geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 09:46

tja bovenstaand zegt het al.

dochters pony is zomer 2015 verkocht, reed z2 met de pony . logisch was om een leuk aantrekkelijk paard terug te kopen, we hebben ook even erg intensief gezocht maar meteen nieuwe schooljaar zijn de resultaten bedroevend op school met 1e rapport en 11 onvoldoendes erop.

Dochter heeft Add dus dit speelt zeker mee maar is ook wel erg laks aangelegd en heeft ook niet erg veel inzet getoond, nu heb ik al vanaf half november het zoeken naar een paard gestopt, reden is dat ik denk dat een paard erbij nu teveel wordt.

Maar ja dochter heeft er moeite mee, want buiten dat ze bij een kennis een wel gave Z2 pony 2 x pw traint ,die voor verkoop staat, en gezien prijs ook wel ff te koop zal blijven staan denk ik.... vind ze het erg jammer dat ze nu totaal geen vooruitzicht heeft om naar toe te trainen, wedstrijden dus.

ik zit er best wel mee, jaren hebben we geinvesteerd in veel tijd om haar lekker te kunnen laten rijden en nu.... tja als het aan mij ligt gaat ze eerst school op orde brengen en als het aan haar ligt heeft ze paardrijden nodig om te kunnen ontspannen.

Wat is wijsheid, ik gewoon bij me principes blijven of toch ook aan haar wedstrijdambities denken en weer die taak erbij gaan nemen. Dochter geeft ook aan dat ze nu toch niet meer aan school doet dan toen ze ook haar eigen pony nog had, dochter is 14 jaar en ik denk dat 2 jaar geen eigen paard juist haar rust geeft, en als ze toch wil rijden kan ze altijd bij de kennis terecht die hebben altijd wel wat heeft staan maar nooit voor lang, het blijft een dilemma.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:52

Pfff pubers en school :P herkenbaar...

Tussenoplossing misschien bij goede stal een paard bijrijden / verzorgen? Met geluk kun je haar bij een goede stal laten meekijken/meedoen? Ze heeft op flink niveau gereden...
In overleg met staleigenaar dan ook klussen laten doen als mesten,voeren etc. Laat haar er maar voor werken. Voor niets gaat de zon op.

Zeer herkenbaar alles ivm hier een zoon van 14 met als grote passie gitaar en alles wat er mee samenhangt en dus school er ook bij in laat schieten. We hebben hem van gitaarles afgehaald, hele kerstvakantie is in het opruimen van zijn kamer gaan zitten. Eerste dagen heeft hij echt niets maar dan ook werkelijk niets gedaan, maar alles is nu opgeruimd en nu mag hij straks naar vriend toe die ook gitaar heeft gaan ze maar even aan de gang.

Maar zou nu echt geen paard meer voor haarzelf kopen nu niet, misschien in de zomervakantie als het allemaal 'goed' is gegaan. Wel duidelijke afspraken (bijv. 0.5 bij elk cijfer zien te krijgen of zoiets).

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:53

Is het voor je dochter niet juist belangrijk om de verantwoordelijkheid er naast te hebben, naast school?
Ik ben ruim 10 jaar ouder dan jouw dochter en heb geen ADD. Maar merk wel dat als ik geen verantwoordelijkheden naast mijn school heb, ik ook eerder denk, waarom zou ik nog mijn best doen?
In mijn ogen zou het niet werken om te zeggen: geen paard voordat school op orde is.
Ja, ik heb gelezen dat ze kan rijden op een pony van een kennis, maar dan ligt de verantwoordelijkheid toch een stuk lager.
Ik denk dat een goed gesprek gaat helpen. Geef aan dat je wel wilt blijven zoeken naar een paard, maar dat school óók belangrijk is. Niet de focus op 1 ding leggen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:54

Ik snap je je zorgen maakt. Heeft ze wel voldoende aansluiting op school?
Zit ze wel op het juiste niveau?

Misschien kun je een compromis sluiten? Als zij haar schoolwerk op orde brengt dat je bijvoorbeeld een leasepaard zoekt voor een x aantal dagen in de week?

Er gaat wel heel veel tijd zitten in een eigen paard natuurlijk en 11 onvoldoendes zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:54

Geen paard geven, laat haar eerst haar rapport ophalen en voldoendes en dan weer leuke dingen.
Een paard erbij kost haar tijd die ze blijkbaar veel beter aan studeren kan besteden. 11 onvoldoendes is onacceptabel! Ik kreeg een schop onder mn kont met zoveel onvoldoendes, echt geen paard!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:55

Ik zou even wachten met het kopen van een nieuw paard. School is gewoon druk, zo te horen kan ze het allemaal niet goed aan, ook gezien haar onvoldoendes. Als ze nu lekker kan rijden bij die kennis zou ik het daar bij laten en niet aan wedstrijden beginnen. Als ze zelf zo graag een eigen paard wil mag ze daar eerst moeite voor doen: haal maar een paar onvoldoendes op en dan valt er weer te overleggen :).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:55

11 onvoldoendes is dus inclusief vakken waar je niet voor hoeft te leren..

ik heb zelf een (gelukkig milde vorm) van adhd.
op de lagere school heb ik niets hoeven leren.. een keer doorbladeren en ik was klaar.
vakken waar ik geen rust voor had werden nauwelijks aangeraakt..
gevolg:
8-9 voor Nederlands, zonder wat te hoeven doen, lesjes kalkte ik in een paar minuten uit.
8 voor biologie
8 voor bijbelse geschiedenis en bijbelkennis (vond de verhalen mooi).
maar slechts een 6-je voor geschiedenis en aardrijkskunde.

Middelbare school werd natuurlijk een probleem.. want daar moet je wel leren..
dat koste mij ook extreem veel moeite om aan te leren..

gevolg:
frans, duits, engels, wiskunde allemaal een 5, aardrijkskunde en geschiedenis vond ik nog steeds niets, maar idem resultaat 6 je voor alleen luisteren en doorlezen.. en de rest 7-8.

Ik bleek wel goed te zijn in passief leren van talen.. hierdoor werden mijn Duits en engels uiteindelijk een 8 en een 7 (frans gedropt en wiskunde sleepte ik dan wel achter mij aan door compenseren).. Let wel.. zelfs in mijn examenjaar maar de 75% van de boeken gelezen.

---

laksheid gaat een beetje hand in hand met Add en Adhd, of althans het gebrek aan concentratie en vermogen om alles te blijven uitstellen wordt vaak als laks bestempeld..

maar zo'n beetje alles onvoldoende riekt meer naar te hoog gegrepen, dan naar werkelijk een issue met laksheid of add.. Immers dan zouden de vakken die wel interessant of van nature een aanleg voor ruim voldoende moeten zijn, zelfs zonder te leren.

Ik vind op zich dat je wel correct handelt door te zeggen.. geen tijdrovende hobbie als je je zaakjes niet op orde hebt hoor..

Maar ondertussen ook samen zoeken naar een oplossing of ander onderwijs.. want hier speelt meer dan slechts laks/add

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:57

Maar de onvoldoendes heeft ze dus gehaald toen ze geen eigen pony meer had? Hoe waren de resultaten toen ze nog wel een eigen pony had? En is het niveau wat ze doet op school uberhaupt wel haal baar als ze zo veel onvoldoendes haalt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:57

Tja...heb geen verstand van kinderen, maar als ik het zo lees, zijn de slechte resultaten gekomen, nadat ze geen eigen paard meer had. Denk dus niet dat het onthouden van een paard een positief effect heeft op de schoolresultaten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:58

Mijn vader zei altijd "hoe beter het gaat op school, hoe beter je paard loopt"....
Onzin natuurlijk :Y)

Ik weet wel dat "afnemen" bij mij averechts werkte. Slecht cijfer --> niet paardrijden zorgde voor hysterie in huis.
Paardrijden mocht dus altijd. Ik had hele andere prioriteiten dan school maar heb er nooit echt een "potje" van gemaakt. Als mijn ouders zagen dat het slechter ging op school mocht ik bijvoorbeeld geen nieuwe wedstrijden meer opgeven.

Een nieuw paard zoeken (daar waren jullie immers al mee bezig) zou ik niet stoppen. Maar bespreek wel de samenhang met schoolvorderingen. Paarden neem je haar niet af, maar het starten van wedstrijden hangt bijvoorbeeld wel samen met de cijfers. Hoe beter de cijfers, hoe meer wedstrijden er gereden mogen worden.

Maargoed het geven van een paard is natuurlijk geen garantie dat het beter gaat op school.
Is er geen mogelijkheid om de kennissen te vragen of ze een paard langdurig mag rijden en evt. opleiden met oog op verkoop?
Dan heeft ze een doel met het paard maar ook de mogelijkheid om wat meer de focus op school te leggen.

Wellicht ook de moeite om wat dieper in te gaan op waar het probleem vandaan komt. Waar komen die 11 onvoldoendes vandaan?? Die ontstaan natuurlijk niet zomaar. Is het alleen de motivatie?
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 30-12-15 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:58

Mijn vader riep altijd: als ze op die leeftijd paarden het belangrijkst vinden vooral stimuleren. Zo lang mogelijk. Liever op de manege dan in de stad.
Mijn ex heeft add en ik weet dat het voor hun belangrijk is om iets te hebben waar ze hun rust in kunnen vinden. Maar ook hun drive uit kunnen halen. Misschien is dat wat ze mist op het moment en is de balans moeilijk te vinden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:59

Lekker die andere pony laten bij rijden . Eerst school weer op de rit. Add is geen excuus .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:01

_Zsazsa_ schreef:
Geen paard geven, laat haar eerst haar rapport ophalen en voldoendes en dan weer leuke dingen.
Een paard erbij kost haar tijd die ze blijkbaar veel beter aan studeren kan besteden. 11 onvoldoendes is onacceptabel! Ik kreeg een schop onder mn kont met zoveel onvoldoendes, echt geen paard!

Dat inderdaad.
Ik weet niet in welk jaar ze zit, maar school wordt ieder jaar drukker en zwaarder.
Laat haar eerst maar eens bewijzen dat ze alles aankan.

En heel simpel; 11 onvoldoendes is absoluut onacceptabel. Ze zal zo ook een niveau (zo niet 2) afstromen aan het eind van het jaar?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:01

oji schreef:
Tja...heb geen verstand van kinderen, maar als ik het zo lees, zijn de slechte resultaten gekomen, nadat ze geen eigen paard meer had. Denk dus niet dat het onthouden van een paard een positief effect heeft op de schoolresultaten.

ja, maar belonen van het halen van zulke zware onvoldoendes als het puur gaat om missen van een maatje is dan toch zeer zeker ook geen beloning.. dan leer je dus, als ik mijn de boel de boel laat, dan krijg ik uiteindelijk wel wat ik wil.

Dit is in mijn ogen zeker niet het moment om met een andere pony aan te komen zetten.. hooguit om een leasepony voor 2 dagen in de week te regelen zodat ze wel een beetje omgang heeft met ponys als dat het issue is.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:02

Komen de onvoldoendes uit laksheid of doordat het niveau van de opleiding toch te hoog is? 11 onvoldoendes vind ik wel veel om puur 'laksheid' te zijn.

Ik heb zelf ook ADD en vond het moeilijk. Maar helemaal alles afsluiten (dus geen leuke dingen meer 'mogen') werkte bij mij ook niet. Beetje zoals ItsMe2 zegt, 'ik mag toch niks dus waarom zou ik mn best doen.'
Een goede balans en een soort 'beloningssysteem' zorgde er juist voor dat ik goed mijn best bleef doen. Klinkt heel kinderachtig misschien.. maar laat haar wel inzet tonen door die onvoldoendes op te halen aankomende periode. Ga het gesprek aan, want je gunt het haar beide.

Een eigen paard kopen zou ik dan denk ik niet doen nee.. maar helemaal het paardrijden ontnemen natuurlijk ook niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:02

Ik snap niet dat jij hierover twijfelt! Zij lekker pierewaaien en aanklooien en jij betalen voor een pony? Doeiii :D Zou er niet over piekeren. Je zegt zelf dat ze laks is. Waarom zou jij dan wel zoveel moeite doen? Daar leert ze alleen maar van dat alles wel komt aanwaaien en dat anderen alles wel voor haar oplossen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:04

elenaMM77 schreef:
11 onvoldoendes is dus inclusief vakken waar je niet voor hoeft te leren..

ik heb zelf een (gelukkig milde vorm) van adhd.
op de lagere school heb ik niets hoeven leren.. een keer doorbladeren en ik was klaar.
vakken waar ik geen rust voor had werden nauwelijks aangeraakt..
gevolg:
8-9 voor Nederlands, zonder wat te hoeven doen, lesjes kalkte ik in een paar minuten uit.
8 voor biologie
8 voor bijbelse geschiedenis en bijbelkennis (vond de verhalen mooi).
maar slechts een 6-je voor geschiedenis en aardrijkskunde.

Middelbare school werd natuurlijk een probleem.. want daar moet je wel leren..
dat koste mij ook extreem veel moeite om aan te leren..

gevolg:
frans, duits, engels, wiskunde allemaal een 5, aardrijkskunde en geschiedenis vond ik nog steeds niets, maar idem resultaat 6 je voor alleen luisteren en doorlezen.. en de rest 7-8.

Ik bleek wel goed te zijn in passief leren van talen.. hierdoor werden mijn Duits en engels uiteindelijk een 8 en een 7 (frans gedropt en wiskunde sleepte ik dan wel achter mij aan door compenseren).. Let wel.. zelfs in mijn examenjaar maar de 75% van de boeken gelezen.

---

laksheid gaat een beetje hand in hand met Add en Adhd, of althans het gebrek aan concentratie en vermogen om alles te blijven uitstellen wordt vaak als laks bestempeld..

maar zo'n beetje alles onvoldoende riekt meer naar te hoog gegrepen, dan naar werkelijk een issue met laksheid of add.. Immers dan zouden de vakken die wel interessant of van nature een aanleg voor ruim voldoende moeten zijn, zelfs zonder te leren.

Ik vind op zich dat je wel correct handelt door te zeggen.. geen tijdrovende hobbie als je je zaakjes niet op orde hebt hoor..

Maar ondertussen ook samen zoeken naar een oplossing of ander onderwijs.. want hier speelt meer dan slechts laks/add

Hier ben ik het mee eens. Heb zelf ook ADD en zo lang het nivo goed was redde ik me hoe dan ook wel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:05

Ik zou afspraken maken. Slechts als de schoolresultaten beter worden komt er een paard.

Hier was altijd de afspraak zolang ik goede punten had blijf mijn paard. Ondertussen zit ik op de universiteit en heb mijn paard nog steeds. Nooit 1 onvoldoende gehad. Ik heb trouwens ADHD)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:05

@elenaMM77 Nou dat vind ik wel heel kort door de bocht. 14 is een lastige leeftijd. En alle positieve energie en structuur die je uit het trainen en succesvol starten kan halen weg valt blijft er een flink gat over. Tel daar dan een drukke bovenkamer bij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:07

Nou, het gaat goed met dochter op school tot je de pony verkoopt. Ze zegt dat dit komt omdat ze niet meer kan ontspannen. Ik begrijp haar helemaal. Ik mocht ook wekelijks op de manege rijden, maar alles ging voor geen meter, school, thuis etc. Toen ik mijn eigen pony kreeg veranderde ik helemaal. Dat gaf mij echt rust. Ondanks de energie die het vroeg kreeg ik juist energie die ik in andere zaken kon steken. Ik snap jouw dochter helemaal.

En wees eerlijk... Pony verkopen omdat dochter een paard zou krijgen en nu opeens geen meer kopen? Dat doe je toch niet?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:07

De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

Ik denk persoonlijk dat je hobby en school los van elkaar moet zien. Het zal voor je dochter al lastig genoeg zijn zonder nog eens de stress erboven op te krijgen dat ze haar hobby niet mag uitvoeren omdat haar resultaten er niet naar zijn. Ik zou kijken wat de oorzaak is van de slechte cijfers.
Ze zou goede cijfers voor zichzelf moeten willen halen, niet omdat er een beloning aan gekoppeld is. Vraag haar eens wat zij denkt dat de reden is en als ze aangeeft dat het haar niet lukt sla het dan niet af als "laksheid".

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

Ik weet niet of en hoe je zelf rijdt en misschien wel al paarden hebt. Maar wellicht is het een idee om dan een paard te kopen waar je zelf ook wat mee kunt en zodra dochter haar cijfers opkrikt dat zij hier ook mee aan de slag kan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:10

Ik zou haar een paard geven en voor die tijd in overleg een contract opstellen; over gaan = paard houden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:11

oji schreef:

Dat dacht ik dus ook....

Geen eigen ponie meer, dus dan dan zakt je hele wereld in....incl de schoolresultaten....

Als de schoolresultaten altijd goed waren toen ze ponie had....en toen geen eigen ponie meer en cijfers kelderen naar beneden, dan vind ik een eigen ponie een positief iets, dat kan haar stimulere. Om alles weer op te pakken...

En niet zoals anderen zeggen, dat je het niet moet doen, daar ontgaat mij de logica ff...

Ze had een ponie, en dat neem je af.....dan slechte cijfers, dat vind ik een negatief leermoment voor een meisje...en dat moet je weer omzetten naar ene positief leermoment