'Even' je rijbewijs halen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Even' je rijbewijs halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:46

Ik moet gewoon even mijn frustratie's van me afschrijven. Ik word namelijk gek van het feit dat het zó lang duurt om mijn rijbewijs te halen. Het schiet gewoon echt niet op.

Toen ik net 17,5 jaar was begon ik met rijlessen. Het leek me super leuk, ik had een rijschool gevonden en dus voor 20 lessen betaald. Echter was het helemaal niet zo leuk. De eerste les wel, maar daarna niet meer. Ten eerste :ik had totaal geen klik met mijn rij instructeur. Sterker nog ik vond het een griezel. Een voorbeeld is dat we ergens achteraf door een gebied met veel bomen reden waar ik moest stoppen. Hij zei dat ik moest stoppen, want hij moest even insuline spuiten in zijn been, en daardoor moest zijn broek ook uit, of ik in de auto wou zitten of er liever even auto wou stoppen. Nou, het laatste zeker! Daarna ben ik gewoon hartstikke bang geworden om rijles te krijgen. Door dingen in het verleden ben ik altijd een beetje onzeker en wantrouwend, maar doordoor werd het allemaal maar erger. Daarnaast schoot het gewoon niet op. In mijn 20 lessen had ik nog nooit zelfstandig geparkeerd, zelf mogen remmen ect ect. Daarnaast ging hij ook even onder mijn lestijd koffie drinken of de auto wassen. Maar ik durfde nooit wat te zeggen. Toen mijn 20 lessen voorbij waren ben ik ermee gekapt.

Toen had ik er allemaal even geen zin meer in. Ik was bang en onzeker geworden en het hoefde van mij allemaal niet meer. Na een tijdje ben ik toch maar gaan leren voor mijn theorie, en gelukkig in 1x geslaagd. Dus ik moest wel weer beginnen met lessen.

Dit keer bij een rijschool in de buurt die goed bekend stond. Aan het begin had ik gemeld dat ik graag snel mijn rijbewijs wou halen. Prima. Ik kocht en pakket van 30 lessen. Mijn eerste rijles daar gaf me vertrouwen. Ik mocht direct de hele auto zelf bedienen, en dat ging prima. Echter schoot het niet echt op met 1x in de week rijles. Helemaal niet toen ik een fulltime baan kreeg. Toen heb ik een tijdje niet kunnen lessen omdat mijn instucteur geen tijd 's avonds of zaterdag had. Na een tijdje werd het weer opgepakt, weer 1x in de week lessen. Dus dat ging weer niet zo snel.

Daarbij komt ook nog dat er al 5x afgezegd is, bijna allemaal maar een paar uur voordat de les was. Kijk, als je een keer ziek bent snap ik, maar 5x? Nee. De laatste keer dat er af gezegd werd heb ik ook al mijn moed bij elkaar verzameld en gebeld, toen heb ik ter compensatie 1 gratis les gekregen.

Vorige week dinsdag is de laatste keer dat ik gelest heb. Mijn rijinstructeur wist niet wanneer hij weer kon, dus hij zou me nog appen. Echter hoorde ik niks, dus zelf maar gevraagd of hij wat meer wist, en dat ik meer lessen vooruit wou plannen aangezien ik nog maar 11 lessen en een tussentijdse toets tegoed heb. Daarop kreeg ik een reactie dat hij met de volgende dag wat zou laten weten. Echter kreeg ik niet 'morgen' maar 'overmorgen' een antwoord dat hij overlegd had en dat ik naar een een collega moest omdat die beter kon met mijn tijden. Die collega zou contact op nemen. Dit was vrijdag tussen de middag. Ondertussen nog niks gehoord.

En ik baal, want ik ben nu 6 maanden bezig bij deze rijschool en ik heb nog maar 19 lessen gehad. En dat terwijl ik aan het begin aangegeven had dat ik het snel wou. Rijlessen zijn hartstikke duur, dus ik verwacht er dan ook absolute kwaliteit voor terug. Dat is toch logisch? Het geld komt mij ook niet aanwaaien. En een rijbewijs ook niet op dit tempo. En ik weet niet wat ik moet doen: wachten tot die collega contact met me opneemt, en dan hopen dat het een fijne man/vrouw is die wél meerdere keren in de week kan lessen zodat ik nu wel snel mijn rijbewijs kan halen, of overstappen naar een andere rijschool en goed aangeven dat ik snel mijn rijbewijs wil en of hun dat kunnen ja of nee? Een andere instructeur/auto krijg ik nu sowieso, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Zo, dat lucht in ieder geval wel op :D

fleurtjeuh

Re: 'Even' je rijbewijs halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:50

Fijn dat het heeft opgelucht, dat scheelt al een hoop :)

Morgen begint de werkweek weer, dus je zou morgen even af kunnen wachten, en bij geen bericht er dinsdag achteraan gaan. En meteen vanaf het begin duidelijk zijn, afspraken maken, en gaan met die banaan! Niet bang zijn om eens even voor jezelf op te komen, en laat ze maar eens weten wat jij ervan vind!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:53

Sorry, maar geen tijd voor mij = voor hem/haar 10 andere die wel in het weekend kunnen. Ik betaal hem om te plannen. Een paar keer sporadisch rijden heb je niets aan. Dat is gewoon geld weggooien in mijn ogen.

Mijn zusje heeft bij dezelfde rijschool waar ik lessen had, ook wat problemen gehad. Gezeik en gezeur. En ze liet het toe. Ik was een keer zo sociaal om boos op te bellen en te zeggen dat ik dit ook op social media zou delen etc als het nu niet beter werd... (wel lief onder haar naam) daarna was er opeens tijd en werd er wel netjes gereageerd op een sms'je/telefoontje :')

Mijn tip: andere rijschool.. En gewoon zeggen "ik kan alleen dan en dan, wil x aantal per week rijden, die en die tijden, kan dit?" (Als ze dan zeggen uurtje later of eerder, en je kan prima. Maar kom voor jezelf op.. Die rijschool lacht zich kapot. Iemand die niet opschiet, elke keer eerst tijd nodig heeft om weer te wennen en zo 10 lessen extra nodig heeft. Verdient lekker zo ;)

(Mocht je in de omgeving van Helmond wonen: daar zijn leuke rij-instructeurs met eigen paarden :') Ken ze toevallig van de paarden, bleek dus dat ze een rijschool hadden. Geniaal leuke mensen en geven goed les. Heb van hun de truc geleerd om achteruit in te parkeren :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:54

Tja... Vervelend, maar wat mijn voorganger zegt...

Wat had je dan verwacht dat instructeur nummer 1 met zijn insuline zou doen dan trouwens? Als je moet dan moet je...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:54

Pff, als je morgen niks hoort zal ik toch echt dinsdag even bellen! Over het algemeen zijn de rij-instructeurs wat laks :+
Zelf heb ik toen ik een pakket afnam bij een rijschool direct alle uren ingepland en het examen ook, werkt een stuk fijner! Ik had blokken van 3 uur en dat 10 weken lang (30 uur dus) en in één keer mijn rijbewijs gehaald!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:00

Ik denk ook dat je meer voor jezelf moet op komen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:01

Kom op TS, kom op voor jezelf.
Morgen bellen en zeggen dat je lessen wil gaan inplannen, kunnen ze niet dan geld terugvragen en naar een andere rijschool gaan.
Je hoeft niet over je heen te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:02

Ik moet inderdaad meer voor mijzelf opkomen, maar vind dat heel lastig. De laaste keer dat er weer een halfuur van te voren afgezegd werd, werden mijn ouders ook boos en ze zeiden dat als ik niet ging bellen, hun het gingen doen. Want ik laat alles makkelijk over mijzelf heen lopen, omdat ik er niks van durf te zeggen, en als mensen dat eenmaal door hebben kunnen ze erook misbruik van maken dus. Ben wel blij dat ik toen toch de stap gezet heb om te bellen.

@Liannetje86, helaas woon ik niet niet in omgeving Helmond.
@lente, dat snap ik, maar ga dan niet ergens achteraf staan en meld het van te voren. Dat is een stuk prettiger.

Maar ik denk dat ik even afwacht tot morgen, als ik dan nog niks hoor ga ik naar een ander. Mocht ik wel wat horen wil ik wel duidelijk laten weten wanneer ik kan en hoelang ik erover wil doen. Gaat het niet, dan houd het op bij deze rijschool. Mijn geduld raakt op.

Overigens loop ik tegenwoordig wel bij iemand die mij helpt om voor mijzelf op te komen, omdat ik ontzettend onzeker ben en niet durf te zeggen wat ik van iets vind. Dus daar werk ik aan. :j

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:02

Lente schreef:

Wat had je dan verwacht dat instructeur nummer 1 met zijn insuline zou doen dan trouwens? Als je moet dan moet je...

Al kun je dat imo beter planner op een ander moment, dan op een landweggetje met een jong meisje in de auto. ;) Komt ook nog eens bij dan insuline niet eens per se in het been hoeft.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:04

Lente schreef:

als mede-diabeet zou ik verwachten dat hij in zijn buik zou spuiten. Vind ik in gezelschap iets gepaster dan broek uit.

TS vervelend dat t zo loopt. Ik zou de andere instructeur idd tot na het weekend geven om contact op te nemen en dan wel gelijk checken of je inderdaad op jouw tijdstippen kan lessen en een stuk vooruit kan plannen vast.
Snap dat je gewoon ritme moet krijgen om door te kunnen..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:06

Lekker uitgangspunt hierboven dat instructeurs laks zijn, fijn te weten hoe er over ons gedacht word zeg maar..

TS ik weet niet bij wat voor rijschool je rijdt maar ga eerst eens op zoek naar slagingspercentages, goedkoop is meestal duurkoop is mijn ervaring. Verder zou ik graag willen rijden bij een rijschool die meerdere instructeurs in dienst heeft, dan kan je evt ruilen.
Je zegt zelf dat het in het begin niet opschoot met 1x rijles, dat schiet zeker niet op. Ik adviseer zeker 2-3x per week. Maar nu je zelf een fulltime baan hebt kan je het ook niet helemaal op je rijschool afschuiven, met een fulltimebaan ben je zelf (neem ik voor het gemak maar even aan) niet overdag beschikbaar en moet het dus op de avonden en weekenden aankomen, en met alle respect: 's avonds lessen met een gevorderde leerling vind ik persoonlijk geld weggooien. Het is gerust een keer goed om in het donker te rijden maar voor inschatten en kruispunten hoef je het echt niet te doen want doorgaans is er 's avonds geen kip op de weg vergeleken met overdag.

Neem contact op met je rijschool (als het er is met het kantoor) en leg je verhaal uit en zoek naar een oplossing.

Sorry als het misschien onaardig overkomt, zo is het zeker niet bedoeld maar helaas kampen we regelmatig met leerlingen die het heel snel willen halen maar nooit tijd hebben om te rijden.
Dat insuline spuiten vind ik wel een beetje een apart verhaal. Natuurlijk zal het nodig zijn maar pff ik zou er als leerling ook niet heel gelukkig van worden..

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:11

Polly schreef:
Lekker uitgangspunt hierboven dat instructeurs laks zijn, fijn te weten hoe er over ons gedacht word zeg maar..

TS ik weet niet bij wat voor rijschool je rijdt maar ga eerst eens op zoek naar slagingspercentages, goedkoop is meestal duurkoop is mijn ervaring. Verder zou ik graag willen rijden bij een rijschool die meerdere instructeurs in dienst heeft, dan kan je evt ruilen.
Je zegt zelf dat het in het begin niet opschoot met 1x rijles, dat schiet zeker niet op. Ik adviseer zeker 2-3x per week. Maar nu je zelf een fulltime baan hebt kan je het ook niet helemaal op je rijschool afschuiven, met een fulltimebaan ben je zelf (neem ik voor het gemak maar even aan) niet overdag beschikbaar en moet het dus op de avonden en weekenden aankomen, en met alle respect: 's avonds lessen met een gevorderde leerling vind ik persoonlijk geld weggooien. Het is gerust een keer goed om in het donker te rijden maar voor inschatten en kruispunten hoef je het echt niet te doen want doorgaans is er 's avonds geen kip op de weg vergeleken met overdag.

Neem contact op met je rijschool (als het er is met het kantoor) en leg je verhaal uit en zoek naar een oplossing.

Sorry als het misschien onaardig overkomt, zo is het zeker niet bedoeld maar helaas kampen we regelmatig met leerlingen die het heel snel willen halen maar nooit tijd hebben om te rijden.
Dat insuline spuiten vind ik wel een beetje een apart verhaal. Natuurlijk zal het nodig zijn maar pff ik zou er als leerling ook niet heel gelukkig van worden..

Succes.

Nadat ik bang en onzeker ben geworden bij de eerste rijschool heb ik echt een goede opgezocht. De rijschool waar ik nu les staat goed bekend, en is heel groot met verschillende rij instructeurs. Dat is vooral de reden dat ik zo baal, les je bij een rijschool die niet goedkoop is maar goed bekend staat, krijg je dit alsnog. En ik snap dat het lastiger is als ik fulltime werk, maar ik ben wel alle avonden vanaf half 6 beschikbaar, en alle zaterdagen. Daarnaast ben ik er vanuit gegaan dat dit niet zo'n probleem zou zijn, anders zou meteen gezegd kunnen hebben dat die tijden niet handig voor hem zijn, dus dat ik beter naar een andere collega kon gaan. Niet nu pas. Daar baal ik wel heel erg van.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:14

@polly

Niet allemaal zijn ze zo.. Maar ik neem aan dat ze bij jij/jij wel plant. En ook probeert te werken met vaste tijden en niet maar mensen aan blijft nemen zodat sommige maar 1x in de 2 weken kunnen lessen. Dan zeg je (neem ik aan) "Mijn zaterdag zit vol, over een paar weken komt er een plek vrij, begin dan maar" bijvoorbeeld ;)

Er zijn echt wel fijne rijscholen bij. Maar er zitten er ook bij dat ik denk.... (Maar dat is in elk vakgebied zo ;P) En snap dat met klanten werken ook altijd lastig is. Maar ik neem aan dat jij ook wil dat mensen positief bij je weggaan, slagen en niet eerst tig lessen nodig hebben omdat het elke keer te lang geleden is ;))

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:19

Zo werk ik inderdaad Lianne en daarnaast hebben wij een kantoor waar we in geval van problemen met beschikbaarheid altijd op terug kunnen vallen en die kijken dan wat een oplossing is met bv een collega, dat alleen als we er zelf niet uitkomen.

Op dit moment zijn er vreselijk veel rijscholen die als paddenstoelen uit de grond zijn gekomen met vaak 1 of soms 2 instructeurs die niet kunnen plannen, geen ervaring hebben en zoveel mogelijk klanten willen aannemen. Uiteindelijk komen een hoop van deze klanten alsnog bij ons terecht omdat ze niet tevreden zijn.

TS blij te horen dat je bij een grotere rijschool rijdt. Als je morgen niks gehoord hebt neem dan even contact op met kantoor en leg je probleem voor, elke zichzelf respecterende rijschool doet zn uiterste best om de klant tevreden te houden. Wellicht is er in de communicatie van kantoor naar je instructeur iets niet helemaal goed gegaan of hebben de leerlingen van je instructeur te kampen met recente roosterwijzigingen (lang leve de middelbare scholen) en helaas is het dan wel zo dat een examenleerling vaak voor gaat (maar het is wel zo netjes als een instructeur dat dan even met je overlegd).
Qua tijden ben je idd niet bijster veel beschikbaar, vergeet niet dat een instructeur ook een leven heeft en niet 5 avonden kan en wil rijden. Maar het is aan de rijschool om daar een passende oplossing voor de bedenken.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:20

Mijn advies, zoek een rij-instructeur die wel zijn/haar afspraken nakomt en waar je je op je gemak bij voelt. Scheelde bij mij echt zoveel. Ik had een klein traumaatje opgelopen van de e*kel die ik daarvoor had. Die het nodig vond om continue aan de telefoon te hangen en zijn baas naar mij toe af te kraken. Die regelmatig afzei, de godganse tijd aan het stuur liep te trekken en tegen me uitviel als ik iets fout deed. Ik werd er zo onzeker van.

Met mijn tweede rij-instructeur heb ik er alsnog eeuwen over gedaan hoor, maar dat lag meer aan mijn gebrek aan talent... Maar hij bleef rustig, legde uit waar ik op moest letten en begeleide me goed. Die was echt aan het lesgeven. En uiteindelijk ben ik in 1 x geslaagd :D

Betaal liever iets meer voor goede les. Kijk ook eens naar de slagingspercentages van rijscholen in jouw buurt. Dat kun je via de CBR-website doen. En vraag eens wat rond, van wie anderen in jouw omgeving hun rijles hebben gehad en hoe ze dat ervaren hebben.

Succes!

Oh, ik leste overigens altijd na mijn werk, vol in de spits. Daar leer je wel van rijden ;)
Laatst bijgewerkt door JoT op 13-03-16 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:23

En is je lunchpauze verlengen tot een uur en in dat uur een rijles nemen een optie? Dat heb ik destijds wel gedaan en dat werkte goed. Dat maakt je ook al iets flexibeler door de weeks.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:23

Polly, ik wist gewoon dat jij daarop zou reageren :=
Ik zeg over het algemeen, dat wil zeggen dat er ook uitzonderingen zijn. Ik heb ook gelest bij zo'n uitzondering; altijd keurig op tijd, geen gekke dingen, er zat een pauze in maar dat ging niet van mijn tijd af en de lessen waren eerder langer dan korter. Maar ik ken ook rijscholen die gewoon slecht lesgeven; inderdaad koffie tijdens de les, auto wassen, te laat komen e.d. Mijn zus reed ook bij zo'n rijschool. Ze had examen om 8 uur 's ochtends en de rijschool kwam haar gewoon te laat ophalen! Dat noem ik laks, het lijkt me dat je zeker bij een examen op tijd bent...
Uit je posts blijkt dat jij ook in de 'goede' categorie valt die wel oog heeft voor de leerling en zich aan afspraken houdt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:27

Dankjewel, ik doe zeker heel hard mijn best om aan de goede kant te staan. Of eigenlijk doe ik daar helemaal niet mijn best voor, dat vind ik een normale manier van handelen.
Maar je hebt gelijk hoor, er zit een hoop kaf tussen het koren, wij staan ook regelmatig met onze oren te klapperen als we weereens verhalen horen van andere rijscholen, soms schaam ik me bijna voor mijn werk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:29

Ik ben destijds overgestapt van een grote bekende rijschool na een akkefietje over een verkeerd gelopen afspraak over een dubbele rijles en de financiële gevolgen daarvan en een instructeur waarmee het moeizaam reed, naar een kleine, minder bekende rijschool met een fijne instructeur. Het kan allemaal, maar je moet er wel even in investeren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:32

Ik zeg (of bedoel iig) ook niet dat alle kleine rijscholen slecht zijn, maar wat ik hier om me heen zie is dat de rijscholen die op social media het hardst lopen te brullen bizar slechte resultaten hebben maar daar kijkt men niet naar omdat de instructeur zo geweldig overkomt op FB.

Kijk dus goed naar de resultaten via de site van het cbr!

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:36

LZP -> STW

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:36

Ik vraag me dat dus ook altijd af :p

Daar staan ook kleine rijschooltjes met 100% slagingspercentage... en dan denk ik '3 toevalstreffers"? Heb zo zelf ook zitten kijken toen ik rijlessen wilde nemen, uiteindelijk via via ergens terecht gekomen. Dus dat is misschien ook een tip.. vraag vriendinnen! Hoorde van sommige ook verhalen dat ik serieus overwogen heb gewoon een proefles te nemen en die vent gewoon eens te vertellen dat je zo niet met mensen om kunt gaan "Als jij ooit slaagt, vreet ik mijn schoenen op" opmerkingen en alleen maar afkraken :'))

Zusje is uiteindelijk ook bij de rij-instructrice van een vriendinnetje terecht gekomen en daar geslaagd :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:16

Op die site kan je ook zien hoeveel examens er afgenomen zijn dus dan kan je zelf wel een beetje inschatten of het een toevalstreffer is of niet. En soms zit het ook gewoon tegen met een kandidaat die het makkelijk kan maar bv door de zenuwen oid een paar foutjes maakt en zakt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:54

Haha bij mij is het ook ruim 10 jaar geleden dat ik keek, toen stonden er volgens mij alleen maar %'s bij (dus vond ik meteen dat ik er niets aan had).

Het kan echt tegen zitten, heb ooit verhalen gehoord dat mensen niet snapten dat ze geslaagd waren en andere niet dat ze gezakt waren (en dan zat de rij-instructeur achterin en had hetzelfde idee :')) De eerste keer te zenuwachtig, 2e keer ging voor mijn gevoel veel slechter, maar toch geslaagd :')

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:58

Misschien kun je de rijschool bellen en daar een andere instructeur vragen? Die wel avonden en zaterdagen kan?