Minor in het buitenland, twijfels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Minor in het buitenland, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:02

Hi!

Even een intro bij dit (ietwat) lange verhaal.

Ik zeg al jaren dat ik graag internationaal dingen wil ondernemen. Ik ben nu 3de jaars Communication & Media Design student en had mijn zinnen gezet op Japan als buitenlandse minor/stage/plek om een deel van m'n studie te vervolgen. Na veel drama, gezeur, proberen en moeilijk doen heb ik dit er niet door gekregen bij mijn studie waar ik nog steeds niet heel happy mee ben, maar het zij zo. Heel erg pissig over geweest, vooral ook verdrietig om het naast een lange droom ook een enorm leerproces voor mij zou zijn en enorm educatief ten opzichte van mijn studie.

Nu is het zo dat je je kan opgeven voor een aantal mogelijkheden waar je eigen studie partner universiteiten heeft, en met het aanmelden moet je een 1ste, 2de en 3de keuze aangeven (minor van 6 maanden). De keuzes waren allemaal niet heel erg in mijn 'dit-vind-ik-een-educatieve-uitdaging' dus ben uiteindelijk voor de beste opties in mijn optiek gegaan :) Mijn lijstje zag er zo uit:

1 - Oita, Japan (partner universiteit van eenandere studie dus kon eigenlijk niet, maar ik ben koppig :+ )
2 - Manchester, UK
3 - Linkoping, Zweden

Afijn, in eerste instantie was ik voor de eerste selectie (1 februari) uitgeloot maar ik kreeg vandaag bericht van mijn studie coordinator dat er dus iemand voor Linkoping is uitgevallen en of ik eventueel alsnog het traject in wil als dat allemaal lukt qua tijd. Nu heb ik altijd geroepen dat ik in het buitenland wil studeren om mijn kennis te vergroten, de sprong in het diepe en gewoon, de ervaring zelf op te doen. Echter begin ik me nu toch een beetje ongerust te maken. Er gaan volgens mij nog 2 of 3 andere studenten van mijn studie die kant uit, maar toch zit je er redelijk alleen.

De zorgen? Tja, m'n thuissituatie zit niet helemaal lekker, een half jaar m'n vriend niet zien, een half jaar in een totaal andere (nieuwe) omgeving, een half jaar weg van het vertrouwde en de kans dat het tegen valt. Nog wel meer wellicht, maar voor nu zijn dit mijn voornaamste.

Aan de ene kant denk ik 'stop met zeuren, doe het gewoon', dit is even eens wat m'n vriend zegt. Hij is enorm supportive en vindt ook dat ik het voor de volle 100% moet doen, maar ik vind het vooral spannend :+ Zijn er Bokkers die een periode abroad gestudeerd hebben en hoe is dit bevallen? Wellicht Bokkers die in Zweden hebben gezeten? :)

- Voordat ik commentaar krijg over het hele Japan verhaal, hier zit een jaar aan discussie en onbegrip vooraf dus het heeft niks met 'drammen' te maken, meer met frustratie over het feit dat ze je in alles aanmoedigen maar puntje bij paaltje alles te moeilijk lijkt/blijkt -

loveslimpie

Re: Minor in het buitenland, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:08

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, heb ook altijd gezegd dat ik in het buitenland stage wilde lopen. Maar nu ze me in Oostenrijk ook graag willen vind ik het toch wel eng.
Ik ga echt in mn eentje, zit wel op de hogeschool daar en niet in een bedrijf. Dus ik heb genoeg studenten om me heen. Maar aan de andere kant denk ik ook, kan ik het wel? Leggen ze de lat niet te hoog? Spreek ik mn talen eigenlijk wel goed genoeg? Ga ik mn familie, vriend en vrienden niet enorm missen? Moet ik dit wel doen?
Maarja ik heb al ja gezegd, dus het is definitief dat ik ga, maar toch blijf ik twijfelen en krijg ik steeds meer vragen in mijn hoofd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:11

Doen :D
Ik heb een jaar voor mijn opleiding in het buitenland gezeten en ben daar enorm door gegroeid :j
Je moet ineens echt alles zelf en dan merk je waar je eigenlijk allemaal toe in staat bent :D
Alles wat moeilijk lijkt in het begin is daarna een fluitje van een cent en dat maakt het verdere leven ook makkelijker.
Talen leer je vanzelf wel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:20

Gaaaaaan!
Ik ben naar the middle of nowhere van Bulgarije gegaan, in m'n eentje. Je zit daar niet alleen, je zit er enkel met mensen die je niet kent! Het kan tegenvallen, maar het wordt waarschijnlijk een onbetaalbare ervaring. Gaan, grijp die kans!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:21

Doen. Dit is een levenservaring die je niet mag missen als je de kans hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:25

Absoluut doen. :j
Ik ben er niet echt het type voor, beetje anti-sociaal, beetje auti en het liefst in m'n veilige omgeving maar ik heb het toch gedaan (Canada :D ) en ik heb er zo ontzettend veel van geleerd.. Echt zo'n aanrader!
En je bent echt niet de enige daar die uit een ander land komt, er zijn vast meer mensen in een zelfde schuitje.
Ik zou het echt zeker doen, de ervaring die je op doet is zo onbetaalbaar. :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:27

Koudwatervrees :D.

Ik zou het gewoon gaan doen. Beetje zonde als je deze kans laat schieten en het je de rest van je leven kwalijk neemt dat je het niet eens geprobeerd hebt. Zeker als je vriend erachter staat dat je dit gaat doen. Zweden is een fijn land om een poosje in te wonen/werken/studeren. Over het algemeen aardige mensen en de taal zou geen probleem moeten zijn. Ze spreken daar naast het Zweeds over het algemeen ook Engels, zeker de jongeren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:10

Als het kan, zeker doen! En in dat half jaar zul je misschien nog wel een keer naar huis kunnen of je vriend naar jou? En een half jaar in het buitenland geeft je ook de kans om uit je niet zo lekkere thuissituatie te komen. Bovendien ben je er niet alleen! Misschien niet zoveel andere mensen van je studie, maar dat geeft je ook de kans om nieuwe vrienden te maken :D
Linköping heeft ook een afdeling van ESN, deze organiseren allemaal leuke activiteiten voor buitenlandse studenten zodat ze de omgeving, gewoonten en mensen leren kennen.
http://www.esn.studorg.liu.se/

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:44

Zweden staat bekend als vriendelijk land. :j

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:49

TurdusMerula schreef:
Zweden staat bekend als vriendelijk land. :j

Absoluut :D

Linkoping is erg leuk om heen te gaan :)!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:56

Gewoon doen, ik heb net een halfjaar in Duitsland erop zitten terwijl ik geen Duits sprak en dat is mij ook gelukt. Daar had ik gelukkig meer mensen die Nederlands spraken wat scheelde. Maar ik ga straks voor een paar maanden naar Finland voor een minor en dat vind ik dan toch wel weer ontzettend spannend.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:12

Gaan. :) Als het niks is kun je altijd weer terugkomen. En dan niet met hangende pootjes maar gewoon omdat jij het gedaan hebt, het niet leuk vond en het lef had om dat te zeggen en terug te komen.

Zou je dit ook hebben als je naar Japan zou gaan? Want de redenen die je noemt zijn net zo goed actueel als je naar Japan gaat. Ik ken je niet maar ik denk eigenlijk dat -als je twijfelt over het vertrouwde en de onbekende omgeving- het een stuk simpeler is om plezier te hebben in Zweden dan in Japan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:32

Doen, gaan! Wat doe je hier nog?

Mijn broer en zijn vriendin waren echt net een paar maanden samen toen zij voor haar studie jaguarpoep moest ontleden in Zuid-Afrika. Ze is naar zijn huis verhuisd, heeft zich bij hem ingeschreven en is 5 maanden weggeweest. Ik stond hier nogal sceptisch in, maar inmiddels ben ik bezig met het kopen van kleding voor hun bruiloft en een speech te schrijven.

Als jouw relatie bestendig is, dan overleeft het dit. En alles wat in het begin daar nieuw is, is bij je vertrek eigen en vertrouwd. Ik ben zelf naar Londen geweest, ik vond het fantastisch. Ook spannend, eng en soms verdrietig, maar ik ben er zoveel sterker uitgekomen.

Als jouw internetpersoonlijkheid een beetje op je in-real-life persoonlijkheid lijkt, heb je daar zó een heel nieuw sociaal leven. En mijn ervaring met Zweden is superpositief. Je moet je alleen nooit laten verleiden om jag are un kuksugare te zeggen in een café. :')

Doei!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:02

Zoals mijn voorgangers al roepen: doen! Hier ga je spijt van krijgen wanneer je het laat liggen.
Linkoping is niet het einde van de wereld. In het ergste geval van nood ben je zo weer thuis. Wanneer je relatie goed is, overleeft die het ook wel. Dit lijkt me ontzettend goed voor je ontwikkeling en koudwatervrees is heel normaal. Toch lees ik geen onoverkomelijkheden in je bericht, dus ik denk dat je hier gewoon voor moet gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:01

Inderdaad gaan! Krijg je spijt als je het niet doet?

Ik heb zelf een half jaar in Finland gezeten voor studie. Beste tijd die ik gehad kon hebben tijdens mijn studententijd en ik heb er ontzettend veel geleerd. Vooral ook over mijzelf. Verder:vliegtickets zijn ook weer niet zo duur en daarnaast heb je skype, telefoon etc... :) Komt goed!

En met een ESN komt het helemaal goed, er zijn dus veel meer studenten daar en daar kun je behoorlijk veel aan hebben. Sterker nog, ik ben in 2010 naar Finland geweest en ik heb nog steeds contact met mensen die ik in Finland heb leren kennen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 13:21

lieveli schreef:
Doen, gaan! Wat doe je hier nog?

Mijn broer en zijn vriendin waren echt net een paar maanden samen toen zij voor haar studie jaguarpoep moest ontleden in Zuid-Afrika. Ze is naar zijn huis verhuisd, heeft zich bij hem ingeschreven en is 5 maanden weggeweest. Ik stond hier nogal sceptisch in, maar inmiddels ben ik bezig met het kopen van kleding voor hun bruiloft en een speech te schrijven.

Als jouw relatie bestendig is, dan overleeft het dit. En alles wat in het begin daar nieuw is, is bij je vertrek eigen en vertrouwd. Ik ben zelf naar Londen geweest, ik vond het fantastisch. Ook spannend, eng en soms verdrietig, maar ik ben er zoveel sterker uitgekomen.

Als jouw internetpersoonlijkheid een beetje op je in-real-life persoonlijkheid lijkt, heb je daar zó een heel nieuw sociaal leven. En mijn ervaring met Zweden is superpositief. Je moet je alleen nooit laten verleiden om jag are un kuksugare te zeggen in een café. :')

Doei!

Ik ben bijna bang het te vragen, maar wat betekent dat? :')

Ik ben vrij sociaal ingesteld, maar vind zo'n enorm nieuwe omgeving wel heel spannend. Zeker wanneer ik m'n vriend niet om me heen heb om op 'terug te vallen' zeg maar :) Ik maak me niet zo'n zorgen om m'n relatie als in, dat die niet sterk genoeg is maar meer omdat ik het lastig vind iemand die zo dicht bij me staat zo'n lange tijd niet te zien :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:23

Ik PB het je. Ik heb het trouwens fonetisch uitgeschreven geloof ik :')

En die lange tijd is betrekkelijk hé? Mijn broer en zijn verloofde zijn nu bijna 6 jaar samen. Dat ze er ooit 5 maanden niet was, ach. Dat lijkt nu veel korter.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:54

Zeker doen! Ik heb het zelf ook meerdere keren gedaan en hoewel het eigenlijk vrijwel nooit alleen maar leuk is geweest vliegt een half jaar zo om.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:24

Doen!!!
Ik heb vorig jaar 4 maanden in Zweden gezeten en vond het eigenlijk veel te kort :D Ik heb er ontzettend veel nieuwe vrienden gemaakt met wie ik nu nog contact heb en echt de tijd van mijn leven gehad. De natuur is prachtig, de mensen zijn aardig en Zweden is gewoon een tof land! De nieuwe omgeving vond ik juist heel leuk, elke dag iets nieuws ontdekken! (mooi stuk natuur, leuk cafeetje etc)
Ik zat in Uppsala, een echte studentenstad, waar heel veel te doen was voor studenten.
Oh en ik had geen vriend, wat ook wel verschil maakt, maar heel veel vrienden van mij zijn op bezoek geweest, het ligt relatief dichtbij en als je vroeg boekt ook niet al te duur. En je hebt Skype natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:34

Ik ga ook met mijn voorgangers mee; gaan!

Courses schreef:
Ik ben vrij sociaal ingesteld, maar vind zo'n enorm nieuwe omgeving wel heel spannend. Zeker wanneer ik m'n vriend niet om me heen heb om op 'terug te vallen' zeg maar :)
Dat is ook spannend, maar in mijn ervaring is het juist veel makkelijker om leuke nieuwe mensen te leren kennen als je in je eentje bent. Je stapt zelf wat sneller zelf op iemand af, en andersom ben je ook gemakkelijker te benaderen dan wanneer je al met een bekende bent. Alle andere internationale studenten en 'freshers' komen er ook vaak alleen aan, dus dat maakt het ook makkelijker om contact te maken :j Iemand om op terug te vallen is natuurlijk fijn, maar het is ook wel tof als je merkt dat je problemen ook best zelf kan oplossen, en dat er anders vast wel iemand is die je wil helpen. Aah echt doen, ik zou zo weer gaan :):)

Kom anders ook even in dit topic buurten, daar zitten mensen die hun uitwisseling/studie in het buitenland heel tof vinden/vonden, en mensen die het juist moeilijk hebben gehad. En een paar Zweden-ervaringsdeskundigen :j http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1357404

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 11:16

culaccino schreef:
Ik ga ook met mijn voorgangers mee; gaan!

Courses schreef:
Ik ben vrij sociaal ingesteld, maar vind zo'n enorm nieuwe omgeving wel heel spannend. Zeker wanneer ik m'n vriend niet om me heen heb om op 'terug te vallen' zeg maar :)
Dat is ook spannend, maar in mijn ervaring is het juist veel makkelijker om leuke nieuwe mensen te leren kennen als je in je eentje bent. Je stapt zelf wat sneller zelf op iemand af, en andersom ben je ook gemakkelijker te benaderen dan wanneer je al met een bekende bent. Alle andere internationale studenten en 'freshers' komen er ook vaak alleen aan, dus dat maakt het ook makkelijker om contact te maken :j Iemand om op terug te vallen is natuurlijk fijn, maar het is ook wel tof als je merkt dat je problemen ook best zelf kan oplossen, en dat er anders vast wel iemand is die je wil helpen. Aah echt doen, ik zou zo weer gaan :):)

Kom anders ook even in dit topic buurten, daar zitten mensen die hun uitwisseling/studie in het buitenland heel tof vinden/vonden, en mensen die het juist moeilijk hebben gehad. En een paar Zweden-ervaringsdeskundigen :j [HK] Wie studeert er in het buitenland?

Thanks voor de link, ik ga zeker even kijken! :)

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:24

Doen!! Nu kan het nog, heb je geen vaste baan etc in Nederland, dus ga ervoor nu je de mogelijkheid hebt!!

Super leuk joh, en ja natuurlijk is het spannend :) ik ken veel mensen die het hebben gedaan en die zijn er zo blij mee. Het zijn van die ervaringen waarbij je jezelf tegenkomt uiteraard, maar waar je ook echt sterker uitkomt.

Succes!

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:25

En zweden is niet zo ver als japan... je vriend kan je altijd eens opzoeken of je gaat eens naar nederland :) als jullie relatie sterk is, dan gaat dit helemaal goedkomen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:32

Ik zat in dezelfde situatie als jij. Gewoon doen, je leert daar wel mensen kennen, en Zweden is niet ver. Het wordt sowies een hele ervaring! Verwacht niet dat alles leuk zal zijn, maar als je het voor de ervaring van leven in het buitenland doet, twijfel dan niet, het is een hele mooie kans.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:33

Ooo, herkenbaar! Dat doemdenken en 'o oliebol!'.
Ik ben voor stages naar het buitenland gegaan en ook voor een reis. Het gevoel vlak voor je vertrekt is 'ogottegottegot waar begín ik aan?!!?!' :') . Dus echt niet dat vrolijke gevoel van verwachting. Eerder een soort angst. En ik herinner me nog als de dag van gisteren het gevoel (inmiddels 10 jaar geleden) van mijn eerste nachtje in Hong Kong. 'oliebol man, zit ik hier en ik moet nog minimaal 6 maanden, dat ga ik noooooit volhouden.' -O-

Maar... dat gevoel sloeg al snel om naar een 'Jaaaaa, zo gaaf. Ik wil nooit meer naar huis' *\o/* .

Ik denk dat het doemdenken er een beetje bijhoort. Angst voor het onbekende. Een gezonde spanning.
Maar bedenk goed: Zweden is niet zo ver, een half jaar is niet zo lang op een mensenleven. En je kunt beter spijt hebben van iets wat je wél probeert, ipv spijt hebben dat je het niet hebt geprobeerd.

Enne weetje... als het nou niet bevalt, dan kom je toch gewoon lekker terug? Geen man overboord. Maar dan heb je in ieder geval wél een tijd in Zweden gezeten.