geen vakantiegeld , hoe een werkgever in gebreke stellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

geen vakantiegeld , hoe een werkgever in gebreke stellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:31

Hoe kan ik het beste een in gebreke stelling maken vanwege het uitblijven van het vakantiegeld?
De helft is overgemaakt eind juni, de andere helft "krijg"ik nog. Er is geen datum vastgelegd maar mondeling door de directie medegedeeld
ik heb een vast contract, 32 uur, tijdelijk 24 ivm ouderschapsverlof

Ik wil zeker weten dat ik dit vakantiegeld zsm ontvang. Welke termijn moet ik aanhouden, is 14 dagen gebruikelijk of mag het ook 7 dagen zijn? Wat is verplicht of gebruikelijk om erin te vermelden?

Ik begrijp dat dit de verstandhouding niet ten goede komt maar ik wil graag mijn geld ontvangen wat zelfs wettelijk gezien in 1 keer ( of maandelijks) betaald moet worden. In het contract staat 1 keer eind juni. Er word bij navraag erg vaag gedaan waardoor ik het zwart op wit wil hebben dat ik niet akkoord ga met het eenzijdig bepalen dat het in termijnen komt

Tevens heb ik overuren gemaakt met de ( helaas mondelinge) afspraak dat ik deze uitbetaald zou krijgen. Ik heb hier 2 keer schriftelijk een datum van uitkeren voor gevraagd maar er word alleen mondeling op gereageerd dat ze het niet weten en niet verplicht zijn dit eind van de maand te doen. Ik heb de overuren gemaakt door personeelstekort ivm een vertrokken collega waardoor ik al het werk alleen moest doen en dat natuurlijk nooit in mijn vaste aantal uren afkrijg.
Mijn ouderschapsverlof krijg ik niet verlengt ( ik werk nu 2 jaar 24 uur ipv 32) maar heb de afgelopen weken minimaal 32 uur gewerkt.
Ik heb nu ook aangegeven niet meer over te werken aangezien ik de uren niet op kan maken ( heb er al erg veel staan terwijl ik geen vrij krijg) maar nu moet ik dus in 24 uur werk alles af proberen te krijgen

friesiszwart

Re: geen vakantiegeld , hoe een werkgever in gebreke stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:41

ik zou je volgende salarisbetaling afwachten. Dit doet een bedrijf niet zo maar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:44

maar vandaag is het nog juni...
stel dat het vandaag is overgemaakt, dan moet het begin volgende week op je rekening staan. Of heb je redenen om te denken dat ze het niet meer gaan betalen?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:44

als je overuren niet uitbetaald krijgt, dan maar tijd voor tijd en dus vrij nemen. dat het werk niet af komt, is niet jouw probleem maar dat van je baas. overigens heb ik mijn bedenkingen bij de financiele situatie bij die toko.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:49

Liezel1 schreef:
maar vandaag is het nog juni...
stel dat het vandaag is overgemaakt, dan moet het begin volgende week op je rekening staan. Of heb je redenen om te denken dat ze het niet meer gaan betalen?

Loon was 3 dagen te laat maand en toen werd even tussen neus en lippen gezegd dat nu ook maar helft vakantiegeld betaald werd

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:50

frankiej schreef:
als je overuren niet uitbetaald krijgt, dan maar tijd voor tijd en dus vrij nemen. dat het werk niet af komt, is niet jouw probleem maar dat van je baas. overigens heb ik mijn bedenkingen bij de financiele situatie bij die toko.

Ik ook daarom wil ik szm mijn geld. Zijn dik 1000- aan overwerk wat ik uitgekeerd zou krijgen en rest vakantiegeld

Ik wil graag weten wat ik nu juridisch gezien moet of kan doen . Braaf afwachten of stappen ondernemen en wat ik dan alemaal in mijn mail moet vermelden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:53

neem ook even contact op met uwv, die weten miss of er iets speelt financieel en wat je kunt ondernemen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:58

hoe lang werk je er al en hoe was het uitbetaalgedrag al die tijd? Kijk, als ze regelmatig te laat waren, kan dat nu ook zo maar gebeuren; als dat altijd stipt was dan zou ik er goed boven op zitten en bijv. 2 dagen de tijd geven om uit te betalen. Doen ze dat niet, toedeloe. Op zoek naar ander werk. En idd even met uwv overleggen al verwacht ik daar niet veel van. Die houden mekaar maar aan het werk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 22:10

speurneusc schreef:
neem ook even contact op met uwv, die weten miss of er iets speelt financieel en wat je kunt ondernemen.

Nee die konden mij niet helpen en gezien hun 4 cent per minuut met bijbehorende wachttijd van 10 min bel ik ook niet meer

Er is ook geen Cao of vakbond. Ik bel maandag de rechtsbijstand maar ik hoopte dat op bokt iemand al juridisch advies had
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-06-17 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 22:10

frankiej schreef:
hoe lang werk je er al en hoe was het uitbetaalgedrag al die tijd? Kijk, als ze regelmatig te laat waren, kan dat nu ook zo maar gebeuren; als dat altijd stipt was dan zou ik er goed boven op zitten en bijv. 2 dagen de tijd geven om uit te betalen. Doen ze dat niet, toedeloe. Op zoek naar ander werk. En idd even met uwv overleggen al verwacht ik daar niet veel van. Die houden mekaar maar aan het werk.

Pb

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:12

Het eerste waar ik aan denk als ik dit zo lees, is de twijfels bij de financiële situatie van dit bedrijf.

Mochten ze failliet gaan krijg je gemaakte overuren en andere tegoeden nooit meer uitgekeerd.
Misschien een idee om even niet meer over uren te maken dan is afgesproken tot dat alle financiële achterstanden ten opzichte van jouw loon zijn bijgewerkt. Ze moeten niet van hun probleem jouw probleem gaan maken.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:14

Helaas ook meegemaakt.
Stap 1 is mail sturen (niet mondeling dan heb je niks zwart op wit)
Stap 2 is aangetekende brief (voorbeeld loonvorderings brieven zijn op internet te vinden) zet daarin ook dat je aanspraak maakt op de wettelijke rente.
Dan nog geen reactie schakel rechtsbijstand in (of al een stap eerder)
Bij mij heeft uiteindelijk rechtsbijstand faillissement aangevraagd.
Uwv neemt dan max 13 weken salaris over (incl vakantiegeld ed)

Mijn tip is wacht niet te lang. Tussen aanvraag en daadwerkelijk voor de rechter komen zit ook een aantal weken. (Ik zat nog net binnen de 13 weken gelukkig)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:16

Heb je het idee dat ze financieel in de problemen zitten? Of weet je de reden waarom ze niet betalen?

Ik zou het eerst vriendelijk aanpakken. Per mail aangeven dst hun het vakantiegeld in 2x betalen, dat je graag wilt weten wannmeer de 2e kesr was.

En aangeven hoeveel je hebt overgewerkt, dat je mondeling akkoord hebt en dat je ook graag wilt weten wanneer dit uitbetaald wordt.

Je verhaal van je ouderschapsveelof snap ik nier helemaal.

Succes in ieder geval

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:16

bridgetF schreef:
Het eerste waar ik aan denk als ik dit zo lees, is de twijfels bij de financiële situatie van dit bedrijf.

Mochten ze failliet gaan krijg je gemaakte overuren en andere tegoeden nooit meer uitgekeerd.
Misschien een idee om even niet meer over uren te maken dan is afgesproken tot dat alle financiële achterstanden ten opzichte van jouw loon zijn bijgewerkt. Ze moeten niet van hun probleem jouw probleem gaan maken.

Uwv neemt ook overuren ed over zie:
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ed-krijgen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 23:07

Joltsje schreef:
Je verhaal van je ouderschapsveelof snap ik nier helemaal.

Ik wel 32 uur maar nu 24 maanden lang 24 uur ivm ouderschapsverlof. Nu werk ik meer terwijl ik door mijn ouderschapsverlof maar 24 uur hoef te werken. Zou netjes zijn als nu door overwerk mijn verlof verlengt word maar dat doen ze niet.

Op de mail word niet gereageerd .Ik hen al 2 emails verstuurd de afgelopen maand over een datum waarop ik mijn overuren uitbetaald ga krijgen. Hier is mondeling op geantwoord " weet ik niet, niet aankomende betaling"

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:11

Als zij al zeggen dat het niet verplicht is het dezelfde maand over te maken krijg ik daar een naar gevoel bij. Ze weten wat ze doen blijkbaar. Transparantie zou fijn zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 23:20

Nabster schreef:
Als zij al zeggen dat het niet verplicht is het dezelfde maand over te maken krijg ik daar een naar gevoel bij. Ze weten wat ze doen blijkbaar. Transparantie zou fijn zijn.

De overuren zeiden ze dat over maar over het Vakantiegeld is niks gezegt of dat wel of niet mocht. . Dat mag namelijk niet zomaar in 2 termijnen uitgekeerd worden en moest uiterlijk deze week (voor juli) uitgekeerd worden. Ik was de enige die hardop zei dat ik niet akkoord ging de overige collega's vonden het niet leuk maar wachten braaf af.
Het na 3 dagen te laat betalen werd na doorvragen even medegedeeld. De collega's die vrij hadden of ziek zijn wisten nergens van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 23:22

Maar.... Hoe stel ik zo'n in gebreke stelling op. Wat hoort erin te staan en wat is een geschikte termijn. Ik vul t liefste gisteren als uiterste betaal termijn in maar welke termijn mag ik aanhouden en is fair?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:25

Overuren worden bij ons voor 31 december opgenomen of anders met het salaris van december uitbetaald.
Maar wij krijgen wel elke maand onze uren zwart op wit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 23:30

Jes schreef:
Overuren worden bij ons voor 31 december opgenomen of anders met het salaris van december uitbetaald.
Maar wij krijgen wel elke maand onze uren zwart op wit.

Wij normaal ook maar in dit geval moest ik ineens fulltime werken en uren opnemen is lastig. Ik krijg mijn normale vak. Uren al niet opgemaakt. Ik wilde juist op vakantie gaan van de extra overuren van de voorgaand maand om het "goed" te maken met de kindeten dat ik ze zo weinig gezien heb en ze veel bij de oppas zaten. Dat was ook met de werkgever besproken vooraf.

Ik heb mijn verplichte 3 wkn vakantie ook al een maand moeten verschuiven omdat ik niet gemist kan worden aangezien ik alleen op de afdeling zat na ontslag van mijn directe collega en ik nu iemand inwerk die nieuw begonnen is

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 00:41

Lynn_Nikita schreef:
Ik bel maandag de rechtsbijstand maar ik hoopte dat op bokt iemand al juridisch advies had

Als je maandag toch met je rechtsbijstand gaat bellen, zou ik nu nog even wachten met actie ondernemen en hen laten bepalen hoe te handelen. Door nu dingen te gaan doen, kun je mogelijk je zaak beschadigen.

Wat je dit weekend wel kan doen, is alles wat je op papier hebt erbij pakken (loonstroken, je uitgaande mails, etc), en alles wat er gebeurd is chronologisch op papier zetten. Dus wanneer heeft wie wat tegen je gezegd over bijvoorbeeld het uitbetalen van je uren, wanneer is door wie medegedeeld dat het salaris later betaald zou worden, etc. Blijf dat vanaf nu ook bijhouden. Dit kun je maandag delen met je rechtsbijstand zodat je en iets hebt om dingen aan te kunnen tonen, en zodat je niets vergeet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 07:36

Bij mijn man gaat het vakantie geld altijd in 2x, ik vnd dat eerst ook vreemd maar zo werkt het bij hun op de zaak en niemand heeft er een probleem mee. Is dit altijd zo geweest bij dit bedrijf? O nu opeens?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 08:01

chocobroodje schreef:
Bij mijn man gaat het vakantie geld altijd in 2x, ik vnd dat eerst ook vreemd maar zo werkt het bij hun op de zaak en niemand heeft er een probleem mee. Is dit altijd zo geweest bij dit bedrijf? O nu opeens?

Ineens zonder overleg

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:02

Lynn_Nikita schreef:
Maar.... Hoe stel ik zo'n in gebreke stelling op. Wat hoort erin te staan en wat is een geschikte termijn. Ik vul t liefste gisteren als uiterste betaal termijn in maar welke termijn mag ik aanhouden en is fair?

Je rechtsbijstand kan je een goede voorbeeld brief sturen. Op internet zijn er ook verschillende te vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:09

Als je wilt wil ik wel voor je kijken of het bedrijf surceance of iets anders heeft aangevraagd. Voor ons bedrijf ben ik lid van een instantie waar je dat allemaal op kunt vragen. Hoor het wel via een pb als je het wilt.