Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:Ik bedoel inderdaad mensen met het syndroom van Down, zwakbegaafde mensen, even kort door de bocht: mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik heb het aangepast!Ik zou verstandelijk beperkten wel afbakenen. Wat is volgens jouw stelling verstandelijk beperkt? Iemand met syndroom van down, en welk niveau dan? Of ook bv mensen met autisme, en vanaf welke gradatie dan? Of laagopgeleiden? Mensen met een iq van minder dan 100?
ievie schreef:Ik vind je stelling ook onvoldoende afgebakend. Je lijkt te weinig kennis over de doelgroep te hebben, om er iets over te kunnen zeggen. Dat iemand het syndroom van Down heeft, wil bijvoorbeeld niet zeggen dat hij/zij niet voor zichzelf of een ander kan zorgen.
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou me eerst even verdiepen in de term verstandelijk beperkt. Chroosje schreef:verootjoo schreef:Ik bedoel inderdaad mensen met het syndroom van Down, zwakbegaafde mensen, even kort door de bocht: mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik heb het aangepast!Ik zou verstandelijk beperkten wel afbakenen. Wat is volgens jouw stelling verstandelijk beperkt? Iemand met syndroom van down, en welk niveau dan? Of ook bv mensen met autisme, en vanaf welke gradatie dan? Of laagopgeleiden? Mensen met een iq van minder dan 100?
Ik vind in theorie dat niet iedereen geschikt is om kinderen te krijgen en dat je sommige mensen daar best mag van weerhouden. Ik vind echter ook dat het in de praktijk haast onuitvoerbaar is omdat er geen controleerbare anticonceptie beschikbaar is die geen negatieve gevolgen kan hebben (depressie, zware krampen, hevigere bloedingen, hoofdpijn, en ga zo maar door). En omdat de beoordeling toch mensenwerk blijft en daarbij worden onherroepelijk fouten gemaakt.Citaat:De argumenten die ik al tégen de stelling heb zijn:
- Deze mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen, dus ook niet voor een kind
- Het kind de dupe wordt van de problemen van zijn/haar ouders
- Het kind geen voorbeeld heeft aan zijn/haar ouders
- Het kost erg veel geld (denk aan hulp van instanties die helpen bij de opvoeding)
Desiree schreef:En dan hun kinderen, hebben die ook geen recht op volwaardige ouders?
Chroosje schreef:verootjoo schreef:Ik bedoel inderdaad mensen met het syndroom van Down, zwakbegaafde mensen, even kort door de bocht: mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik heb het aangepast!Ik zou verstandelijk beperkten wel afbakenen. Wat is volgens jouw stelling verstandelijk beperkt? Iemand met syndroom van down, en welk niveau dan? Of ook bv mensen met autisme, en vanaf welke gradatie dan? Of laagopgeleiden? Mensen met een iq van minder dan 100?

Fish_n_Chips schreef:Gianti schreef:Misschien ook hoe erfelijk de afwijking is meenemen?
Dus een kind mag niet verwekt worden als er een kans is op een erfelijke afwijking? Now that's harsh.