Overgewicht in nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Overgewicht in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 11:49

hallo,
Voor een schoolopdracht ben ik bezig met een onderzoek. het gaat hier om Nederland en overgewicht, ik heb een aantal vragen bedacht die mijn project kunnen helpen.

1. in welke stad woon je?
2. beschouw je jouw stad als gezond? of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
3. laatst was er in het nieuws dat Youtubers hun kijkers dik maken, ben jij het hiermee eens? waarom?
4. denk je dat overgewicht een grote reden is om te pesten of is iets anders een grotere trigger?
5. hoeveel % van de mensen tussen 20 en 75 hebben overgewicht volgens jou?

dit zijn allemaal vragen die over Nederland gaan. België mag ook, maar ik denk niet dat ik daar heel veel aan heb, sorry!

je mag de antwoorden zo uitgebreid maken als je zelf wil, al zeg je -stad- , ja, ja, nee, 65% of je geeft er een onderbouwing bij (daar heb ik wel meer aan)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Overgewicht in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:55

[NM] > [STW]

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 11:59

dankjewel Jans! had het even niet door :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:02

Zuid-Holland :+
2. beschouw je jouw stad als gezond? of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
Ja, denk wel redelijk gezond
3. laatst was er in het nieuws dat Youtubers hun kijkers dik maken, ben jij het hiermee eens? waarom?
Kan het me voorstellen, maar dat geldt toch voor iedereen die te lang/te veel/alleen maar achter de pc zit. Heeft niet zozeer alleen met youtube te maken lijkt me.
4. denk je dat overgewicht een grote reden is om te pesten of is iets anders een grotere trigger?
Ja dik zijn is zeker een grote reden om te pesten, denk de grootste.
Ik denk 25%

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:10

Ik kan alleen vraag 5 en 4 beantwoorden, want dat hele nieuwsbericht niet meegekregen en ik woon niet in een stad :)

50% en op vraag 4 is het antwoord. Nee niet perse de grootste reden. Het kan een reden zijn, maar pesters kunnen elke reden gebruiken om te pesten.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:13

Dankjewel! Gelukkig heb ik aan jouw antwoord ook wat hoor! ;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:16

Waddinxveen, niet echt een stad, maar vast niet erg, vlak bij Gouda.
Kwa eettenten denk ik dat het best gezond is. Verder is er weinig stimulans om buiten te bewegen. Voet/fietspaden stoppen vanuit het niets. Het is voornamelijk op auto's gericht, wat een gemiste kans is. Wel zijn er voor kinderen veel mogelijkheden:j
In het algemeen denk ik dat de media de uitersten opzoekt. Of heel dun aanbeveelt, of juist overgewicht is oké wees blij met je uiterlijk. Dus het lijkt me geen gek nieuws.
Nee, overgewicht zelf niet, de gevolgen zullen voor kinderen denk ik een trigger zijn. Maar dat is met alles wat erg afwijkt van de "standaard".
Pfoe. ik denk zeker 23% heeft overgewicht.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 14:00

als ik nog zo vrij mag zijn, mag ik dan ook vragen wanneer jullie denken dat kinderen zelf voor hun voedingspatroon kunnen zorgen? uitgezonderd van de avondmaaltijd. meer gericht op het beleg op brood, hoeveelheid snoep en ongezonde dranken.
ben heel benieuwd!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:06

youtube is niet de grootste trigger denk ik. De supermarkten hier spelen er flink op in om rond 12 uur allemaal frikandelbroodjes etc klaar te hebben liggen voor consumptie. Rijen dik gewoon.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:09

Bedoel je verantwoord eten of gewoon zelfstandig. Ik ken zat kinderen van 10 die zelf(standig) voor hun voedingspatroon zorgen. Maar waarbij dit meestal niet verantwoord is..

Globaal denk ik dat een kind van minimaal 14-15 jaar zich pas zal gaan verdiepen in voeding als onderwerp. Helaas doen ze dat nog niet met hun beweegpatroon want dat is op het moment om te huilen bij alle leeftijdscategorieën bij kinderen/jeugd. Zeldzaam persoon die de aangepaste norm van bewegen haalt voor kinderen (welke praktisch gezien het dubbele is van volwassenen) ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:11

Kinderen moeten leren om te gaan met voeding :) Als ouders zakken chips, patat en worstenbroodjes naar binnenwerken, weten de kinderen niet beter en nemen ze dit heel gemakkelijk over.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 14:12

ik bedoel het als in: wanneer kan een kind verantwoordelijk zijn voor zijn eigen voedingspatroon? wanneer kan deze de keuze zelf maken tussen gezond en ongezond? wanneer ziet een kind dat verband en gaat er bewust mee om?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:21

Amsterdam

Waar ik woon denk ik dat er een redelijk gezond aanbod qua eten is met veel kleine groentewinkels en toko's, in de binnenstad wordt natuurlijk wel veel meer fastfood aangeboden.

Dit is op mij niet van toepassing, omdat ik via youtube juist altijd opzoek ga naar makkelijke/gezonde/vega/vegan recepten en sportoefeningen.

Ik denk zeker dat kinderen met (veel) overgewicht een makkelijker doelwit zijn voor pesters.

40% denk ik, want tegenwoordig is het beeld van slank-dik ook wel verschoven denk ik, wat vroeger gezien werd als "normaal" wordt nu vaak als dun gezien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:29

purple schreef:
wat vroeger gezien werd als "normaal" wordt nu vaak als dun gezien.

Spoiler:
Dat is juist niet zo :D Waar vroeger maatje 38/40 (vergelijkbaar) normaal was is de standaard nu juist 36. Marlyn Monroe zou voor hedendaagse begrippen dus eigenlijk aan de dikke(re) kant zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:43

Ja, alleen is er behoorlijk wat maat-inflatie. Marilyn Monroe had een hedendaagse maat 34-36.

Den Haag

Ik vind dat Den Haag best gezond is. Tuurlijk is er fastfood, maar er is ook zeker aandacht voor gezonde en soms zelfs betaalbare voeding

Ik zou niet weten hoe? Urenlang achter de PC zitten en chips eten is niet specifiek Youtube gedrag denk ik.
Ik denk dat een persoon me overgewicht en veel zelfvertrouwen minder zal worden gepest dan iemand die slank is en heel weinig zelfvertrouwen heeft.

Ik denk dat dat wel richting de 60% gaat als we niet alleen naar gewicht kijken maar ook naar het vetpercentage. Het aantal mensen die er vrij normaal uit zien kwa postuur maar een te hoog vetpercentage hebben is enorm tegenwoordig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:44

maar die maat 36 van nu anno 2016 is eerder te vergelijken met maat 38 in de jaren 80.
Dus qua maat lijkt het naar beneden te zijn gegaan, maar in werkelijkheid zijn de maten verandert/aangepast.
Zo heb ik hier bv een broek liggen van heeeeeeeeeeeeeeel vroeger in maat 36, maar die is me toch echt net te klein. Terwijl een maat 36 van nu me eigenlijk weer net te groot is.

Heb zelfs laatst een rijbroek gekocht in maat 36...vroeger ondenkbaar; moest ik toch echt een 38 kopen om vrij te kunnen bewegen. En die maat 38 van vroeger (ja die rijbroek is nog steeds goed en te gebruiken) past me ook als gegoten, dus is ook weer niet zo dat ik nu zoveel afgevallen ben, want ben nooit stevig geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:54

Dat is ook zeker mogelijk, maar de ene maat is de andere maat weer niet. Dit kan per merk verschillen. Dat was vroeger ook al zo. Zo zijn er mensen die 3 kledingmaten hebben hangen.

Overigens had ik het niet pur sec over kledingmaten. Als je de dame in kwestie vergelijkt met de dames van tegenwoordig zie je toch een verschil in lichaamsvormen en vetjes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:55

DeEenhoorn schreef:
ik bedoel het als in: wanneer kan een kind verantwoordelijk zijn voor zijn eigen voedingspatroon? wanneer kan deze de keuze zelf maken tussen gezond en ongezond? wanneer ziet een kind dat verband en gaat er bewust mee om?

Er zijn volwassenen die dat nog niet kunnen..... Heel erg veel zelfs.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:57

vraag 1 Wolvega

vraag 2 redelijk gezond...zijn wel aardig wat snackbars enzo, maar wat betreft overgewicht is het redelijk

vraag 3 heb dat bericht gemist, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk; je hebt het altijd nog zelf in de hand wat betreft genoeg beweging krijgen.

vraag 4 nee denk ikniet; iemand met overgewicht die zelfverzekerd is zal heus niet gepest worden; die vind je zelfs vaak genoeg in het kamp van de pesters

vraag 5 denk dat dat rond de 45% ligt; zeker veel vrouwen van rond mijn leeftijd (40 + ) hebben toch aardig wat overgewicht en ook bij de mannen in die leeftijdsgroep zitten aardig wat stevige exemplaren

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:58

Sammie schreef:
Dat is ook zeker mogelijk, maar de ene maat is de andere maat weer niet. Dit kan per merk verschillen. Dat was vroeger ook al zo. Zo zijn er mensen die 3 kledingmaten hebben hangen.

Overigens had ik het niet pur sec over kledingmaten. Als je de dame in kwestie vergelijkt met de dames van tegenwoordig zie je toch een verschil in lichaamsvormen en vetjes. :)

ja ok, met dat laatste heb je zeker gelijk. Wat dat betreft had je in Marilyn Monroe een mooi voorbeeld gekozen; die zou heden ten dage idd als te zwaar worden beschouwd

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 15:01

Wat leuk dat mijn topic zo aanzet tot een interessant gesprek :D kan ik altijd iets mee!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:11

xxCYNNxx schreef:
maar die maat 36 van nu anno 2016 is eerder te vergelijken met maat 38 in de jaren 80.
Dus qua maat lijkt het naar beneden te zijn gegaan, maar in werkelijkheid zijn de maten verandert/aangepast.
Zo heb ik hier bv een broek liggen van heeeeeeeeeeeeeeel vroeger in maat 36, maar die is me toch echt net te klein. Terwijl een maat 36 van nu me eigenlijk weer net te groot is.

Heb zelfs laatst een rijbroek gekocht in maat 36...vroeger ondenkbaar; moest ik toch echt een 38 kopen om vrij te kunnen bewegen. En die maat 38 van vroeger (ja die rijbroek is nog steeds goed en te gebruiken) past me ook als gegoten, dus is ook weer niet zo dat ik nu zoveel afgevallen ben, want ben nooit stevig geweest.

Helaas waar... maar ook de blik verandert tov van overgewicht. Denk maar aan termen curvy, vrouwelijk vol etc

1. Amsterdan
2. Whahahaha gezond hier... not... de stad vans studenten, toeristen en multi culti (waar eten een veel grotere rol heeft)
3. Echt geen idee, denk dat youtube, bloggers en fb juist voor ongezonde afval/dieet hype zorgen.
4. Ja heeft een rol, maar denk meer de houding die men aanneemt omdat men zich minder fijn voelt in zijn lijf.
5. Hmmm 30%?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:20

Sittard (heb even de dichtstbijzijnde stad gekozen aangezien mijn dorpje wat klein is)

Niet echt, mensen zijn eerder geneigd een ongezonde snack te halen omdat het veel meer aangeboden wordt

Niet persé dik, maar naar mijn idee blijven mensen wel teveel naar andere YouToubers kijken in plaats van dat ze zelf kwaliteiten ontwikkelen.

Vroeger dacht ik dat wel, maar achteraf gezien helemaal niet. Er wordt vaak gezocht naar een reden en soms is dit toevallig overgewicht.

Ik gok toch wel ergens rond de 40%

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:31

Sammie schreef:

Mooi artikel.

http://www.npogeschiedenis.nl/andere-ti ... iguur.html

Het ideale gezonde figuur zoals de mode wil laten zien bestaat niet.
En helaas wordt normaal als slecht gezien.
Erg slecht.
Ondertussen een beetje verandering naar normaal gemiddeld figuren. Maar ook hierop bokt lees je nog te vaak dat vele niet meer weten hoe een doorsnee maat er uit ziet.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:40

Sammie schreef:
purple schreef:
wat vroeger gezien werd als "normaal" wordt nu vaak als dun gezien.

Spoiler:
Dat is juist niet zo :D Waar vroeger maatje 38/40 (vergelijkbaar) normaal was is de standaard nu juist 36. Marlyn Monroe zou voor hedendaagse begrippen dus eigenlijk aan de dikke(re) kant zijn.

Daar heb je een punt! Misschien verwoordde ik het niet goed, maar ik denk dat we er tegenwoordig gewend aan zijn dat een groot deel van de mensen overgewicht heeft en het niet meer zo "opvalt".