Ontslag indienen: opzegtermijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Ontslag indienen: opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:06

Hallo :)

Ik zit met een vraagje en ik kom er met Google niet helemaal uit.
Ik werk sinds kort bij een bedrijf, maar ik ben aangenomen bij een ander bedrijf waar ik erg graag wil werken dus wil bij mijn huidige werk ontslag nemen.
Ik weet dat er wettelijk altijd een opzegtermijn van een maand geldt, maar nu staat er het volgende in de CAO:

"Opzegging kan alleen schriftelijk per de eerste van een kalendermaand gebeuren"

Het is nu 7 april, betekend dit dat ik dus pas per 1 mei ontslag kan nemen en de maand opzegtermijn dan pas ingaat? -O- Zo ja, kan hier op een of andere manier van worden afgeweken? (door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met huidige werkgever oid?)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. :)

Bedankt alvast!

fjordjes

Re: Ontslag indienen: opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:07

Klopt wat jij zegt, ik denk dat er alleen vanaf geweken kan worden als je kan overleggen met je werkgever. Maar hun moeten natuurlijk een vervanger hebben, zo hebben ze wel iets meer tijd om iemand te zoeken voor jou.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:09

Je kunt altijd in overleg gaan met je werkgever. Ik weet niet of je ook nog vakantiedagen tegoed hebt?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:10

Even met degene die over het personeel gaat overleggen. Misschien is er nog iets met je vakantiedagen te regelen. Gewoon open kaart spelen en het op een nette manier oplossen is vaak het handigst. Ook je nieuwe werkgever zou willen dat je op een nette manier bij hun weg zou gaan. Het zegt vaak veel over hoe je bent.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:10

Je moet 1 maand van te voren opzeggen. Dus voor 1 mei opzeggen en dan kun je per 1 juni weg.

Je kunt soms wel overleggen en onderhandelen met je oude werkgever en dan bijv vakantie dagen inleveren inruil voor eerder verlof.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:11

Hangt er van af in hoeverre het bedrijf je ter wille wil zijn. Overleg is hier het sleutelwoord, werk je hier al lang, hoeveel uur, kunnen ze zonder jou, heb je nog verlofdagen staan. Noem maar op, vaak wil een bedrijf best meewerken door je een paar weken eerder te laten gaan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:11

'Sinds kort' had je proeftijd? Ben je daar al doorheen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:17

Heb je met het nieuwe bedrijf al een startdatum afgesproken? Misschien is er met hen ook nog te onderhandelen over je eerste dag?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:17

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn nieuwe werkgever is erg geduldig gelukkig en vind het geen probleem om mijn contract pas later te laten ingaan. Maar persoonlijk ga ik natuurlijk het liefst zo snel mogelijk daar aan te slag. :)

Of ik vakantiedagen heb weet ik eigenlijk niet, ik werk er nog maar anderhalve maand dus dat lijkt me wat kort om al vakantiedagen opgebouwd te hebben.

@Karlijn Ik zit helaas net niet meer in mijn proeftijd.

@Bigone ik werk er nog maar net, anderhalve maand. Daarvoor wel een half jaar stage gelopen. Ik denk dat ze prima zonder mij kunnen, ik heb maar een contract van 10-15 uur per week (min/max contract). Wel werk ik in de zorg dus zijn alle diensten voor de komende maand al ingepland. Ik vind het ook geen probleem om nog een maand daar te werken, maar ik vind 7 weken wel erg lang...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:20

ja het is een lastige situatie, heb zelf ook iets soortgelijks meegemaakt. Heb de collega's die extra uurtjes wilden werken heel lief aangekeken en zo is het meeste wel opgelost. Ook ben ik met mijn werkgever in gesprek gegaan en die heeft mij hierbij geholpen. Eerlijkheid duurt het langst, gewoon gesprek aan gaan en om medewerking/hulp vragen dat je zo snel mogelijk bij je nieuwe baan aan de slag kan. als het niet kan, dan niet. Werkgever staat dan in z'n recht, tijd zal wel voorbij vliegen! Je kan altijd nog kijken of iemand diensten over kan nemen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:26

@Leeneliefje ja, zeker lastig. :) Ik zou inderdaad mijn collega's kunnen proberen, er zijn vaak wel mensen die wat extra diensten willen werken.

Uiteraard staat de werkgever in zijn recht, maar ik hoop dan dat ze een beetje coulant kunnen/willen zijn. Het contact met leidinggevende (die ik niet persoonlijk ken, alleen op afstand) loopt al sinds het begin van mijn dienstverband stroef. Ik zou contract verhoging krijgen, ondanks herhaaldelijk achteraan gaan is dit nog niet gebeurd... Zo waren er wel meer dingen. Daarom hou ik hier mijn hart een beetje voor vast... Ik ga maar eens wat telefoontjes plegen nu! Bedankt iedereen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:27

En waarom heb jij dan geen proeftijd meer, je stage zal niet meetellen voor de proeftijd.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:28

Zit je dan niet nog in je proeftijd of heb je een half jaar contract?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:28

Samiyah schreef:
@Leeneliefje ja, zeker lastig. :) Ik zou inderdaad mijn collega's kunnen proberen, er zijn vaak wel mensen die wat extra diensten willen werken.

Uiteraard staat de werkgever in zijn recht, maar ik hoop dan dat ze een beetje coulant kunnen/willen zijn. Het contact met leidinggevende (die ik niet persoonlijk ken, alleen op afstand) loopt al sinds het begin van mijn dienstverband stroef. Ik zou contract verhoging krijgen, ondanks herhaaldelijk achteraan gaan is dit nog niet gebeurd... Zo waren er wel meer dingen. Daarom hou ik hier mijn hart een beetje voor vast... Ik ga maar eens wat telefoontjes plegen nu! Bedankt iedereen!

oh gatverdamme, gelukkig uitzicht op een nieuwe leukere baan! :D Moet je d'r toch door heen kunnen slepen lijkt me. Succes met 't gesprek met je leidinggevende, en laat ff weten hoe t ging

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:31

@bigone&savieralover ik snap dat stage niet meetelt als proeftijd, ik heb van september 2015 - begin februari 2016 stage gelopen en eind februari is mijn contract ingegaan. De maand proeftijd is dus (net) voorbij.

@leenenliefje absoluut! :) dankje, doe ik!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:36

Oke, duidelijk. Dan heb je net de pech dat dit bedrijf geen twee maanden proeftijd hanteert.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:42

bigone schreef:
Oke, duidelijk. Dan heb je net de pech dat dit bedrijf geen twee maanden proeftijd hanteert.

mag ook niet meer geloof ik, vanaf zeven maanden maar 1 maand proeftijd en vanaf 2 jaar pas een proeftijd van 2 maanden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:43

Hoelang is je contract?
Want vaak kun je bij een tijdelijk contract niet (zomaar tussentijds) opzeggen.

Het klopt dat je voor de eerste moet opzeggen. Dus als je nu opzegt (en je hebt echt maar een maand opzegtermijn..) dan loopt je contract 31 mei af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:43

leeneliefje schreef:
bigone schreef:

mag ook niet meer geloof ik, vanaf zeven maanden maar 1 maand proeftijd en vanaf 2 jaar pas een proeftijd van 2 maanden.

Dat hangt van de CAO af, CAO gaat boven de wettelijke regels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:44

Nee... wettelijk mogen ook de cao's niet meer een langere proeftijd geven.
Alleen bij een tijdelijk contract zonder einddatum (dus bv bij een bepaalde opdracht).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-04-16 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:45

Brainless schreef:
Hoelang is je contract?
Want vaak kun je bij een tijdelijk contract niet (zomaar tussentijds) opzeggen.

ligt eraan of 't in t contract staat opgenomen of tussentijds opzeggen is toegestaan. Als er niet zo'n opzegbeding is overeengekomen kan het alleen met wederzijds goedvinden, dus als je echt pech hebt kan je baas je aan 't werk houden idd. :=

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:47

Brainless schreef:
Nee... wettelijk mogen ook de cao's niet meer een langere proeftijd geven.

ja dat mag eigenlijk wel dacht ik, alleen mag er niet alsnog een proeftijd worden gegeven bij 6 maanden, bij de andere contractvormen wel. Weet alleen niet of je dan alleen ten gunste van de werknemer mag afwijken of niet.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:47

Anders alvast bij je nieuwe baan beginnen op de dagen dat je vrij bent van je huidige werk? Zo heb ik het ook gedaan toen ik van baan veranderde. Daar wilde ze me eerst ook aan het opzegtermijn van net geen 2 maanden houden en ik was bang dat ze dat bij mijn nieuwe baan te lang zouden vinden duren.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:49

Ik zit in dezelfde situatie momenteel. Ik heb gewoon gebeld naar mijn huidige werkgever om alles uit te leggen hoe het zit. Hij stemde in met een onderling akkoord , wat wil zeggen dat ik gewoon meteen ontslag mag nemen zonder opzeg te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:52

Dusja1 schreef:
Anders alvast bij je nieuwe baan beginnen op de dagen dat je vrij bent van je huidige werk? Zo heb ik het ook gedaan toen ik van baan veranderde. Daar wilde ze me eerst ook aan het opzegtermijn van net geen 2 maanden houden en ik was bang dat ze dat bij mijn nieuwe baan te lang zouden vinden duren.

Niet elke baas zit te wachten dat je bij een 2de werkgever gaat werken.
Vaak moet je daar toestemming voor vragen.