Opleiding bij Capabel Onderwijs Groep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Opleiding bij Capabel Onderwijs Groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 14:10

Hoi bokkers,

Na een half jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet het juiste werk voor mij is. Na een lange zoektocht, veel nadenken en open dag bezoeken denk ik dat ik iets gevonden heb wat wél bij mij zal passen: apothekersassistente.

Nu is de meest logische stap natuurlijk om deze opleiding te gaan volgen aan een MBO ergens in de buurt, maar gezien mijn vooropleiding (VWO) vonden zowel mijn ouders als de school dit misschien niet de meest logische stap. De school zelf kwam al met het punt dat ik me waarschijnlijk stierlijk ga vervelen als ik 4 dagen per week op school zit waar onder mijn niveau lesgegeven zal worden. De eerlijkheid van de docenten waardeer ik ontzettend, maar het maakt het voor mij niet makkelijker een keuze te maken.

Inmiddels ben ik aan het kijken voor een BBL-plaats en ga ik volgende week een dag meelopen in een apotheek, maar ik ben ook de 1-jarige opleiding bij Capabel Onderwijs Groep tegengekomen en eerlijk gezegd trekt mij dit enorm. Ondanks dat het een redelijk prijzige optie is, is het op dit moment wel de optie die mij het meest aanspreekt.

Als het goed is komt een week er zo uit te zien: één dag school, twee dagen online les, twee dagen stage (+/- 11 uur per week) en dat dan zo'n 52 weken. Nu ben ik heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen die een opleiding bij Capabel gevolgd hebben (ervaringen met andere MBO's zijn ook welkom) en ben ik ook benieuwd of ik met een diploma van Capabel "net zo makkelijk" aan het werk kom als met een diploma van een regulier MBO. Er wordt aangegeven dat je een erkend diploma krijgt (er is zelfs recht op studiefinanciering), maar hoor toch graag ervaringen van onafhankelijke mensen.

Alvast bedankt. :)

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:26

Oef, ik hoop dat je jezelf dan goed inbouwt. Ik ben afgelopen jaar gestart met mijn 1 jarige opleiding en zat ook sterk te denken aan Capabel. Echter hoorde ik dat het daar allemaal niet zo goed loopt en ze tegen een faillissement aanzitten.

Gezien ik zelf een opleiding in het onderwijs wilde doen ben ik geswitcht naar VARIVA opleidingen, maar dat is volgens mij alleen voor kinderopvang, pedagogisch werker en onderwijsassistent.

Wel kom ik zelf van het hbo, welke ik niet heb afgemaakt. Doordat ik maar 1x in de week les heb, maar verder veel in de praktijk leer, verveel ik me niet.

Ik zou heel goed zoeken en eventueel met maatschappelijk werkers gaan praten. Ik heb daar heel veel aan gehad. Ik ben inmiddels bijna afgestudeerd (nog 1 verslagje :P ). Het was het mooiste jaar van de rest van mijn leven. Ontzettend veel geleerd in dat jaar en niet nog eens lang op school zitten.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:26

Hi!

Een 2 a 3 jaar geleden heb ik mijn diploma voor onderwijsassistent bij Capabel gehaald.. Dus ik weet niet zeker hoe apothekersassistente verloopt maar zal redelijk gelijk zijn.

Ik heb op de vestiging in Utrecht gezeten, en het idee is er leuk. Alleen in praktijk is de opleiding een enorme chaos, er wordt veel gewisseld met leraren. Waardoor die uiteindelijk ook niet meer weten hoe het nu zit.. Schoolmateriaal kregen we pas na een maand, en toen was het ook nog niet compleet.

Communicatie met de stageplekken was slecht en eigenlijk kwam er alleen iemand langs bij het eindgesprek.

Mijn eind conclusie is niet zo fantastisch dus, maaarr ik had wel in een hele korte periode mijn diploma. Wat het hoofddoel was..

Het kan natuurlijk verschillen per vestiging maar Utrecht was chaosss :Y)

Faelynn

Re: Opleiding bij Capabel Onderwijs Groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:59

even een stipje, ik zit daar nu op school maar geen tijd om uitgebreid te reageren

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 15:33

EllisL: Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik ergens iets kan vinden over mogelijk faillisement, dat is dan wel iets om in het achterhoofd te houden.

Sjimbel: Bedankt voor je reactie. Wat vervelend om te horen dat het allemaal zo slecht geregeld is en de opleiding behoorlijk chaotisch verloopt. Als ik voor Capabel zou gaan, zou ik ook in Utrecht naar school gaan. Handig om te weten dus dat het daar een en al chaos blijkt te zijn. Voor €5000,- zou je meer mogen verwachten lijkt me...

Kon jij makkelijk een stageplek vinden? En heb je bij sollicitaties "last" gehad van het feit dat je je diploma niet aan een regulier MBO gehaald hebt?

Dani199764: Dankjewel. Ik wacht je reactie even af.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:12

Ga helemaal mee met Sjimel, de opleiding in Utrecht is een complete chaos, ik doe dierenarts assistent daar en er is weinig tot geen praktijkmateriaal, mijn online les docenten wisselen heel vaak en hebben vermoed ik geen diploma, had in het begin een engels docent die uit irak kwam en geen engels en nederlands sprak, wij moesten hem continu corrigeren..
Ook onze schooldocent werd 2 dagen voor start van de opleiding ergens opgetrommeld, hele aardige vrouw, maar heeft geen diploma, weet niet hoe ze les moet geven en laat iedereen het maar zelf uit zoeken en beetje opdrachten maken uit het boek, een boek waar overigens heel veel spelfouten in staan.
Stage is binnen mijn opleidingsgebied lastig te vinden maar Capabel laat je geheel aan je lot over hoor, ze zeggen wel dat ze gaan helpen met zoeken als je niks kan vinden, maar doe de opleiding nu al 9 maanden ongeveer en heb nog nooit iets van ze gehoord (heb kort een stage gehad, maar ivm komst andere stagiair kon ik daar niet blijven dus nu weer stage loos ) Al contact gehad met 150 bedrijven en school, maar ze doen niks.
Ook als er iets geregeld moet worden als een examen of hoe dingen werken weet niemand van Capabel hoe het in elkaar zit, ze wisten van te voren niet eens hoeveel stage uren wij moesten lopen, na 3 maanden, 15x bellen en mailen hebben we antwoord gehad die nu sinds afgelopen donderdag ineens weer niet blijkt te kloppen.

Ik kan nog wel 100 fouten van ze opnoemen, elke week is het weer wat. Als je tegen onwetendheid en gaos kan valt er een diploma te halen daar, hij is erkend, maar vind de opleiding zowel vakinhoudelijk als de instelling zelf een grote flop en geen 6000 euro waard

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 17:49

Bedankt voor je uitgebreide reactie Dani. Vervelend om te horen dat het ook bij jou opleiding een grote chaos is.

Wat betreft stageplaatsen zie ik op stagemarkt redelijk veel stageplekken aangeboden worden in mijn omgeving, maar dan moet je nog maar wel geaccepteerd worden als je bij Capabel een opleiding volgt.

Is er ook niet een soort planning die je aan het begin van het jaar krijgt waarop staat wanneer je welke toetsen hebt en welke stof je moet kennen? Zodat je eigenlijk door middel van zelfstudie al een heel eind kunt komen?

Ik begin wel heel sterk te twijfelen hoor. Het is voor mij een heleboel geld en ik doe het puur voor extra uitdaging, maar dit wordt wel een héle grote uitdaging.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:52

Maar als ik vragen mag, waarom apotheekassistente op MBO niveau als je vooropleiding VWO is? Waarom dan geen HBO of WO opleiding?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:02

Natuurlijk mag je dit vragen, je bent niet de eerste. :) Het werk van een apothekersassistente lijkt me ontzettend leuk en ik wil uiteindelijk graag een baan die ik leuk vind. Ik ben niet iemand die de behoefte heeft carrière te maken of het niveau van haar papiertje belangrijk vindt. Voor mij is dit MBO4-papiertje waarschijnlijk net zo belangrijk als het uni-papiertje voor iemand anders omdat je daarmee bereikt wat je graag wil worden. :)

Op WO niveau is er de opleiding farmacie, maar dit is vooral gericht op onderzoek doen naar geneesmiddelen en dit trekt mij totaal niet. Ik ben daar simpelweg het type niet voor. Op HBO bestaat er de opleiding Farmakunde, maar hiermee word je meer opgeleid voor een management/adviserende functie. Daarnaast voldoet je papiertje ook niet om als apothekersassistente te kunnen gaan werken omdat je daar dan weer net niet genoeg inhoudelijke kennis voor hebt. Dan is er ook nog de HBO-opleiding farmaceutisch consulente (die mij ontzettend leuk lijkt), maar deze opleiding kun je alleen volgen als je al apothekersassistente bent, de opleiding kost rond de €12.000,- en is ook alleen bij Capabel te volgen.

Al met al is er dus maar een opleiding die overblijft om als apothekersassistente aan de slag te kunnen.

SMDR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:13

Ik doe zelf de opleiding apothekersassistente en zit in het eerste jaar. Het is een leuke opleiding, maar het eerste jaar is wel pittig mbt de geneesmiddelen en ziektebeelden die je moet kennen. Ik weet dat wij het 2e en 3 jaar verder gaan verdiepen op de ziektebeelden en geneesmiddelen die wij het in het 1e jaar gehad hebben.
Ik volg zelf de opleiding in Deventer.
Wat betreft stage; ik zit in een klas van ongeveer 20-22 leerlingen en het was nogal een gedoe om voor ons allemaal stageplaatsen te vinden. Wel doet school dit voor ons.

Als je vragen hebt over de opleiding dan mag je die altijd stellen :o

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:20

Als je farmacie gaat studeren kan je toch ook gewoon apotheker worden?
Maar goed, als dat niet je ambitie is en je ook tevreden bent met een MBO papiertje is dat ook prima natuurlijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:13

CeruttiZ: Bedankt voor je reactie. Fijn dat de opleiding je goed bevalt, leuk om te horen. Ik ga je later even een PBtje sturen met wat vragen. :)

Eef_Bam: Dat is inderdaad ook mogelijk na de opleiding farmacie, maar niet waar mijn ambitie (nu) ligt. :)

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:16

Citaat:
Sjimbel: Bedankt voor je reactie. Wat vervelend om te horen dat het allemaal zo slecht geregeld is en de opleiding behoorlijk chaotisch verloopt. Als ik voor Capabel zou gaan, zou ik ook in Utrecht naar school gaan. Handig om te weten dus dat het daar een en al chaos blijkt te zijn. Voor €5000,- zou je meer mogen verwachten lijkt me...

Kon jij makkelijk een stageplek vinden? En heb je bij sollicitaties "last" gehad van het feit dat je je diploma niet aan een regulier MBO gehaald hebt?

Stageplek was niet heel lastig, al moest ik wel 100 keer uitleggen welke school ik nu zat.. Vonden sommige lastig te snappen.

Ja ik vind het nog steeds zonde van mijn geld, ook al heb ik mijn diploma gehaald. Ik heb 3 kwart jaar vertraging opgelopen doordat Capabel voor geen meter functioneerde.. Hier rekenen ze per half jaar dan ook gewoon nog rustig € 495,- euro voor. Dus ik ben uiteindelijk bijna € 6.000 euro kwijt geweest...

Super fijn hoor je stufi krijgt, maar dat is een fractie van wat het kost.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 18:02

Als ik het zo hoor dan vind ik het wel een hele grote gok om voor Capabel te gaan. Ik wil toch wel wat meer zekerheid hebben voor €5000,-.

Bedankt allemaal voor de reacties. Mocht iemand ervaringen hebben met andere thuisstudie-organisaties dan hoor ik dat ook graag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:04

Moet je niet willen. Ik stuur je vanavond mijn ervaring in PB maar mijn advies is ver weg te blijven van die school.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 18:06

Dankjewel! Ik wacht even af. :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:35

En bv een meer algemene HBO opleiding? bv de HLO biomedisch laboratorium onderzoek.

Als apothekersassistente mag je nu eenmaal bijzonder weinig. Medicatie bereiden is er nu ook zelden (nooit meer bij), zelf een reguliere apotheker is meer manager dan wat anders.

Ik zou toch eens goed verder kijken (want met een diploma AS, kun je ook eigenlijk weinig anders doen, het gaat je heel erg beperken in je mogelijkheden later en ik weet bijna zeker dat je over x jaar denkt had ik maar...)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:39

Ik heb doktersassistente gedaan via Capabel, ik zal straks of morgen uitgebreider reageren hierop.
Ik heb in Eindhoven gezeten.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:53

Ik zit nu ook op deze opleiding.
Ik doe pedagogisch medewerker kinderopvang.
Zit in Eindhoven.
Tot nu toe gaat alles goed en heb ik niks te klagen..
Het is pittig maar het is te doen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 17:00

studiemiep: Bedankt voor je suggestie, daar zal ik ook zeker eens naar kijken. Ik heb vandaag een dag mee mogen lopen in de apotheek en ik vond het echt een ontzettend leuke ervaring. Zoals het er nu naar uitziet kan ik de opleiding in BBL-vorm gaan doen en zijn er daarna nog verschillende doorgroeimogelijkheden binnen de apotheek. Ik ben me ervan bewust dat het een zeer beperkt werkveld betreft, maar het is wel het werkveld dat mij op dit moment erg trekt. En ja, het risico bestaat dat ik over een x aantal jaar spijt heb, maar dat risico loop je met elke opleiding en is voor mij geen reden om er niet volledig voor te gaan.

Nancy: Bedankt voor je reactie. Ik wacht even af. :)

venivedivici: Fijn dat het bij jou allemaal goed gaat, in tegenstelling tot de andere ervaringen hierboven. Bedankt voor je reactie, ook fijn een positieve ervaring te horen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 07:37

Ik heb dus doktersassistente gevolgd in Eindhoven.
Het begon erg goed, ik heb altijd twee vaste leraren gehad, één voor theoretische vakken en één voor de praktijk vakken.
Ik had alleen op vrijdag les, van 9 tot 4 uur ongeveer.

Ik vond hun erg goed en begaan met de studenten.
Mijn klas was ook erg fijn.

Voor enkele (her)examens moest ik naar Utrecht, daar zit geloof ik het hoofdkantoor, daar viel mij op dat er veel buitenlandse studenten waren en dat was in mijn klas toen niet het geval (wel 4 buitenlandse meisjes, die ook veel met elkaar optrokken en niet echt met de rest van de groep).

Anyway, ik heb t daar altijd prima naar mijn zin gehad.

Wel merkte ik met het zoeken van stage dat het zo ontzettend moeilijk is!
Ik heb daarin 0 begeleiding gekregen, ik stond op t punt van opgeven, toen ik godzijdank toch ergens in het ziekenhuis een stageplaats kreeg.

Capabel helpt weinig, je moet veel zelf doen en zelf achteraan.
Dit moet je kunnen, anders is deze school/opleiding niet geschikt voor je, want je kunt wachten tot je een ons weegt.

De boeken en dergelijke sloten aan op de examens, de leraar van de theorie bereidde ons erg goed voor op de examens, soms iets te goed, maar he.. Daar klaagt niemand over toch :')
Het fijne vond ik dat je een tijd een vak had, een examen maakte, en dan naar het volgende vak ging.
Je sloot het per vak af.

Het heeft mij geen directe baan opgeleverd, ik besloot namelijk door te leren voor HBO-V en heb daarna in de thuiszorg gewerkt, waarbij mijn diploma doktersassistente wel heeft geholpen geloof ik ivm medicatie en dergelijke.

Het was een dure opleiding, à € 4.000 voor 1-1,5 jaar, maar het is te doen. Ik kreeg ook studiefinanciering.
Daarna nog serieus overwogen om voor apothekersassistente te gaan, maar ik twijfelde te veel, dus niet gedaan.

Momenteel volledig uit de zorg, namelijk in de accountancy gegaan.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 08:44

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Toch nog een positieve ervaring, wat erg fijn is.

Inmiddels heb ik een prachtige BBL-plek aangeboden gekregen en kan ik dus de BBL-variant aan een reguliere school volgen. :) Ik heb er ontzettend veel zin in! :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:56

Nou dat klinkt goed!! :D

Veel plezier en succes met de opleiding!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 22:26

Dankjewel! :)

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:09

Het is al even geleden dat hier over Capabel is gepraat, ik ben benieuwd of er een jaar later nieuwe ervaringen zijn. Ik heb zelf een soortgelijk(e) probleem/situatie als TS.

Ik heb mijn vwo diploma gehaald, diergeneeskunde lijkt me erg leuk, maar te moeilijk. Op het hbo zijn geen dierverzorgende opleidingen te vinden, deze dier gerelateerde opleidingen gaan vooral over management en doen in de praktijk ook maar weinig met het dier zelf behalve het te verhandelen. De opleiding tot paraveterinair is de enige overblijver, maar omdat ik van het vwo kom ga ik me zeer waarschijnlijk vervelen op het reguliere MBO. Mijn oog is daarom gevallen op Capabel. Het is een prijzige opleiding, maar als ik het vergelijk met een reguliere MBO zal ik door de tijd die ik win voordeliger uit zijn, ik kan eerder aan het werk, mn centen verdienen en werkervaring opdoen. Omdat ik van 't zomer al 20 word wil ik graag niet te ver achter blijven en zo snel mogelijk aan het werk.

Ik ben benieuwd of er al nieuwe ervaringen zijn met Capabel of specifieke ervaringen over de opleiding tot paraveterinair bij Capabel.