geen werk of uitkering, hoe ziektekosten regelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

geen werk of uitkering, hoe ziektekosten regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:43

Hoi,

Ik kom er niet meer uit. Je moet verzekerd zijn in dit land voor van alles. Zo ook je ziektekosten.
Wat nu als ik mijn baan opzeg? Recht op uitkering heb ik dan niet. Hoe verzeker ik me dan?

Dank!

MamaMiesje

Re: geen werk of uitkering, hoe ziektekosten regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:44

Je zelf verzekeren is het probleem dan niet. De kosten betalen waarschijnlijk wel...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:45

MamaMiesje schreef:
Je zelf verzekeren is het probleem dan niet. De kosten betalen waarschijnlijk wel...

Mee eens. De rekening voor de premie valt hoe dan ook altijd op de mat.
Is het niet zo dat je in Nederland sowieso altijd basis verzekerd bent?

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:47

Dat kan niet. Je moet werken om jezelf te kunnen onderhouden (of voldoende geld op de bank hebben bijvoorbeeld). Verder kun je bijstand aanvragen, maar dan zul je wel opzoek moeten naar werk. Bijstand krijg je ook niet zomaar onbeperkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:47

Kun je mogelijk nog in aanmerking komen voor zorgtoeslag.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:51

Bijstand en zorgtoeslag is uiteraard geen optie.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:51

vuurneon schreef:
Kun je mogelijk nog in aanmerking komen voor zorgtoeslag.

Zelfs dan zal je zelf een deel moeten betalen.

Anywhoo, als jij je baan opzegt, heb je een probleem als je niet meer dan genoeg spaargeld hebt om het uit te zingen als je niet meteen een nieuwe baan hebt :7.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:52

Je kunt altijd nog doen alsof je van je geloof geen zorgverzekering mag, maar dan betaal je alsnog via belastingen op je loon :(:).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:53

Ik heb mijn baan opgezegd toen ik voor mezelf begon, maar ben gewoon verzekerd.
Gewoon geregeld via de ziektekosten verzekeraar (maar dat had ik al voordat ik mijn baan op had gezegd).

Ik weet alleen niet hoe het zit met de inkomensafhankelijke bijdrage, want die betaal ik nog wel aan de belastingdienst, maar nu dus vanuit mijn eigen bedrijf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:54

Cayenne schreef:
MamaMiesje schreef:

Mee eens. De rekening voor de premie valt hoe dan ook altijd op de mat.

Dat vraag ik me dus af.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:54

Je kunt als je geen recht hebt op WW en dit verwijtbaar is wel bijstand krijgen, dan zul je waarschijnlijk wel een maatregel (een x aantal maanden geen uitkering) krijgen. Bijstand is het vangnet daar hoor je aanspraak op te kunnen maken (als je geen inkomen /vermogen/vermogende partner etc. hebt).

Waarom is bijstand en zorgtoeslag geen optie? Is dit een hypothetische vraag?

Als je je door je verzekering wordt aangemerkt als wanbetaler neemt het instituut zorgverzekering het innen van de premie over en die zijn niet lief met invorderen heb ik begrepen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:56

Depende schreef:

Daar heb je geen recht op als je zelf ontslag neemt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:57

Jawel, dat heb je wel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:58

Antheman schreef:
Depende schreef:

Onzin. Je hebt geen recht op WW, maar onder voorwaarden wel op bijstand.

Hoe dan ook: geen ontslag nemen als je de financiële consequenties niet aan kunt. Simpel.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:30

Antheman schreef:
Depende schreef:

Onzin. Je hebt geen recht op WW, maar onder voorwaarden wel op bijstand.

Hoe dan ook: geen ontslag nemen als je de financiële consequenties niet aan kunt. Simpel.[/quote]

Mee eens, werken is geen hobby. Mooi meegenomen als je het naar je zin hebt. We moeten allemaal werken voor geld.

Bijstand heb je zeker recht op als je zelf ontslag neemt. Wel wordt er direct een plan opgesteld om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. En dat zal ook zeker niet je droombaan zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:44

Er kunnen omstandigheden zijn dat het wel goed is om ontslag te nemen. Ik vind bv niet dat iemand zou moeten blijven werken als er rare dingen gebeuren - en lang niet altijd is het mogelijk of verstandig om dat officieel aan de orde te stellen.

Ik denk zelfs dat het goed is dat mensen weten dat ze soms wel hun baan op kunnen zeggen zonder meteen letterlijk niets meer te hebben. Om een klein beetje te voorkomen dat er machtsmisbruik of uitbuiting of chantage plaatsvinden. Ik heb liever dat iemand in de bijstand belandt en van daaruit verder gaat, dan dat iemand zich letterlijk kapot werkt en diep ongelukkig is, veel langer uitvalt, en veel zorg nodig heeft en misschien zelfs nooit helemaal herstelt.

TS: als het om jouw situatie gaat, dan wijsheid met de keuze gewenst!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:56

Depende schreef:
Jawel, dat heb je wel.

Is dat altijd zo ja? Jeetje ook krom als je zelf ervoor kiest om ontslag te nemen! Uitzonderingen daargelaten, maar werk is zoals eerder aangehaald natuurlijk geen hobby. Nooit geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.

TS, je zou kunnen kijken om je zorgverzekering te wijzigingen naar een goedkopere zorgverzekering. Het lijkt misschien ook aantrekkelijk je eigen risico te verhogen om zo je premie laag te houden, maar kijk daar wel mee uit. Wat als je ineens wel iets gaat mankeren .....

Ik zou er eerst voor zorgen dat je een nieuw inkomen hebt voor je ontslag neemt.
Naast geld voor je zorgverzekering zal je toch ook geld nodig hebben voor je eigen onderhoud?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:00

In Nederland is een zorgverzekering wettelijk verplicht. Deze betaal je gedeeltelijk zelf met je maandelijkse premie, en een gedeelte betaald je werkgever (inkomensafhankelijke bijdrage, iets van 6%).
Ik ben sinds kort zelfstandige, waardoor ik de inkomensafhankelijke bijdrage ook zelf ga betalen. Heb je geen inkomen wordt dit opgevangen door het rijk. Voor je premie blijf je zelf verantwoordelijk.
Betreft zorgtoeslag, dit is ook inkomensafhankelijk.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:02

Antheman schreef:
Cayenne schreef:

Dat vraag ik me dus af.

Je bent niet automatisch basis verzekerd, je bent in Nederland verplicht je voor ziektekosten te verzekeren à een maandelijkse premie van circa 90 tot 100 euro. Dit is de basisverzekering.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:07

Een vriendin van me is laatst gescheiden en een paar maanden later haar baan (vast contract, reorganisatie binnen bedrijf) kwijt geraakt. Haar WW zat beneden bijstandsniveau, aangezien zij parttime werkte. Zij kon toen aanspraak maken op een fonds vanuit de gemeente en haar zorgverzekering via de gemeente regelen. Daardoor was haar premie veel lager en had zij geen eigen risico.
Maar goed .... zij raakte haar baan kwijt door een reorganisatie, dat is anders lijkt me dan dat je zelf ontslag neemt zonder uitzicht op een ander inkomen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:09

Dorus schreef:
Je bent niet automatisch basis verzekerd, je bent in Nederland verplicht je voor ziektekosten te verzekeren à een maandelijkse premie van circa 90 tot 100 euro. Dit is de basisverzekering.

Kun je je dan wel inschrijven bij ziektekostenverzekeringen als je geen werk/inkomen hebt?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:13

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:13

Als je Nederlander bent kan dat sowieso, het moet zelfs..
Bijstand moet je ook gewoon kunnen krijgen, tenzij je een flink bedrag aan geld op de bank hebt staan of iets dergelijks. Met als voorwaarde natuurlijk dat je er wel alles aan doet om zo snel mogelijk weer een inkomen te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:15

Als je huisvrouw bent kun je toch ook gewoon verzekeren?
Snelste antwoord is gewoon de verzekering bellen :)*

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:18

Antheman schreef:
Dorus schreef:

Kun je je dan wel inschrijven bij ziektekostenverzekeringen als je geen werk/inkomen hebt?

Ja dat kan prima...je hebt geen werk of inkomen nodig voor een verzekering.. wel wordt van je verwacht dat je de premie betaald. Er zijjn meer mensen die bijvoorbeeld leven van vermogen, die hebben ook geen werk of ander inkomen meer en die betalen gewoon de premies. Ook bij de bijstand is er wel een wettelijke bepaling dat je niet verwijtbaar werkloos moet zijn. Je hebt wel altijd recht om hem aan te vragen, maar daar wordt dan wel op gevraagd, handig om te weten...