Uitzendcontract liever niet voortzetten, WW?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Uitzendcontract liever niet voortzetten, WW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 11:44

Ik zit op dit moment via een uitzendbureau bij een bedrijf. De vacature leek enorm uitdagend, het feitelijke werk blijkt enorm eenvoudig, eenzijdig en verschrikkelijk bureaucratisch. Best een domper dus. Ik werk op dit moment ver beneden mijn niveau, ben veruit de jongste binnen het hele bedrijf en merk dat mijn collega's liever lui dan moe zijn (niet erg motiverend, daarom zit ik nu ook te Bokken).

Wat ik de hele dag doe is achterstallig werk wegwerken. Dit zijn excelbestanden waarbij je per regel iets moet uitzoeken, echter is dat uitzoekwerk zo simpel dat er geen uitdaging in zit.

Ik werk 40 uur per week, ik rij elke dag 100km naar mijn werk in mijn benzineautootje. Er is geen enkele vorm van zekerheid (dit wordt nooit een vaste functie), dus koop ik ook geen diesel. Zeker gezien ik mijn huidige auto pas sinds april heb. Helaas heb ik er al wel bijna 20.000km mee gereden.

Deze functie was in de eerste instantie tot het eind van het jaar. Echter willen ze me nu mogelijk verlengen. Iets waar ik niet heel positief tegenover sta. Het uitzendbureau weet hiervan en zou voor me kijken of er iets anders is. Morgen heb ik een gesprek met mijn leidinggevende en dit gaat onder andere over de verlenging. Ik weet echter nog steeds niet of ik bij weigering WW kan aanvragen. Ik verwacht van niet... Maar misschien kunnen jullie mij hierover informeren?

Op dit moment ben ik zó enorm druk, dat serieus solliciteren erg moeilijk is. Ik probeer de vacatures van het uitzendbureau in de gaten te houden. Het is voor mij van belang om via dit uitzendbureau te blijven werken (ivm kopen huis en perspectiefverklaring, een nieuwe constructie) óf meteen een jaarcontract te krijgen.
Ik weet tevens dat op mijn vorige werk er mogelijk een vacature aan zit te komen, deze vacature is echter nog niet goedgekeurd. Ze weten er ook van dat ik graag iets anders wil en waren erg tevreden over mij. Helaas liep het project waar ik voor was aangenomen af en konden ze me op dat moment niet behouden. Hier blijven is voor mij nauwelijks een optie, en de laatste keer dat ik werkloos werd, had ik wel heel erg snel (ik maakte vakantieuren af, dus nog niet eens officieel werkloos) weer werk. De vraag is, neem ik die gok? Of blijf ik hier ongelukkig zijn en zorg ik voor uitstel van executie, want hetzelfde kan me over een paar weken net zo goed overkomen...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:48

Kijk even in dit topic van vandaag
[STW] Ontslag en WW

Denk dat je geen recht hebt op WW.
Dat is een noodvoorziening en niet geldig bij een vrijwillig ontslag nemen.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:49

Je woont in Nederland?

0900 92 94
Het telefoonnummer van het UWV, zij kunnen je hier perfect antwoord op geven aangezien zij je uitkering zullen verzorgen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:49

Ik zou blijven tot je zeker iets nieuws hebt :j veel mensen werken tegenwoordig onder hun nivo.
Ik denk ook niet dat je ww krijgt wwnt je weigert zelf een verlenging. Dus eigenlijk neem je zelf ontslag

StalNollie

Re: Uitzendcontract liever niet voortzetten, WW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:51

geen recht op ww, maar ik zou als de donder solliciteren er zijn werkelijk genoeg banen zeker voor 40 uur. dan maar overal een beetje maar werk is er. en druk? tja wat is belangrijker, en je weet al langer dat er een einde aan komt en dat je het niet leuk vind? dus tijd genoeg.

Dus hop een schop onder je billen en vooruit. ( is maar goed dat er niet word uitgekeerd in zo'n situatie).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 11:52

Tivoli schreef:
Kijk even in dit topic van vandaag
[STW] Ontslag en WW

Denk dat je geen recht hebt op WW.
Dat is een noodvoorziening en niet geldig bij een vrijwillig ontslag nemen.

Naar aanleiding van dat topic ben ik dit topic dus ook gestart.
Ik ken de rechten en plichten over het ontslag en ontslag nemen. Echter ben ik nooit bekend geweest met uitzendcontracten en kan mijn uitzendbureau hier ook geen duidelijkheid over geven.

Daarbij is mijn leidinggevende coulant genoeg, mogelijk zijn hier mensen die met tips kunnen geven over hoe ik kan stoppen, zonder WW verlies. De huidige contracteinddatum is namelijk gewoon 31-12.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 11:53

Ashleytjuhh schreef:
Ik zou blijven tot je zeker iets nieuws hebt :j veel mensen werken tegenwoordig onder hun nivo.
Ik denk ook niet dat je ww krijgt wwnt je weigert zelf een verlenging. Dus eigenlijk neem je zelf ontslag

Ik wil best onder mijn niveau werken hoor, geen enkel probleem. Maar dan moet het wel leuk zijn.
Geen collega's die op een vervelende manier een soort van intimiderend zijn. :P

En ik denk absoluut dat je gelijk hebt hoor, maar ik wil even heel goed weten hoe het zit met uitzendkrachten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 11:56

StalNollie schreef:
geen recht op ww, maar ik zou als de donder solliciteren er zijn werkelijk genoeg banen zeker voor 40 uur. dan maar overal een beetje maar werk is er. en druk? tja wat is belangrijker, en je weet al langer dat er een einde aan komt en dat je het niet leuk vind? dus tijd genoeg.

Dus hop een schop onder je billen en vooruit. ( is maar goed dat er niet word uitgekeerd in zo'n situatie).

De drukte waar ik nu last van heb, zal pas in de tweede helft van januari afnemen. Maar ik ben me zeker bewust van de keuzes die ik daarin maak.

Natuurlijk kijk ik om me heen, en geef ik bij mensen aan dat ik wat zoek. Echter kan ik niet elke week vier sollicitaties of meer sturen. Wat me in de tweede helft van januari wel gaat lukken, zelfs al zou ik werk hebben.

Ach, ik snap wel hoor, dat er bij dit soort topics meteen van het negatieve uit wordt gegaan hoor. Iemand die niet wil werken en liever uitkering trekt. Ik denk niet dat het veel zin heeft om daar vol tegenin te gaan, dus bespaar ik me de moeite ook maar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:58

negatief ben je zelf natuurlijk waarom ww aanvragen ?
omdat je al langer wist dat deze baan niet blijvend zou zijn?

kijk op indeed echt enorm veel vacatures voor vast/tijdelijk/parttime/fulltime
je kan zo overal aan de slag soms voor een tijd soms voor paar dagen. maar joh geld is geld toch?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:01

Ik snap dat je niet gelukkig bent maar waarom niet doorwerken in deze functie tot je wat anders hebt? Ik begrijp niet goed waarom het geen optie is om te blijven behalve dat je het niet leuk vindt en ver moet reizen. Dat klinkt zo vanachter mijn computerscherm niet direct als een reden om niet nog 1 of 2 maanden langer vol te houden en door te blijven solliciteren. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:03

StalNollie schreef:

je kan zo overal aan de slag soms voor een tijd soms voor paar dagen. maar joh geld is geld toch?

Ik geloof dat je de situatie niet helemaal hebt gelezen en nu uitgaat van de topictitel, maar misschien is het wel handig om even de OP te lezen. De vragen die je nu stelt, staan namelijk in de OP.

Kleine toevoeging, werken via dit uitzendbureau betekent dat ik straks een hypotheek kan afsluiten. Die weken heb ik nodig, ik ging er vanuit dat het per 31-12 afgelopen zou zijn. Die tijd kon ik wel uitzingen. Nu willen ze me echter mogelijk langer hebben.

Een slimme meid is voorbereid op zo'n gesprek. Dus concrete informatie daaromtrent is meer dan welkom. Sollicitatietips vraag ik elders (in het werklozentopic) wel om.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:05

Ir111 schreef:
Ik snap dat je niet gelukkig bent maar waarom niet doorwerken in deze functie tot je wat anders hebt? Ik begrijp niet goed waarom het geen optie is om te blijven behalve dat je het niet leuk vindt en ver moet reizen. Dat klinkt zo vanachter mijn computerscherm niet direct als een reden om niet nog 1 of 2 maanden langer vol te houden en door te blijven solliciteren. :)

Vervelende intimidaties door collega's zijn een reden. Dit gaat overigens niet om seksuele intimidatie hoor.

Daarnaast is de dodelijke verveling hier erg frustrerend. Nog frustrerender om te zien hoe de werkwijze hier is. Niemand kan elkaars werk overnemen, er is stress zodra er iets meer werk is. Terwijl ik dan denk: "Dan ga je een half uur minder staan kletsen." En er wordt constant over elkaar gekletst.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:09

Janine1990 schreef:
StalNollie schreef:

Ik geloof dat je de situatie niet helemaal hebt gelezen en nu uitgaat van de topictitel, maar misschien is het wel handig om even de OP te lezen. De vragen die je nu stelt, staan namelijk in de OP.

Kleine toevoeging, werken via dit uitzendbureau betekent dat ik straks een hypotheek kan afsluiten. Die weken heb ik nodig, ik ging er vanuit dat het per 31-12 afgelopen zou zijn. Die tijd kon ik wel uitzingen. Nu willen ze me echter mogelijk langer hebben.

Een slimme meid is voorbereid op zo'n gesprek. Dus concrete informatie daaromtrent is meer dan welkom. Sollicitatietips vraag ik elders (in het werklozentopic) wel om.

alles nogmaals gelezen hoor maar veranderd niks aan wat ik zeg (had namelijk alles al gelezen)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:11

Janine1990 schreef:
Vervelende intimidaties door collega's zijn een reden. Dit gaat overigens niet om seksuele intimidatie hoor.

Oei, ja, ik kan me wel voorstellen dat je daarom wilt stoppen.

Aan de andere kant, je geeft aan uren etc nodig te hebben ivm een hypotheekaanvraag. Dat lijkt me nog belangrijker eigenlijk dan het wel of niet krijgen van een uitkering. In hoeverre is die intimidatie bespreekbaar met het uitzendbureau?

Ik zou de intimidaties bespreekbaar maken maar toch blijven. Volgens mij kleven er voor jou meer nadelen dan voordelen aan als je voortijdig vertrekt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:12

Dat is toch juist het voordeel van via een uitzendbureau werken, dat je kunt gaan wanneer je wilt?! Ik heb ook ooit ergens via een uitzendbureau gewerkt waar ik het ook totaal niet naar m'n zin. Maar 'trouw' als ik was bleef ik daar zitten. Je mag maar een maximaal aantal dagen/uren via een uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf werken. Op vrijdagmiddag kreeg ik te horen dat ik daaraan zat en dat ik maandag niet meer hoefde te komen.... :( Wát baalde ik!!
Kun je niet bij het uitzendbureau aangeven hoe je erin staat en dat ze iets anders voor je zoeken?!?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:15

Maar als je de verlenging hier aanneemt, kun je toch altijd nog een maand later alsnog opzeggen als er een andere functie is die je wel wil doen? Dat is nou net uitzendwerk, dat je ergens niet eindeloos aan vast zit.

Kun je dat niet met het uitzendbureau overleggen? Dat je hier 'wil' blijven zitten tot er iets anders beschikbaar is?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:16

Wat Kentaro ook zegt trouwens, maar ik deed wat langer over mijn bericht :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:31

Ir111 schreef:
Oei, ja, ik kan me wel voorstellen dat je daarom wilt stoppen.

Aan de andere kant, je geeft aan uren etc nodig te hebben ivm een hypotheekaanvraag. Dat lijkt me nog belangrijker eigenlijk dan het wel of niet krijgen van een uitkering. In hoeverre is die intimidatie bespreekbaar met het uitzendbureau?

Ik zou de intimidaties bespreekbaar maken maar toch blijven. Volgens mij kleven er voor jou meer nadelen dan voordelen aan als je voortijdig vertrekt.

Ik heb het bij het uitzendbureau half uitgelegd, heb er geen zin in dat het hier gaat lekken zeg maar.
Daarbij hebben ze hier een zero tolerance policy wat dat betreft en wil ik niet verantwoordelijk zijn voor dat soort dingen, zeker als uitzendkracht. En ik denk dat ik misschien zelf dingen zwaarder opneem door een klein 'cultuur'verschil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:33

Kentaro schreef:
Dat is toch juist het voordeel van via een uitzendbureau werken, dat je kunt gaan wanneer je wilt?! Ik heb ook ooit ergens via een uitzendbureau gewerkt waar ik het ook totaal niet naar m'n zin. Maar 'trouw' als ik was bleef ik daar zitten. Je mag maar een maximaal aantal dagen/uren via een uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf werken. Op vrijdagmiddag kreeg ik te horen dat ik daaraan zat en dat ik maandag niet meer hoefde te komen.... :( Wát baalde ik!!
Kun je niet bij het uitzendbureau aangeven hoe je erin staat en dat ze iets anders voor je zoeken?!?

Bedrijf heeft een opzegtermijn van 5 dagen, ik een opzegtermijn van 1 dag inderdaad :) Maar dan moet ik zelf wel iets hebben gevonden, juist omdat het blijven via dat uitzendbureau zo belangrijk voor me is.

Uitzendbureau weet er van. De ene zegt dat er wordt gekeken naar een functie die ik per 1-1 kan gaan vervullen. De ander zegt dat ik zelf hun vacatures in de gaten moet houden, omdat ze mij er mogelijk niet aan matchen.

Inmiddels heb ik al wel 3 mensen van het uitzendbureau (meerdere standplaatsen) voor me aan de slag hoor. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:37

Er zijn meer wegen naar werk dan alleen dat uitzendbureau

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:45

Djilna schreef:
Maar als je de verlenging hier aanneemt, kun je toch altijd nog een maand later alsnog opzeggen als er een andere functie is die je wel wil doen? Dat is nou net uitzendwerk, dat je ergens niet eindeloos aan vast zit.

Kun je dat niet met het uitzendbureau overleggen? Dat je hier 'wil' blijven zitten tot er iets anders beschikbaar is?

Nouja, ik begon hier en kreeg te horen dat het niet de bedoeling was dat ik een vakantie zou hebben in de komende maanden.

Zoals jij het stelt heb ik er nog niet eens over nagedacht... Stom van me... Ik weet best de regels. :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:48

Nou dan, met zo'n korte opzegtermijn kun je de verlenging dus gewoon aannemen en zodra je er met het uitzendbureau over uit bent wanneer er een leuke andere functie voorbij komt kun je zo switchen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:48

Het ligt er ook aan hoeveel jaren je gewerkt hebt
per jaar werken 1 maand WW en dan moet je ook nog eens meer dan (dont shoot me) 26 weken gewerkt hebben.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:54

Ik heb wel eens in een uitzendcontract afgesproken met mijn baas dat we met wederzijds goedvinden ophielden en dat ik wel mijn ww kreeg. Het is een kwestie van als jouw uitzendcontract eindigt buiten jouw schuld om krijg je wel ww. Bij mij ging t om n niet werkbare situatie omdat ik daar niet goed in de organisatie paste en ik had er wel kunnen blijven maar daar was niemand beter van geworden. Als je baas dan aangeeft bij t uitzendbureau dat de samenwerking beeindigd krijg je gewoon ww. Het soort werk wat jij nu doet heb ik ook gedaan voor meer dan n jaar. Ik werd gillend gek en ik had idd ook geen tijd om te solliciteren, achterna had ik die tijd wel moeten nemen en dan maar in de pauzes sollicitatiebrieven schrijven maar snel weg daar! Verlenging is misschien wel even een oplossing als t echt maar voor n maandje is, maar als je dat heel erg tegenstaat gewoon niet doen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:59

Djilna schreef:
Nou dan, met zo'n korte opzegtermijn kun je de verlenging dus gewoon aannemen en zodra je er met het uitzendbureau over uit bent wanneer er een leuke andere functie voorbij komt kun je zo switchen ;)

Ik voel me echt heel dom dat ik het niet zo heb bekeken :')