Gestopt met MBO opleiding, hele jaar nog betalen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Gestopt met MBO opleiding, hele jaar nog betalen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:29

Hoi allemaal!

Vorig jaar heb ik mijn MBO opleiding niveau 3 succesvol afgerond. Ik vond mijzelf nog te jong om echt aan het werk te gaan en wil waarschijnlijk nog HBO gaan doen, dus had toch nog MBO 4 nodig.
Ik ben een opleiding gestart waar ik niet veel verwachtingen van had, maar wel dacht dat ik het leuk zou vinden.
Echter na een paar maandjes bleek het allemaal zo enorm tegen te vallen! Ik leerde er niets, we deden werkelijk niets op school en het voelde enorm nutteloos. De klas was rot, de leraren konden de klas niet aan, we hadden amper nuttige lessen en alles was onduidelijk en slecht geregeld.

In november heb ik mij uitgeschreven op DUO voor de opleiding. En ik heb mij meteen aangemeld voor een volgende opleiding, die volgend schooljaar begint.

Mijn studiefinanciering is dus stopgezet, evenals mijn studentenreisproduct.
Maar het blijkt nu dat ik wél het lesgeld voor het héle jaar moet betalen. Dat komt uit op zo'n 1300 euro voor dit jaar. Dat betekend 108 euro ongeveer per maand. En voor mij is dat best veel geld.. In combinatie met een eigen paard en alle kosten die daarbij horen, plus kosten voor mijn telefoon abonnement en verzekeringen etc.

Ik had ooit gehoord dat als je stopte met de opleiding voor 1 februari, je niet meer hoefde te betalen. Maar blijkbaar is dat of veranderd of ik heb het verkeerd gehoord.

Mocht ik echt nu het hele schooljaar nog moeten betalen, is dat natuurlijk maar zo, ik kan er dan toch niets meer aan doen. Maar ik zou flink balen! Want ik krijg geen studiefinanciering meer maar moet wel betalen? Dat is toch enorm krom.. Alsof ik een geldboompje in de tuin heb staan! :P

Maar goed, misschien zijn er mensen op Bokt die hier een beetje verstand van hebben? Ik heb DUO ook al een mailtje gestuurd.

Suusie22

Re: Gestopt met MBO opleiding, hele jaar nog betalen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:32

Als het goed is heb je voor je de opleiding begon een overeenkomst getekend oid? Staat daar niet in wat er gebeurt als je voortijdig stopt met de opleiding?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:35

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:37

Ik kan je link helaas niet openen, hij geeft een error.
Maar ik was al bang dat het klopte, ja. Toch vind ik het heel erg raar. Want mij studiefinanciering betalen ze niet door, maar ik moet wel doorbetalen.. Beetje krom.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:38

Celine_Famke schreef:
Maar ik was al bang dat het klopte, ja. Toch vind ik het heel erg raar. Want mij studiefinanciering betalen ze niet door, maar ik moet wel doorbetalen.. Beetje krom.

Ik vind dat niet krom. Je besluit zelf je studie te beindigen. Het zou raar zijn als ze je dan dat hele jaar nog stufi zouden geven, je hebt er immers geen recht meer op.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:40

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:42

Suusie22 schreef:
Celine_Famke schreef:

Ik vind dat niet krom. Je besluit zelf je studie te beindigen. Het zou raar zijn als ze je dan dat hele jaar nog stufi zouden geven, je hebt er immers geen recht meer op.

Nee maar het is ook raar dat ze nog wel de school moet betalen terwijl ze uitgeschreven staat.

Ik weet in iedere geval bij mijn vriend, die hoefde niet verder te betalen en heeft zijn lesgeld teruggesort gekregen. Alleen was dat wel op de univesiteit. Ik weet niet of zulke regels ook voor het MBO gelden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:43

Precies. Ik betaal nu voor iets dat ik niet krijg: Lessen.
En ja, natuurlijk, daar heb ik zelf voor gekozen om te stoppen. Maar als iets het gewoon echt niet is?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:46

Celine_Famke schreef:
En ja, natuurlijk, daar heb ik zelf voor gekozen om te stoppen. Maar als iets het gewoon echt niet is?

Even cru gezegd, dat is jouw probleem, niet dat van DUO. En waarom zou je recht hebben op studiefinanciering als je geen studie/opleiding volgt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:53

eigenlijk heel eenvoudig..

je betaalt voor een plek in die klas,
je kunt die ook nog gewoon gebruiken als je zou willen tot het einde van het jaar, want tot die tijd betaal je..

dat je besluit te stoppen, betekent niet dat ze je plek op de opleiding nu nog kunnen verkopen aan een ander.

je koopt je in voor een heel jaar..

net als je een abbonnement voor een heel jaar koopt voor een telefoon/sportschool/dienst
in de voorwaarden kun je lezen of je tussentijds kunt opzeggen en of je dit iets kost.

de ene school zal wel lesgeld teruggeven, de andere wellicht niet.

je geeft aan dat 108 euro per maand best veel is, omdat je ook andere kosten hebt..

maar dat begrijp ik niet..

ja, je mist een klein stukje inkomsten doordat je geen studiefinanciering meer hebt..
maar een baan brengt meer geld in het laatje dan studiefinaciering..
En die 108 euro zou je sowieso iedere maand kwijt zijn, ongeacht of je nu gaat werken of nog zou studeren.

Volgens mij is zelfs een uitkering hoger dan de stuvi?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-02-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:55

Destination schreef:
Celine_Famke schreef:

Even cru gezegd, dat is jouw probleem, niet dat van DUO. En waarom zou je recht hebben op studiefinanciering als je geen studie/opleiding volgt?

En waarom zou je dan wel studiegeld betalen als je geen studie/opleiding volgt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:56

stuvi ontvang je per maand dat je studeert.
schoolgeld betaal je voor een jaar onderwijs.

of je dat nu in maandelijkse termijnen betaald, of in een keer aan het begin van het jaar.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:57

Celine_Famke schreef:

Tja heel rot maar dit had je van te voren kunnen weten door dit uit te zoeken.
Ik heb toen met school afgesproken dat ik het lesgeld per maart toen niet meer hoefde te betalen. Ik was per 1 maart uitgeschreven namelijk. Dit had wel als reden dat ik door een blessure niet verder kon, een blessure waar ik overigens nu nog last van heb.

Je kunt altijd overleggen met je school maar ik denk niet dat ze erin meegaan omdat je niet echt een goede reden hebt om te stoppen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:57

Dyphusion schreef:
Destination schreef:

En waarom zou je dan wel studiegeld betalen als je geen studie/opleiding volgt?

Omdat je je hebt ingeschreven voor een heel jaar en je plek nu niet meer vergeven kan worden? Zoals elenaMM77 al zegt, het is een soort abonnement voor een heel jaar.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:59

Ik snap heus wel dat ik geen studiefinanciering meer krijg hoor, ik doe immers geen studie meer. Daar zal ik ook zeker geen problemen in zien. Maar het is meer dat ik het lesgeld nog betalen, terwijl ik ook geen studie/opleiding volg. Dat komt op PRECIES hetzelfde neer, maar dan andersom.

En daar baal ik gewoon flink van, dat is vrij logisch denk ik? Even 108 euro per maand uitgeven aan 'niets', terwijl ik nou ook niet echt een vetpot verdien.

Maar goed, feit is dat ik het dus gewoon moet betalen. Dus daar zou ik het mee moeten doen :j

Bedankt voor jullie reacties alsnog!

Edit: Ik begrijp die kant van het verhaal ook wel inderdaad, elenaMM77. Alleen is het niet zo dat de school bepaald of ik geld terug krijg/ niet meer hoef te betalen. Dat bepaald DUO. Maar dat blijft verder wel op hetzelfde neer komen.
En klopt, studiefinanciering is ook niet zo heel veel hoor, vooral niet als je ouders een boven modaal inkomen hebben. Ik geloof dat ik 80 euro kreeg per maand. Maar ja, elke euro is er één.
Ik werk ook gewoon hoor, om alles te kunnen betalen. Met alleen stufi zou ik het inderdaad nooit kunnen betalen allemaal. Ik werk nu zo'n 20 uur per week.
Maar ik begrijp je punt.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:01

Wat raar. Tot nu toe heb ik beide situaties gekend, namelijk collegegeld in 1x betalen en in termijnen en steeds voor 1 februari uitschrijven. Bij het in 1x al het collegegeld betalen kreeg ik geld terug van de betaalde maanden ná februari. Bij het in termijnen betalen hoefde ik vanaf 1 februari geen collegegeld meer te betalen. Gaat hier steeds om HBO, weet niet of het op MBO anders is, maar ik vind het heel erg raar dat jij nog collegegeld moet betalen terwijl je uitgeschreven bent...

Niet zomaar even aan toegeven trouwens, morgen als eerste DUO en/of je school bellen en vragen om opheldering. Heb je je trouwens uitgeschreven via studielink?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:03

Knudd schreef:
Wat raar. Tot nu toe heb ik beide situaties gekend, namelijk collegegeld in 1x betalen en in termijnen en steeds voor 1 februari uitschrijven. Bij het in 1x al het collegegeld betalen kreeg ik geld terug van de betaalde maanden ná februari. Bij het in termijnen betalen hoefde ik vanaf 1 februari geen collegegeld meer te betalen. Gaat hier steeds om HBO, weet niet of het op MBO anders is, maar ik vind het heel erg raar dat jij nog collegegeld moet betalen terwijl je uitgeschreven bent...

Niet zomaar even aan toegeven trouwens, morgen als eerste DUO en/of je school bellen en vragen over opheldering. Heb je je trouwens uitgeschreven via studielink?

HBO en universiteit verschilt inderdaad van MBO. MBO'ers betalen hun lesgeld aan DUO; HBO'ers en universitaire studenten betalen hun collegegeld aan de instelling waar zij studeren. De onderwijsinstelling heeft dan zelf wat te zeggen over teruggave van collegegeld. Zie de link naar DUO hieronder.
http://bit.ly/1fGmMsJ

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:05

Maar toch niet toen je studeerde hoop ik celine? 30 uur per week werken? anders kan ik het mij inderdaad voorstellen dat je het nu niet zou redden..

ik begrijp je gevoel op zich wel hoor.. ik gooi ook niet graag 108 euro zo in een vuilnisbak iedere maand.
maar denk dat het niet anders is.

wel goed trouwens dat je ouders je blijkbaar wel zelf dit laten uitzoeken, teveel jongeren (als ouders voldoende verdienen) worden gedragen in zo'n geval..

tis even een rotles, maar ik denk niet dat je je snel nog zult laten verassen door zoiets in de toekomst, vooral niet omdat je nu kort de gevolgen ervan voelt..

hoort bij het volwassen worden.. en beter nu tegenaan gelopen. dan met wat vreselijk duurs of groots of langdurigs over een paar jaar toch?

maakt je in ieder geval flink financieel bewust en daar heb je later weer profijt van..

alleen nu efkes niet :(

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:07

Destination schreef:
HBO en universiteit verschilt inderdaad van MBO. MBO'ers betalen hun lesgeld aan DUO; HBO'ers en universitaire studenten betalen hun collegegeld aan de instelling waar zij studeren. De onderwijsinstelling heeft dan zelf wat te zeggen over teruggave van collegegeld. Zie de link naar DUO hieronder.
http://bit.ly/1fGmMsJ
Inderdaad net gelezen dankje :j

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:07

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 23:08

Nee toen ik studeerde werkte ik zo'n 8 uur in de week. Nu maximaal 20. Meer uren kan ik helaas niet draaien op mijn huidige werk.

Het is inderdaad denk ik niet anders. Maar toch balen. Ik kan wel doen alsof ik het 100% begrijp en er mee eens ben, maar ik blijf flink balen. Dus dat hoef ik niet te verbergen haha :)

Af en toe baal ik inderdaad wel dat ik zoveel zelf moet betalen, ik heb vriendinnen en stalgenootjes die hun eigen paard niet eens hoeven te betalen en niet eens werken op hun 18e en 19e. Kan ik soms wel jaloers op zijn, maar ik denk inderdaad dat ik er in de toekomst alleen maar profijt van ga hebben.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:10

Celine_Famke schreef:
Nee toen ik studeerde werkte ik zo'n 8 uur in de week. Nu maximaal 20. Meer uren kan ik helaas niet draaien op mijn huidige werk.

Het is inderdaad denk ik niet anders. Maar toch balen. Ik kan wel doen alsof ik het 100% begrijp en er mee eens ben, maar ik blijf flink balen. Dus dat hoef ik niet te verbergen haha :)

Af en toe baal ik inderdaad wel dat ik zoveel zelf moet betalen, ik heb vriendinnen en stalgenootjes die hun eigen paard niet eens hoeven te betalen en niet eens werken op hun 18e en 19e. Kan ik soms wel jaloers op zijn, maar ik denk inderdaad dat ik er in de toekomst alleen maar profijt van ga hebben.

Ach, we balen allemaal wel eens :))
Ik baalde ook flink toen de stufi eraf ging voor HBO/universiteit, ik val net in het eerste jaar dat te maken heeft met het leenstelsel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:12

Celine_Famke schreef:

Ach, ik heb in een jaar maar twee vakken gevolgd. Ik mocht niet overal aanwezig zijn (practica) ben bij werkcolleges vaak weggestuurd omdat de zaal vol zat. En toch heb ik voor een heel jaar collegegeld moeten betalen. heel zuur, maar het is mijn eigen keus geweest (oké, niet helemaal, maar het was iig niet de schuld van de opleiding of de duo dat het zo gelopen is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:15

eilleen333 schreef:
Celine_Famke schreef:

Ach, ik heb in een jaar maar twee vakken gevolgd. Ik mocht niet overal aanwezig zijn (practica) ben bij werkcolleges vaak weggestuurd omdat de zaal vol zat. En toch heb ik voor een heel jaar collegegeld moeten betalen. heel zuur, maar het is mijn eigen keus geweest (oké, niet helemaal, maar het was iig niet de schuld van de opleiding of de duo dat het zo gelopen is.

Hoezo weggestuurd?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 23:16

Bij mij lag het wel ook een heel groot deel aan de opleiding.
De sfeer in de klas was bar slecht en er werd ons niets geleerd. Ik hoor nu ook van oud-klasgenoten dat het echt erg uit de hand loopt en er hoogst waarschijnlijk nogal wat leerlingen van school getrapt gaan worden.

Was de klas nou iets stabieler en gemotiveerder geweest en de lessen nuttig, had ik de opleiding zeker weten af gemaakt. Want dan had ik daarna direct HBO kunnen gaan doen, nu moet ik weer 1 jaar extra 'wachten'.