Hoe vinden jullie baantjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanasoufi

Hoe vinden jullie baantjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 00:10

Nee, een betere vraag is: Hoe komen mensen in vredesnaam aan baantjes? -O-
Als ik niet bij mijn vader in de juwelier mocht werken (juwelier is van mijn opa)
Als ik niet in het bedrijf waar mijn moeder werkte mocht werken

dan had ik nu (29 jaar) nog nooit in mijn leven gewerkt.

-O-

Ik ben sinds gisteren begonnen met solliciteren, dus gewoon online, direct via de websites van bedrijven, en via sites als indeed.

Dus ik vrolijk solliciteren bij indeed naar een baan als receptioniste. Valt me ineens op dat er op de site staat dat er al 616 keer op die baan is gesolliciteerd -O- Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt. Hoe dan ook ik begrijp het niet. Als er telkens 100+ mensen solliciteren op dezelfde online vacature, dan vind ik nooit werk. En ja, ik weet het, maak een goede cv, schrijf een goede motivatie....maar van de 100 heeft de helft vast ook een goede cv en goede motivatie. Het is dus een kwestie van geluk. Maar wat als je dat nooit hebt?

Nirvana_

Re: Hoe vinden jullie baantjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:15

Netwerk, denk ik... En precies dat baantje vinden wat perfect bij jou past. Ik heb waarschijnlijk een nieuw baantje gevonden in de tweede categorie, combi van zowel studie als hobby als interesse; dan spring je er al snel uit tussen andere sollicitanten :D

Verder heb ik altijd bijbaantjes gehad door niet te kieskeurig te zijn. Gewoon kijken waar (bijna altijd) mensen nodig zijn; horeca net voor de zomer, bijvoorbeeld. En daarna blijven plakken.

Daarnaast, misschien is een uitzendbureau iets voor je?

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 00:27

Nirvana_ schreef:
Netwerk, denk ik... En precies dat baantje vinden wat perfect bij jou past. Ik heb waarschijnlijk een nieuw baantje gevonden in de tweede categorie, combi van zowel studie als hobby als interesse; dan spring je er al snel uit tussen andere sollicitanten :D

Verder heb ik altijd bijbaantjes gehad door niet te kieskeurig te zijn. Gewoon kijken waar (bijna altijd) mensen nodig zijn; horeca net voor de zomer, bijvoorbeeld. En daarna blijven plakken.

Netwerk idd (mijn ouders dus), dat heet geluk, je springt nergens tussen uit. Denk je echt dat ze honderden sollicitaties gaan lezen?

Maar bij een uitzendbureau moet je nog steeds solliciteren. Er zal dus altijd een ander geschikter zijn.... -O-

Ik wil trouwen en huisvrouw worden |(

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:42

sanasoufi schreef:
Nirvana_ schreef:

Netwerk idd (mijn ouders dus), dat heet geluk, je springt nergens tussen uit. Denk je echt dat ze honderden sollicitaties gaan lezen?

Maar bij een uitzendbureau moet je nog steeds solliciteren. Er zal dus altijd een ander geschikter zijn.... -O-

Ik wil trouwen en huisvrouw worden |(

Waarom? Jij kan toch ook "die ander" zijn? Jij hebt unieke kwaliteiten. Die moet je benoemen en inzetten. Natuurlijk moet je wel van jezelf overtuigd zijn, zou jij jezelf aannemen? Zo ja, leer dat op papier over te dragen. Zo nee, waarom niet? Dan ga je daar aan werken.

Ik snap je niet zo goed. Ik werk al vanaf mijn 12e en heb altijd goed een baantje kunnen vinden. Je moet wel bereid zijn om onderaan te starten.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:49

Tja, zodra ik kon werken moest ik ook een baantje zoeken van mijn ouders. Dus gesolliciteerd bij de plaatselijke supermarkt en daar was ik aan genomen. Daarna rolt het vanzelf verder, nu werk ik bij de Hema op de vleesafdeling (als vegatarier )

Maar goed, ik zou als ik jou was gewoon om je heen kijken in de stad, ga er gewoon langs en vraag of je een briefje mee mag om te solliciteren, kom leuk en spontaan over. Je springt er dan al uit omdat je er al bent geweest en niet gewoon achter je computer zit. Schrijf open sollicitaties (je hoeft echt niet altijd perse op vacatures te reageren).

Heb je een opleiding? Dan kan je juist wat zoeken in dat werkvlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:10

Het is niet heel veel meer dan leren hoe je een nette sollicitatiebrief schrijft en dan gewoon gaan solliciteren. Afhankelijk van je werkveld kan het onwijs lang duren en heel vervelend zijn, maar het is wel iets wat je moet leren. Ik ben heel blij dat ik in een sector terecht ben gekomen waar ik niet hoef te solliciteren maar netwerken en waar ik zelf brutaal moet zijn, want solliciteren is niks voor mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:15

Ik zou naar het arbeidsbureau gaan als ik jou was en vragen om een sollicitatie training.
Brief leren schrijven maar ook hoe doe je een gesprek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:17

Als je nu al opgeeft dan gaat het niks worden nee. Moed houden, veel rond vragen. Bij winkels naar binnen lopen met je cv in de hand en een big smile op je gezicht en bij uitzendbureaus je gaan inschrijven. En vergis je niet werkgevers hebben het helemaal niet zo makkelijk om goede enthousiaste aanpakkers te krijgen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:17

Bij uitzendbureaus kun je bijna altijd gewoon meteen aan het werk.. zeker als je niet te kieskeurig bent over een baan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:19

Ik lees nu pas wat je bij de motivatieruimte getypt hebt. Dan snij je jezelf wel een beetje in de vingers denk ik zo.. Ja, er zijn veel sollicitanten, maar je kan het altijd proberen. En de enige manier waarop je het kan proberen is met een nette brief waarin je je motivatie ook daadwerkelijk uitlegt. Een goed CV opstellen is echt de eerste stap, die hoeft niet eens zo heel uitgebreid te zijn maar het is wel belangrijk dat hij er representatief en netjes uit ziet, met een fotootje, je contactgegevens en de skills die je hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:21

En jezelf aanmelden op LinkedIn. Werkgevers kijken daar vaak op.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:23

Pfoe, ik zou dat maar niet meer in je motivatie zetten :+ Dat is een beetje een hele grote no-go.

Solliciteren, zowel open sollicitaties als via websites. Inschrijven bij het uitzendbureau. Zorgen dat je zelf representatief bent, en je CV en motivatiebrief feilloos geschreven zijn en overzichtelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:26

Niet meer online solliciteren maar bellen, langsgaan, en uitleggen waarom het bedrijf jou nodig heeft. Wat heb je te bieden?
En verder netwerken idd :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:27

Ik heb altijd baantjes gevonden door naar het bedrijf toe te gaan, maar toen was ik jonger (rond de 20 jaar). mijn huidige baantje heb ik gekregen doordat een uitzendbureau mij een mailtje stuurde, ik was bij hun ingeschreven namelijk. Mijn vorige twee baantjes heb ik ook op die manier gekregen.
Ook heb ik een keer een baan gekregen omdat mijn CV op internet stond, en ze die gezien hadden.
En ik ben ook heel vaak afgewezen, omdat er nèt iemand jonger was, of meer ervaring was, of beter overkwam, of leuker eruit zag, etc.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:32

sanasoufi schreef:
dan had ik nu (29 jaar) nog nooit in mijn leven gewerkt.

Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt. Hoe dan ook ik begrijp het niet.

Ik zou dus denken dat hier een puber van 16 de motivatie geschreven heeft en je sowieso aan de kant leggen en niet uitnodigen voor een gesprek.
Je solliciteert als receptioniste en je stuurt een schreeuwend bericht, echt geen goed idee als je serieus in een baan wil.
Solliciteren is hard werken en het komt je niet aanwaaien, en ja dan wordt je vaak afgewezen en wachten tot die ene er tussen zit, met als iedereen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:36

Ik werk al vanaf m'n 14de. Ik ga gewoon naar de bedrijven die me aanspreken, geef aan wat ik al kan, wil leren en hun kan toevoegen en start daar met werken. Beetje ludieke motivatie schrijven, lees je in in het bedrijf zodat je daar op kan terug vallen in je motivatiebrief. Sorry maar als je met 29 tijdens een sollicitatie zo'n tekst neer zet dan was het voor mij al snel einde verhaal als werkgever ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:36

Kan natuurljk ook de andere kant op werken, dat ze erdoor in de lach schieten en wel de cv bekijken.
Mijn ervaring is dat je het nooit goed doet, want de ene recruiter wil dit, en de andere recruiter wil dat....

Blijf jezelf, dat is mijn advies.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:37

Uitzendbureau's hebben in de zomer meer dan genoeg baantjes, niet altijd de leuksten maar je kan niet altijd kieskeurig zijn.

Ik heb bijna 2 jaar terug via uitzendbureau in een ijsfabriek gewerkt. liefst zou ik ook wat anders hebben gedaan maar uiteindelijke een leuke tijd met zeer leuke collega's gehad. Ook was het in eerste instantie maar voor 8 weken, maar door de drukte en het feit dat de teamleiders zeer tevreden over mij waren heb ik er uiteindelijk 9 maanden gewerkt, toen ben ik er zelf gestopt omdat ik een andere baan aangeboden kreeg. deze baan heb ik gekregen doordat mijn vorige werkgever mij heeft geadviseerd bij mijn huidige werkplek.
Het ligt ook wel een beetje aan je instelling, en het feit dat je ook voor de mindere leuke baantjes open moet staan.
Ik ken mensen in mijn omgeving die heel kieskeurig zijn, willen niet in de fabriek, willen niet in de bediening, willen niet in de schoonmaak, dan blijft er ook niet veel over en word de kans op werk ook kleiner.

Ik snap je frustratie heel goed, heb zelf ook 4 jaar werkloos thuis gezeten, hoe vaker ik werd afgewezen hoe minder ik gemotiveerd was om te gaan solliciteren.
Schrijf je in bij zoveel mogelijk uitzendbureau's, maak je meer kans op een baantje ook al is het maar tijdelijk.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:41

En eh, 100+ sollicitaties, zorg dan dat jij opvalt.

Ik ben straks werkzaam in de creatieve sector waar elk jaar honderden mensen op afstuderen. Toch maak ik me weinig zorgen. Waarom? Strak CV (zowel met ervaring als met design) goede motivatiebrief en ik weet wat bedrijven niet alleen aan mij hebben, maar ook wat ik zoek in een bedrijf. Zorg dat je opvalt, maar in de positieve zin. Dus niet ''KIES MIJ!!!!!!!!' want nee, ze kiezen je niet als je het zo insteekt :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:46

sanasoufi schreef:
Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt. Hoe dan ook ik begrijp het niet.

Nou ik begrijp het wél als dit je 'motivatie' is. Mag toch eerlijk gezegd hopen dat je dit zelf ook wel in ziet. Ik voel sowieso ontzettend veel negativiteit en een ontzettend passieve instelling door jouw berichten komen. Dan ga je er niet komen nee.

Ik snap je frustratie (zie maar eens als 21-jarige aan een bijbaantje te komen ;) ) maar daar moet je toch echt even overheen klimmen en bedenken; wat zijn mijn goeie kanten, wat maakt mij geschikter voor deze baan dan 'de anderen' en wat kan ik bieden bij dit bedrijf wat anderen niet kunnen. En ga hierbij zeker niet met hoofdletters schreeuwen alsof je een of andere 12-jarige puber bent. Dan neem jij diegene toch ook niet meer serieus? >;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:47

Ik vind zo'n motivatie dus juist hilarisch :') zou er zeker je CV door bekijken en mogelijk diegene uitnodigen om te kijken wie daar achter zit :+

Bij zoveel respons ga je toch niet alle motivaties doorlezen :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:54

Ja, ik ook :') Doe ellendig lange motivaties met hoe geweldig ze zijn worden bij geen bedrijf waar ik gewerkt heb gelezen. Heb er zelf ook nooit een geschreven, altijd via via terecht gekomen.

Een vriendin van mij heeft 155 sollicitaties moeten doen. Een nachtmerrie. Zij is op den duur overal gewoon langs gegaan en dat kunnen er veel wel waarderen. Ze weten dan al wie ze voor zich hebben, bij een stuk papier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:06

sanasoufi schreef:
Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt.

Dit is een grap toch? Neem ik aan? Alstjeblieft? Want echt, ik zou niet eens de moeite nemen om je naam te lezen als ik dat zie staan. ;) Klinkt ten eerste nogal pathetic en ten tweede alsof je heel simpel bent om het zo even aan te duiden. :)

Tsja wat zal ik zeggen, ik studeer HRM en ben al werkzaam in het HR vakgebied als bijbaan. De banen op de arbeidsmarkt zijn schaars afhankelijk van het vakgebied.

Laat je cv en motivatiebrief controleren (er worden meer fouten in gemaakt dan je denkt), zorg voor referenties.

Verder ben ik het met Courses eens, zoek bedrijven op die je aanspreken etc. Niet alleen online solliciteren maar ga gewoon echt langs of bel desnoods.

Maak LinkedIn aan, de manier om connecties toe te voegen en je netwerk uit te breiden. Hierbij kan je zelf eens oproepje plaatsen dat je opzoek bent naar een bepaalde baan in een bepaald vakgebied.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:56

Sowieso, 29 en baantjes? Een baantje is hier gewoon echt werk hoor.

Op mijn 15de begonnen door gewoon bij een bedrijf langs te gaan. Zo verschillende bijbaantjes gehad. Op mijn 23ste heb ik -na veel solliciteren- mijn eerste baan gekregen. Midden in de crisistijd, niet te kritisch zijn en werk in Doetinchem hebben (woon zelf midden in Drenthe). 2 jaar later terug in Drenthe na stug doorsolliciteren... Midden in de crisisjaren dus ;) Gewoon volhouden, cv up to date en goede motivaties schrijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:02

Niet zo moeilijk hoor...

Eerste bijbaantje was via een vriendin in een restaurant, daarna via m'n moeder bij een groot bedrijf... Daarna gesolliciteerd op een stage-vacature en gekregen. Nog een stage-vacature en daar blijven hangen. Vervolgens gewoon solliciteren via internet. Ik vind het niet zo moeilijk hoor.

En nee, ik vraag niet om anderen te negeren en mij te kiezen. Die keuze maken ze zelf wel. En ja, ik krijg ook wel eens een afwijzing. Nouja, so be it... Volgende keer beter...

Ik ben echt nog nooit zomaar bij een bedrijf langs gegaan, maar heb wel mooi werk.
Een half jaar bij een grote pensioenuitvoerder gewerkt, bij de eerste vacature kozen ze voor iemand anders, een volgende vacature hebben ze speciaal naar mij gevraagd. Die opdracht liep op een einde (via uitzendbureau), vervolgens word ik door iemand van het UB gebeld (niet mijn intercedent!) of ik ergens anders op gesprek zou willen voor blablabla. Nou hartstikke mooi, ik zit er al iets meer dan een half jaar.

Schrijf gewoon een aansprekende brief, zorg dat je aansprekend bent op social media (en zo privé mogelijk) en hou een gezellig gesprek als je word uitgenodigd. Dan ben je halverwege volgens mij.

Maar op het moment dat je greedy word, dan willen ze je niet... Dus die zin in capslock, niet weer doen...