Actieonderzoek: Hoe leer jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Fleurtjuhh_

Actieonderzoek: Hoe leer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:03

Hay!

Voor mijn actieonderzoek ben ik aan het onderzoeken welke leerstrategie/leermethode het beste bij mij past. Hiervoor doe ik literatuur onderzoek, maar wil ik ook graag ervaringen uit de praktijk meenemen.

In de literatuur is er genoeg over geschreven en wordt aangegeven wat het beste werkt vanuit onderzoek en hoe geheugenprocessen in ons hoofd werken. Maar hoe iemand het precies aanpakt, dat kan je daar niet in terug vinden, vandaar dat ik mijn vraag hier plaats.

Dus, hoe leer jij? Welke omgeving, alleen of met anderen samen? Wat zijn jouw valkuilen tijdens het leren? Etc.

Alvast heel erg bedankt!

Sabinee__

Re: Actieonderzoek: Hoe leer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:05

Misschien kan je mensen de leerstijl van Kolb laten maken? Daar krijg je redelijk concreet uit wat iemand zn leerstijl is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:08

Ik heb altijd het beste geleerd met een specifieke soundtrack op. Dat was eerst lionking, later de LotR soundtrack. Op een gegeven moment was het zo sterk dat als ik LotR opzette, ik na 2 min dacht, oh, laat ik gaan leren.

Verder heb ik altijd veel gebruik gemaakt van kleurtjes. Dingen inkleuren, overschrijven, overtrekken, etc. Bv biochemie heb ik uiteindelijk gehaald door alle reacties over te schrijven en vervolgens in verschillende kleuren over te trekken (een kleur per type reactie, type stof etc).

Mijn vriend heeft bv totale stilte nodig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:16

In stilte en alleen thuis. Vriendlief gaat 2 avonden in de week naar de sportschool op de avonden dat ik wil leren zodat ik geen afleiding heb.

Geen radio/tv oid aan. Wonen rustig dus van buiten geluiden heb ik geen last gelukkig.

Verder laptop aan, boeken op het bureau. Eerst het hoofdstuk nog eens doorlezen en arceren wat belangrijk is.
Van de belangrijke punten maak ik mijn eigen samenvatting.
Daarna maak ik de vragen bij het betreffende hoofdstuk.

Bij mij werkt dit het beste maar ik heb het geluk dat wij een heel overzichtelijk lesprogramma hebben met 1 hoofdstuk per keer waar ongeveer per week 10 uren studie in gaan zitten. Dit verdeel ik dus over de les op school op dinsdag avond en de maandag en donderdagavond thuis.

Mocht het nodig zijn pak ik de zondag er een paar uur bij, dan gaat mij lief of met een boekje op de bank of naar boven toe zodat ik rust heb.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:24

Airborn en MarliesV, heel erg bedankt!

Sabine, Ik wil graag meer te weten komen over de aanpak van het leren van anderen, wat dus effectief werkt. Dat kom ik niet te weten via de leerstijlen test van Kolb, maar bedankt voor het meedenken.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:28

Als ik opdrachten maak ben ik graag alleen met een muziekje op. Als ik echt voor een tentamen leer, ga ik met één klasgenoot zitten en samen studeren en dingen bespreken.
Bij mijn opleiding zijn proeftentamens beschikbaar, die maak ik graag om erachter te komen welke onderdelen ik niet voldoende beheers. Daarnaast mogen wij "bijbels" gebruiken (zo noemen we die veel te dikke boeken). Dit kunnen wettenbundels zijn, maar ook andere wet- en regelgeving of bijvoorbeeld een jaarboek externe verslaggeving. Deze staan bij mij vol met arceringen en onderstrepingen. Daarnaast gebruik ik veel tabjes. Ik heb een hele methode met arceren, onderstrepen en tabjes :')

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:33

Héél veel schrijven :D
Dus lezen en vervolgens samenvatten. Niet op de pc, maar pen en papier. Werkt vele malen beter.
Dan hoef ik het vervolgens alleen maar door te lezen en dan zit het er in.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:35

ik leer doorgaans gewoon in de woonkamer. met of zonder muziek/tv op de achtergrond. meestal echter met omdat ik niet houd van stilte.
Ik leer grotendeels alleen. Echter laat ik mn moeder mij afvragen aan het einde om te kijken of alles erin zit.

ik leer btw door het boek op te delen in vragen en hier de antwoorden onder te zetten. ik schijf dus alles op. Erna kan ik met een blaadje op de antwoorden mijzelf afvragen. Echter omdat je niet de volgorde moet kennen en ook kriskras alles door elkaar moet weten vraagt erna mn moeder mij af. Als ik dan nog fouten heb leer ik verder. Ik ben btw wel goed in leren. Leer doorgaans de dag van te voren (enkele keer eerder) en neem op school alles voor het proefwerk nog ff snel door.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 02-12-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:36

Oh dit vind ik reuze interessant! :D
Kijk eens naar de leerstijlen van Kolb, hier zijn veel verschillende testjes voor.
Ook heb je verschil tussen kijken, luisteren, doen etc etc. Kan je ook naar kijken.

Ik ben vanuit de leerstijlen van Kolb een echte 'beslisser' ik houd dus van concrete, overzichtelijke
informatie. Ook ben ik goed in het uitzoeken van relevante informatie. Hierdoor is het voor mij dus
het fijnste om een samenvatting te maken van een boek, die te stampen en me vervolgens te laten overhoren. Maar écht leren, alsin een nieuwe methode of vaardigheden doe ik door te doen en te experimenteren. Wel liefst met theorie ernaast als naslagwerk.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:42

Het liefst totale stilte.
Daarnaast samenvattingen schrijven en belangrijkste woorden / zinnen markeren.
Verschillende groepen elk een andere kleur.
Daarnaast veel herhalen

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:45

Ik heb uit interesse eens zo'n leerstijlentest van Kolb gedaan, dit was het resultaat.

Citaat:
Je hebt een oplossingsgerichte leerstijl.
Dat wil zeggen dat je het liefst leert door de theorie in de praktijk te brengen. Met abstracte of theoretische leerstof heb je dan ook geen enkel probleem, zolang je er maar iets praktisch mee kunt doen. Je kunt er een probleem mee oplossen of mensen helpen. Zie je van leerstof het nut niet in, dan vind je deze snel saai of onbelangrijk. Wat moet je immers met boeken als je er verder niks mee kunt? Kortom, je bent een doener én een denker.

En dat klopt ook echt wel :) Ik studeerde altijd eerst de theorie, maar om het echt te kunnen snappen moest ik ook oefeningen maken.
Studeren zonder toe te passen was dan ook mijn grootste valkuil, als ik niks met de leerstof doe blijft het echt niet hangen. Samenvattingen of schema's maken is al voldoende, zolang ik maar íets doe met de leerstof die ik doorneem :)

Ik kan zowel samen als alleen studeren, maar heb een lichte voorkeur voor samen. Dat hoeft niet in een grote groep te zijn, een paar mensen is voldoende. Anders ga ik me gauw wat eenzaam en rusteloos voelen, dan houd ik het minder lang vol.

Muziek werkt dan weer niet zo goed voor mij, ik ervaar het eerder als afleiding dan als hulp :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:55

Bij mij kwam dit er uit:
Citaat:
Bij deze leerstijl past elke studie en/of beroep waarin je op een praktisch manier bezig bent met je kennis. Denk bijvoorbeeld aan beroepen in het onderwijs of de gezondheidszorg. Studies of beroepen waar je met je neus alleen maar in de boeken zit maken jou doodongelukkig.

Dit klopt helemaal, heb hiervoor een opleiding gedaan waarbij ik veel moest leren daar werd ik echt niet blij van. Nu doe ik een studie Embedded Systems(Elektro) waarbij ik lekker kan prutsen en met mn handen bezig kan zijn en waarbij ik moet leren door te doen en ik ben een heel stuk blijer :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:00

In totale stilte en alleen thuis.

Lezen van stukken tekst doe ik digitaal en daar maak ik dan gelijk een digitaal uittreksel van. Vervolgens beantwoord ik de leerdoelstellingen die bij het college horen. Afhankelijk van het vak maakt ik huiswerkkaartjes, kant a de vraag, kant b het antwoord. Deze sleep ik overal mee naar toe en pak ik als ik even niets te doen heb (rij bij AH, stoplicht in de auto, in de trein etc). Als ik echt moet stampen dan ga ik door het huis lopen en hardop vragen beantwoorden. Het liefste heb ik dan dat mijn vriend mij de vragen stelt, dat motiveert (en zo leert hij ook nog eens wat :') ).

Valkuil: stampwerk stel ik tot het laatste uit waardoor het nooit 100% is. En stof die ik moeilijk vindt stel ik ook uit, het samenvatten en bestuderen. Vreselijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:02

Ik leer heel moeilijk. Het beste is als ik in een stille omgeving zit, liefst in een studieruimte op school. Helaas is school ver weg voor mij dus zit ik achteraf alsnog thuis. Dan gewoon op mijn kamer met raam open om eens doorheen te staren. Muziek eventueel klassiek (Harry Potter filmmuziek <3 ) maar verder niet.

Maar er moet niet te veel geroezemoes omheen zijn of verschillende mensen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:03

Met muziek, dat sowieso. Verder lig ik met leervakken in mn bed, met oefenvakken op de grond ( :+ ) of aan mn bureau. Verder leer ik 's avonds het beste, 's middags heb ik nooit gekund.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:04

Ohja met laptop lig ik ook vaak in bed (zo'n lekker bed wat je omhoog kan zetten).

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:09

Ik leer het beste als ik bekeken word :+ Dus in de universiteitsbibiliotheek of op de faculteit. Het gevoel dat mensen me in de gaten houden geeft mij motivatie om niet te gaan SOGen(Studie ontwijkend gedrag). Het liefst werk ik echter rustig op mijn kamer met een muziekje aan, dit geeft voor mij minder stress en rust in mijn hoofd. (alleen dan dus wel motivatieprobleempjes soms)
In kleine groepjes die hetzelfde hebben geleerd de stof nog een keer doornemen werkt ook heel goed.

edit. Als ik leer lees ik vooral, ik kan erg makkelijk leren. Als ik een verhaal eerder heb gehoord in een college en daarna teruglees in een boek weet ik het. Met Talen op de middelbare school was wel echt een drama, daarbij hielp het alleen om dingen 1000X over te schrijven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:13

MarliesV schreef:
Geen radio/tv oid aan. Wonen rustig dus van buiten geluiden heb ik geen last gelukkig.

Verder laptop aan, boeken op het bureau. Eerst het hoofdstuk nog eens doorlezen en arceren wat belangrijk is.
Van de belangrijke punten maak ik mijn eigen samenvatting.

Zo leer ik ook. Eerst doorlezen en fluoriseren, dan een samenvatting maken, deze samenvatting nog enkele keren herhalen de dagen erna. Ik studeer het beste met iemand samen, maar zonder muziek/praten. Dus gewoon in stilte met twee werken. Het werkt voor mij motiverend omdat ik snel afgeleid ben en iemand zien studeren, doet studeren. Ook kan je in de pauze dan sociaal contact hebben, da's wel fijn.

Wel echt geen muziek want dan focus ik daar weer op :P Soms doe ik oordoppen in omdat ook de omgevingsgeluiden storen.

Het fluoriseren en samenvatten is ook om te vermijden dat ik mijn aandacht verlies. Ik moet me wel concentreren om het netjes te kunnen samenvatten.

edit: alles met pen en papier inderdaad. Pc is uit den boze want afleiding. Mijn hele studiemethode is dus vermijden dat 'k afgeleid ben :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:15

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:19

Ik leer(de) het beste door te horen, dus tijdens de les, en dan veel aantekeningen te maken.
Of uit boeken en dan samenvattingen te maken van de belangrijkste dingen. Dus in eigen woorden opschrijven wat je ziet/hoort. Om te kijken of je het goed in je hoofd hebt, kun je proberen een stukje theorie (zogenaamd) aan een ander uit te leggen in je eigen woorden.

Bij mij werkte het trouwens altijd het beste om 's ochtends te leren, liefst in bijv. de huiskamer (wel in stilte!) met iemand anders in de buurt, zodat je minder geneigd bent om tussendoor andere dingen te gaan doen.

En ik ben een ontzettende uitsteller, ook met leren. Dus ik ging altijd vlak voor een toets leren en door de tijdsdruk móest ik het wel onthouden :P Dus een soort van stampen. Ik werk meestal het beste onder tijdsdruk, want dan moet ik wel.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:23

Ik zorg eerst dat mijn kamer opgeruimd is, want als dat niet zo is kan ik niet geconcentreerd leren.

Stilte in huis, geen radio oid aan. Zorg dat ik een grote kop thee of drinken erbij heb en dan ga ik aan de slag. Ik begin ook vroeg, ik kan niet zo goed leren onder tijdsdruk. En ik leer het beste 's avonds.

Ik leer het beste door dingen op te schrijven.
Als ik al een samenvatting van iets gebruik dan schrijf ik daar meestal ook kleine dingetjes bij of zelf op zodat ik het beter onthoud. Ik maak al mijn aantekeningen ook altijd met pen en papier want ik onthoud het minder goed als ik het typ dan wanneer ik schrijf.

Verder werk ik altijd chronologisch door de stof heen en zo herhaal ik mijn stof 2 tot 3 keer en dan ga ik oefentoetsen maken.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:28

Chocopasta schreef:
Héél veel schrijven :D
Dus lezen en vervolgens samenvatten. Niet op de pc, maar pen en papier. Werkt vele malen beter.
Dan hoef ik het vervolgens alleen maar door te lezen en dan zit het er in.

Dat deed ik ook, samenvattingen maken. Maar ik was eigenwijs en deed het op m'n laptop. Anders moest ik zoveel schrijven :')
Voor het echt goede effect had dat een week eerder gemoeten dan de avond voor een toets omdat ik het dan alleen nog maar hoefde te herhalen.
Daarom deed ik tijdens de lessen op school wel opletten, aantekeningen maken en in de les zoveel mogelijk werken omdat ik dan het meeste wel wist.

Verder omdat ik toch op de laptop zat, muziek aan en zoeken naar motivatie, gruwelijke hekel had ik eraan. Nadeel van een laptop is dat heel internet té interessant was, muren waren ook interessant trouwens :Y)
Die motivatie kwam eigenlijk dus altijd te laat, stelde het altijd zo lang uit dat er tijdsdruk bij kwam kijken.

Alleen voor de Engelse presentatie ging dat anders, is mijn slechtste vak. Die had ik 2 weken van te voren klaar zodat het daarna stampen was.
Ken hem nu nog uit m'n hoofd :oo

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:01

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! Wat fijn dat jullie allemaal zo uitgebreid reageren!

Josien: Bedankt voor de link, dit was ik idd nog niet tegen gekomen, ga ik meenemen!

Meer ervaringen zijn nog altijd welkom!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:04

Thuis, in bed. Het liefste zo stil mogelijk.
Ik lees de tekst 2 keer en dan ken ik het wel.
Ik word vooral afgeleid door mijn telefoon en laptop. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:57

ik ben een denker, maar ik kan ook doen en beslissen(kolb).. maar ik leer graag alleen, thuis, en ik schrijf altijd samenvattingen en belangrijke begrippen leer ik uit mn hoofd. Veel herhalen/doorlezen dan blijven dingen makkelijk hangen. Ik loop voor een kennistoets altijd een week met een pak papier rond waar ik elke vrije seconde op zit te kijken. mijn valkuil is dat ik hoofd- en bijzaken moeilijk kan scheiden. Ik ben altijd bang dat als ik iets niet opschrijf/leer dat het dan JUIST gevraagd gaat worden.