Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:11

Oké ... ik kon hier niets over vinden op internet dus ik hoop zo iemand te treffen die mij iets meer kan vertellen over dit onderwerp en mij kan adviseren wat te doen.

Kort;
een collega wilde een algemene mail sturen naar alle collega's nu heeft zij per ongeluk alle privé mail adressen in de CC gezet en niet in de BCC. En dit naar zoon 700 collega's gestuurd.

Sommige zullen me wel een mieperd vinden nu maar ik heb hiervoor zo mijn redenen om mijn privé gegevens ook echt privé te houden.

Wat nu?

Mlies

Re: Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:12

Kan me niet voorstellen dat iemand 700 emailadressen gaat bekijken om net die van jou eruit te pikken...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:13

Daar doe je nu niets meer aan helaas. Verzonden is verzonden.

Voor jezelf: nieuw mailadres?

(al zie ik geen probleem in een mailadres van mezelf bij collega's, wat ik niet wil blokkeer ik wel als spam)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:15

Mlies schreef:
Kan me niet voorstellen dat iemand 700 emailadressen gaat bekijken om net die van jou eruit te pikken...

Precies dit. Het is maar een e-mailadres...

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:16

Je kan niets meer doen. Wel even melden aan zijn/haar manager. IK zou hier ook niet onder de indruk van zijn hoor. Mijn manager heeft ooit mijn persoonlijk mobiel nr aan iemand geveven. Heb hem ook zwaar op de vingers getikt hiervoor.

Waarom een mail naar alle prive-adresen trouwens? Hoe heeft die collega al die adresen? Vind ik eigenlijk een grooter probleem. Tenzij die collega in HR werkt mag die niet aan prive gegevens.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:20

Het gaat bij mij om een email adres wat ik al ruim 10 jaar gebruik voor alles in mijn privé leven of ons gezin dit adres is dus ook aan allerlei accounts gekoppeld dus een nieuw adres nemen is geen optie. Dit Ik zit op een leidinggevende functie mijn email bestaat uit voorletter achternaam dus erg makkelijk te zoeken met een ctrl+f functie

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:20

FatCat schreef:
Je kan niets meer doen. Wel even melden aan zijn/haar manager. IK zou hier ook niet onder de indruk van zijn hoor. Mijn manager heeft ooit mijn persoonlijk mobiel nr aan iemand geveven. Heb hem ook zwaar op de vingers getikt hiervoor.

Waarom een mail naar alle prive-adresen trouwens? Hoe heeft die collega al die adresen? Vind ik eigenlijk een grooter probleem. Tenzij die collega in HR werkt mag die niet aan prive gegevens.

Ergste is dat juist die collega van de HR afdeling de mail heeft verstuurd...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:21

Neem contact op met de it afdeling. Zij kunnen je beter helpen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:22

BokitoZ schreef:
Het gaat bij mij om een email adres wat ik al ruim 10 jaar gebruik voor alles in mijn privé leven of ons gezin dit adres is dus ook aan allerlei accounts gekoppeld dus een nieuw adres nemen is geen optie. Dit Ik zit op een leidinggevende functie mijn email bestaat uit voorletter achternaam dus erg makkelijk te zoeken met een ctrl+f functie

Maar waar ben je bang voor dan? Wat verwacht je dat er gaat gebeuren nu je privé mailadres bekend is?

Dat ze je op je privé mail met werk zaken gaan mailen? Wordt je gestalkt, bedreigt oid?

Anders is het toch een kwestie van degene die je prive mailt direct te replyen met: graag alles via de werkmail. En vervolgens dat mailadres als spam te blokkeren.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:22

janouk schreef:
Neem contact op met de it afdeling. Zij kunnen je beter helpen.

Helaas kan de IT hier niets meer aan doen hier is al naar gekeken.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:24

MarliesV schreef:
BokitoZ schreef:

Maar waar ben je bang voor dan? Wat verwacht je dat er gaat gebeuren nu je privé mailadres bekend is?

Dat ze je op je privé mail met werk zaken gaan mailen? Wordt je gestalkt, bedreigt oid?

Anders is het toch een kwestie van degene die je prive mailt direct te replyen met: graag alles via de werkmail. En vervolgens dat mailadres als spam te blokkeren.

Van alles.. spam, werkgerelateerde dingen etc etc. Of dat mijn mail adres voor reclame doeleinde gebruikt gaat worden of misschien wel verkocht word.. of het hacken van mijn mail. Ik kan zo veel bedenken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:25

Om heel eerlijk te zijn: als iemand echt per se je prive email wil dan vinden ze hem waarschijnlijk wel op internet. Zeker als er meer accounts aan gekoppeld zijn, en anders kunnen ze hem nog gokken omdat je een vrij standaard mailadres hebt.

Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken en eventuele mailtjes gewoon blokkeren of netjes berichten dat je niet op dit adres gecontacteerd wil worden voor werkgerelateerde dingen. Daarnaast kan je het ook nog makkelijk negeren.

Mijn prive mobiel zou ik overigens iets heel anders vinden.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:25

Ik denk dat je je drukker maakt dan nodig. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:26

MarliesV schreef:
BokitoZ schreef:

Dit vooral. Wat wil je precies?
De mail verwijderen is geen optie, gaat nooit meer lukken. Wil je stappen tegen die collega ondernemen? Of ben je bang voor acties vanuit je werk?
Het enige wat je kan doen is eventuele "schade" beperken. Maar dan zul je eerst moeten definieren wat die "schade" is voor jou...

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:26

lissisanne schreef:
Om heel eerlijk te zijn: als iemand echt per se je prive email wil dan vinden ze hem waarschijnlijk wel op internet. Zeker als er meer accounts aan gekoppeld zijn, en anders kunnen ze hem nog gokken omdat je een vrij standaard mailadres hebt.

Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken en eventuele mailtjes gewoon blokkeren of netjes berichten dat je niet op dit adres gecontacteerd wil worden voor werkgerelateerde dingen. Daarnaast kan je het ook nog makkelijk negeren.

Het gaat mij er nu eigenlijk ook meer om dat mijn collega mijn privé gegevens bekend heeft gemaakt terwijl wij er voor getekend hebben dat privé gegevens privé blijven. En dat mijn werkgever mijn privé gegevens niet openbaar mag maken

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:27

Het is toch nergens openbaar neergezet? Het staat in een enorme lijst andere emailadressen naar collega's, dan gebeurt er verder toch niks mee?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:28

Wow... haal adem en stop met doemdenken. Het is gebeurd jammer maar helaas. Er gaan geen doden vallen, ook geen gewonden dus relax en ga verder met je leven!

kimberly1995

BokitoZ schreef:
lissisanne schreef:

Het gaat mij er nu eigenlijk ook meer om dat mijn collega mijn privé gegevens bekend heeft gemaakt terwijl wij er voor getekend hebben dat privé gegevens privé blijven. En dat mijn werkgever mijn privé gegevens niet openbaar mag maken

Dan geef je dit toch bij je collega aan? Waarom weet die collega uberhaupt je privé gegevens?

Furrow

Ongelukken gebeuren nu, zoals je zelf zegt heeft ze het niet expres gedaan.

Ik denk dat je jou ook drukker maakt en meer doemdenken dan nodig

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:31

Mlies schreef:
Het is toch nergens openbaar neergezet? Het staat in een enorme lijst andere emailadressen naar collega's, dan gebeurt er verder toch niks mee?

Dat mag ik hopen dat er niets mee gedaan wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:31

BokitoZ schreef:
Van alles.. spam, werkgerelateerde dingen etc etc. Of dat mijn mail adres voor reclame doeleinde gebruikt gaat worden of misschien wel verkocht word.. of het hacken van mijn mail. Ik kan zo veel bedenken.

Goh, als het ging om je privenummer en je adres etc dan zou ik je punt snappen, maar nu vind ik eigenlijk dat je je druk maakt om niets.
Is gebeurd, jammer. Krijg je spam verwijder je het.
Ik denk dat je teveel films kijkt, waarom is jouw emailadres zo belangrijk dat het gehackt of verkocht moet worden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:34

Wat verwacht je eigenlijk?

Als dit zo gebeurd is, dan zou de collega een waarschuwing kunnen krijgen dat ze moet opletten met dit soort persoonlijke gegevens. Maar what has been send, cannot be unsend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:36

TS, nogmaals: wat is je verwachting? Is er een reële kans op problemen. Bijvoorbeeld een (ex)collega die je gestalkt, bedreigd enz. enz. heeft?
Wat wil je zelf? Wil je zelf dat die collega een reprimande oid krijgt, of wil je je focussen op de mogelijke gevolgen die dit heeft?

In het geval van die collega: dan een email naar haar manager sturen, die dan een passende oplossing kan pakken.
In het geval van mogelijk "gevolgen" oplossen, zul je toch aan moeten geven welke reële gevolgen dit kan hebben. Veel andere opties zijn er niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:37

Altijd werk en privé gescheiden houden en geef dus geen privé email prijs en dat horen de HR afdeling ook niet te hebben volgens mij, enkel jouw post/ huisadres.

Er worden nooit naar onze privé email gevraagd aan de medewerkers bij ons, alleen in bijzondere gevallen en daar hebben ze een aparte procedure voor om te voorkomen dat privé emailadressen opgeslagen worden in het geheugen. Het fijne ervan weet ik niet.

Waarom een privé email? je kan een bericht wat werkgerelateerd is ook prima op je werk email ontvangen dat alleen voor jouw eigen ogen bestemd is.

Als een werknemer ziek is, dan worden er altijd een brief naar een post/ huisadres gestuurd.
Handig en fijn, want dan staat het zwart op wit en is er altijd een kopie beschikbaar op de HR afdeling mocht een werknemer moeilijk gaan doen.

Zo doen ze het bij een heel groot bedrijf waar ik werk, juist om dit soort dingen te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-05-17 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:37

Ik denk dat er technisch gezien sprake is van een datalek. Niet dat dat voor jou persoonlijk nog iets uitmaakt, maar voor je werkgever misschien wel...