Ondernemingsplan Hengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fennax33

Ondernemingsplan Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 14:39

Hallo lieve bokkertjes,

Ik doe de opleiding paardenhouderij en zit nu in mijn laatste jaar.
Hier hebben wij als eindexamenopdracht gekregen om een ondernemingplan te schrijven binnen de paardensector.

Ik heb er zelf voor gekozen om een pensionstalling te starten specifiek voor hengsten.

Nu heb ik een aantal vragen voor jullie en als jullie die willen beantwoorden zou dit mij goed op weg helpen!

- Wat zijn jullie eisen voor de pensionstalling ( qua veiligheid en accommodatie)
- Hoever zijn jullie bereidt om te reizen voor dit soort stalling als jullie in het bezit zijn van een hengst.
- Zijn er nog bepaalde dingen waar ik zeker op moet letten?

Tips en weetjes zijn ook welkom!:)
Alvast bedankt!

Naskapower

Re: Ondernemingsplan Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:25

Hallo Fenna,

Zelf heb ik net een week geleden het ondernemingplan paardenhouderij afgesloten bij de bank.
Even een tip van mijn kant. Pensionstalling is moeilijk winstgevend te maken. Manegelessen (als voorbeeld) leveren veel meer op. Daarnaast bedenk wat je wilt en bouw van daar uit de financiën op, zodat deze kloppend zijn. Dat kost de meeste tijd. Daarna kan je de rest van het plan uitwerken. Krijgen jullie van school uit ook een ondersteunend bestand voor de financiën? Anders kan ik je het (lege) exelformulier van mijn opleiding wel doorsturen

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:30

Hallo,

Dat had ik inderdaad al gehoord dat het niet veel winst opbrengt, maar ik wilde graag uniek zijn en daarom heb ik hier voor gekozen, want maneges zijn er heel veel in de buurt maar toch bedankt voor de tip!

We hebben inderdaad vanuit school een bestand gekregen om het financiële plan in te verwerken

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:35

Dit lijkt mij (bijna) onmogelijk. Ik stel namelijk als eis dat m'n paard het grootste deel van de dag - dat het licht is - buiten staat.
Hoe wil je dit realiseren met hengsten? Die kunnen moeilijk dan wel niet bij elkaar in de wei staan.

Ik zou zelfs voor zo'n speciale hengstenstalling niet veel verder willen reizen. Ik wil namelijk graag regelmatig naar hem toe gaan en met mijn werk/school/gezin is het moeilijk te combineren met een verdere afstand.

Ik ben nogmaals onwijs benieuwd hoe je dit zou willen gaan realiseren.

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 10:26

Ik wil eigenlijk ervoor zorgen dat alle hengsten naar buiten komen, maar dit wel in aparte weien. Deze weien worden dan wel veilig afgezet met hoge stroom en hek werk.
Er komt genoeg ruimte tussen zodat ze niet aan elkaar komen.

De pensionstal bestaat maar uit 10 maximaal 12 hengsten en dit zijn dan wel opgevoede hengsten en geen rotzakken :)

Maar ik ben nog een beetje aan het uitzoeken hoe en wat, en als dit niet lukt moet ik wat anders bedenken.
Ik ga het zelf niet realiseren het is maar een plan om te slagen voor school :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:09

Mijn hengst is ook opgevoed... Maar andere paarden in de buurt is soms wel heel lastig!
En hoe wilde je dat gaan controleren?
Ik snap je idee! Maar denk dat je nog veel moet uitzoeken!
Met goed inscharen kunnen ook hengsten bij elkaar.
En wil je wel of geen dekhengsten? Voor wat soort mensen heb je een stal? Doe t zelf of juist heel luxe?

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:34

Ja klopt het is ook lastig om te controleren, maar wil zelf graag eerst een proeftijd om te zien of de mensen er zelf mee kunnen omgaan en of hij niet gevaarlijk is of onhandelbaar.

Voor het begin hou ik de hengsten liever apart, als het kan kunnen ze maximaal met 2 op een wei. De stalling is meer gericht op recreatieve ruiters, maar dit wil niet zeggen dat anderen niet welkom zijn.
Over dekhengsten ben ik nog niet helemaal uit ik ben eerst aan het onderzoeken hoeveel hengsten er zijn in Limburg (Plek waar het bedrijf bevestigd wordt) en vanuit daar ga ik beslissen of er dekhengsten bij komen.

Moet inderdaad nog veel uitzoeken, maar dit is het begin :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:40

Leuk plan!
Als aanvulling zou ik willen zeggen, maak je stal voor hengsten én ruinen.

Mijn ervaring met hengsten is dat een dekhengst niet anders is dan een "gewone" hengst.
En rotzakken, tja, wat het belangrijkste is capabel personeel. Dat is voor mij het áller belangrijkste, personeel dat goed ingespeeld is op hengsten.

Ipv weides zou ik er ook zeker voor zorgen dat je veel paddocks hebt, of misschien stallen met een eigen individuele uitloop.

Edit: hmmm ik snap je insteek met recreatie wel, maar zou het niet juist handiger zijn om dit voor de wat serieuzere ruiter op te zetten?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:43

Ik zou een plek willen waar hij zowel zomer als winter buiten komt. Zomer op de wei, winter op paddocks is geen probleem.
Ook zou ik graag een maatje bij hem willen op de wei. Hij groeit nu niet voor niets sociaal op in de opfok, dat wil ik ook graag zo houden.

Verder heb ik weinig eisen. Een fatsoenlijke buiten bak met goed afwateringssysteem zou fijn zijn en goed voer uiteraard.

Ik zou bereid zijn hier maximaal een half uur voor te reizen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:44

Mijn ervaring is dat hengsten vrij relaxt zijn onder elkaar zolang er geen merries in de buurt zijn. Bij een stal voor hengsten/ruinen zal die prikkel al weg zijn

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:47

Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht, maar als de stal voor beide is bestaat de kans dat de ruinen meer plek innemen dan de hengsten. Wilde eigenlijk juist een plek voor de hengsten maken.

Wil voor het begin alles zelf doen om op te starten zeg maar.
Mijn plan was om weiden te maken voor de zomer en voor in de winter paddocks met beschikking tot hooi.

Weet iemand toevallig hoe ik bij mijn onderwerp nog een enquête kan toevoegen ?:)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:51

Ik zou zeer zeker geïnteresseerd zijn! Ben ervoor bereid een half uur met de auto voor te reizen. Wat voor mij al gezegd is, zou ik het fijn vinden als het dier gewoon buiten komt en het liefst geen geïsoleerd bestaan leidt. Hoeft niet per se te betekenen dat ze echt in groepen gehouden moeten worden, maar neuscontact zou ik erg op prijs stellen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:53

Fennax33 schreef:
Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht, maar als de stal voor beide is bestaat de kans dat de ruinen meer plek innemen dan de hengsten. Wilde eigenlijk juist een plek voor de hengsten maken.

Mijn plan was om weiden te maken voor de zomer en voor in de winter paddocks met beschikking tot hooi.

Weet iemand toevallig hoe ik bij mijn onderwerp nog een enquête kan toevoegen ?:)

Ik neem eigenlijk aan dat, doordat je op hengsten gericht bent, je iets hoger in je prijs kan zitten( dat kan je ook gerust uitleggen aan mensen doordat je geschoold personeel moet hebben)
Daardoor zal je veel mensen met enkel een ruin naar alle waarschijnlijkheid al iets "afschrikken", maar er zijn best veel mensen die en een ruin, en een hengst hebben. Of misschien wel een iets moeilijkere ruin, waarbij goed personeel ook van belang is.

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:55

Dat is fijn om te weten!
Daar wil ik ook voor zorgen dat ze niet maar in de stallen hoeven te staan omdat het een 'wild' beest is :)
Dankjewel voor jullie reacties allemaal!

http://www.survio.com/survey/d/G3J1K9H1I0Q2Y7V6J
Ik zet de enquête maar in de reacties als jullie die ook zouden willen invullen zou super zijn !

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:57

siskeh schreef:
Fennax33 schreef:

Ik neem eigenlijk aan dat, doordat je op hengsten gericht bent, je iets hoger in je prijs kan zitten( dat kan je ook gerust uitleggen aan mensen doordat je geschoold personeel moet hebben)
Daardoor zal je veel mensen met enkel een ruin naar alle waarschijnlijkheid al iets "afschrikken", maar er zijn best veel mensen die en een ruin, en een hengst hebben. Of misschien wel een iets moeilijkere ruin, waarbij goed personeel ook van belang is.

Ja klopt inderdaad, het zal ook niet zo zijn als er iemand is die beide heeft dat ik die gene dan afwijs. Natuurlijk kan er met overleg altijd worden gezegd we nemen de moeilijkere ruinen ook, maar wil zelf voorkomen dat het uiteindelijk een stal is voor moeilijkere ruinen.

Maar is misschien iets voor in de toekomst te doen.

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:23

Ik heb de enquete voor je ingevuld!

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 13:24

Purrrfection schreef:
Ik heb de enquete voor je ingevuld!

Dankjewel ! :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:38

Leuk idee!
Ik heb een hengst en ben best een poosje op zoek geweest naar geschikte stalling. Bij de meeste stallen kom je gewoon niet binnen met een hengst, hoe sociaal en opgevoed hij ook mag zijn. Mijn criteria waren simpel: 1 sociaal contact en 2 veel buiten (dus niet 23 uur per dag op stal). Toch schijnt dat heel moeilijk te zijn met een hengst en komen ze vaak alleen op stal te staan. Ook in jouw idee mis ik echt het sociaal contact!

Met hengsten worden dingen vaak net wat heftiger uitgevochten en ja dan heb je af een toe een bijtplekje of schrammetje, maar met voldoende ruimte kan het meestal heel goed (ze moeten elkaar uit de weg kunnen gaan, in een te krappe ruimte krijg je vaak meer en heftigere conflicten) en vaak is het een keer goed de rangorde bepalen en heb je daarna rust.
Goed veel prik op de omheining is wel fijn, of nog beter houten omheining met goed veel prik, ze moeten echt niet gaan ontdekken dat ze erdoorheen of eroverheen kunnen.

Die van mij is super makkelijk in de omgang dus extra ervaren personeel is absoluut niet nodig. Je moet alleen zijn focus eisen op het moment dat hij afdwaalt, een simpel 'he' met een rukje is voldoende.
De combinatie met moeilijke ruinen zou ik niet doen, de kans op conflicten tussen de paarden wordt dan wel groot. Je komt elkaar toch tegen op de poetsplaats en in de bak..

Die van mij staat nu 24/7 buiten in een groep (stuk paddock, stuk verhard en schuilstal, zomers weidegang), echt heel fijn. Toen ik daar kwam stond hij met 3 andere hengsten in een hengstengroep en waren er geen merries op stal. Inmiddels zijn de andere hengsten of verhuisd of geruind en staat hij met 3 ruinen. Er staan inmiddels ook merries op stal. Daar was ik wat huiverig voor, maar ik merk er verder niets van in zijn gedrag.

Ik zal de enquete ook even invullen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:05

jorretje schreef:
Die van mij is super makkelijk in de omgang dus extra ervaren personeel is absoluut niet nodig. Je moet alleen zijn focus eisen op het moment dat hij afdwaalt, een simpel 'he' met een rukje is voldoende.

Nahh en juist daarvan is mijn ervaring dat veel mensen dat niet aankunnen, of niet herkennen. Of wanneer ze wel eens gaan brullen, of er een paard losloopt er paniek is.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:14

Je wil zoveel ruimte tussen de weiden/paddocks hebben dat ze niet aan elkaar kunnen zitten? Dat is voor mij een afknapper. Ik ben voor een beetje neuscontact als beide paarden daar zin in in hebben.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:38

Ik heb m ook ingevuld!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:42

Toevallig ben ik zelf aan het rondkijken voor nieuwe pensionstalling voor mijn hengst.

- Wat zijn jullie eisen voor de pensionstalling ( qua veiligheid en accommodatie)
Dagelijkse weidegang, ook met slecht weer op een weide. (Geen paddock)
Ruime boxen met dikke stalbedekking. (Niet zo'n vlut laagje waardoor ze zo op het beton staan)
Er moet contact kunnen zijn tussen de paarden liefst een hengst met een ruin op de weide.
Goed te rijden bak.
Eigen keuze voer en mogelijkheid tot dekenwisselen door staleigenaar.
Trailerstalling

- Hoever zijn jullie bereidt om te reizen voor dit soort stalling als jullie in het bezit zijn van een hengst.
20 min

- Zijn er nog bepaalde dingen waar ik zeker op moet letten?

Is er genoeg animo in de omgeving?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:27

Naskapower schreef:
Hallo Fenna,

Zelf heb ik net een week geleden het ondernemingplan paardenhouderij afgesloten bij de bank.
Even een tip van mijn kant. Pensionstalling is moeilijk winstgevend te maken. Manegelessen (als voorbeeld) leveren veel meer op. Daarnaast bedenk wat je wilt en bouw van daar uit de financiën op, zodat deze kloppend zijn. Dat kost de meeste tijd. Daarna kan je de rest van het plan uitwerken. Krijgen jullie van school uit ook een ondersteunend bestand voor de financiën? Anders kan ik je het (lege) exelformulier van mijn opleiding wel doorsturen

Goed om dat te weten. Wil ook ooit een manege beginnen, maar ik dacht eerst aan pensionstalling. Met een manege ben je ook veel meer aan kosten kwijt toch? Je moet veel lespaarden hebben, want je kunt niet elk paard een paar uren achter elkaar laten lopen. Goed passsende zadels en tuig, ruggen regelmatig laten controleren, zadels opvullen etc. Daarnaast kost het veel ruwvoer, krachtvoer etc. Het zijn je eigen paarden, dus moet je ook zelf zorgen voor inentingen, ontwormen, hoefsmid en tandarts elk jaar. Dan ook nog eens ben je er veel meer tijd aan kwijt, hele middagen les geven en 's ochtends stallen uitmesten.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:32

Stel je hebt 20 manegepaarden/pony's lopen 3 uur op een dag. Een les kost 20 euro. De paarden zijn 2 dagen per week vrij.
Dan is de omzet per manegepaard 1300 euro per maand. In totaal heb je dan 26.000 euro omzet.

Stel je hebt pensionstalling a 350 per maand, je hebt 20 pensionklanten. Dan is je omzet 1300 euro per maand per paard. Dan is je omzet in totaal 7.000 per maand.

De basiskosten liggen in beide gevallen gelijk. (kosten accommodatie, voorraad, verzekeringen etc. Ook uitmesten, voeren en dergelijke wordt hierin meegerekend.

De verzorgingskosten (o.a. passende zadels, controle van ruggen, inentingen, bekappen/beslaan, ontwormen, tandarts) heb je als manege natuurlijk wel extra. Daarnaast heb je vaak meer personeel rondlopen. Die kosten liggen dus inderdaad wat hoger maar zoals je hebt kunnen zien draai je ook veel meer omzet er paard. (Zelfs bij een relatief dure pensionstal en relatief goedkope manegelessen)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:41

Naskapower schreef:
Stel je hebt 20 manegepaarden/pony's lopen 3 uur op een dag. Een les kost 20 euro. De paarden zijn 2 dagen per week vrij.
Dan is de omzet per manegepaard 1300 euro per maand. In totaal heb je dan 26.000 euro omzet.

Stel je hebt pensionstalling a 350 per maand, je hebt 20 pensionklanten. Dan is je omzet 1300 euro per maand per paard. Dan is je omzet in totaal 7.000 per maand.

De basiskosten liggen in beide gevallen gelijk. (kosten accommodatie, voorraad, verzekeringen etc. Ook uitmesten, voeren en dergelijke wordt hierin meegerekend.

De verzorgingskosten (o.a. passende zadels, controle van ruggen, inentingen, bekappen/beslaan, ontwormen, tandarts) heb je als manege natuurlijk wel extra. Daarnaast heb je vaak meer personeel rondlopen. Die kosten liggen dus inderdaad wat hoger maar zoals je hebt kunnen zien draai je ook veel meer omzet er paard. (Zelfs bij een relatief dure pensionstal en relatief goedkope manegelessen)

Oke, bedankt voor de info :)