VWO 5 ~ 2016/2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

VWO 5 ~ 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 16:19

Welkom in het nieuwe VWO5-topic! :D

Alle mensen die tot nu toe meepraten en die een PB'tje hadden gestuurd:

Afbeelding

En van sommigen nog een foto als ze die hadden ingestuurd:

Afbeelding

Ook als je vorig jaar niet hebt meegepraat, maar dit jaar wel graag wilt: ook van harte welkom! (Stel je dan even voor :D )

Quotes:
Natuurlijk moeten er ook een paar quotes in de OP <<)

- ‘m'n favo topic op bokt, ook al gaat het over school... XD’ ~ Femke_Nikita
- ‘Heeft dat niet ook te maken met een tekort aan ijzers?’ ~ MyHu
- ‘Ik heb al de concentratieboog van de gemiddelde glas water..’ ~ enamorada

Toen het over een hoefsmid ging die moest oefenen (waarop) was er wat verwarring:
- ‘Op een banketstaaf van een paard? of ben ik zo dom ahahahba’ ~ Myrthe64
- ‘Hahahahahahaha niet z'n geslacht, maar een geslacht paard! De hoef van een geslacht paard ‘ ~ Pacific

Vorig topic had 90 pagina's, dit jaar gaan we voor net zo gezellig! *\o/*

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:23

Yayy! Op naar nog vele nieuwe pagina's :D

Poek

Re: VWO 5 ~ 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:31

Jeee nieuw topic!! *\o/* Mooie OP!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 16:34

Dankje! De kwaliteit van de foto's is helaas wat minder geworden..

Ja we moeten het dit jaar wel over de 90 krijgen :D

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:54

Hoi! Mag ik me melden? Ik ben Julia, 15 jaar, woon in Rotterdam en ga dit jaar ook naar 5 vwo. Begonnen in de eerste en tweede met havo/vwo, toen naar 3 vwo, begonnen met 4 havo maar daarna toch weer terug naar 4 vwo en dat heb ik met mijn hakken over de sloot gehaald, dus dit jaar wordt nog spannend :'). Ik heb overigens een E&M profiel met wiskunde A, Duits, tekenen en aardrijkskunde. Verder rijd ik geen paard (meer) maar houd ik wel van tekenen, gamen en kostuums maken en is mijn favoriete vak geschiedenis. :D

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:00

Ja natuurlijk, welkom :)

Onze profielen lijken echt heel erg op elkaar, heb alleen geen tekenen want dat kan ik echt niet :')

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:06

Hai, ik kom hier ook meelezen maar zal me even melden. Laura, 17 jaar, heb dit jaar de havo afgerond en begin nu aan vwo :)
Mijn profiel is NG met wisA,aardrijkskunde, economie en Frans. Dat laatste wordt overigens nog wat, van 3 havo naar 5 vwo haha.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:37

Ik meld me ook! (weer ;) )

ik ben Dagmar, 16 jaar met het profiel N&G/N&T met wisB, Latijn, Frans en Spaans (lekker veel talen dus :P ). Ook biedt onze school vanaf dit jaar Cambridge Engels aan, dus dat je een jaar lang een uur 'extra' Engels krijgt op FCE of CAE (in mijn geval CAE) niveau, wat je aan het eind van het jaar tenslotte afsluit met een examen. We hebben wel altijd al Engels+ gehad op onze school (dus dat je ieder schooljaar 'extra' Engels hebt), maar ik vind het wel leuk dat ik dat ook nu kan gaan doen voor een jaartje :D

Nog even een 'terugblik' op vwo4:
Ik heb altijd al moeite gehad om weer in het schoolritme te komen. Meestal duurt het ongeveer 3-4 maanden voordat ik er echt weer aan gewend ben en weer een beetje rust heb voor mijn gevoel. Ik ben van mezelf een echte stresskip, en laat dat nou juist nog net ietsje erger worden in de 4e..
In ieder geval, het begin was erg moeilijk. Niet alleen de stof vond ik erg lastig, maar ook het tempo van de lessen. Daarbij kwam nog ook dat ik in een klas zat waarvan ik de helft niet kende en de andere helft nogal, uh.. bitches waren :')
Nu ben ik niet zo'n persoon die heel erg kieskeurig is que mensen, dus het is gewoon goed gekomen ;)
Vwo4 was aan de ene kant een verschrikkelijk jaar, maar ik ben zo erg veranderd (positief!) en zelfverzekerder geworden :) Niet meer zo gestrest, niet meer de hele tijd denken wat anderen van me vinden..
Daarbij heb ik dit schooljaar ook opendagen van 3 universiteiten bezocht en een soort 'stages' gelopen (voor één dag), wat ik echt heel leuk vond :D
Als vwo5 net zo'n jaar wordt als vwo4, dan kan ik niet wachten! :)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:39

Leuk dat er zoveel nieuwe mensen al meepraten! :D

Kostuums maken klinkt gaaf, Julia!

Leuk Laura! Ga je nu ook naar vwo omdat je straks een WO-studie wilt doen, of meer omdat je je nog meer wilt oriënteren?

Dagmar, ik heb echt precies hetzelfde vakkenpakket (alleen zonder dat extra Engels), leuk! Ik hoop ook voor je dat het net zo'n jaar wordt als vorig jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:17

Welkom aan de nieuwe mensen! :D

Wanneer begint school voor jullie weer?

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:24

Toevallig Poek :D ondanks dat ik van tekenen hou vind ik het kunstgeschiedenis gedeelte van tekenen veel leuker dan het praktijkgedeelte _O-

Wat fijn dat 4v je zo positief veranderd heeft Dagmar! Ik heb dat in de tweede heel erg gehad. Ben toen zo'n ander mens geworden!

Ja kostuums maken (en ze uiteraard aantrekken) is mijn grote passie haha :D vind het heerlijk om er mee bezig te zijn en ga ook graag naar evenementen waar nog meer van dat soort kostuum (en game/anime/film/serie) nerds naar toe komen :P

Voor mij begint school de 23e! Alleen nog steeds geen rooster..

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:26

Hoi, mag ik me ook melden? Ik heb in het VWO 3 topic meegepraat, maar heb er vorig jaar niet echt meer aan gedacht. Dus dit jaar maar een nieuwe poging doen met VWO 5 :). Ik ben Franka en ben 16 jaar, profiel E&M met aardrijkskunde, wiskunde A, Duits, Latijn en muziek. Voor VWO 4 heb ik niet echt wat hoeven doen, ga wel proberen dit jaar iets betere cijfers te halen :').

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 19:28

Bij mij begint school ook weer de 23e, maar we krijgen pas donderdag ons rooster.. (Zoals elk jaar, vier dagen voordat school weer begint :\ ) En voor jou Desirée?

Natuurlijk Franka, gezellig! :D

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:31

Ah leuk :D!

Wij moeten ook de 22e/23e weer naar school, geen idee nog welke dag :'). Aanstaande vrijdag boeken ophalen, en dan de eerste dag van school krijg ik m'n rooster en klas te weten. Erg fijn |o. Snap nooit waarom scholen dat niet eerder van tevoren kunnen aangeven?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:53

Hoi! Ik meld me ook weer!
Zal ik lief zijn? Ik moet pas over drie weken weer naar school }>
Verder welkom aan de nieuwe mensen!
Ik ben Kim en ga (zoals je ziet in het dingetje) E&M doen.
Verder heb ik een heel groot paard Oreo (1.87m).
Maar met hem gaat het helaas niet zo goed. Hoe het er nu uitziet, gaat hij nog de laatste zomermaanden lekker op de wei, en daarna gaan we afscheid nemen.
Behalve als er nog een wonder gebeurt natuurlijk.
Leuke binnenkomst heb ik hier trouwens haha.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:56

Ik meld me weer!
Ik moet de 23e boeken ophalen en 24e beginnen |(

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:56

Ik moet volgende week weer naar school helaas... Wij krijgen ook pas heel laat ons rooster, echt super irritant want ik moet van alles inplannen op basis van dat rooster (personal training, paarden, huiswerkbegeleiding, werk, kickboksen).

Ik ga ook Cambridge doen Dagmar! Heb net al even in het boek gespiekt, maar het grootste gedeelte is gewoon basis Engels of hebben we de afgelopen jaren al besproken... Vind het eigenlijk wel een beetje jammer want ik had gehoopt om wat hoger niveau Engels te leren, maar goed, we zien het wel. :) Nog meer mensen die Cambridge gaan doen?

(Mooi die quote van mij in de OP :') )

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:57

Ik ga IB doen. Weet niet of dat helemaal hetzelfde is.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:01

Waar staat IB precies voor ? O:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:03

Rorona (hoe heet je ook al weer?) Veel succes en sterkte! :(:)
Euh nee. Wat is IB precies? Een profiel ofzo? Of International Business?
enamorada (euh, ja, ik ben ook jouw naam vergeten :') Echt slecht van me), ook veel sterkte en succes! Jij doet wel veel naast school zeg! Dat krijg ik echt niet gepland! Ik ga geen Cambridge doen. Dat kan sowieso niet bij ons. Dat had je aan het eind van de eerste moeten kiezen. En toen was ik eigenlijk even gemotiveerd als nu :') Maar ik stond er toen ook niet hoog genoeg voor. Die quotes zijn echt grappig! Vooral dat van de hoefsmid _O-

Oh enamorada was me voor haha

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:03

enamorada schreef:
Waar staat IB precies voor ? O:)

International Baccalaureate

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:05

Ik doe ook IB, geen idee waar het voor staat maar is vgm niet hetzelfde als Cambridge. Dat hebben wij namelijk al gehad..

Ik moet ook volgende week weer naar school, heb alle boeken en rooster al binnen. :(

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:06

Wow Kim, sterkte met Oreo! Ik zal voor je duimen :)

Inderdaad Guusje; ik moet ook nog allemaal dingen inplannen (gitaar, oppas etc.) en dat is heel fijn met zo'n laat rooster.. :(

Sanne, wat is dat dan precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:06

Ik begin de 30ste, lekker eerste schooldag op m'n verjaardag. :')

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:09

Quanneh schreef:
Wow Kim, sterkte met Oreo! Ik zal voor je duimen :)

Inderdaad Guusje; ik moet ook nog allemaal dingen inplannen (gitaar, oppas etc.) en dat is heel fijn met zo'n laat rooster.. :(

Sanne, wat is dat dan precies?

De uitleg kwam neer op kijken naar de cultuur in boeken enzo wordt weergegeven, maar dan in het Engels. Ik heb dit gekopieerd van mijn schoolsite:
Dit is een Internationaal programma dat leerlingen de mogelijkheid biedt om hun kennis van het Engels te vergroten. Aan het eind van dit tweejarige programma doen leerlingen examen en als ze hiervoor slagen krijgen ze een IB Certificaat, dat internationaal erkend wordt.

International Baccalaureate
De IBO, ofwel The International Baccalaureate Organization, werd in 1968 in Zwitserland opgericht. Het is een internationale organisatie, geaffilieerd met de Verenigde Naties en opgericht om begrip tussen verschillende culturen te creëren. Dit programma biedt middelbare scholieren een internationaal curriculum op hoog niveau aan. Op het Wolfert Lyceum betekent dit dat leerlingen vanaf 5V deelnemen aan IB English Language A: Language and Literature. Zij volgen naast hun reguliere Engelse lessen in 5V en 6V driemaal per week IB lessen.

Het IB Language A: Language and Literature programma
Het programma Language A: Language and Literature geeft leerlingen de mogelijkheid om een non-native language (in dit geval Engels) op het niveau van een nearnative of bilingual niveau te bestuderen. Het programma streeft ernaar om leerlingen zich te laten ontwikkelen op het gebied van tekstanalyse en ze te laten inzien dat zowel literaire als niet-literaire teksten zowel op zichzelf staan als gerelateerd zijn aan bepaalde cultuurgebonden ideeën en stromingen. Het programma wordt afgesloten in het eindexamenjaar, met twee examens in mei. Een van deze data valt meestal in de meivakantie. Dit examen wordt afgenomen op de RISS (Rotterdam International Secondary School). Het IB Language A: Language and Literature examen heeft als groot voordeel dat leerlingen hiermee toegang krijgen tot Engelstalige universiteiten wereldwijd.