Wat is slim om te doen? (Studie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 22:45

Om verwarring te voorkomen, ik vind lesgeven prima. Maar wil niet alleen maar lesgeven zoals een prive instructrice van een dressuur ruiter ofz. Wij hebben op stal ook medewerkers die afentoe lesgeven

Hoi!
Ik wil na dit jaar (3 havo) met mijn overgangsbewijs naar het mbo gaan, maar weet niet war. Lentiz spreekt mij erg aan. (Ervaringen zijn altijd welkom!)

OPTIES
1.
4 jaar 'Paardensport' doen. (Niveau 4+)
Je wordt opgeleid tot instructeur paardensport en -houderij. Ik wil GEEN instructeur worden, maar je kunt na het halen van je diploma instructeur, wedstrijdruiter, stalruiter, pensionhouder, manegehouder en ondernemer in hippische sector worden.
Wat je doet in de les:
Sport
Horsemanship
Ondernemen.
(Voor meer info zie site lentiz)

EN

Daarna met mijn niveau 4+ diploma een verkorte opleiding tot paraveterinair doen. (Verkort van 4 jaar naar ? Jaar).
Je kunt gaan werken bij een dierenartspraktijk, dierenziekenhuis of een spoedkliniek. Of natuurlijk doorstromen naar HBO. Maar bij Groenhorst Barneveld werd gezegd dat je na behalen van deze twee diplomas ook paraveterinair kan worden in een paardenkliniek.

DIT BEIDE OP LENTIZ

2.
hetzelfde doen maar dan ipv paardensport, paardenhouderij.(niveau 4 dus)
Je wordt opgeleid tot bedrijfsleider paardensport en -houderij.
Ja kunt gaan werken bij bedrijven in de paardenhouderij of doorstromen naar HBO.
MAAR ik wil gewn bedrijfsleider worden en wil veel meer bezig zijn met de paarden zelf.
In de kessen behandel je de basiskennis zoals EHBO etc.

DIT OOK OP LENTIZ

3.
Paardensport of Paardenhouderij op Lentiz doen en dan naar Groenhorst Barneveld voor de 2 jarige opleiding paraveterinair.

4.
Bedrijfsleider paardensport en -houderij doen bij Groenhorst.
Mogelijke beroepen: zelfstandig ondernemer
Bedrijfsleider
Instructeur
Trainer
Ruiter.

En daarna ook op Groenhorst de 2 jarige paraveterinair doen.

5.
Op Wellant paardenhouderij en sport doen als bedrijfsleider, niveau 4. Je rijd in het eerste jaar maar tien keer, 5 men en 5 rij lessen. 2e jaar rij je meer. Maar zoals ik al aangaf ben ik liever bij de paardne dat dat ik bedrijfsleider ben. Dus zie ik enorm tegen het eerste jaar op.

Daarna

Bij wellant op,eiding paraveterinair doen.

NATUURLIJK ZIJN ALLE VARIATIES VAN SCHOOL MOGELIJK. DUS OOK 1 OPLEIDING HIER DOEN, EN DE ANDER DAAR.
Laatst bijgewerkt door Trui op 10-12-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:51

Heel eerlijk zou ik je havo afmaken ipv bovenstaande opleidingen doen. Ik heb met mijn havo de paraveternair opleiding van het groenhorst in 2 jaar afgerond ipv 4. Maar er is totaal geen werk in te vinden. Paarden net zo, kom je zonder opleiding vaak ook wel, áls je al verder komt dan stallen mesten en misschien een beetje longeren. Zeker omdat je aangeeft niet les te willen geven, en tenzij je al een stal in de familie hebt zitten is het vaak ook erg lastig om er wat mee te kunnen doen.
Ik ben nu bezig met HBO-V, maar ik was ook pas 22 toen ik daar voor koos.
Ik zou gewoon de Havo afmaken en daarna verder kijken. Je bent nog jong zat en met een middelbaar diploma (vooral havo) kom je veel verder dan alleen een overgangsbewijs.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:54

Heel eerlijk is het eerste wat mij te binnen schiet: iets zonder paarden. En dat bedoel ik echt niet naar.

Ik heb te veel meiden gezien die er absoluut niet tussen konden komen, en uiteindelijk totaal iets anders zijn gaan doen. Sommigen konden het ook qua lichaam geen 40 jaar volhouden.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 22:55

Jongens ik haal de havo waarschijnlijk niet. Vandaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:56

Waarom wil je nu al stoppen met de havo?

Mbo is op zich prima, maar neem dan een opleiding waar je wat aan hebt :)
Maar als je de mogelijkheden hebt om havo te doen waarom dat dan niet afmaken? En dan een hbo opleiding? :)

Edit; geen havo dus. Dan zou ik kiezen voor een serieuze mbo opleiding en niet zo'n pretopleiding :)
Als je geen werk vindt heb je niks... Geen middelbare schooldiploma en geen nuttige vervolgopleiding :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-12-16 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:57

REnD schreef:
Jongens ik haal de havo waarschijnlijk niet. Vandaar.

Dan maak je je vmbo t af. Je bent erg jong en ik durf er vergif op in te nemen dat jij een heel rooskleurig beeld hebt van de paardenwereld.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:57

Hoezo niet?
Maar ook dan zou ik proberen vmbo af te maken ipv zomaar over te stappen naar het mbo. En anders iig een opleiding kiezen waar je wat aan hebt. Want anders ga je daar later echt spijt van krijgen ben ik bang..

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 22:59

Ik heb goed georienteerd, studie beurzen etc, gevraagd bij scholen. Maar ik vind de havo maar niks. Ik haal het waarschijnlijk nieteens. En ik heb niks aan de theorie die ik daar leer. Zoals geschiedenis etc. Mijn mentor: als je denkt dat theorie niks voor je is kan je naar mbo om meer met je vak bezig te zijn. En im wilde eerst na mn havo mn vwo gaan doen end an hopen dat ik diergeneeskunde kon gaan doen maar ik haal de havo al amper en dan moet ik ook nog ingeloot wordne

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:00

Ook dan zou ik niet kiezen voor een paarden/dieren opleiding (pret opleiding zonder veel toekomstperspectief). Zorg dat je een 'echt' middelbare school diploma haalt. Daarna een vervolgopleiding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:02

REnD schreef:
Ik heb goed georienteerd, studie beurzen etc, gevraagd bij scholen. Maar ik vind de havo maar niks. Ik haal het waarschijnlijk nieteens. En ik heb niks aan de theorie die ik daar leer. Zoals geschiedenis etc. Mijn mentor: als je denkt dat theorie niks voor je is kan je naar mbo om meer met je vak bezig te zijn. En im wilde eerst na mn havo mn vwo gaan doen end an hopen dat ik diergeneeskunde kon gaan doen maar ik haal de havo al amper en dan moet ik ook nog ingeloot wordne

Waarom denk je dat je wat met die opleidingen kunt?
Heb je een goedlopend paardenbedrijf in de familie wat je over gaat nemen? Heb je al veel talent en sponsors en rij je al op internationaal niveau?
Ga je binnenkort een grote zak geld bij de loterij winnen?
Of wil je echt graag tot je 65e stallen vegen?

Als dit allemaal 'nee' is, zou ik kijken naar welke serieuze opleiding je enigszins leuk vindt en die volgen :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:06

Dan kun je in het MBO alsnog wel een andere richting op, toch?

Edit: wat de rest zegt.
Overigens heb je aan een deel van dd havo inderdaad niks, daarom heb je ook keuzevakken. Geschiedenis kun je laten vallen, bijvoorbeeld. Maar als je naar het MBO wil is dat natuurlijk helemaal prima :j Ik zou dan alleen wel proberen om een andere richting dan dier op te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:07

Mijn tip: absoluut niet stoppen met de havo, dat is zo zonde. Dan zit je straks zonder diploma. Ik vond les ook verschrikkelijk, en ik dacht dat ik de havo ook niet zou halen, maar ik heb toch door gezet. En uiteindelijk gewoon in een keer gehaald, ik zou mezelf wel voor de kop slaan als ik gestopt zou zijn.

En nee, school is niet altijd leuk, maar dat is het leven nou eenmaal. Niet alles is leuk, maar door sommige dingen moet je nou eenmaal heen om iets te bereiken. En aan veel theorie die ik moest leren heb ik nu niks meer aan, maar he, ik heb wel mijn havo diploma en zo'n papiertje is echt wel de moeite waard.

Edit: en geschiedenis kan echt wel nuttig zijn. Ten eerste kan kennis over de geschiedenis van de wereld nooit kwaad, en ten tweede herhalen veel dingen uit de geschiedenis zich. Daarnaast kan je sommige gebeurtenissen die nu gebeuren beter snappen als je wat kennis van de geschiedenis hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:08

senna21 schreef:
Ook dan zou ik niet kiezen voor een paarden/dieren opleiding (pret opleiding zonder veel toekomstperspectief). Zorg dat je een 'echt' middelbare school diploma haalt. Daarna een vervolgopleiding.

Eens met Senna.
Ik heb zelf deze fout gemaakt namelijk, ik was lui en wilde ook verder in de paarden.
Heb toen een niveau 4 opleiding paardenhouderij gedaan, en eerlijk, wat heb ik ermee bereikt ? Helemaal niets. Ik had al connecties in de paardensport, ik had net zo goed een andere opleiding kunnen volgen en deze connecties meer kunnen benutten.
Dan had ik exact hetzelfde bereikt als waar ik nu sta en wat ik nu doe, maar had ik er wel een fatsoenlijke opleiding naast gehad met veel meer werkgelegenheden.
Ik heb alles daarom nog eens kritisch bekeken en studeer nu een compleet andere richting aan het hbo.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:08

Doe alsjeblieft geen paardenopleiding. Typ op bokt de namen van die opleidingen in en lees de ervaringen van de mensen die de opleiding hebben gedaan. Je zit nu niet eens aan het einde van periode twee, ga actief op zoek naar iemand die je bijles kan geven (een bovenbouwer bijvoorbeeld) of ga bij de huiswerkbegeleiding, dan kun je het jaar vast nog wel halen!

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:11

Ik zou als ik jou was in ieder geval de middelbare school afmaken en daar een diploma behalen. Als je de havo niet kunt halen, dan is het verstandig om je vmbo-diploma te gaan halen. :j

Daarnaast zou ik me eens verdiepen in banenkansen, in gesprek gaan met mensen die een paardgerichte opleiding gedaan hebben, enz. Dan kom je er vanzelf achter dat het niet verstandig is om zo'n opleiding te gaan doen. Dat je naar het MBO wil gaan is prima, maar kies dan wel een opleiding waar je uiteindelijk wat aan gaat hebben - anders is het alsnog weggegooide tijd die je beter aan je havo had kunnen besteden.

Toen ik op het vwo zat dacht ik ook regelmatig dat ik niets aan mijn vakken had en heb ik zelfs overwogen om naar de havo te gaan zodat ik eerder klaar zou zijn. Nu kom ik er pas achter hoe belangrijk de jaren op de middelbare school zijn geweest en dat nog redelijk wat dingen (die toen nutteloos leken) terugkomen in het dagelijks leven. Als je nooit een middelbare school diploma haalt, blijft dat je altijd achtervolgen. :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:13

Van de 31 man bij mij uit de klas zijn er misschien 5 die uiteindelijk iets met dieren zijn gaan doen (en dan ook lang niet allemaal als paraveterinair, dat zijn er 3 ofzo). De meesten zijn uiteindelijk een andere opleiding gaan doen of zijn gaan werken in een totaal ongerelateerde branche..

Je bent pas 13, je moet straks nog lang zat werken. Ja de middelbare school is nu misschien poedersuiker en niet leuk, en de helft van wat je leert vind je nu misschien geen zak aan, maar de kans dat je met zo'n opleiding wat kan is ongeveer nihil.
Het heeft bij mij ook tot mn 20e ofzo geduurd voordat ik wist wat ik wilde. Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik zou je aanraden om toch de middelbare school af te maken en indien je het wel red nog even 2 jaar op je tanden bijten om je havo te halen. Ga desnoods daarna een jaar reizen oid, maar staar je niet blind op de dieren en kijk ook naar andere opleidingen, ookal lijken die nu niet leuk.
Ik heb zelf ook altijd geroepen "ik ga geen hbo-v doen". En moet je kijken wat ik nu doe, en ik vind het nog leuk ook, ondanks dat het in eerste instantie niet mijn eerste keus was ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:17

Zie jij jezelf dit over 30 jaar nog steeds met plezier doen? :)

Probeer ook verder te kijken dan Lentiz/dingen met paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:22

Lieve schat, neem het van mij aan: Ga knokken voor je havo diploma. Ja theorie is botweg gezegd poedersuiker en het voelt alsof je er niets aan hebt, maar met die 'zinloze' theorie kan je straks zoveel meer kanten op. De opleidingen die je noemt kan je altijd als 'extra' doen. Trust me, ik heb het ook gedaan (van havo af want t boeide me niet, kom nota bene van gymnasium af) en ik heb ook allerlei pretstudies gedaan als je al van studie kan spreken... Zonde van je tijd en geld echt... Je bent op havo gekomen omdat je hersens hebt... Zet ze die paar jaar nog ff aan en knok ervoor.. De tijd die je verliest met al die halve studies isbzo zonde..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:24

Al is het soms moeilijk. Probeer je gewone middelbare school af te maken. Je bent erg jong.
Die paardenopleidingen heb je echt totaal niets aan zoals al gezegd wordt. Dierenartsassistent heb je evengoed niets aan. Daar zijn er veel te veel van. Dan blijf je eeuwig opzoek naar werk en werk je tot je 68 jaar achter de kassa.... neem aan dat je meer dan dat wil. Je zit niet voor niets in 3 havo. Ga ervoor!

Wat zeggen je ouders van dit plan?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:26

[***] schreef:
Mijn tip: absoluut niet stoppen met de havo, dat is zo zonde. Dan zit je straks zonder diploma. Ik vond les ook verschrikkelijk, en ik dacht dat ik de havo ook niet zou halen, maar ik heb toch door gezet. En uiteindelijk gewoon in een keer gehaald, ik zou mezelf wel voor de kop slaan als ik gestopt zou zijn.

En nee, school is niet altijd leuk, maar dat is het leven nou eenmaal. Niet alles is leuk, maar door sommige dingen moet je nou eenmaal heen om iets te bereiken. En aan veel theorie die ik moest leren heb ik nu niks meer aan, maar he, ik heb wel mijn havo diploma en zo'n papiertje is echt wel de moeite waard.

Edit: en geschiedenis kan echt wel nuttig zijn. Ten eerste kan kennis over de geschiedenis van de wereld nooit kwaad, en ten tweede herhalen veel dingen uit de geschiedenis zich. Daarnaast kan je sommige gebeurtenissen die nu gebeuren beter snappen als je wat kennis van de geschiedenis hebt.

_/-\o_ Ik heb ook zonder erg veel plezier mijn havo afgemaakt, maar ben er nu wel blij om. Zonder middelbare school diploma wordt het ook knap lastig om om te scholen. Verder kan ik me alleen maar bij blacky aansluiten. Ook ik heb paraveterinair gedaan en werk en studeer nu in de gezondheidszorg. Ondertussen van assisterenden naar paramedisch, maar goed.

Waaaaaarom trouwens in godsnaam eerst 4 jaar een paardenopleiding en dan nog eens paraveterinair? Waarom doe je die niet in die 4 jaar? Je komt over alsof je niet erg veel zin hebt in school, meis, believe me, óók op die opleidingen krijg je algemene vakken. Iets met wettelijke niveaus die je moet hebben wil je een mbo diploma krijgen. Anders is die niet eens erkend.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:34

Ik heb MBO paardenhouderij 4 gedaan, en ben nu op een punt in mn leven dat ik er ontzettend veel spijt van heb dat ik hiervoor gekozen heb.

Toen ik die opleidig begon was er nog niet zoveel bekend over het toekomst perspectief en werd het veel te rooskleurig gepresenteerd wat je er allemaal mee kunt doen. In de praktijk valt het echt vies tegen!
Als ik terug kon gaan in de tijd had ik graag gewild dat iemand me tegen had gehouden en dat ik iets anders was gaan doen.

Ik ben inmiddels 28 en aan het rond kijken naar eventueel een andere opleiding, maar dat is nu niet zo makkelijk meer want ik heb toch een gezin wat moet leven en een huis wat betaald moet worden..

Dus mijn advies, ga knokken voor je HAVO en sluit je desnoods aan bij een huiswerk groep of regel bijles. Mocht dat niet voldoende zijn doe dan een niveau lager maar wel iets zinvols!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:38

Mijn tip is om met studenten te praten, vaak is het een veel te mooi beeld. Ken veel mensen die spijt hebben van een paardenopleiding. Als ik jou was zou ik knokken voor je Havo!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:56

Ik snap überhaupt niet waarom die opleidingen nog bestaan maar goed. Dat is een andere discussie. Ik zou toch proberen om je havo af te maken. Mbo 4 is best pittig en staat ongeveer tegen de havo denk ik. En als je de havo niet haalt dan zal hbo moeilijk voor je zijn.
Ga eens met studenten praten die op deze opleiding gezeten hebben en vraag dan eens hoeveel mensen er daadwerkelijk een baan in de paardenhouderij hebben gekregen...
Studeren gaat alleen maar meer geld kosten en de vraag aan jou is of je dat echt ervoor over hebt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:15

Wat dat betreft ben ik mij vader nog steeds dankbaar. Wou heel graag naar Deurne mijn vader vond dat niks. Dus die zei heel slim eerst een gewone beroeps opleiding en wil je daarna nog steeds naar Deurne dan sta ik achter je.
Na 2 jaar mijn opleiding hem ik het nooit meer over Deurne gehad. Paarden als hobby is veel leuker. (En ik verdien nu een fatsoenlijk salaris om de paarden te bekostigen)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:05

Het probleem is dat ik diergeneeskunde wilde gaan doen, na mn havo vwo doen. En dan naar de uni. Maar dit is toch te hoog gegrepen. Dus wilde ik paraveterinair gaan doen. Ik zie mezelf gewoon niks anders doen, ik (moest voor keuzebegeleiding) heb gekeken op sites van scholen, wat ze te bieden hebben etc. Ik zie gewoon GEEN leuke opleidingen. Als ik alles lees van die opleiding ben ik zovan, mweh, niks voor mij