Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
enamorada schreef:Bij mij gaat het zeker een rol spelen. Zo ga ik wel studeren, maar een master zit er niet in.
Ik vind het trouwens wel heel dubbel hoor, de invoering van het leenstelsel. Er wordt gesproken over een enorme behoefte aan hoogopgeleid personeel en dan wordt het ons zo moeilijk gemaakt om ook daadwerkelijk hoogopgeleid te zijn...
(behalve natuurlijk als je een niet erkende opleiding wilt volgens zoals osteopathie )
Vlaanderen is toch maar klein dus erg lang kan je sowieso niet reizen
, maar jullie hebben toch gratis vervoer? En hebben jullie geen goedkope homes van de uni of hogeschool ? Emmaa_ schreef:Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar ik ken weinig studenten die rond kunnen komen van stufi + bijdrage ouders, op een handjevol die ouders in 't Gooi heeft, bij wijze van.
Weet niet hoe representatief dit is omdat ik vrij veel geld uitgeef en relatief nog erg veel van mijn ouders krijg, maar ik krijg zo 1100 binnen per maand en dat gaat er meestal ook wel maandelijks uit. Mijn huur alleen al is 500 euro, ik geef minimaal 70/80 euro per week uit aan boodschappen (incl sigaretten dan), ik koop elke maand wel iets van kleding, en nog schoolboeken waar ik minimaal 100 euro per 2.5 maand aan uitgeef. Dan is er nog het kleine spaarpotje voor de katten en ik probeer maandelijks wat opzij te zetten voor een nieuwe laptop. Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn collegegeld, zorgverzekering en telefoonrekening betalen, de laatste twee zijn beide de goedkoopst mogelijke optie.
Zoals ik al zei is het mogelijk om aanzienlijk goedkoper te huren en natuurlijk is het een optie om minder geld uit te geven aan nutteloze dingen, wat ik ook prima kan als ik geen andere optie heb, maar van je 280 euro basisbeurs + wat zakgeld van je ouders kom je tegenwoordig dus echt niet meer rond..
Lauraennala schreef:Emmaa_ schreef:Zoals ik al zei is mijn uitgavepatroon niet representatief voor veel studenten, ik geef erg veel geld uit
Ik verbaas mij er al over waar mijn geld blijft
Ga rustig naar de AH voor boodschappen en kan ook erg goed shoppen, maar jij bent er overduidelijk nog beter in
Emmaa_ schreef:Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar ik ken weinig studenten die rond kunnen komen van stufi + bijdrage ouders, op een handjevol die ouders in 't Gooi heeft, bij wijze van...
Ik had het over collegegeld anno 1986, dat is 30 jaar terug.