Wat zet je als student op je CV?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zet je als student op je CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:11

Dag allemaal.

Zit al een paar dagen een beetje te puzzelen met mijn CV. Ik wil graag solliciteren op een horeca baan, en omdat ik dit zelf netter vind wil ik graag een CV meesturen. Nou ben ik er een beetje mee aan het knoeien en ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik nog nooit echt een baan heb gehad die ik het noemen waardig vind. Twee supermarktbaantjes, eentje voor langere tijd en veel verantwoordelijkheid gehad en eentje wat korter, maar ben bij allebei niet op de netste manier weggegaan en wil eigenlijk niet dat ze gaan bellen voor referenties, dat het niet netjes ging heeft namelijk gedeeltelijk aan mij gelegen maar ook gedeeltelijk aan het niet nakomen van afspraken van mijn werkgever naar mij toe, iets wat zij nooit gaan toegeven.

Verder werk ik op dit moment als intieme mailoperator, maar dit lijkt me al helemaal geen succesverhaal op mijn CV. Dus, wat kan ik doen?

Werkervaring leeg laten lijkt me niks. Kan ik mijn kassabaantjes neerzetten als werkervaring maar dan zonder werkgever erbij, of is dit liegen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Sheran

Re: Wat zet je als student op je CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:12

Regel is dat mensen slechts positive referenties geven, of in elk geval geen hele negatieve. En vaak vraen ze ook wel of ze kunnen bellen, of geeft je vorige werkgever aan dat ze wel/niet beschikbaar zijn voor referenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:14

Gewoon je werkervaring ( de kassabaantjes) erbij zetten met werkgever. De kans dat ze gaan bellen is erg klein.
De werkervaring als mailoperator zou ik weg laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:14

Maar in dat geval dus wel mijn vorige werkgever erbij zetten? Het gaat om compleet andere werkvelden. Het baantje waar ik nu op wil solliciteren is in de horeca en vorige dus in de supermarkt, dus neem aan dat ze sowieso niet zullen bellen voor referenties. Maar ben toch een beetje angstig dat ik de baan niet krijg omdat mijn oude werkgever me zwart gaat maken, wat er toch wel een beetje in zit gezien de manier waarop ik daar weg ben gegaan

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:15

Zou ze er gewoon bij zetten. Kom je in ieder geval als iemand die graag wil werken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze voor een studentenbijbaan in de horeca je oude werkgevers gaan afbellen, zeker niet als je ze niet als referentie hebt opgegeven.

Anoniem

Anoniem schreef:
Gewoon je werkervaring ( de kassabaantjes) erbij zetten met werkgever. De kans dat ze gaan bellen is erg klein.
De werkervaring als mailoperator zou ik weg laten.

Dit wou ik er ook absoluut niet opzetten :n Het is de bedoeling dat ik dit CV uiteindelijk ga uitbreiden en aanpassen naar het werkveld van mijn studie (journalistiek) en hem ook daarvoor ga gebruiken. Wil gewoon graag een mooi CV opsturen naar de tent waar ik ga solliciteren omdat het me een leuk baantje lijkt :))

Liselot

Ik zou de kassabaantjes er wel opzetten, slechte referentie wordt idd niet of nauwelijks gegeven. En voor een bijbaan bellen ze referenties eigenlijk nooit na

Heb je verder voor je opleiding nog iets van stages gelopen? die kan je er ook op zetten namelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:16

Ik zou dat baantje er juist wel opzetten, helemaal als je daar veel verantwoordelijkheid hebt gehad en er langere tijd hebt gewerkt. Dan zien ze in ieder geval dat je niet niks hebt gedaan en dat je graag wilt werken.

Ik twijfelde eerst ook of mijn baantjes goed genoeg waren om te vermelden, maar inmiddels zet ik alles er gewoon op! Bij mij is er overigens nooit naar mijn vorige werkgevers gebeld. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:16

Heb je hobby's waar je werkt aan vaardigheden die nodig zijn voor werk in de horeca? Doe je vrijwilligerswerk? Heb je stage's gedaan? Deze dingen kan je ook op een 'beginners' CV schrijven :-).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:18

Werkervaring is niet automatisch een referentie, die moet je apart vermelden. Dus werkervaring kun.je er gewoon opzetten, die horen ze dan niet gelijk te bellen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:18

Ik heb toen ik ging solliciteren als student ook activiteiten van school meegenomen, ik heb geholpen op open dagen, met projecten om middelbare scholieren kennis te laten maken met het onderwijs, helpen bij een studie vereniging, dus wellicht zoiets?

Succes met solliciteren, ik heb trouwens 7 jaar bij een horeca bedrijf gewerkt tijdens mijn studie en wij deden wel vaak referenties vragen/bellen bij werkervaring ook bij 'jonge' mensen..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:19

ookal is caissiere oid heel ander werkveld dan de horeca. misschien overlapt er toch wel een vaardigheid? Ga je bijvoorbeeld de bediening doen? dan heb je toch ervaring op gedaan betreft communicatie met de klant, of werken met een kassa etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:20

Emmaa_ schreef:
Maar in dat geval dus wel mijn vorige werkgever erbij zetten? Het gaat om compleet andere werkvelden. Het baantje waar ik nu op wil solliciteren is in de horeca en vorige dus in de supermarkt, dus neem aan dat ze sowieso niet zullen bellen voor referenties. Maar ben toch een beetje angstig dat ik de baan niet krijg omdat mijn oude werkgever me zwart gaat maken, wat er toch wel een beetje in zit gezien de manier waarop ik daar weg ben gegaan

Werkervaring in een andere sector is altijd beter dan geen werkervaring. :)
Het laat zien dat je weet wat werken in houd (en de verantwoordelijkheden die daar bij komen kijken), Als student(of net afgestudeerd) is het logisch dat je nog een super uitgebreiden CV hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:25

future_vet schreef:
ookal is caissiere oid heel ander werkveld dan de horeca. misschien overlapt er toch wel een vaardigheid? Ga je bijvoorbeeld de bediening doen? dan heb je toch ervaring op gedaan betreft communicatie met de klant, of werken met een kassa etc.

Het is de bedoeling dat ik achter de bar kom te staan, wat dus niet heel veel overlap heeft met kassawerk. Ik heb wel hier en daar wat achter de tap gewerkt, dus heb daar wel gewoon ervaring mee, die ik ook zeker ga vermelden. Het ging mij meer om mijn echte 'werkervaring', en of het wel nuttig of verstandig was om een kassabaantje te vermelden.

Stages enzo heb ik nog niet gelopen, daarvoor zit ik nog te vroeg in mijn studie. Ik wil in ieder geval wel een CV opstellen dat ik ook naar toekomstige opdrachtgevers op wil sturen, dus dingen als InDesign/Photoshop skills komen er ook op te staan.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:27

ik denk dat barwerk meer overeenkomst heeft met kassawerk dan je denkt hoor ;) Maar je moet het zelf weten natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:31

future_vet schreef:
ik denk dat barwerk meer overeenkomst heeft met kassawerk dan je denkt hoor ;) Maar je moet het zelf weten natuurlijk

Ik heb al besloten dat hij er sowieso bij komt hoor! :D Het betekent in ieder geval dat ik om kan gaan met kassa's en dergelijke, maar ik bedoel meer dat het wel een heel ander werkveld is

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:32

Ik zou die kassabaantjes er gewoon opzetten. Zelf heb ik mijn bijbaantjes en vrijwilligerswerk etc. er allemaal opgezet. Inmiddels denk ik dat ik er wel een aantal af kan halen maargoed.
Een beetje ervaring is inderdaad beter dan geen ervaring. Daarnaast is de grote overeenkomst tussen die baantjes dat je ervaring hebt met klantcontact. Dat is bij beide belangrijk denk ik.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:38

Tijdens mijn sollicitatie voor een baantjr in de horeca (ook voor achter de bar) vond mijn werkgever het heel fijn dat ik al kassa ervaring heb. Je kan al 'met geld omgaan' en je weet hoe het is om met klanten/gasten om te gaan.

Ik zou je vorige baantje zoiezo vermelden, anders komt het over alsof je nog nooit hebt gewerkt. Referentie hoef je er dan niet bij te vermelden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:42

Ik zou ze er idd ook opzetten en zou eens goed overdenken welke vaardigheden van het kassawerk je nu nog van pas komen. Communicatie, zepfstandigheid.... die zou ik extra benoemen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:47

Ik zie juist heel veel overeenkomsten tussen horeca en kassa. Denk alleen al aan het aanspreken van mensen, je bent het visitekaartje van het bedrijf, omgaan met geld, flexibele werken, grote verantwoordelijkheid, zelfstandig werken, tellen van de kassa? Bedrijven mogen niet zonder jouw toestemming ex werkgevers gaan benaderen.

Mocht je vrijwilligerswerk doen, kan je dat ook nog verwerken op je cv.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:24

Ik heb in beide werkvelden meerdere keren gewerkt en heb het altijd op mijn CV vermeld. Tijdens sollicitatiegesprekken waren de leidinggevenden hier ook altijd wel enthousiast over, omdat je in ieder geval ervaring met mensen hebt, ook met wat lastigere mensen.
Klopt het ook dat je teamleider was bij de kassa's? Zoiets herinner ik me nog :D Zo ja, dan zou ik dat er ook bij vermelden, want dat toont ook weer aan dat je leiding kan geven en dus niet met je laat sollen en dergelijke.:)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:45

Ik heb 2 aparte CV's. Ik werk in de Grafische wereld dus daar heb ik een mooi opgemaakt CV voor. Voor mij part-time baantjes heb ik een 'standaard' CV waar mijn meest 'relevante' en goede werkervaring op staat. Ik heb in korte tijd 3 baantjes gehad wat dus echt absoluut niet goed gelopen is en waar ik zelf ben weg gegaan, dat zet ik er niet op vanwege obvious reasons :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:17

Emmaa_ schreef:
future_vet schreef:

Het is de bedoeling dat ik achter de bar kom te staan, wat dus niet heel veel overlap heeft met kassawerk. Ik heb wel hier en daar wat achter de tap gewerkt, dus heb daar wel gewoon ervaring mee, die ik ook zeker ga vermelden. Het ging mij meer om mijn echte 'werkervaring', en of het wel nuttig of verstandig was om een kassabaantje te vermelden.

Stages enzo heb ik nog niet gelopen, daarvoor zit ik nog te vroeg in mijn studie. Ik wil in ieder geval wel een CV opstellen dat ik ook naar toekomstige opdrachtgevers op wil sturen, dus dingen als InDesign/Photoshop skills komen er ook op te staan.

Voor een bijbaantje zou ik je vorige bij baantjes idd wel benoemen, bellen doen ze over algemeen alleen als jij 1 van die werkgevers als referentie hebt opgegeven.

Voor je studie zou ik de bijbaantjes er wel uit laten, zijn niet relevant voor een stage of werk binnen de journalistiek.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:22

smurffie schreef:
Werkervaring is niet automatisch een referentie, die moet je apart vermelden. Dus werkervaring kun.je er gewoon opzetten, die horen ze dan niet gelijk te bellen.

Het hoort niet, maar het gebeurt wel. Hebben ze bij mijn man gedaan, daar hebben ze gebeld naar het bedrijf waar hij jaren gewerkt had en met ruzie is weg gegaan (zelfs op een rechtzaak uit gedraaid). Dit bedrijf sprak niet positief over mijn man en de al gemaakte afspraak voor een gesprek werd afgezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:28

Bij mijn tweede supermarktbaantje hebben ze inderdaad ook zonder overleg mijn vorige werkgever gebeld. Heb toen bijna de baan niet gekregen, omdat zij mij aan de telefoon behoorlijk zwart hebben lopen maken. Realiteit ligt wat ingewikkelder, maar het was niet netjes. Ben uiteindelijk aangenomen omdat ik heb uitgelegd dat het om een misverstand ging, maar heb niet zo veel zin om dat nog een keer te doen eigenlijk :=