Mbo, opleiding en banen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Mbo, opleiding en banen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:48

Hoi Bokkers!

Ik weet het even niet zo goed! Ik ben zoekende naar een opleiding, maar ik kom er nog niet uit wat het worden moet.

Ik heb een kaderopleiding, maar kan en wil wel meer. Ik kan naar het vavo om alsnog een tl of havo diploma te halen, maar ik benal 3 jaar uit het hele middelbare school onderwijs, dus dat zal even hard werken worden. Dan is het hopen dat het lukt havo te halen om daarna naar het hbo te kunnen...

Ik kan ook een mbo niveau 4 opleiding gaan doen, daar kan ik snel terecht, hoef ik niet allerlei vooropleidigen en voldoe ik aan de toelatingseisen.

Ik hou enorm veel van dieren, maar dierverzorging heb ik al een diploma voor inmiddels. Ik hou daarnaast ook van creatief bezig zijn, een beetje wat doen met computer en met voertuigen bezig zijn lijkt me ook interressant, iets met onderzoek of organiseren en plannen zou ook bij me passen, of iets met psychologie.

Best een hoop keuze zou je dan denken, maar helaas nog niks tegengekomen dat ik denk van: "yes dit is het."

Het liefst iets waar ook wel wat werk in is en een beetje redelijk betaald.

Waarom ik dit topic plaats: ik weet het zelf even niet zo goed, heb al een hoop gezocht, maar wieweet komen jullie nog met ideeën waar ik nooit aan heb gedacht!

Zijn er toevallig ook die ervaring hebben met allround labmedewerker ?

Ontzettend bedankt alvast voor het meedenken en helpen!!

Sterre98

Re: Mbo, opleiding en banen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:55

is mediavormgeving niet wat? Creatief, computer en een mbo 4 opleiding :j

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:10

Ik zou gewn allround lab medewerker doen. Ik zou of voor de chemie of voor de biologie kant kiezen. Ik ben persoonlijk fan van de chemie kant maar ik ben bevooroordeeld.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:11

sterreke98 schreef:
is mediavormgeving niet wat? Creatief, computer en een mbo 4 opleiding :j

Ja leuk idee!! Toevallig ervaring mee? :)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:13

blackpromise schreef:
Ik zou gewn allround lab medewerker doen. Ik zou of voor de chemie of voor de biologie kant kiezen. Ik ben persoonlijk fan van de chemie kant maar ik ben bevooroordeeld.

Doe je toevallig die opleiding of werk je daarin? Het werd mij namelijk afgeraden, omdat er steeds minder werk in is vanwege automatisering.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:15

Mag ik vragen door wie het je afgeraden werd?

Want natuurlijk is er automatisering maar ik zie dat de komende tijd nog echt niet alles overnemen. Daarbij vind ik het gewoon heel leuk en uitdagend werk. Ik ben als mbo-er begonnen en in deeltijs hbo gedaan. Dus nu al in totaal zo'n 4.5 jaar aan het werk.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:16

Er zitten veel afgestudeerden in psychologie zonder baan. Dus dat zou ik ook afraden. Hoe ga jij liever te werk? met je handen of met je hoofd?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:18

Maar iemand moet die apparaten ook besturen... Is er niet een mbo opleiding in de richting van biotechnologie? Biologie/labmedewerker en computers, en daar is aankomende jaren wel flink wat werk in te vinden, dat is tenminste wat ik hoor.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:20

Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat ik om mij heen vaak hbo gevraagd zie worden voor het besturen van deze apparaten en dat mbo meestal routinematig natchemisch werk is.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:21

blackpromise schreef:
Mag ik vragen door wie het je afgeraden werd?

Want natuurlijk is er automatisering maar ik zie dat de komende tijd nog echt niet alles overnemen. Daarbij vind ik het gewoon heel leuk en uitdagend werk. Ik ben als mbo-er begonnen en in deeltijs hbo gedaan. Dus nu al in totaal zo'n 4.5 jaar aan het werk.

Door een familielid die in het lab werkt. Oke leuk om te horen!:D ja je hebt doorgroeimogelijkheden erin, dus dat is ook erg leuk! Oke en nog steeds naar je zin?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:23

rapunzelx schreef:
Er zitten veel afgestudeerden in psychologie zonder baan. Dus dat zou ik ook afraden. Hoe ga jij liever te werk? met je handen of met je hoofd?

Ja dat heb ik ook gehoord, dus dat valt inderdaad een beetje af. Ik vind een combinatie van beide erg leuk:)

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:24

Ja dat zeker wel alleen als vrouw die kinderen wilt is het ietsjes moeilijker aangezien je dan eigenlijk niet op het lab wilt werken met alle chemicalien.

Het ligt ook wel een deel aan waar je woont hoor. Rond de botlek is maar zat werk te vinden zowel in de petro als in de chemie

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:24

Voor de apparaten etc. Zijn inderdaad vaal hbo opleidingen nodig helaas! Dus dan zou het labmedewerker met eventueel nog hbo doorgroeimogelijkheden worden

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:26

Lastig.. Ict is veel werkgelegenheid in. Iets met media en grafische vormgeving lijkt inderdaad ook gaaf.

Misschien zou je bedrijven eens kunnen benaderen voor een meeloopdag of een gesprek? Soms lijkt iets heel leuk en valt het toch eigenlijk erg tegen!

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:28

blackpromise schreef:
Ja dat zeker wel alleen als vrouw die kinderen wilt is het ietsjes moeilijker aangezien je dan eigenlijk niet op het lab wilt werken met alle chemicalien.

Het ligt ook wel een deel aan waar je woont hoor. Rond de botlek is maar zat werk te vinden zowel in de petro als in de chemie

Dat is ook zeker waar! Persoonlijk trekt mij de biologisch-medisch analist mij meer.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:29

Ik heb het gedaan, maar vanwege meerdere omstandigheden gestopt en zit nu weer op de havo. Persoonlijk zou ik naar cibab oid kijken. Heb het zelf op ROC van Twente gevolgd, ik ben er na een jaar mee gestopt, omdat ik niet gelukkig van de opleiding werd. (Sfeer en andere omstandigheden).
Ik vind het zelf wel een enorm leuke sector, en er is een kans dat ik weer een HBO opleiding in deze sector ga doen :D

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:29

mlO_uu schreef:
Lastig.. Ict is veel werkgelegenheid in. Iets met media en grafische vormgeving lijkt inderdaad ook gaaf.

Misschien zou je bedrijven eens kunnen benaderen voor een meeloopdag of een gesprek? Soms lijkt iets heel leuk en valt het toch eigenlijk erg tegen!

Oke! Ook best logisch eigenlijk, gezien alles met de computer gaat tegenwoordig:p

Dat is wel een goed idee inderdaad!!:D

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:35

sterreke98 schreef:
Ik heb het gedaan, maar vanwege meerdere omstandigheden gestopt en zit nu weer op de havo. Persoonlijk zou ik naar cibab oid kijken. Heb het zelf op ROC van Twente gevolgd, ik ben er na een jaar mee gestopt, omdat ik niet gelukkig van de opleiding werd. (Sfeer en andere omstandigheden).
Ik vind het zelf wel een enorm leuke sector, en er is een kans dat ik weer een HBO opleiding in deze sector ga doen :D

Ziet er leuk uit! Bedankt!!:D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:36

blackpromise schreef:

Nee hoor ik ook hahaha

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:42

Succes! Ik zou wel een brede opleiding kiezen, dus een opleiding waar je meer kanten mee op kunt..

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 19:25

Ja het liefst met eventuele doorgroeimogelijkheden, dmv cursus oid:) maar dat je er in ieder geval nog in kunt doorgroeien mocht je dat willen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:22

Je geeft ook aan psychologie, maar wat spreekt je daarin aan?
Op mbo is er niks qua psychologie, maar wellicht pedagogisch medewerker?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:37

Anoniem schreef:
Je geeft ook aan psychologie, maar wat spreekt je daarin aan?
Op mbo is er niks qua psychologie, maar wellicht pedagogisch medewerker?

Ik heb persoonlijk niks met kinderen, maar ik ben meer geïntresseerd in de psychologie voor volwassenen, maar daar zie ik inmidels toch vanaf:)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:53

Paravetarinair misschien? Heb je ook nog iets met dieren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:25

_Zoe schreef:
Paravetarinair misschien? Heb je ook nog iets met dieren :)

als je het hebt over een studie zonder fatsoenlijke kans op werk... -O-