Samenwerken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

Samenwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:18

Hoi!
Ik ben eigenlijk op zoek naar wat tips.
We hebben namelijk een project gekregen en mijn 2 projectmaatjes zijn niet helemaal hoe ik ze gewild had, mijn antwoorden worden altijd afgekraakt en dan schrijven we maar iets anders vaags op.
Echter vind ik het onzin om naar de docent toe te stappen, want we mochten nog zelf groepjes kiezen ook! (ik heb een vriendinnengroep van 7, en we maakten groepen van 3 dus ik dacht ik ga wel ergens anders bij, blijkt dus geen slim plan)
Maar hoe kan ik het oplossen? Hun aanspreken zal niet veel zin hebben, dus ik zoek vooral een manier waarop ik me niet teveel ga ergeren aan hen :o

Heeft iemand de gouden tip? :)

Anoniem

Re: Samenwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:25

Wat wil je horen? Je wilt niet naar de leraar, je wilt hun niet aanspreken, wat wil je dan?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:28

Lonneke2001 schreef:
ik zoek vooral een manier waarop ik me niet teveel ga ergeren aan hen :o

Wat zou jij doen dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:28

Gewoon slimmer zijn en zorgen dat je zulke goede antwoorden hebt die ze niet kunnen afkraken? :P

Even serieus, hoe zie jij het voor je als je niets ervan wilt zeggen? :) Communicatie is nou net zo belangrijk bij samenwerken. Samenwerken is bedoeld om je vaardigheden op dat vlak te trainen en dus... Ook leren om je mond open te doen als je ergens tegenaan loopt :) je weet pas of het wel of geen zin heeft als je het ook daadwerkelijk doet ipv al van te voren denkt dat het zinloos is.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:33

vuurneon schreef:
Gewoon slimmer zijn en zorgen dat je zulke goede antwoorden hebt die ze niet kunnen afkraken? :P

Even serieus, hoe zie jij het voor je als je niets ervan wilt zeggen? :) Communicatie is nou net zo belangrijk bij samenwerken. Samenwerken is bedoeld om je vaardigheden op dat vlak te trainen en dus... Ook leren om je mond open te doen als je ergens tegenaan loopt :) je weet pas of het wel of geen zin heeft als je het ook daadwerkelijk doet ipv al van te voren denkt dat het zinloos is.

Voornamelijk bij de vragen waar zij niets op kunnen bedenken doe ik dan een gok, die vinden zij dan onrealistisch klinken, ze zetten het om in kleutertaal en dan is het ineens wel goed, alle ideeën die door hen worden aangedragen (zijn 2 vriendinnen) zijn goed en dat van mij niet, daar erger ik me soms een beetje aan. Maar telkens als ik er wat van wil zeggen dan zijn ze sarcastisch en 2 is nog steeds sterker dan 1 en dan spannen ze een beetje samen tegen mij :Y)
Ik vind het vooral apart om naar de docent te gaan wanneer je zelf akkoord bent gegaan met je maatje (ook al wist ik van tevoren niet hoe samenwerken met hun zou gaan)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:35

Zo leuk de puberteit := gut, wat gedragen je vriendinnen zich gezellig :=

Natuurlijk kun je gewoon naar de docent stappen nadat je ze zelf hebt gesproken. School is een leerproces, docent is er niet voor niets :)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:38

vuurneon schreef:
Zo leuk de puberteit := gut, wat gedragen je vriendinnen zich gezellig :=

Natuurlijk kun je gewoon naar de docent stappen nadat je ze zelf hebt gesproken. School is een leerproces, docent is er niet voor niets :)

Het zijn niet bepaald mijn vriendinnen of zo, meer klasgenootjes. Ik vind het gewoon vervelend om zoiets aan te geven bij de docent omdat het toch wel mijn probleem is en mijn ouders mij vaak hebben aangeleerd dat wanneer het niet op te lossen is je het maar even moet uitzitten :o
Bovendien is het nog een les of 4 samenwerken en dan is het project afgerond, dus ik weet ook niet of het het waard is :')
De puberteit is lastig (ik geef het toe :Y) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:40

Maar als je niet naar de docent wilt en je het eigenlijk ook nog wel 4 lessen kan uitzitten, dan is dit topic toch niet per se heel erg nodig? Je kan er wat van zeggen met het risico dat de boel uit de hand loopt, je kan naar de docent stappen maar als er nog maar 4 lessen over zijn en de frustratie loopt nog niet over het dak... Tsja. Dan zou ik het maar gewoon even zo laten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:41

Vervelend dat je in zo'n vervelend groepje terecht bent gekomen, maar ik vind het wel goed van je dat je er het beste van wil maken en niet meteen de handdoek in de ring gooit.

Zolang het te overleven valt zou ik er ook niets aan doen, maar als jij al het werk moet doen en zij alleen maar grappen aan het maken zijn en jou belachelijk maken, zou ik zeker wel naar de leraar stappen. Ze moeten geen gebruik van je gaan maken.

Laat het een les zijn voor de volgende keer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:42

Als het niet op te lossen is... Dat weet je pas nadat je met ze hebt gesproken en daarna de docent erbij hebt gehaald :)

Op het werk stappen mensen ook wel eens naar de baas toe omdat onderling samenwerken niet lukt en onderling niet goed op te lossen is. Ook dat moet je leren :) Dus ook volwassenen hebben wel eens even hulp van een ander nodig om een onderling probleem op te lossen die in de weg staat van het werk.

Je docent kan niet oplossen dat een vriendin bv roze draagt terwijl jij paars draagt en dat vloekt, docent kan je wel helpen als je vastloopt met het werk :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-03-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:43

Emmaa_ schreef:
Maar als je niet naar de docent wilt en je het eigenlijk ook nog wel 4 lessen kan uitzitten, dan is dit topic toch niet per se heel erg nodig? Je kan er wat van zeggen met het risico dat de boel uit de hand loopt, je kan naar de docent stappen maar als er nog maar 4 lessen over zijn en de frustratie loopt nog niet over het dak... Tsja. Dan zou ik het maar gewoon even zo laten.

De frustratie liep maandag best wel over het dak, maar ik geef veel te veel 2e kansen met als gevolg dat ik geen zin heb in morgen (nog een les) terwijl het wel degelijk mijn favoriete vak is :(

xCarpediem schreef:
Vervelend dat je in zo'n vervelend groepje terecht bent gekomen, maar ik vind het wel goed van je dat je er het beste van wil maken en niet meteen de handdoek in de ring gooit.

Zolang het te overleven valt zou ik er ook niets aan doen, maar als jij al het werk moet doen en zij alleen maar grappen aan het maken zijn en jou belachelijk maken, zou ik zeker wel naar de leraar stappen. Ze moeten geen gebruik van je gaan maken.

Laat het een les zijn voor de volgende keer.

Het probleem is dat ze de eerste 40 minuten een beetje aanrommelen, om vervolgens in de laatste 10 minuten de vragen voor punt er doorheen te rammen, waarbij ze mijn commentaar een beetje terzijde laten, maar het is dus idd overwegen of ik nog even vol zal houden (en nog 1,5 week mijn favoriete vak moet on-favorieten) of naar de docent zal stappen nadat ik met ze gepraat heb (wat ook niet bepaald mijn voorkeur heeft eigenlijk, ik geef niet graag op)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:44

vuurneon schreef:
Als het niet op te lossen is... Dat weet je pas nadat je met ze hebt gesproken en daarna de docent erbij hebt gehaald :)

Op het werk stappen mensen ook wel eens naar de baas toe omdat onderling samenwerken niet lukt en onderling niet goed op te lossen is. Ook dat moet je leren :) Dus ook volwsseneen hebben wel eens even hulp van een ander nodig om een onderling probleem op te lossen die in de weg staat van het werk.

Tja, ik zou zeggen goed plan, ik zeg er morgen wat van als het me stoort, en dan zie ik wel wat ze doen.
Op het werk zit je wel iets langer dan 3 weken bij elkaar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:44

Niet naar school gaan? Als je ze niet ziet hoef je je ook niet te ergeren...

Nee TS, zonder dollen, jij stopt met je ergeren als zij zich anders gedragen. Zij gaan zich niet anders gedragen tenzij je daar om vraagt. Simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:44

Dat je er geen zin in hebt is vervelend, maar het kan een keer gebeuren. Zou me niet al te veel op de kop laten zitten en elke keer als de frustratie te veel wordt even diep ademhalen en jezelf vertellen dat het nog maar een paar lessen samenwerken is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:46

Maakt niet uit ts in tijd, als je werk eronder lijdt is het een reden om er wat van te zeggen :) of het nou 3 week is of 3 maand.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:46

Je moet die beslissing voor jezelf maken. Krijgen jullie er een cijfer voor? Denk je dat je cijfer lager wordt door de samenwerking met deze meiden? Als je het idee hebt dat je door hun lakse gedrag benadeeld wordt, zou ik toch naar de docent stappen en aangeven waar je tegenaan loopt.

Je kunt deze meiden ook eerst zelf aanspreken natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat je dit lastig vindt.

Aan de andere kant, als je het idee hebt dat het nog wel 1,5e week uit te houden is, waarom zou je er dan een probleem van maken en het risico lopen dat het uit de hand loopt?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:49

Danique schreef:
Niet naar school gaan? Als je ze niet ziet hoef je je ook niet te ergeren...

Nee TS, zonder dollen, jij stopt met je ergeren als zij zich anders gedragen. Zij gaan zich niet anders gedragen tenzij je daar om vraagt. Simpel.

Ik vind je manier van reageren nogal vervelend, dus ik wil vragen of je wat aardiger wil reageren, of je erbuiten kan houden. Jouw reacties zijn niet van toepassing omdat ik nogal onzeker ben.

Emmaa_ schreef:
Dat je er geen zin in hebt is vervelend, maar het kan een keer gebeuren. Zou me niet al te veel op de kop laten zitten en elke keer als de frustratie te veel wordt even diep ademhalen en jezelf vertellen dat het nog maar een paar lessen samenwerken is.

:j Dit wordt denk ik wel mijn nieuwe tactiek ipv me alleen maar ergeren.
Het scheelt wel dat ik de boekjes mee naar huis heb zodat ik de voorbereidingen kan maken enzo, dan weet ik zeker dat ze niet worden vergeten. (en kan ik opschrijven wat ik wil bij de voorbereiding :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:52

Wat wil je dan horen? Er is toch geen andere optie dan het tegen je leraar zeggen of tegen de klasgenoten? Zij gaan zich niet anders gedragen tenzij je tegen ze zegt dat je het vervelend vindt, en als je dat niet durft kan je leraar dat doen. Maar als je je mond houdt zal er niks veranderen...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:53

Ik zou er zeker wat van zeggen tegen je klasgenootjes, ik snap dat dit moeilijk is; had ik vroeger ook. Als je eenmaal leert voor jezelf op te komen wordt het leven een stuk makkelijker. Als dit niet werkt zou ik alsnog naar de leraar toestappen. Het is óók jouw project en als zij jouw mening niet waarderen zou ik het nog liever alleen doen. Laat hun dan maar hun eigen gang gaan met hun kinderachtige antwoorden zou ik zeggen, ik denk dat jouw leraar dit wel kan begrijpen.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:56

Danique schreef:
Wat wil je dan horen? Er is toch geen andere optie dan het tegen je leraar zeggen of tegen de klasgenoten? Zij gaan zich niet anders gedragen tenzij je tegen ze zegt dat je het vervelend vindt, en als je dat niet durft kan je leraar dat doen. Maar als je je mond houdt zal er niks veranderen...

Of het het waard is om het nog uit te houden, maar dat denk ik van wel. Uiteraard zeg ik er wat van als ik me eraan erger, maar naar de docent gaan vind ik overbodig, ik vind mezelf oud genoeg om het zelf op te lossen en als dat niet lukt dan is dat heel jammer voor mij :)

Aedema schreef:
Ik zou er zeker wat van zeggen tegen je klasgenootjes, ik snap dat dit moeilijk is; had ik vroeger ook. Als je eenmaal leert voor jezelf op te komen wordt het leven een stuk makkelijker. Als dit niet werkt zou ik alsnog naar de leraar toestappen. Het is óók jouw project en als zij jouw mening niet waarderen zou ik het nog liever alleen doen. Laat hun dan maar hun eigen gang gaan met hun kinderachtige antwoorden zou ik zeggen, ik denk dat jouw leraar dit wel kan begrijpen.

Ik heb niet het idee dat ze het doen om mij te irriteren maar zo mee en dan word ik zo de grond in geboord en dan weet ik niet zo goed wat ik ermee moet, wat moet ik reageren als er tegen mij wordt gezegd; 'ja maar jij zegt wel meer', of 'dat is toch niet goed'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:59

Maar wat is dan je doel van dit topic, als je toch al de keuze hebt gemaakt er gewoon maar mee te dealen?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:01

Danique schreef:
Maar wat is dan je doel van dit topic, als je toch al de keuze hebt gemaakt er gewoon maar mee te dealen?

Ik had mijn keuze nog niet gemaakt ;)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:11

Je kunt het naar de docent toe, ook eerst op je zelf betrekken. In de trant van of hij tips heeft.
"ik vind het ontzettend moeilijk om in groepsverband te werken" "ik heb moeite met mijn ideeen formuleren zodat het ook anderen aanspreekt" etc. Meer richten in het algemeen "werken in groepsverband" En dan echt vragen om tips (niet om ingrijpen :+ ) Zo laat jij zien dat je wel heel graag wil leren, en stiekem heeft docent dan ook door hoe het in het groepje gaat ;)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:14

ladypaard schreef:
Je kunt het naar de docent toe, ook eerst op je zelf betrekken. In de trant van of hij tips heeft.
"ik vind het ontzettend moeilijk om in groepsverband te werken" "ik heb moeite met mijn ideeen formuleren zodat het ook anderen aanspreekt" etc. Meer richten in het algemeen "werken in groepsverband" En dan echt vragen om tips (niet om ingrijpen :+ ) Zo laat jij zien dat je wel heel graag wil leren, en stiekem heeft docent dan ook door hoe het in het groepje gaat ;)

stiekeme hints? :') Ik heb eerder met anderen samengewerkt en daar hebben ze nooit tegen mij gezegd dat ik slechte ideeën had of wat dan ook, ik schrok er dus ook wel van dat bijna alles werd afgekeurd, want daardoor word ik heel onzeker over of ik dat vak wel kan (qua inzicht). Ik ga kijken hoe het morgen gaat, als het niet gaat zeg ik er wat van (laat ik zeggen, max 3x tot 10 tellen en als het dan nog eens voorkomt dan zeg ik er wat van, heeft dat geen zin dan vraag ik toch eens aan de docent wat ik fout doe :? )

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:41

Wat je ook kunt doen is doorvragen. Als hun zeggen 'maar dat is toch helemaal niet goed?' dan vraag jij aan hun wat zij er niet goed aan vinden en hoe zij het dan zouden zeggen/doen. Dan blijf je bij het onderwerp, blijf je netjes en laat je hun merken dat ze jouw niet op je kop kunnen zitten.

Ik heb net toevallig ook een project afgerond, al bestond deze uit 30+ personen. Wat een drama zeg, ik snap nu waarom ik dingen liever zelf doe :')