studeren en woont/werkt intussen in New York en heeft daar de tijd van haar leven.

Het is ook niet echt een beperking, mijn wereld zal niet vergaan als ik de mogelijkheid niet heb, ik was erg benieuwd naar óf het zou kunnen en zo ja, hoe dan. Een andere (minder hoog aangeschreven) school zal voor mij ook zeker voldoen :j

Piekosjj schreef:
Ook wellicht iets om over na te denken: een studie als rechten is erg land-specific. Je leert in de US natuurlijk US law en dat zal hier in NL best nog wel eens erg nutteloos kunnen zijn. Wil je in de US blijven wonen om daar in dat veld te gaan werken?

Daar had ik nog niet over nagedacht :)* Ik wil graag in Engeland wonen, dus dan zou een Universiteit in Engeland geschikter zijn.

lieveli schreef:
Zijn er geen leuke uni's in Indonesië?

Helaas ben ik niet echt op zoek naar een Conimex Indonesische Gerechtenstudie :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:09

Helaas -O-

Afbeelding

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:05

De SAT's en ACT's kan je onder andere doen op de Amerikaanse school in Den Haag en de Amerikaanse school in Rotterdam. Maar binnen komen op Harvard is heel lastig en 4 jaar daar studeren is voor de meeste onbetaalbaar (een buitenlandse student betaalt meer als $50,000 per jaar). Je kan ook overwegen om tijdens je studie onderzoek te doen op een Amerikaanse universiteit. Dan hoef je geen tuition te betalen en binnen komen is geen probleem. Je neemt dan direct contact op met de onderzoeksgroep waar je graag stage zou lopen. Als je nog vragen hebt let me know. Ik heb 6 jaar in de VS gewoond en ook de SATs etc gemaakt dus ik kan je wel wat meer vertellen over hoe dingen precies gaan :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:23

heb je al eens nagedacht over University College Utrecht?