Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
marijacindy schreef:Free2 schreef:Als je het over een kleinschalig bedrijfje hebt, heb je het dan over een pensionstal runnen, of als amazone paarden van andere mensen trainen en uitbrengen op wedstrijd?
Ik zat eigenlijk eerder te denken aan iets van een klein fokkerijtje! Maar of dat mogelijk is...
Yacintha schreef:Ik heb de opleiding Paardenhouderij Management (MBO 4) afgerond op het Clusius College in Alkmaar. Het was lichamelijk heel zwaar, vooral de stages, maar ik vond het erg interessant en leuk. De stof kwam ik ook heel makkelijk doorheen, misschien wel te makkelijk. Het was geen uitdaging meer. De opleiding, leraren en regeling hiervan waren bijna allemaal bagger, maar grote kans dat dit aan de school ligt.
Of er geld in valt te verdienen? Nee. Als je geluk hebt, krijg je een goede baan bij je stages, maar dan nog is het keihard werken voor relatief weinig geld.
Ik ben voor mijzelf begonnen, ook dat is keihard knokken. Nu heb ik het geluk dat ik op een goede plek zit met het bedrijf waar veel vraag is naar datgene wat ik doe. Maar of ik er van kan leven, absoluut (nog) niet.
Ik zou het je opzich wel aanraden, ik zou het zelf ook weer doen, maar zorg ervoor dat je daarna een duidelijk beeld hebt van wat je wilt doen. Het beste is ook om door te studeren, zodat je ook een diploma hebt waar je écht op kan terug vallen om een goede baan te vinden.
Edit: zie nu dat je eventueel een kleinschalig bedrijf wilt beginnen. Kleinschalig ga je het niet op redden, dat brengt té weinig geld in het laatje. Ik ben nu ook in het bezit van een kleinschalig bedrijf en kan niet wachten om dit uit te breiden naar een groot succesvol bedrijf. Anders moet ik er gewoon echt een fulltime baan naast vinden. Op het moment volg ik ook nog een opleiding, maar dat is al niet te combineren..
Azmay schreef:Free2 schreef:Als je het over een kleinschalig bedrijfje hebt, heb je het dan over een pensionstal runnen, of als amazone paarden van andere mensen trainen en uitbrengen op wedstrijd?
Ik zat eigenlijk eerder te denken aan iets van een klein fokkerijtje! Maar of dat mogelijk is...
Als je naar de dokter oid moet, moet je een bewijs inleveren dat je daar naartoe bent geweest (het liefst nog een recept...), formulieren kwijtraken, dingen niet op tijd af hebben, leraren die te laat komen, als je je beter hebt gemeld nog steeds op afwezig staan, klaslokalen die gewoon bezet zijn als je daar les hebt volgens het rooster, sites die niet werken, vieze lokalen, verwarmingen die staan te loeien of steenkoude lokalen, verkeerd of niet ingelicht worden over toetsen oid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het enigste wat goed geregeld is is de kantine, ze hebben wel lekkere broodjes
Joolien schreef:Ik zou het niet doen, waarom niet? Omdat je ook zonder zo'n opleiding kunt doen wat je wilt doen. Ik hgeb nooit een opleiding gedaan, maar ik heb wel veel kennis van paarden, ik geef les, heb op internationale stallen gewerkt en als stalruiter gewerkt. Dus, zonde van je geld, en zonde van je tijd.