Oproep deelname aan onderzoek over valervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarciaDo

Oproep deelname aan onderzoek over valervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:32

Oproep voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek

Ben jij in de afgelopen 3 jaar gevallen met paardrijden? Rijd je tenminste 1 keer in de week én ben je ouder dan 17 jaar?

Dan vragen we je mee te doen aan het onderzoek "Valervaringen in de Paardensport", opgezet door Marcia Dominicus (Universiteit van Amsterdam) in samenwerking met de KNHS.
Doel van het onderzoek is om na te gaan in hoeverre een val van een paard kan samenhangen met angstklachten. Daarnaast wordt er gekeken naar factoren rondom de val die deze klachten mogelijk kunnen voorspellen.

Maar bovenal draag je bij aan kennis over angst die na een val van het paard kan optreden. Met die kennis kunnen de beste manieren van hulp voor, of het voorkomen van deze angst worden ontwikkeld, waar ook anderen in de toekomst profijt van kunnen hebben.

https://qtrial2016q2.az1.qualtrics.com/ ... kL7rC7nFLT
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-16 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd uit de OP

Lindeeee

Re: Oproep deelname aan onderzoek over valervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:34

Mag ik vragen waarom het een eis is dat je ouder dan 17 bent? Ik heb best interesse om mee te doen aan dit onderzoek maar ik ben nog geen 17.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:41

Ik ben bezig met invullen, maar er de vragen met betrekking tot PTSS, gaat dat alleen in op die specifieke gebeurtenis? Of gaat dat dan meer in het algemeen?
Want er zijn punten waar ik wel wat kan plaatsen, maar niet naar aanleiding van de val.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:46

Lastige lijst met vragen waar ik soms echt dacht wat heeft dit er mee te maken.
Mijn oplossing was na de angst op een heel lief dier gaan rijden met goede begeleiding. De angst kwam voort uit een val waarvan ik de oorzaak niet wist, ben daarvoor wel harder erger gevallen maar die kon ik terug beredeneren.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:14

:j Ik vond het ook geen makkelijke vragenlijst.

Ene reden omdat ik destijds tijdens die ervaring een springles deed op een paard waar ik nu niet meer op rij (was in Zuid-Afrika). Dus ja, nu ik hier thuis geen springles volg, én niet op dat paard rij, heb ik nergens last van. Zet je me weer op dat paard en moet ik er weer mee springen, ja, dan heb ik daar niet zoveel trek in en word ik wél zenuwachtig.

Daarnaast de vragen over steun en hulp van je paardennetwerk. Mijn paardennetwerk is niet meer dan dat: paarden. Ik heb dus de behoefte niet om door hun geknuffeld te worden, uit eten te gaan of een gezellige avond te hebben, daar heb ik m'n andere vrienden wel voor. Dus daar heb ik bij de meeste vragen 'precies genoeg' ingevuld.

Ik hoop dat jullie iets met de antwoorden kunnen :) Interessant onderzoek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:55

Angst klachten.. Tja ik vind angst hebben niet echt een klacht voor iemand. Eerder een beperking oid. :)

MarciaDo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 09:05

Bedankt voor de deelname en de reacties!

@Lindeeee: Bij vragenlijsten werkt het zo dat ze getest zijn bij volwassenen of kinderen (tot en met 17 jaar), en hier met die eerste soort gewerkt wordt.
@ Nayomie: Er wordt inderdaad gevraagd om aan de val terug te denken als meest heftige gebeurtenis.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:22

Jammer dat het van de afgelopen drie jaar moet zijn. Langer geleden kan nog net zoveel impact hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:24

Waarom is gekozen voor die scores in mate van fysiek letsel? Ik had "maar" een kneuzing, wat dus een zeer lichte verwonding zou zijn volgens de vragenlijst. Maar doordat het een rugkneuzing was heb ik 2 weken plat gelegen, en kon ik uiteindelijk ruim 6 weken niet werken, paardrijden etc. Ik vind dat geen zeer lichte verwonding.

Verder heb ik de vragenlijst niet ingevuld. Ik zie niet in wat vervolg vragen te maken hebben met een valervaring. Om een voorbeeld te geven, op het werk is het momenteel heel erg druk. Daardoor moet ik veel vragen over oa vermoeidheid, stress ed nu hoger scoren. Dit heeft echter absoluut niet te maken met mijn val van bijna anderhalf jaar geleden. Dat staat er volledig los van. Enige effect wat mijn val heeft gehad is dat ik nu absoluut niet meer durf te springen en/of te crossen. Mijn val was daarnaast gewoon dikke domme pech, en had niets te maken met gespannen op een paard zitten. Ik heb nu ook geen spanning met rijden, behalve wanneer ze me zouden zeggen dat ik moest gaan springen natuurlijk :+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:31

Ik heb de enquête afgebroken, omdat de val die de meeste invloed had die van vier jaar geleden waarbij ik mijn rug brak was. De val van twee jaar geleden - die op het moment kwam waarop ik weer dingen ging durven - heeft alleen dingen echt niet een betere kant op geholpen..
Deze vragen zijn voor mij nauwelijks in te vullen, omdat de val van twee jaar geleden niet direct de oorzaak is, maar de effecten er wel van zijn verergerd.

Edit: Verder heb ik het ook druk op mijn werk, dus de stress- en vermoeidheidsscores zouden inderdaad ook nog eens vertekenen.
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 05-07-16 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:33

Tja, ik vind sommige dingen niet bij elkaar passen. Ik heb mij eigenlijk nooit prettig gevoelt als mensen dicht achter mij lopen en ik ben altijd op mijn hoede in straatjes etc. Maar dat soort "controle/angst" is niet gekomen doordat ik van mijn paard gelanceerd ben.

Dus bij deze stop ik ook met de vragenlijst. Want het heeft geen hol meer te maken met van je paard af vallen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:43

Ik kon hem ook niet helemaal lekker invullen. Mijn angst die ik en ervaren kon ik er niet goed in kwijt. Vind het eenmlastige lijst maar ik hoop dat hij voor jullie genoeg opleverd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:45

miss_lizje schreef:
Tja, ik vind sommige dingen niet bij elkaar passen. Ik heb mij eigenlijk nooit prettig gevoelt als mensen dicht achter mij lopen en ik ben altijd op mijn hoede in straatjes etc. Maar dat soort "controle/angst" is niet gekomen doordat ik van mijn paard gelanceerd ben.

Dus bij deze stop ik ook met de vragenlijst. Want het heeft geen hol meer te maken met van je paard af vallen.

Daar liep ik ook tegen aan idd. Al heb ik die ingevuld los van de angst die ik met paardrijden had.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:31

Ik heb 'm ook ingevuld, maar kon er niet alles in kwijt of vragen sloten niet aan of waren niet volledig in mijn ogen.
Maar heb 'm zo goed mogelijk ingevuld en ik hoop dat jullie er iets aan hebben :j

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:48

Zonde, ik kan hem niet invullen.
Ik heb voorheen 7 jaar gereden, maar gestopt omdat ik niet meer durf door meerdere vallen.
Ik rij dus niet meer 1 maal per week. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:01

Vraag 25 en 26 kloppen niet, omdat ik nooit klachten heb gehad, maar dat kan ik niet invullen. Die zul je dus niet kunnen beoordelen denk ik zo.

Sowieso klopt de opzet van het onderzoek niet. Ik ben nu bij de vragen of het mijn sociale activiteiten belemmerd, maar dat is nee. Maar ik heb dus ook geen last gehad van ptss klachten. Dus nu verzamel je gegevens van mensen die wel en geen klachten hebben op dezelfde hoop. Dat lijkt me de validiteit van je onderzoek nogal aan te tasten.

Ook lijst 4 is een beetje lastig in opzet. Ik ben namelijk depressief, maar dat heeft niks te maken met van een paard vallen. Maar ik heb dus wel last van deze klachten, maar dat staat dan niet aangegeven. :+

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:05

Ik krijg van Norton deze melding bij de link "Deze webpagina is een bekende frauduleuze webpagina. Het is raadzaam deze pagina NIET te bezoeken." Nou, dan ben ik snel weg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:06

Ik ben gestopt, ik vind de vragenlijst echt niet goed en met de melding van Koeke vind ik het al helemaal best!

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:15

miss_lizje schreef:

Ben het eens met het bovenstaande. Heb de vragenlijst halverwege ook maar afgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:17

Flits__ schreef:
miss_lizje schreef:

Ben het eens met het bovenstaande. Heb de vragenlijst halverwege ook maar afgebroken.

Nou ik snap de onderzoeksopzet wel, maar de vragenlijst is gewoon niet handig gemaakt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:20

Ik ben gestopt doordat ik een aantal vragen niet kon beantwoorden. Ik vond de situatie namelijk op dat moment vervelend, maar heb er daarna geen last meer van gehad.

MarciaDo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 15:33

Bedankt voor de feedback allemaal!
Aangezien ik zelf ook amazone ben, begrijp ik waar veel van jullie tegenaan lopen met betrekking tot inhoud en formulering van de vragenlijsten.
Voor nu kan ik er alleen over melden dat het om een wetenschappelijk onderzoek gaat, wat maakt dat er behoorlijk strenge eisen zijn op veel gebieden. Denk daarbij aan de gekozen website, ethische aspecten en de vragenlijsten zelf. Voor overige vragen kun je me mailen op mmdominicus@gmail.com.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:35

MarciaDo schreef:
Aangezien ik zelf ook amazone ben, begrijp ik waar veel van jullie tegenaan lopen met betrekking tot inhoud en formulering van de vragenlijsten.
Voor nu kan ik er alleen over melden dat het om een wetenschappelijk onderzoek gaat, wat maakt dat er behoorlijk strenge eisen zijn op veel gebieden. Denk daarbij aan de gekozen website, ethische aspecten en de vragenlijsten zelf. Voor overige vragen kun je me mailen op mmdominicus@gmail.com.

Maar als het een wetenschappelijk onderzoek is, zie ik nu al veel problemen betreft de fouten in het onderzoek. Dit gaat geen betrouwbaar onderzoek worden, naar aanleiding van de gekozen vragen die worden gesteld. Ik doe zelf Toegepaste psychologie maar daar leren wij ook te werken met statistieken, maar ik zie nu al dat dit geen goede uitslag gaat worden.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:35

_Mirjam schreef:
Jammer dat het van de afgelopen drie jaar moet zijn. Langer geleden kan nog net zoveel impact hebben.

Precies dit. Ik heb een val meegemaakt die vele male heftiger was en meer impact heeft gehad, maar dat is langer geleden. :j

Joolien schreef:
MarciaDo schreef:

Maar als het een wetenschappelijk onderzoek is, zie ik nu al veel problemen betreft de fouten in het onderzoek. Dit gaat geen betrouwbaar onderzoek worden, naar aanleiding van de gekozen vragen die worden gesteld. Ik doe zelf Toegepaste psychologie maar daar leren wij ook te werken met statistieken, maar ik zie nu al dat dit geen goede uitslag gaat worden.

Ik wil dit precies zo bemerken. Ik denk dat je dit te graag wil kwantificeren, terwijl dit naar mijn idee meer een kwalitatief onderzoek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:44

Bunn, ik denk dat dit wel een kwanititatief onderzoek kan zijn, alleen moet je dan de vraagstelling anders formuleren denk ik. Maar ik zou het deels kwantitatief en deels kwalitatief doen idd, al bemoeilijkt dat uiteraard het onderzoek.
Ook wordt de DSM kriteria van PTSS gebruikt, te zien aan de vraagstelling, maar wil zegt dat dit direct ptss oplevert? Is dat specifiek wat je wilt onderzoeken, de ptss? Maar er kunnen ook andere angstklachten spelen, en die mis ik hier weer.

Ik denk dat als je PTSS wilt onderzoeken, je misschien beter kunt zoeken naar mensen die al duidelijk een heftige val hebben meegemaakt, dus meer binnen je doelgroep vallen. Want nu ga je binnen je gekozen deelnemers maar weinig mensen vinden die daadwerkelijk ptss klachten hebben. Dat is mijn hypothese, maar je hoeft echt niet altijd van je paard te vallen en een trauma te hebben. Dus dan is het een beetje een nikszeggend onderzoek.