'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 17:24

Kreeg ik net te horen... ;(
Ik zit in het eerste jaar van MBO doe daar de opleiding Maatschappelijk Dienstverlener.
Ik heb nooit veel motivatie gehad hier omdat de lessen ontzettend saai zijn (24/7 achter laptop)
en ik dus eigenlijk ook niet echt door had waarom ik er zat.
Daardoor veel gespijbeld, altijd in geldnood. Dan weer gefocust op veel werken, dan weer gefocust op goede school resultaten.
Hierdoor schommelde het altijd enorm, dan was ik een week volledig aanwezig en dan was ik er weer anderhalve dag niet. Wanneer moet ik anders geld verdienen?

Ik ben nog maar 16, en weet nog totaal niet wat ik wil. Al gesprekken met adviseur gehad, ook weinig uitgekomen. Ik heb gewoon geen motivatie en nu ik dit krijg te horen stort het echt allemaal even in.. -O-
Vind dit ten eerste erg stom tegenover mijn ouders, zij hebben veel gedaan voor mij dit jaar en mij proberen te helpen en corrigeren. Daarnaast is mijn 'ik blijf nooit zitten' regel geschonden.
En het is natuurlijk gewoon kei poedersuiker. Nu moet ik nog een maand naar school met 0 motivatie en nut waarom ik daar zit.
Mijn school is geen goede en dat was al langer bekent. Altijd geroepen dat ze mij zouden helpen en ondersteunen omdat ik gewoon niet precies wist wat ik wilde. Maar nooit ook maar een poot uitgestoken, altijd aan je lot overgelaten en wanneer ik een vraag had moest het een week duren voordat deze werd beantwoord..
Zo kan ik nog uren doorgaan, maar uiteindelijk ligt de bal natuurlijk bij mij..

Pfff.. Ik weet even niet wat ik moet doen, echt totaal niet en daarom schrijf ik dit nu even snel van mij af. Als ik wat ben afgekoeld kan ik er natuurlijk wat helderder mee omgaan. :) Bedankt voor het lezen

Peelie

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:28

Waarom ga je niet kijken voor een andere opleiding. Dit klinmt niet als iets wat je leuk vind om te doen.

Bonnyyyyyy

Wat zijn je cijfers?
Onwijs rot voor je !
Kop op volgend jaar er even wat harder aan werkrn

Iris82

Tja. Ik vind het echt je eigen schuld. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.

Je was er anderhalve dag niet want wanneer moest je geld verdienen? Nou in ieder geval niet op het moment dat je op school hoorde te zitten. :=

Het lijkt me verstandig om eens een beroepskeuzetest te doen en jezelf af te vragen wat je over 4 jaar bereikt wil hebben.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:29

Accepteren. Het volgende schooljaar wordt een rustig en haalbaar jaar voor je omdat je natuurlijk de helft al hebt gedaan. Misschien is dit wel een zegen. Even een jaartje wat minder hooi op je vork. Je bent nog maar 16. Je diploma ga je uiteindelijk wel halen. Alleen doe je er net iets langer over.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:30

Het lijkt mij het allerbelangrijkste dat jij je eerst gaat bedenken wat je wilt in het leven. Er zijn wat topics op bokt waarin bokkers hun beroep/opleiding vertellen. Wellicht haal je daar wat ideeën uit waar je nog nooit aan gedacht hebt. :)

Als je niet 100% achter je keuze staat is motivatie ver te zoeken. En wellicht is een opleiding waar je ook stage mag lopen om ervaring op te doen en in de praktijk te leren een betere keuze voor jou. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:32

Ik vraag me af hoe je als 16 jarige echt in geldnood kan zitten? Je hebt ouders die verantwoordelijk voor je zijn?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:33

Ik denk dat het goed is om te kijken wat je wel graag wilt. Een opleiding doorzetten die je niet leuk vindt, is ook niks. De motivatie zal echt niet groter worden na de zomervakantie. En ik denk dat je een baantje moet gaan zoeken waarbij je s'avonds en in de weekenden aan het werk kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:36

Lieshorses schreef:
Kreeg ik net te horen... ;(
Ik zit in het eerste jaar van MBO doe daar de opleiding Maatschappelijk Dienstverlener.
Ik heb nooit veel motivatie gehad hier omdat de lessen ontzettend saai zijn (24/7 achter laptop)
en ik dus eigenlijk ook niet echt door had waarom ik er zat.
Daardoor veel gespijbeld, altijd in geldnood. Dan weer gefocust op veel werken, dan weer gefocust op goede school resultaten.
Hierdoor schommelde het altijd enorm, dan was ik een week volledig aanwezig en dan was ik er weer anderhalve dag niet. Wanneer moet ik anders geld verdienen?

Ik ben nog maar 16, en weet nog totaal niet wat ik wil. Al gesprekken met adviseur gehad, ook weinig uitgekomen. Ik heb gewoon geen motivatie en nu ik dit krijg te horen stort het echt allemaal even in.. -O-
Vind dit ten eerste erg stom tegenover mijn ouders, zij hebben veel gedaan voor mij dit jaar en mij proberen te helpen en corrigeren. Daarnaast is mijn 'ik blijf nooit zitten' regel geschonden.
En het is natuurlijk gewoon kei poedersuiker. Nu moet ik nog een maand naar school met 0 motivatie en nut waarom ik daar zit.
Mijn school is geen goede en dat was al langer bekent. Altijd geroepen dat ze mij zouden helpen en ondersteunen omdat ik gewoon niet precies wist wat ik wilde. Maar nooit ook maar een poot uitgestoken, altijd aan je lot overgelaten en wanneer ik een vraag had moest het een week duren voordat deze werd beantwoord..
Zo kan ik nog uren doorgaan, maar uiteindelijk ligt de bal natuurlijk bij mij..

Pfff.. Ik weet even niet wat ik moet doen, echt totaal niet en daarom schrijf ik dit nu even snel van mij af. Als ik wat ben afgekoeld kan ik er natuurlijk wat helderder mee omgaan. :) Bedankt voor het lezen

Sneu voor je maar jij geeft zelf aan ook geen poot te hebben uitgestoken. Je bent 16, vind geld verdienen blijkbaar belangrijker dan school(wie niet op die leeftijd? ) En misschien komt nu het besef dat je de knop om moet zetten om er wel wat aan te doen. Je kunt het erg voor je ouders vinden maar al dat spijbelen , je schoolresultaten, hebben ze daar het hele jaar niet naar om gekeken?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:38

Goof schreef:
Ik vraag me af hoe je als 16 jarige echt in geldnood kan zitten? Je hebt ouders die verantwoordelijk voor je zijn?

Dligt vaak aan eerder een te groot uitgave patroon.

Ik zou je vooral aankomende maand plan van aanpak maken hoe je volgende jaren gaat doen. En of dat deze opleiding is of een ander. Als je dit volgend jaar blijft doen, zal je idd makkelijker krijgen. Echter jaar erop weer lastiger. Je moet leren je prioriteiten te stellen, ook als je motivatie er niet naar is :) stel je wisselt van opleiding en vind die leuker, dan zal je alsnog soms les hebben die je niet leuk zal vinden.

Succes

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:41

Ik denk dat je eerst goed moet nadenken over je studiekeuzen. Zo te horen is dit niet iets voor je. Ga veel naar open dagen, meelopen dagen doen en misschien zelfs een studiekeuze test! Hopelijk kom je er uit, want hier mee doorgaan is geen optie.
Andere element is je geld nood. Ik vraag me af waar een 16 jarige al zijn geld aan uitgeeft? Wat zijn je prioriteiten betreft geld? Is dat levensomstandigheden of ga je elke dag lekkere dingen halen/veel winkelen? Spijbelen om te werken klinkt al dramatisch. Kun je niet in het weekend fulltime werken? Voordeel is dat je dan in het weekend werkt en zo geen geld kan uitgeven. :)*

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:42

Tja, dan zou ik toch maar eens opzoek gaan naar een andere opleiding/school. Het is wel je toekomst en daar moet je soms water voor bij de wijn doen, zoals naar school gaan en minder gaan werken := Ik weet niet hoe je uitgave patroon is, maar wat ik vaak bij klasgenoten zag dat ze heel vaak uitgingen en ja dat kost geld :P (Ik weet niet hoe het bij jou is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:47

Ik had ook echt een grafhekel aan school maar ben toch zonder blijven zitten geslaagd, omdat ik wist; hoe minder ik er aan doe, hoe langer ik hier zit. Ook al vind je het nutteloos en stom, probeer er dan op zijn minst, voor jezelf!, zo snel mogelijk vanaf te zijn.
Lever je zaken op tijd in, laat ALLES wat leraren zeggen en beloven ondertekenen (lekker overdreven maar het werkt wel!), hou je agenda bij en geef jezelf een schop onder je reet want als anderen het kunnen halen zonder hulp van die verschrikkelijke poedersuiker dan kan jij het ook. Hup.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:51

Als je veel hebt gemist door het spijbelen, is overgaan eigenlijk jezelf voor de gek houden. Want dit is je eerste jaar, dit is de basis, en als je de basis hebt gemist, kom je vroeg of laat vast te zitten en blijf je alsnog zitten.

Wat ik zou doen, en wat ik als ik jou was met je ouders zou bespreken, is een professionele beroepskeuzetest. Het klinkt namelijk alsof deze opleiding niets voor jou is. Als je een opleiding vindt die beter bij je past, wordt naar school gaan ook meteen een stuk leuker en krijg je meer motivatie. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 17:56

Een hoop reacties al! :)
As first, ik ga natuurlijk iets anders zoeken voor volgend jaar. Heel misschien ga ik VAVO doen als dat mogelijk is, aangezien er met een havo diploma toch echt de 'leukere' beroepen zijn te kiezen. Ik vind op het MBO het allemaal nét niet zeg maar.
Heb zoals in OP aangegeven een tijd terug al naar andere opleidingen gekeken maar daar is toch niet heel veel uitgekomen. Nu het gewoon rustig en leeg is in mijn hoofd kan ik hier ook wellicht meer tijd voor nemen. :) Eerst was het meer een 'second opinion' en dat neem je dan snel toch niet zo heel serieus.

Wat betreft het geld en werken, mijn rooster veranderde iedere week waardoor ik gewoon geen vaste werktijden na school kon plannen aangezien ik de ene woensdag 13:00 uur uit was en de andere pas om 17:00 uur en dat is gewoon geen doen. Dan bleven alleen de korte avond uurtjes nog over die ik dan had naast schoolwerk en vrienden. Vandaar dat ik zoiets had van ik spijbel een paar uur per week. Nee niet het slimste idee, maar ik zou niet weten hoe ik anders aan geld zou moeten komen. In het weekend was dan ook echt alleen Zaterdagmiddag een optie. Dat was ook niet erg veel dus..
Het is trouwens ook echt een fout van mij zelf hoor dat ik dit jaar niet heb gehaald, alleen er spelen veel factoren mee.

Goof, mijn ouders betalen mijn (echt nodige) kleding en that's it. De overige dingen zoals make-up, benzine, een extra topje of wat eten moet ik zelf betalen. Ik ga eigenlijk zelden uit dus het is niet zo dat ik 60 euro per week verslind :P

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:56

Allereerst: het is hartstikke vervelend dat je blijft zitten, dat zou ik niet snel onderschatten! (je bent nog maar 16 (!) dat jaartje vind je echt niet weer, écht niet!). Maar als ik het zo lees heb je het uiteindelijk wel aan jezelf te danken... dit had je zelf ook al wel in de gaten. Je bent echt niet de enige, ik zie zoveel meiden en jongens van die leeftijd die allemaal hetzelfde hebben: niet goed weten wat ze willen, wél een opleiding starten, niks eraan doen en vaak deels de schuld bij de school leggen (terwijl het vaak niet de schuld is van de school, je bent tenslotte oud en vooral wijs genoeg om je eigen zaakjes te regelen.

Maar echt, maak je niet druk; je bent hartstikke jong en je beseft je volgens mij zelf wel dat je niet zo handig bezig bent geweest. So what?! Je kan van 'deze fout' hartstikke veel leren! Ik denk dat jij je goed af moet gaan vragen wat je nu echt wil en daar dan hartstikke hard voor werken en jezelf er toe dwingen. En als je weet wat je wilt? Je tijd goed inplannen! Je kan werken en school goed combineren als je het maar goed inplant!

Heel veel succes!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:58

Ik vraag me dan af wat je uitgave patroon is? Ik heb een jaar met 450 euro gedaan en daar heb ik alles van moeten kopen :P (Mijn ouders betaalde mijn reiskosten) (dus ook paardrijlessen betaalde ik zelf). Ik had gewoon geld over en kon af en toe iets leuks voor mezelf kopen :P

Geloof me, het HBO is veel theoretischer, maar als je dat wel leuk vind is dat winst!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:59

Lieshorses schreef:
Een hoop reacties al! :)
As first, ik ga natuurlijk iets anders zoeken voor volgend jaar. Heel misschien ga ik VAVO doen als dat mogelijk is, aangezien er met een havo diploma toch echt de 'leukere' beroepen zijn te kiezen. Ik vind op het MBO het allemaal nét niet zeg maar.
Heb zoals in OP aangegeven een tijd terug al naar andere opleidingen gekeken maar daar is toch niet heel veel uitgekomen. Nu het gewoon rustig en leeg is in mijn hoofd kan ik hier ook wellicht meer tijd voor nemen. :) Eerst was het meer een 'second opinion' en dat neem je dan snel toch niet zo heel serieus.

Wat betreft het geld en werken, mijn rooster veranderde iedere week waardoor ik gewoon geen vaste werktijden na school kon plannen aangezien ik de ene woensdag 13:00 uur uit was en de andere pas om 17:00 uur en dat is gewoon geen doen. Dan bleven alleen de korte avond uurtjes nog over die ik dan had naast schoolwerk en vrienden. Vandaar dat ik zoiets had van ik spijbel een paar uur per week. Nee niet het slimste idee, maar ik zou niet weten hoe ik anders aan geld zou moeten komen. In het weekend was dan ook echt alleen Zaterdagmiddag een optie. Dat was ook niet erg veel dus..
Het is trouwens ook echt een fout van mij zelf hoor dat ik dit jaar niet heb gehaald, alleen er spelen veel factoren mee.

Goof, mijn ouders betalen mijn (echt nodige) kleding en that's it. De overige dingen zoals make-up, benzine, een extra topje of wat eten moet ik zelf betalen. Ik ga eigenlijk zelden uit dus het is niet zo dat ik 60 euro per week verslind :P

Ik zie nu pas dat je graag havo wil gaan doen! Hartstikke goed dat je al een beetje weet wat je wil doen! Maar onderschat het niet.. het is niet twee jaar extra mavo... Ikzelf heb havo gedaan en andere vriendinnen mavo en wilden later havo doen.. dit viel hun heel erg tegen aangezien het een andere manier van denken is schijnbaar haha. Maar het is zeker haalbaar, maar ook daar geld voor; je moet het zelf graag willen en er écht voor gaan!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:03

Als ik jou was zou ik deze maand gebruiken om uit te zoeken welk beroep je later graag zou willen uitoefenen en welke opleiding(en) je daarvoor nodig hebt. Dit kun je doen door studiekeuzetests te maken op internet, met je ouders/familie/vrienden/enz. te praten of door een gesprek aan te vragen bij je studieloopbaanbegeleider of decaan. Uiteindelijk ben jij degene die actief moet zoeken naar iets dat bij je past en wat je leuk lijkt om te gaan doen, een ander kan die keuze niet voor je maken.

De wereld vergaat niet als blijkt dat een opleiding toch niet voldoet aan je verwachtingen of het niveau te hoog blijkt te zijn. Je bent nog ontzettend jong (wat het ook lastig maakt een keuze te maken voor je toekomst) en fouten maken hoort erbij. Probeer hiervan te leren en het bij je volgende studie anders aan te pakken.

Wat betreft het werken: ik zou als ik jou was kijken of je in het weekend kunt gaan werken. Op die manier verdien je toch een leuk zakcentje en dan kun je je doordeweeks focussen op je schoolwerk en de lessen volgen. En ja, dat zal betekenen dat er misschien niet elk weekend tijd (of geld) is om uit te gaan, met vrienden af te spreken of die dure schoenen te kopen, maar later heb je misschien wel spijt dat je je nu niet ingezet hebt om een diploma te behalen. Je kunt straks nog meer dan genoeg werken en geld gaan verdienen en dan is het niet meer zo makkelijk om toch nog een opleiding te gaan doen.

Als je wilt mag je mij ook een PB sturen en wil ik je wel helpen kijken naar opleidingen die misschien iets voor je zijn.

[edit]: Ik lees net dat je ook overweegt om misschien via vavo je havo-diploma te gaan halen. Indien dit een optie is, lijkt mij dit ook een hele verstandige keuze. Op die manier krijg je niet alleen meer keuze wat betreft vervolgopleidingen, maar heb je ook twee jaar 'extra' de tijd om na te denken wat je graag zou willen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 08-06-17 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:09

Om even in te springen op je 'Op het HBO zijn er leukere beroepen'. Dit is zo niet waar. Ik heb havo gedaan, een halfjaar HBO gedaan en doe nu een MBO niveau 3 opleiding.
Belangrijkste is dat je weet wat je wilt, of in ieder geval daarachter probeert te komen :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:16

Je zou ook kunnen overwegen om in plaats van de VAVO gewoon nog twee jaar havo te doen, je bent nog zo jong en je hebt nog niet echt een idee wat je wilt. Je zit dan ook gewoon met leeftijdsgenoten in havo 4 en je hebt tijd om na te denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:18

Mensenwelzijn => School, Studie en Werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:20

Iris82 schreef:
Tja. Ik vind het echt je eigen schuld. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.

Je was er anderhalve dag niet want wanneer moest je geld verdienen? Nou in ieder geval niet op het moment dat je op school hoorde te zitten. :=

Het lijkt me verstandig om eens een beroepskeuzetest te doen en jezelf af te vragen wat je over 4 jaar bereikt wil hebben.

Dit dus.. 'je moest geld verdienen' en dat doe je dan ten koste van school? Die eeeeh hmmm.. je ouders voor je betalen in veel gevallen?

Misschien kan je dan beter kijken hoe je geld kan besparen in plaats van welke schooluren je kan werken... werken kan je later ook nog.. school gaat toch steeds lastiger worden als je daar nu geen prio aan geeft.. het is niet onmogelijk maar wel een stuk lastiger.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:39

Jammer dat je het jaar niet gehaald hebt, maar als je zo weinig motivatie had was t misschien sowieso al niet de meest geschikte opleiding voor je.
Misschien is een opleiding waarbij je stage loopt ofzo iets voor je dan krijg je mogelijk ook een stage vergoeding maar lang niet alle bedrijven geven stagevergoedingen..

Ik snap dat het lastig is kwa werken als je rooster zo wisselend is, maar als je ouders de hoognodige dingen betalen heb je toch ook niet zoveel uren nodig op je werk als je dan die zaterdagmiddag en misschien 1 of 2 avondjes kan werken lijkt me dat je t financieel gewoon moet kunnen redden? Vaak heb je op het mbo ook nog wel is dat je een keer laat hoeft te beginnen of vroeg uit bent als je in die tijd dan aan je huiswerk gaat kun je de overige avonden gewoon met vrienden afspreken.

Ik vind overigens wel dat veel mensen makkelijk roepen dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kosten etc. Maar ik ken zat mensen die gewoon zelf de studie kosten enzo moeten betalen dus dan moet je wel werken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:41

In dit geval is het financieren van de opleiding volgens mij niet van toepassing. Ik meende vandaag nog gelezen te hebben dat MBO-ers pas collegegeld betalen als zij 18 jaar oud zijn.

Daarnaast is het heus niet vanzelfsprekend dat ouders de studie financieren.