slaapdienst...maar slapen ho maar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoju

slaapdienst...maar slapen ho maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:55

Hallo lieve bokkers *\o/*

Ik werk sinds begin dit jaar in de gehandicaptenzorg en ben echt heel blij met mijn baan *D.

Regelmatig werk ik slaapdiensten, hierbij begin ik om 17:15, blijf hier slapen en de volgende dag werk ik dan tot 13:15.

Het probleem is alleen dat ik dus niet slaap. -O- -O-. Of nou ja... ik slaap amper. Meestal lig ik rond half vier nog wakker terwijl om half zeven het wekkertje weer gaat :( . Inslapen is dus eigenlijk meer het probleem, ik heb diverse opties geprobeerd; om 22:00 heb ik de laatste ronde en kan dan ook naar bed, ik heb: -heet gedoucht voor het slapen om loom te worden -een uurtje lezen -melatonine genomen om in te slapen -mijn eigen kussens meegenomen -in de avond geen koffie meer drinken -via youtube een 'sleep guide' opgezet (echt een aanrader voor mensen die dus moeilijk slapen! ;) )

Het duurt na zo'n korte nacht de volgende dat best lang voordat het 13:15 is! Het is niet zo dat ik er vaak uit moet in de nacht, gemiddeld hoef ik er maar één keer op te staan om te gaan kijken bij een cliënt. Dit is dus meestal rond 5 uur, daarna kan ik wel redelijk makkelijk weer in slaap vallen :j

Voor mijn gevoel heb ik alle truckjes wel uit mijn hoge hoed gehaald om in te slapen.... hebben jullie nog ideeën? Hebben meer mensen hier last van en hoe gaan jullie hiermee om?

Mariett
Blogger

Re: slaapdienst...maar slapen ho maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:57

Slaap je thuis wel goed? Is er veel geluid om je heen of is het er erg licht?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:59

Ik werk ook in de gehandicaptenzorg met slaapdiensten. Ik zorg er altijd voor dat ik de nacht ervoor wat korter slaap zodat ik ook goed moe ben in de avond. Hebben jullie wel een 'rustige' slaapkamer? Bij ons slaap je op een kantoor dus er is veel te zien op de slaapkamer waardoor ik collega's heb die daardoor minder slapen. In dat geval zou je misschien zo'n slaapmasker kunnen gebruiken?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:05

Hoe slaapt het bed waar je /iedereen op slaapt?

ik zelf nam gewoon mijn slaapzak en selfinflating matje mee, dat sliep veel beter dan dat slechte doorgelegen bed.
Ook nam ik het verduisterende doek mee met wasknijpers voor aan het gordijn dat hielp ook goed, het werd dan echt donker.
en tja de omgevingsgeluiden en de verantwoording hielden mij eigenlijk het meeste wakker .
Wat ook hielp was een niet storen ik slaap bordje ophangen, en de deur op slot! ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:32

Lastig probleem en ik weet niet hoe het op te lossen. Ik zou de slaap moeilijk kunnen vatten uit angst om niet te horen dat een cliënt mij nodig heeft. Misschien speelt dit ook (onbewust) bij je? Hopelijk vind je een oplossing want het lijkt mij inderdaad pittig om te moeten werken na een slapeloze nacht. Er zijn in ieder geval al goede tips voorbij gekomen om de slaapruimte aangenamer te maken.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:34

Oooh zo herkenbaar :=
ik vind slaapdiensten dramatisch, ik ben altijd bang om me te verslapen (moet ze rond half 7 wakker maken) maar ben rond 4 uur alweer wakker en kan ook niet goed in slaap komen.
Dit komt denk ik vooral doordat het laatste wat ik zie nog allemaal roosters, aftekenlijsten e.d. zijn.

En sowieso, bij ons wordt e eigenlijk nooit wakker gemaakt.. maarja stel nou he dat er wel een ziek wordt ofzo

Gelukkig zijn er een aantal collega's die het niet erg vinden dus heb ik maar 1x per maand ongeveer slaapdiensten :)

echte tips heb ik niet, soms kijk ik nog even een filmpje op mijn telefoon om even wat afleiding van de groep te hebben...

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:38

Ik werk met cliënten met autisme en moet hier op de groepen ook slaapdiensten draaien. Ik slaap hier gewoon zo slecht omdat ik bij elk geluidje denk dat er wat is. Ben bang dat ik dan te diep ga slapen waardoor ik iets niet in de gaten heb ofzo. Hoor ook veel collega's die dit hebben. Heb zo geen tips voor je dus. Maar denk wel dat veel mensen met slaapdiensten hier last van hebben

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:53

Ik herken het ook. Werk ongeveer 1 slaapdienst per week en slaap veel minder goed daar dan thuis
Het probleem is vooral inslapen. Ook word ik altijd een paar keer wakker 's nachts, wat ik thuis niet heb.

Wij hoeven er niet vaak uit 's nachts. Ik vind het een fijne dienst omdat je veel uren
maakt, maar ik ben de dag erna ook een dweil hoor

Denk dat het er toch een beetje bij hoort. Ik neem altijd een boek mee, dat helpt om het werk los te laten. En ik zet 's avonds altijd al veel dingen klaar voor de volgende ochtend zodat ik rustig kan opstarten. ( ben niet zó n ochtend mens ;) ) dat helpt mij goed, maar is persoonlijk natuurlijk

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:56

Hoeveel uur krijgen jullie per slaapdienst uitbetaald dan ? Wij krijgen 2-4 uur per nacht uit betaald. Dat is ook 1 van de redenen dat de meesten slaapdiensten echt niet chill vinden

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 21:57

wat een goede tips komen er al voorbij!

De slaapkamer is rustig, er staat alleen een bureau met computer (die uit staat) , er is een TV en kluisjes voor medewerkers.

Echt heel super donker is het niet in de slaapkamer, ik kan redelijk goed zien.. een slaapmasker gebruik ik thuis ook regelmatig omdat mijn man nog vaak leest, maar dit masker vind ik vaak niet lekker zitten :+

Thuis heb ik soms moeite met slapen.. het is echt zó vreemd bij mij :+ :+ Ik heb zeg maar één kans om in slaap te vallen, als ik dat ene momentje net mis door bijvoorbeeld mijn man die omdraait/snurkt/bladzijde omslaat/een wind laat/whatever of door een geluid van buiten.... heb ik 'de trein gemist' en kan ik soms uren moeten wachten voordat ik in slaap val. Ik heb thuis en op mijn werk ook oordoppen+slaapmasker geprobeert. Soms met en soms zonder resultaat.

Ik krijg 50% uitbetaald, dus van mijn 8 slaapuren krijg ik er 4 betaald

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:58

Komen. Cliënten bij jou als er wat is of moet je echt op ronde om te controleren. Het klinkt in je verhaal alsof je echt op die client ligt te wachten voordat je rustig kan slapen.
Ik kon nooit slapen door alle geluiden die ik hoorde werd er echt gek van. Heb toen oordoppen ingedaan voor het inslapen en dat heeft goed geholpen. Als cliënten op de deur klopte kon ik het prima horen met doppen in maar ieder irritant geluid hoorde ik niet meer. Was een verademing want in 2 jaar tijd maar 3 keer gehad dat E me nodig waren

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:06

Herkenbaar, ik neem tegenwoordig m'n eigen kussen, dekbed en elektrische deken mee, geheghege :D het ziet er niet uit, wanneer ik op de locatie arriveer zwaaaaar bepakt maar doel heiligt het middel :D
Ik slaap sindsdien wel beter.
Maar echt super lekker slapen, dat lukt me niet.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 22:13

Cliënten wonen in een eigen appartement en moeten echt bellen als er iets is. Om tien uur heb ik het laatste contactmoment met een dame die altijd erg veel wil vertellen en ook een eeh...aanwezige stem heeft. Ik ben altijd nog wel'vol' van haar

In het appartement waar gegeten wordt,het kantoor is en dus ook geslapen wordt zijn in de nacht geen cliënten. Ik heb ook altijd de ketting op de voordeur en mijn deur op slot.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:20

Dit klinkt heel bekend. Hier ook een slechte slaper met slaapdiensten. Ik neem vaak wel een boek mee zodat je focus ergens anders ligt. Maar desondanks is het niet vreemd als ik maar heel minimaal slaap.
Echte tips heb ik dus niet.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:21

Is er iets wat je helpt om je dag af te sluiten, voordat je je bed in gaat? Bijv een soort dagboek bijhouden over je dienst, nog even lezen, je man bellen om even te kletsen..
Ik werk zelf gemiddeld elf slaapdiensten in dr maand. Gelukkig slaap ik net zo goed als thuis, anders zou ik het niet vol houden. Ik heb wel spullen daar die ik fijn vind, zoals een fleecedekentje in de winter..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:30

Waardoor lig je wakker? ben je teveel bezig met je werk, bang om een korte nachten te maken, te groot verantwoordelijkheidsgevoel wat in de weg zit? Vaak als je hier een antwoord voor vind en je afvraagt of het realistisch of erg is lukt het slapen ook al beter.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:41

Ik denk dat het misschien ook een beetje moet wennen. Je hoort toch andere geluiden dan thuis, denkt nog aan dingen die tijdens je dienst gebeurd zijn, je wil op tijd wakker worden..

Ik heb geen ervaring met slaapdiensten, maar toen ik net in de gehandicaptenzorg werkte, sliep ik zeker slechter. Na een late dienst ging ik nog 100x in mijn hoofd alles af.. Als ik dacht iets vergeten te zijn, belde ik de Nachtzorg.. Als ik vroege dienst had, sliep ik niet en checkte ik 's nachts 10x mijn wekker. Nu vertrouw ik erop dat ik op tijd wakker word voor mijn vroege dienst en heb ik ook geleerd dat het heus niet erg is om eens wat vergeten te zijn tijdens de late dienst. Geeft een stuk meer rust :) Maar dat had echt even tijd nodig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:42

Wat je kunt proberen is deze, is een korte hypnose sessie om makkelijker in slaap te vallen
en nee je word niet gehypnotiseerd,maar het is wel iemand die je verteld hoe je makkelijker kunt ontspannen en los kunt laten.
Denk dat je teveel met het werk in je hoofd zit en daarom alles wat moeilijker gaat daar, is wel herkenbaar hoor!

https://youtu.be/Y3KTlD8auFI

Erg rustgevend en je valt er vrij makkelijk bijnin slaapt en slaapt ook rustiger door.Kun je ook op je mobiel afspelen.
Probeer maar es :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:40

Hier geen slaap diensten maar wel vaak een laat-vroeg. Dan slaap ik ook slecht. Het loslaten van de ene dienst en het bang zijn me te verslapen breekt me dan vooral op.

Het helpt mij om mijn dienst van me af te kletsen met mijn partner en dubbel te checken dat mijn wekker goed staat.

Ook juist iets later gaan slapen zodat ik goed moe ben wil nog wel eens helpen. Hoe laat ga je thuis normaal slapen?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:50

Herkenbaar. Nu begin ik om 15.00 en ben dan om 7.00 klaar, dat scheelt een hoop. Thuis ga ik dan ook nog even mijn bedje in. Ik ga meestal op internet saaie verhalen lezen tot mijn ogen dichtvallen. Soms werkt het, soms niet. Succes;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 00:10

Heet douchen is juist niet goed om in slaap te vallen..
je voelt je even loom, maar inslapen is een groot probleem..

best is om lekker warm/heet te douchen en daarna naar lauw en als je het kunt verdragen zelfs koud af te douchen. Je krijgt dan even meer energie, maar omdat je koel het bed in stapt slaap je wat beter en makkelijker.

zodra je in bed stapt en jezelf toedekt isoleer je je warmte, tenzij je koud slaapt (koel slapen is ook beter voor slaap) warmt je lichaam langzaam aan op.. als je al warm onder de dekens stapt, ben je eigenlijk snel te warm om lekker te slapen.

je wordt daarom ook zo lekker loom in een sauna.. Eerst hitte, dan sterk terugkoelen en weer langzaam opwarmen tijdens het rusten.. menigeen betaald 25 euro toegang om vervolgens minstens een uur te liggen snurken op een rustbed na een paar saunagangen ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 00:19

Super herkenbaar! Ik werk van 15:00 tot 08:00, inclusief slapen. Ik heb er zelfs een nachtdienstcollega bij lopen voor cliënten, dus ik heb (zoals in verleden/andere werkplekken) nauwelijks tot niet enig contact met cliënten tussen 23:00 en 07:00, en toch lukt het me nooit.. Inderdaad rond een uur of 04:00 pas..

Dus ik lees ff mee. Ik probeer inderdaad ook altijd een boek mee te nemen. Ik drink ook nog wel eens een bak thee van te voren. We hebben een super prikkelarme slaapkamer, dus daar kan het niet aan liggen..

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 03:18

Hm. Bijna in slaap gevallen...Heeft er iemand overgegeven. Gelukkig in een emmer

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 03:31

Pff wil je met mij ruilen? Ik moet wakker blijven maar dat is ook niet makkelijk.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 04:08

Ruilen lijkt me een prima idee! Wakker moeten blijven lijkt me ook lastig ja