Contract verlenging tijdens of na zwangerschapsverlofs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

Contract verlenging tijdens of na zwangerschapsverlofs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 12:14

Mag ik even spuien en wellicht weten jullie hier ook wat meer over.

Het gaat namelijk over mijn werk.Ik werk bij een groot bedrijf via een uitzendbureau. Ik zit zogezegd in fase B, oftewel ik heb een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd. Ik werk nu 2 jaar voor dit bedrijf, in eerste instantie om tijdelijk werk op te vangen voor ongeveer 3 maand, maar ik zit hier nog. Ik heb het onwijs naar mijn zin en wil ook graag blijven. Ik heb me altijd voor de volle 100% ingezet en nooit ontevreden geluiden gehoord. Mijn contract loopt af op 21 april as. Nu ben ik zwanger en uitgerekend in april. Ik wil graag met een gerust hard met verlof gaan, dus heb al meerdere keren gevraagd wat ze willen. Mijn leidinggevende heeft aangegeven dat mijn contract zeker wordt verlengd en ik echt niet bang hoef te zijn dat dit niet zo is.

Gisteren had ik het hier weer even over met mijn leidinggevende en tijdens dit gesprek kwam aan het licht dat mijn contract niet wordt verlegt vanaf 21 april, maar dat ik pas een nieuw contract krijg aan het einde van mijn verlof. Want zo is de uitleg, stel je voor dat je ziek wordt na de bevalling, dat risico dat wij je dan moeten betalen willen we niet nemen. In die 2 jaar dat ik hier werk heb ik me denk ik 4 dagen ziek gemeld, vanwege mijn miskraam! Kortom geen piepert die zich te pas en te onpas ziek meld.

Ik moet zeggen dat dit hele gesprek bij mij niet helemaal in goede aarde viel. Ik heb me al 2 jaar volop ingezet voor dit bedrijf. Ik ben op dit moment degene die de kar trekt op de afdeling en ik weet echt wel dat niemand onvervangbaar is, maar toch. Ik zou het zo fijn vinden als ik onbezorgd met verlof kan en me niet druk hoef te maken of ik straks wel of geen werk meer heb.

Een bijkomend nadeel voor mij is dat het uitzendbureau genoodzaakt is mijn vakantie uren en alle opgebouwde extra’s uit te betalen, wanneer mijn contract niet direct doorverlengt word. Ik bouw vakantie uren op na mate ik werk. Oftewel, om in de zomer 3 weken vakantie te kunnen houden kan ik voor de zomer bijna niks opnemen, omdat ik anders niet genoeg uren heb. Als ze mij die uren ook nog gaan uitbetalen kan ik in de zomer helemaal niks. Ook in mijn verlof bouw ik geen vakantie uren op.

Volgende week komt het bedrijf hier op terug, maar ik ben bang dat ik al wel weet hoe dit af gaat lopen. Mag een bedrijf het contract pas verlengen als ze zeker weten dat ik gezond en wel terug ben? Of is dit discriminatie tegenover de zwangere vrouw? Mijn vriend neemt volgende week contact op met het FNV om te kijken wat hierin mijn rechten zijn.

Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, maar ik zit er wel mooi mee.

Anoniem

Re: Contract verlenging tijdens of na zwangerschapsverlofs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:26

Heb je je vraag ook al bij het uitzendbureau waar je voor werkt neergelegd?

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 12:39

Ja dat heb ik wel, maar heb hier nog geen reactie op.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:42

Mag ik vragen om welk uitzendbureau het gaat en op welke basis je werkzaam bent bij de opdrachtgever (uitzendbasis/detachering/0-uren contract). Als ik het dus goed begrijp ben je op 21 april 2015 begonnen? Met wat voor contract, en die daarna?

Ik werk zelf voor een groot uitzendbureau, zit vandaag op het hoofdkantoor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:57

Dat is wel erg vervelend voor je, totaal geen zekerheid of je wel of geen baan hebt straks. Maar ik begrijp de werkgever aan de andere kant ook wel een beetje.

Tja, hier op het werk wijst de praktijk uit dat de meeste dames aangeven door te willen werken na de bevalling, dus de baas betaalt gewoon ... En daarna willen ze opeens tóch minder werken of ze stoppen zelfs helemaal. Dan betaalt de baas voor ze terwijl je met zwangerschapsverlof zijn en daarna gaan ze weg. Beetje geld trekken en daarna opzeggen. ik zeg absoluut niet dat jij zo bent maar ik heb hier ook wel een keer ongelovig staan kijken bij mensen van wie ik het nooit had verwacht.

Andere kant ook meegemaakt: vrouwtje wilde in dienst, gaf aan zwanger te willen worden en kon ze dan eventueel wel een dag minder , ja hoor...was geen probleem. Enfin, na de terugkeer en bij contractverlenging kon opeens een dag minder werken absoluut niet! Dus ze heeft zelf andere baan gezocht.

Komt bij dat veel bedrijven niet op zwangere dames zitten te wachten, heel discriminerend maar het geeft gewoon last.... ziek zijn, zwangerschapsverlof, zieke kindjes, papa-dagen etc etc.
Als ze kunnen kiezen voor iemand die geen kids heeft, geen kinderwens heeft of een man is doen ze dat.
Heel erg vals in soms, dan zou je als vrouw nooit een kinderwens mogen hebben én een carriere... maar als werkgever zijnde ...

En als je nu nog voor het uitzendburo werkt en die betalen alles ....tja, ik geef de werkgever dan geen ongelijk....stel dat je wél iets oploopt na de bevalling, bv bekkeninstabiliteit oid, hebben ze iemand aangenomen die wellicht niet meer komt werken. En ontslaan mogen ze je niet als je ziek bent geloof ik....

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:00

Wat een onzin, ziek na zwangerschap wordt gewoon vergoed door het UWV voor de werkgever. Daar hebben zij dus geen kosten aan, hooguit wat administratief werk om het aan te vragen.

Dit staat op de site van UWV:
Kan uw werknemer na haar zwangerschapsverlof nog niet werken? Als de ziekte het gevolg is van de zwangerschap of bevalling kan zij een Ziektewet-uitkering krijgen. Zij moet zich wel ziek melden bij u. Als werkgever vraagt u voor haar de Ziektewet-uitkering aan. De uitkering is 100% van het dagloon en uw werknemer krijgt deze maximaal 2 jaar.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 13:03

@Ailill, ik zet liever niet neer bij wel uitzendbureau (privacy geneuzel ;)).

Ik ben 1 maart 2015 begonnen bij dit bedrijf. Na 76 weken gewerkt te hebben op uitzendbasis, ben ik in fase B beland en heb ik een contract met uitzendovereenkomst getekend voor een half jaar voor 32 per week.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 13:07

ElCamino schreef:
Dat is wel erg vervelend voor je, totaal geen zekerheid of je wel of geen baan hebt straks. Maar ik begrijp de werkgever aan de andere kant ook wel een beetje.

Tja, hier op het werk wijst de praktijk uit dat de meeste dames aangeven door te willen werken na de bevalling, dus de baas betaalt gewoon ... En daarna willen ze opeens tóch minder werken of ze stoppen zelfs helemaal. Dan betaalt de baas voor ze terwijl je met zwangerschapsverlof zijn en daarna gaan ze weg. Beetje geld trekken en daarna opzeggen. ik zeg absoluut niet dat jij zo bent maar ik heb hier ook wel een keer ongelovig staan kijken bij mensen van wie ik het nooit had verwacht.

Andere kant ook meegemaakt: vrouwtje wilde in dienst, gaf aan zwanger te willen worden en kon ze dan eventueel wel een dag minder , ja hoor...was geen probleem. Enfin, na de terugkeer en bij contractverlenging kon opeens een dag minder werken absoluut niet! Dus ze heeft zelf andere baan gezocht.

Komt bij dat veel bedrijven niet op zwangere dames zitten te wachten, heel discriminerend maar het geeft gewoon last.... ziek zijn, zwangerschapsverlof, zieke kindjes, papa-dagen etc etc.
Als ze kunnen kiezen voor iemand die geen kids heeft, geen kinderwens heeft of een man is doen ze dat.
Heel erg vals in soms, dan zou je als vrouw nooit een kinderwens mogen hebben én een carriere... maar als werkgever zijnde ...

En als je nu nog voor het uitzendburo werkt en die betalen alles ....tja, ik geef de werkgever dan geen ongelijk....stel dat je wél iets oploopt na de bevalling, bv bekkeninstabiliteit oid, hebben ze iemand aangenomen die wellicht niet meer komt werken. En ontslaan mogen ze je niet als je ziek bent geloof ik....

Zwangerschapsverlof word niet door de werkgever betaald maar door het UWV. Minder werken is niet aan de orde, gezien mijn vriend juist minder gaat werken.

Ik kan me de gedachten gang van het bedrijf ook wel voorstellen, maar is dan dit de manier om met mensen om te gaan? En hoe worden vrouwen hierin beschermd?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:10

ElCamino, ik werk op HR en bekijk het ook van de werkgeverskant. Wat jij zegt ben ik het wel mee eens, maar ik vind het alleen niet kunnen dat je eerst toezegt en dan terugkrabbelt, dan hadden ze zich voor de toezegging beter moeten (laten) informeren.

Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn door de werkgever, maar door de onproffessionele aanpak kan ik me haar gevoel van gediscrimineerd worden op basis van zwangerschap wel voorstellen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:12

ElCamino schreef:

Een zwangerschap kost de werkgever helemaal niets...... ook niet als je daarna ziek wordt tgv zwangerschap.

TS; zwangere vrouwen zijn goed beschermd. Bel anders even met een juridisch loket.

Overigens krijg je wel een zwangerschapsuitkering van het UWV als je contract niet verlengd wordt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-01-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:21

Echt rot voor je dat je contract verlening net afloopt in de je verlof. Kan je niks aan doen. Het bedrijf kan gewoon rustig afwachten of je wel of niet wilt gaan werken.
Ik zou geen problemen maken of juridische dingen gaan roepen; je wilt immers je baan terug en geen ruzie maken of dingen op de spits drijven.
Als je altijd goed je werk hebt gedaan dan zou ik mee gaan "in de flow"....

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:28

Als je daar al 2 jaar werkzaam bent dan zou je contract voor onbepaalde tijd moeten worden omgezet. Voor hen kunnen ze je dan na je verlof, mits er 6 maanden tussen zit weer 2 jaar voor bepaalde tijd laten werken. Zou dit ook een beweegreden kunnen zijn?

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 13:50

Mellow schreef:
Als je daar al 2 jaar werkzaam bent dan zou je contract voor onbepaalde tijd moeten worden omgezet. Voor hen kunnen ze je dan na je verlof, mits er 6 maanden tussen zit weer 2 jaar voor bepaalde tijd laten werken. Zou dit ook een beweegreden kunnen zijn?

Omdat ik via een uitzendbureau werk werkt dit anders. Ze mogen mij na dit contract nog 3.5 jaar in dienst houden verdeelt over 5 contracten en pas daarna moet het bedrijf mij in vaste dienst nemen

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:00

Dan is dat het dus niet.
Je bent wel lid van de bond? Anders kan ik wel even wat voor je vragen aan mijn stiefvader, die is vakbondsbestuurder.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:12

Een zwangerschap kost de werkgever niks ?
En vervangende mensen aantrekken dan ? extra werk voor anderen ??
Het UWV regelt het zwangerschapsverlof misschien maar echt niet een andere tijdelijke collega die via een uzb ingehuurd moet worden. Hier kunnen we echt niet het complete pakket van iemand erbij nemen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:15

ElCamino schreef:
een zwangerschap kost de werkgever niks ?
Het UWV rglt de zwangerschapsverlof misschien maar echt niet een andere tijdelijke collega

Behalve idd een andere roostering, maar financieel niks... hoezo extra werk voor anderen?? Je kan voor hetzelfde geld iemand anders in dienst nemen. En dat is een beetje werk, maar dat moeten ze ook als ze haar ontslaan.
Een beetje moeite doen voor je werknemers is echt geen probleem hoor, over het algemeen voelen ze zich dan meer gewaardeerd. En gewaardeerde werknemers werken harder...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:38

ElCamino schreef:
Het UWV regelt het zwangerschapsverlof misschien maar echt niet een andere tijdelijke collega die via een uzb ingehuurd moet worden. Hier kunnen we echt niet het complete pakket van iemand erbij nemen....

Ja, maar dan nog zouden ze dit moeten bedenken voordat ze haar de toezegging hebben gedaan dat het wel kon.

Plus als je iemand heb waar je tevreden over bent en goed in het team past, dan haal je die kosten indirect ook weer terug met tevreden werknemers...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:41

ElCamino schreef:
Als TS zelf werkzaam zou zijn in die periode - en dus de werkzaamheden die gedaan moeten worden uit zou voeren, moest zij toch ook gewoon betaald worden?

Dit zijn gewoon de normale kosten behorend bij die werkzaamheden, werkgever betaald bij verschillende personen ong. dezelfde kosten (normaal gesproken, al kan ik 5 voorbeelden noemen waarbij dit niet zo is, echter is dit niet bepaald gangbaar).

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:44

Ik snap de werkgever wel. Je contract verloopt in april en in april beval je en gaat met zwangerschapsverlof. Ze zouden jou dan een contract aanbieden terwijl je op dat moment misschien wel 10 weken niet komt werken..

Ik denk dat het toevallig zo samenloopt, aflopen contract en bevalling. Dan is een periode na de zwangerschap, ook nog een hele risicovolle voor de werkgever. Natuurlijk wel Heel rot voor jou..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:21

tja iedereen kan mij wel aanvallen op mijn tekst maar ik val de TS niet aan, ik vindt het sneu voor haar maar ik geef gewoon aan dat de werkgever ook een punt heeft....
Tegenwoordig besparen ze op alles en soms terecht. Wat zou jij doen als je werkgever was...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:23

Mijn hele familie is een werkgever (alleen ik niet :+) en die halen niet zulke rare fratsen uit hoor ;) bij hen kost een zwangere werkneemster echt niks.

Ben je lief voor je werknemers betaalt dit zich terug in hoe hard zij voor jou zullen lopen :j

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:29

ElCamino schreef:
tja iedereen kan mij wel aanvallen op mijn tekst maar ik val de TS niet aan, ik vindt het sneu voor haar maar ik geef gewoon aan dat de werkgever ook een punt heeft....
Tegenwoordig besparen ze op alles en soms terecht. Wat zou jij doen als je werkgever was...

Sorry, dat was niet mijn intentie.
Ik kijk het ook vanuit werkgevers punt en ben het op de meeste punten wel met je eens.

Alleen vind ik het niet proffessioneel om terug te komen op een eerdergedane toezegging, want dat geeft de TS toch het gevoel dat ze op basis van zwangerschap gediscrimineerd...
En dat is voor de reputatie van de werkgever naar mijn idee schadelijker dan wat extra inzet om de toezegging na te komen ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:12

hier zijn ze ook niet echt aardig voor uitzendkrachten , en ze geven hier geen vaste dienst verbanden meer.... na 2 jaar kun je wieberen.... ook al zit er 2 jaar inwerken aan een machine-lijn in en hebben ze inmiddels veel ervaring, heel jammer....
Als TS in vaste dienst was geweest was er geen issue geweest denk ik, maar als tijdelijke kracht en met name uitzendkracht ben je vaak de klos.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:24

Mijn bepaalde tijd contract eindigd ook 1 februari na 23 maanden :Y)

Ga er niet te moeilijk over doen, ik zal als HR in mijn volgende functie deze constructie waarschijnlijk ook weer vaak moeten toepassen...

Sorry, terug on topic :o

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:35

Ben bang dat je hiermee weinig kan. Je kan geen contract afdwingen in deze situatie, want je contract loopt immers gewoon af, dat hoeven ze niet te verlengen. Als je kan bewijzen dat het gaat om discriminatie wegens je zwangerschap, dan kun je dit wel aanvechten, maar dan kun je er ook zeker van zijn dat je hier niet meer gaat werken in de toekomst. Je hebt welliswaar gelijk, maar gelijk hebben en gelijk krijgen is helaas niet altijd hetzelfde.

Zelf zou ik aangeven dat je deze gang van zaken niet kan waarderen. Dat je, je inzet en op deze manier niet gewaardeerd voelt. En daarna voor jezelf bepalen of je hier nog wel wilt werken na je verlof.