Voorraad tellen verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Voorraad tellen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 07:33

Goedenmorgen,

Ik zit een beetje met een probleem op mijn werk.
Daar moeten we jaarlijks de voorraad tellen.
Dit jaar valt dit waarschijnlijk precies op dezelfde zaterdag (9 jan) als het 80jarige feest voor mijn oma.
Echter is het volgens collega's zo dat het tellen verplicht is.
Maar ik krijg natuurlijk ook mijn familie over me heen als ik niet kan ivm tellen..
En mezelf ook, want kan het mezelf goed kwalijk nemen als ze de 81 niet blijkt te halen wat natuurlijk een risico is.
Daarbij nog te vertellen dat mijn contract halverwege januari afloopt.

Nou vroeg ik me af of iemand mij duidelijk kan maken of dat echt verplicht gesteld mag worden?
Ik ga straks met mijn bedrijfsleider praten, maar wil graag weten wat ik kan doen als hij mij die dag toch verplicht te tellen.

Bedankt alvast :)

Thats_Me

Re: Voorraad tellen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 07:55

Lekker naar het feest van je oma gaan. Ze wordt maar 1x tachtig. Gewoon netjes aan je werkgever uitleggen en vrij nemen voor die dag. Komt vast allemaal goed.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 07:58

Bij ons staat het in het contract dat we op de dag van het tellen niet vrij kunnen nemen en dat is standaard 2 januari in de ochtend
Maar als het niet in je contract staat is het niet verplicht
Maar tellen duurt ook niet de hele dag dus je kan misschien ook gewoon sochtends tellen en daarna naar je oma der verjaardag

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 07:59

Je bent ruim op tijd met melden zou ik zeggen,gewoon netjes uitleggen dat je graag deze bijzondere dag bij je oma wilt zijn :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 07:59

Vanaf hoelaat is het tellen, en hoelaat het feest van je oma? is het mogelijk om ochtends te tellen, en smiddags/savonds naar je oma te gaan? zo toon je aan je baas dat je wel wil, maar prive/ familie ook belangrijk vindt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 08:00

Ik werk nooit op zaterdag, maar volgens zeggen mag je dus geen vrij nemen.
Het tellen is savonds na sluitingstijd.
Vandaar mijn vraag of dat verplicht gesteld mag worden.
Ik ben inderdaad wel van plan om naar het feest te gaan, maar hoop dat dat op een makkelijke manier geregeld kan worden..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:09

Ik denk om het zeker te weten je het beste even met de bond kunt bellen.
Ik neem aan dat het is vast gelegd in het CAO.
Dit lijkt mij meer een geval van bedrijfsbeleid en het eenzijdig opleggen van een verplichting maar of het mag een belletje en je weet meer.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 08:10

Ik vraag me ook af hoe het zit als je ontslag genomen hebt?
9 januari is het feest, 13 januari loopt mijn contract af.
Mocht het dus echt een probleem worden zie ik een optie om dan eerder ontslag te nemen.

In mijn voorwaarden in het contract staat er niks over, wel een link naar de regels en procedures, maar die werkt niet..

De winkel valt onder de Gebra Cao welke niet meer geld nu.. Dus daar kan ik weinig mee denk ik?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:32

Loiz schreef:
Ik vraag me ook af hoe het zit als je ontslag genomen hebt?
9 januari is het feest, 13 januari loopt mijn contract af.
Mocht het dus echt een probleem worden zie ik een optie om dan eerder ontslag te nemen.

In mijn voorwaarden in het contract staat er niks over, wel een link naar de regels en procedures, maar die werkt niet..

De winkel valt onder de Gebra Cao welke niet meer geld nu.. Dus daar kan ik weinig mee denk ik?

Het CAO geld niet meer zeg je dus mijn vraag waarom niet?
Begrijp ik dat je na afloop van je contract op 13 januari weg gaat daar?
Als dat zo is gewoon vrij nemen want ik denk namelijk dat overwerk in geringe ma te verplicht is maar in het weekend in de avond dat geloof ik niet vandaar mijn verwijzing naar je CAO.
En als je toch weggaat dan zou ik er helemaal niet over piekeren om op zaterdag avond over te gaan werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:38

Ik zou het gewoon netjes melden dat je niet kan komen wegens familieomstandigheden. Of als ze het er niet mee eens zijn zou ik me ziek melden

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:43

Zeker niet luisteren naar collega's maar het gewoon even overleggen met je leidinggevende en daarbij wel je poot stijf houden dat je er dan niet zult zijn.
Gewoon op een nette manier.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 08:46

Bedankt voor alle tips!

Het Cao is sinds april gestopt omdat de partijen er niet uit kwamen.

Zie er best tegen op straks, maar hoop dat ie een goede bui heeft ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:47

Van horen zeggen is te vaag. Je weet het dus niet eens zeker.
Ga naar je leidinggevende, leg uit dat je oma 80 is, dat er een feestje is, dat het misschien wel de laatste keer kan zijn en dat je daar graag bij wil zijn.
Het zou wel erg onmenselijk zijn als dat niet zou mogen.
Als je toch de mogelijkheid hebt om ontslag te nemen, zou ik dat als 2e optie houden als ze niet mee willen werken.

Maar doe het gewoon netjes, ga niet meteen met regelgeving of ziekmeldingen smijten. Dat wordt zeker niet gewaardeerd. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn zeg maar.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:49

Gewoon aan je baas voor leggen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat collega's niet kwamen met de balans omdat ze iets hadden terwijl er bij ons ook in de regels stond dat je geen vrij kunt nemen.
Denk dat dat meer een beetje is zodat niet iedereen die dag vrij wilt ivm de balans.
Je hebt een goede reden lijkt mij..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:59

Netjes aan je baas melden dat je er helaas niet bij kan zijn.
En doet hij moeilijk dan is dat zijn probleem je gaat toch weg.
Je wilt iets netjes afsluiten dat snap ik maar ik zou er niet moeilijk over doen en lekker genieten van oma haar feest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:05

Er zijn dingen die belangrijker zijn dan werk. Dit is er eentje.
Daar gaat je werkgever echt wel begrip voor hebben. En zo niet, dan heeft 'ie pech gehad. Wat kan je overkomen? Ontslag terwijl je contract 4 dagen later eindigt? :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:11

Ik zou het ook netjes bij je baas melden. En mocht hij je toch indelen: niet gaan. Jij hebt op tijd vrij gevraagd, dus dan moeten ze je ook vrij geven. Moeilijk doen kunnen ze toch niet, je bent 4 dagen later bij hun weg ;) (al kan ik me voorstellen dat je dan met een minder fijn gevoel erop terug kijkt :) ).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:17

Ik zou het eerst overleggen, misschien valt het heel erg mee. Bij ons is het tellen ook verplicht, maar voor zoiets kan je wel vrij krijgen bij ons.

En je contract loopt af, maar weet je ook zeker dat het niet verlengd wordt dan?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 09:39

Mijn contract kan nog 1 keer verlengd worden met 9 maanden.
Echter is de omzet er niet beter op geworden en zou ik graag voor mezelf willen beginnen.

Bedankt voor de motivaties allemaal :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:49

Waarom leg je dit niet gewoon voor aan je leidinggevenden ipv het te vragen op bokt?
Heb je direct het correcte antwoord.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:56

Hup gelijk gaan vragen bij je leidinggevende; er zijn gewoon soms uitzonderingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:03

Vaak is tellen wel "verplicht" in die zin om te voorkomen dat iedereen lekker wat anders afspreekt en "ineens" niet kan.
Maar voor een speciale gelegenheid kun je (vaak) gewoon vrij krijgen hoor.

Wel dit zo snel mogelijk melden bij de leidinggevende hoor.
Dan kan hij daar met de planning rekening houden.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:05

Bij ons was het ook verplicht, als je echt vrij moest hebben kon alleen de rayonmanager een uitzondering maken ( maar dat moest wel een hele speciale reden zijn) maar als je contract bijna afloopt en je wil niet blijven, kan je kijken hoe je gesprek vandaag gaat en of je vrij gaat krijgen en anders gewoon netjes je ontslag indienen per 1 dec, ben je er per 1 januari vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:36

Bij ons was het ook verplicht, ik had wel al ontslag genomen en had zelfs mijn laatste werkdag al gehad. :+ Maar werd toch verplicht om te komen, maar ik werd er zelfs niet meer voor betaald dus heb er met mn pet naar gegooid. :) Had die dag ook iets anders wat wél heel belangrijk was namelijk :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:52

Maar Dominique, ben je wel geweest dan? Dan had ik er echt lak aan gehad. Ben een hele actieve gemotiveerde werknemer. Maar als ik er al officieel niet meer werk én iets anders belangrijks (!) heb zal ik echt niet gaan.

Even op ts haar situatie : ik zal dit gewoon goed met je baas overleggen. Kun je geen gedeelte van de avond erbij zijn?
En als je werkgever zegt dat je niet kan gaan.. Ja dan moet je voor jezelf bedenken hoe belangrijk het nog voor je is om daar goed weg te gaan.
Laatst bijgewerkt door Inney op 30-11-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt