Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 19:13

Oke,soms komt er een punt in je leven waarop je denkt: is dit het nou?
Daar ben ik nu. Maar daar wil ik niet zijn!
Ik heb een beter leven voor ogen voor mezelf maar hoe begin ik daar aan?
Hopelijk hebben jullie tips en ervaringen om te delen :)

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben 28 jaar en een gescheiden moeder van een dochter van 9 jaar.
Ik heb na mijn voortgezet onderwijs een particuliere 1 jaar durende opleiding gedaan in de paarden,daarna raakte ik zwanger. Mijn ouders hadden het nooit breed dus een dure studie zat er niet in.
Nu is mijn leven zo ingericht dat ik dus laaggeschoold werk doe als 'witte werkster'.
Op zich heb ik plezier in mijn werk maar ik weet dat er meer zit in mij. Ik ben behoorlijk intelligent en ik voel gewoon dat ik daar iets mee kan. Maar wat? En hoe?

Financieel gezien móét ik blijven werken om het rond te kunnen breien,sparen voor een studie zit er helaas niet in. En dan denk ik aan de tijdindeling....
Als ik een opleiding zou willen doen,wanneer doe ik dat dan? Gaat dat niet ten koste van mijn inkomen?
En in welke richting moet ik het zoeken?
Wat zijn mijn opties?

Ik weet heel zeker dat ik een beter leven wil en dat ik daarvoor wil vechten.
Ik hoop dat hier mensen zijn die ideeën hebben over wat ik zou kunnen doen of hoe ik iets zou kunnen bereiken?
Bij wie moet ik aankloppen?
Binnen mijn gemeente worden omscholingsmogelijkheden geboden tót 27 jaar,helaas ben ik 28 -O-

Ik heb hiervoor verschillende baantjes gehad in bijvoorbeeld productiewerk, maar hoe kom ik nou aan iets met doorgroeimogelijkheden?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:16

Ik ben hier zelf ook al eens mee bezig geweest, ik heb iets meer opleiding dan jij hebt, maar ik ben hoogbegaafd en ik baal ontzettend van mezelf dat ik daar niets mee doe. Financieel gezien ook dezelfde uitdaging als dat jij hebt. Ik heb naast mijn werk opleidingen gevolgd via de LOI en Studieplan. Zo ben ik al iets hogerop gekomen binnen mijn eigen werkgebied. Ik heb op die manier opleidingen kunnen volbrengen die geschikt waren als vooropleiding voor eventuele HBO-studies die ik verder wilde volgen. Ik lees graag even met je mee.

Edit; typo.
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 23-03-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dribbel

Re: Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:17

Wat zou je willen doen?

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:18

Je zou een deeltijd studie kunnen gaan volgen. Ik studeer nu voor docent biologie. Het eerste half jaar moest ik 1 avond en 1 dag naar school. Dit half jaar ga ik maar 1 dag maar school van 11:20 tot 21:30.
Ik werk er ongeveer 20 uur langs.

Ik heb veel mede studenten die alleenstaande ouders zijn.

Waar een wil is is een weg !
Laatst bijgewerkt door Iruss94 op 23-03-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:18

Ik lees even mee. Ik begon als middelbare scholier op het vwo. Haalde op 0.1 punt de overgang van 2e naar 3e klas niet. Toen op havo heb ik mn examen gehaaldm daarna door gegaan met mbo 4, tot ik ziek werd en wilde stoppen met de opleiding. Toch mbo 3 paardenhouderij afgemaakt. Maar helaas kun je hier heel erg weinig mee.

Ben nu hard bezig om überhaupt een goed betaalde, fulltime baan te vinden

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:19

Ik weet niet of het haalbaar is, maar zou je geen toelatingstest kunnen doen en dan naar het HBO? Ik gok dat je wel recht hebt op een aanvullende beurs en je kan meer dan €1000 lenen in de maand, geloof ik.
Voor het collegegeld kun je een krediet aanvragen naast je lening. Als je colleges een beetje handig inplant zou je er ook nog naast kunnen blijven werken, eventueel.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:19

Een bbl opleiding? Vaak ben je dan de grootste gedeelte van de week aan het werk.
Of idd iets via loi ofzo

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:20

Destination schreef:
Ik weet niet of het haalbaar is, maar zou je geen toelatingstest kunnen doen en dan naar het HBO? Ik gok dat je wel recht hebt op een aanvullende beurs en je kan meer dan €1000 lenen in de maand, geloof ik.
Voor het collegegeld kun je een krediet aanvragen naast je lening. Als je colleges een beetje handig inplant zou je er ook nog naast kunnen blijven werken, eventueel.

Even zodat TS de juiste info heeft: Tenzij TS ooit al is begonnen aan een hbo/wo opleiding heeft ze in ieder geval voor het hbo/wo geen recht meer op studiefinanciering.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:21

Douce schreef:
Destination schreef:

Even zodat TS de juiste info heeft: Tenzij TS ooit al is begonnen aan een hbo/wo opleiding heeft ze in ieder geval voor het hbo/wo geen recht meer op studiefinanciering.

Ik lees alleen dat TS laagopgeleid is en een 1-jarige particuliere opleiding heeft gedaan, ik gok dus geen hbo/wo.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:21

XxLMMxX schreef:
Een bbl opleiding? Vaak ben je dan de grootste gedeelte van de week aan het werk.
Of idd iets via loi ofzo

Een BOL of BBL opleiding is nog steeds laag-opgeleid. Dat is MBO. Ik heb het idee dat TS zich graag fatsoenlijk en naar haar niveau wil laten opleiden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:22

alleirbag schreef:
XxLMMxX schreef:
Of idd iets via loi ofzo

Een BOL of BBL opleiding is nog steeds laag-opgeleid. Dat is MBO. Ik heb het idee dat TS zich graag fatsoenlijk en naar haar niveau wil laten opleiden.

Zijn mbo opleidingen niet fatsoenlijk dan???

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:25

Er zijn bedrijven die potentieel én goede prestaties naar waarde schatten en mensen laten doorgroeien. Mss kun je naar een laagdrempelige job op ziek binnen een bedrijf waar wel kansen zijn?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:30

Dilan93 schreef:
alleirbag schreef:

Zijn mbo opleidingen niet fatsoenlijk dan???

De MBO-opleidingen die ik heb gevolgd, zowel 2-, 3-, als 4-jarig, waren allen ver beneden peil. Verschillende onderwijs-instellingen, verschillende richtingen, verschillende niveau's. Middelbaar is niet voor niets middelbaar. TS omschrijft zichzelf als intelligent, dus zou het fijn zijn als ze een opleiding bij haar niveau kan vinden en volgen. Misschien inderdaad middels een toelatingstest.

Natuurlijk is het zo dat je ook een MBO-opleiding kunt volgen omdat de richting die je op wilt niet op HBO-niveau te volgen is, of omdat je niet de benodigde vooropleiding hebt. Scholing is mijns inziens NOOIT dom, dus ook een MBO niet, maar helaas zijn er veel MBO-instellingen die beneden alle peil werken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:34

denken jullie ook aan het financiële plaatje...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:44

@alleirbag, oh ik dacht dat dit aan mijn specifieke opleiding lag ipv aan mbo algemeen :')

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:46

Dilan93 schreef:
@alleirbag, oh ik dacht dat dit aan mijn specifieke opleiding lag ipv aan mbo algemeen :')

Toevallig ben ik ook één van de slachtoffers van de opleiding Vakbekwaam Medewerker Paardenhouderij op niveau 3, net als jij (zoals je schrijft), en ja; die was inderdaad ook écht heel slecht. :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:57

wat voor baan/sector trekt je aan TS? Als je een sector kan vinden die je leuk vind en waar ook veel vraag naar is kan je misschien wel betaald een opleiding volgen. In de ICT is bijvoorbeeld veel vraag naar werknemers, daar zijn werkgevers vaker bereid om (mee) te betalen aan een opleiding.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:04

Welk niveau middelbare school heb je gedaan? (Of lees ik daar gewoon stug al 3x overheen, kan ook, know thyself :') )

Hier ook een alleenstaande ouder met geen fatsoendelijke opleiding. Moet ook blijven werken (tja, huis, kids, pony). Oplossing; Open Universiteit voor mij (VWO gedaan), kan lekker savonds. Anders LOI, NTI?

Dat is allemaal het makkelijkste om naast baan en gezin te doen, als thuisstudie zijnde :)

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:28

Inderdaad waar een wil is, is een weg. Zelf het geluk gehad dat ik mijn HBO Bachelor via mijn werkgever heb kunnen halen naast mijn fulltime baan.

Welke kant zou je op willen qua werk en welke opleiding zou je daar voor nodig hebben? Bekijk dan welke opleidingsinstituten dit aanbieden en in welke vorm. Dat kan een reguliere school zijn maar ook bv via ncoi of loi.

Volgens mij is het ook nog zo dat je de kosten voor je studie op kam geven bij je belastingaangifte waardoor je een deel terugkrijgt. Betekent dus lagere kosten. De exacte voorwaarden hiervoor weet ik zo niet, zou je even na moeten zoeken.

Succes ts! Gaat je lukken hoor ;-)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:34

Welke richting ik op wil,daar heb ik dus geen idee van :=
Toen ik 16 was staarde ik me helemaal blind op de paarden dus heb ik me totaal niet georiënteerd op de mogelijkheden,helaas. Het klinkt misschien wereldvreemd,maar ik weet niet eens wat er allemaal ìs in beroepsland.
Daarom weet ik juist ook niet waar te beginnen.
ICT zou me trekken,ik ben slim genoeg. Maar ik ben dan zo'n iemand die alles wel leuk lijkt :') of komt dat alleen maar omdat ik het plaatje voor me zie van het leven dat andere mensen leiden?

Of het hbo of mbo is maakt me eigenlijk niet eens uit, als ik maar meer uit mezelf kan halen dan schoonmaakster of productiemedewerker.

Ergens een interne opleiding volgen lijkt me wel wat. Maar bij wat voor soort bedrijven kan je aankloppen,wat worden mijn zoektermen? Ik kan moeilijk bij indeed invullen : ik heb geen opleiding,geef me maar iets :D
Of 'een bedrijf dat me wil opleiden'.

Mijn middelbare school was helaas maar een vmbo th (tja,want ik wilde toch met paarden werken,dus deed ik een agrarische school ter voorbereiding) maar ik heb wel een IQ van 130 dus mijn denkniveau ligt vele malen hoger.

Ik heb spijt van de keuzes die ik als tiener gemaakt heb en ik zou willen dat ik van thuis uit meer gestimuleerd was om over een toekomst na te denken.
Want nu voel ik me volledig wereldvreemd en soms zelfs dom :o
Als mensen zeggen 'ik ben accountmanager' of 'ik zit in de HR' dan weet ik niet eens een beeld te vormen over wat dat nou eigenlijk is...
En hoe kan ik een richting kiezen als ik niet eens weet wat voor richtingen er zijn?

Psychologie lijkt me bijvoorbeeld waanzinnig interessant,maar ik zag al dat het een dure opleiding is,dat is voor mij niet weg gelegd.
Ik ben ook goed in Engels en Duits, ook biologie ligt me erg goed. Wiskunde is mijn minpunt.

Een avondschool zou een mogelijkheid zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat zoiets ongeveer kost bijvoorbeeld en wat voor richtingen zou ik kunnen kiezen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:40

Oke even alles op een rijtje: er is geen geld voor een thuisstudie begrijp ik.
Dan zijn er 2 opties:
-werkgever vinden die jou ook een opleiding aanbiedt.
-gewone opleiding doen en lenen via duo.

En voordat je weer gaat studeren, oriënteer je goed op wat je wil. Doe niet perce iets voor het geld, maar ook wel weer een opleiding met toekomst.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:45

Kan je geen avondopleiding naast je baan doen? Het zal wel stevig doorpakken zijn, maar goed, dat is voor enkele jaren en dan heb je wel een diploma.

Een vriendin heeft zo naast haar werk de avondopleiding boekhouden gevolgd en is nu als boekhouder aan het werk. In België kan je via de VDAB kijken voor knelpuntberoepen. Wellicht is er ook zoiets in Nederland?

Als er tussen deze knelpuntberoepen iets zit dat je aantrekt, is dat misschien wel een goede kans.

edit even de website erbij zodat je een beeld hebt:

http://www.vlaanderen.be/nl/werk/werk-z ... pleidingen

oa avondopleiding (in België): http://www.syntra.be/
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 23-03-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:46

Misschien is het dan ook handig om eens na te gaan waar genoeg werk in te vinden is. Bijv bij UWV werkplein of iets dergelijks. En wellicht dan een keuze te maken in wat je leuk vindt of lijkt in combinatie met wat jouw sterke punten zijn.

Misschien is het dan ook verstandig om een tussenstap te maken met een korte mbo-opleiding van 1 of 2 jaar die ervoor kan zorgen dat je binnenkomt bij een bedrijf. En vandaar uit verder opleiden.

Mijn ouders hebben een goede opleiding wel gestimuleerd, maar toch ben ik na 1 jaar hbo overgestapt naar de 1e openbare paardenhouderijopleiding toen die er kwam. Veeel lager niveau en ook daar na een jaar afgehaakt. Via een uitzendbaantje bij het uwv terecht gekomen en toen bleek dat ik het werken in de sociale zekerheid wel erg leuk vond. Nooit gedacht dat ik op kantoor zou komen te werken, maar werk nu al meer dan 15 jaar met veel plezier bij de SVB. En op mijn 28e begonnen met HBO rechten. Studeren in de avonduren en 1 dag naar school via het NCOI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:01

alleirbag schreef:
XxLMMxX schreef:
Of idd iets via loi ofzo

wauw. hoe denigrerend wil je zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:02

Ga een keer naar je personeelsverantwoordelijke en spreek er over? Wie weet kan je mits ondersteuning van hen wel een opleiding volgen die binnen het bedrijf nodig is, en waarbij je dan je loon kan behouden.