Wie van de mbo'ers paardenhouderij zijn aan het werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Wie van de mbo'ers paardenhouderij zijn aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:12

Heyhey!

Na aanleiding van mijn vorige topic met vragen over de opleiding tot bedrijfsleider paardenhouderij maak ik dit topic aan :)

Wie zijn er nu daadwerkelijk in dit gebied aan het werk? En hoe bevalt het?

Alvast bedankt!

LadyMadonna

Re: Wie van de mbo'ers paardenhouderij zijn aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:15

Ik ken 4 meiden die deze opleiding gedaan hebben.
1 is nu boekhouder
1 is dierenarts assistente bij een kliniek voor kleine huisdieren
Beide omgeschoold dus.
1 is schoonmaakster
En 1 zit in de bijstand

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:16

Ik ben naar 3 maanden (gelukkig) gestopt. Van al mijn klasgenoten stuk of 25 is er 1 in de paarden aan het werk. Van al mijn vriendinnen is er 1 aan het werk in de paarden. Maar zij heeft cursussen gevolgd geen paardenhouderij opleiding.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:20

Wij zijn met zijn 11en afgestudeerd geloof ik.
En er zitten er ongeveer 4 nog in de paarden. :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 08:58

Super bedankt!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:02

Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd, samen met 25 andere.
Daarvan werken er nu 3 in de paarden en de rest is weer gaan studeren of werkt ergens, en dan niet in de paarden.
Ik heb deze opleiding gebruikt als opstap naar het hbo, ik moest kiezen of naar de havo of naar het mbo. Heb toen voor het mbo gekozen, effe een paar jaar lol maken en dan weer serieus. Nouja lol is er gemaakt maar daar is ook alles mee gezegd :P

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:06

Ik heb hem gedaan en werk nu als instructrice een paar uur. Daarnaast een paar maanden een baan gehad op een trainingsstal.
Als ik terug kon gaan zeker weten een andere opleiding gedaan. ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:13

Wij zijn destijds met 7 man geslaagd en volgens mij werkt er geen een meer met paarden.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:16

Wij zijn met 6 man geslaagd. Er heeft er 1 een baan in de paarden, die helaas binnenkort ook stopt..
Zelf werk ik nog enkele uren in de paarden maar bij lange na niet genoeg om van rond te komen, daarnaast ben ik mij aan het omscholen voor werk met meer baankans een beter salaris en tijd om mijn man en vrienden ook te zien.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:31

Ik heb geen paardenhouderij gedaan maar para-veterinair.
Ik ben altijd aan een baan gekomen in deze sector (bij verschillende gewerkt). Na 8 jaar heb ik me om laten scholen want ik had geen doorgroei mogelijkheden.
Toen ik als leerling in de gehandicapten zorg begon met 28 uur per week verdiende ik net zo veel als toen ik dierenartsassistente was met 8 jaar ervaring. Nu zie ik in dat ik veel eerder de keus had moeten maken!
Van sparen komt het pas echt sinds 3 jaar en ik ben inmiddels 36.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:38

Hier ook de opleiding gedaan (verkorte traject voor de havo stroom). Wij zijn met 8 afgestudeerd (6 havo en 2 bbl geloof ik). Voor zover ik weet werkt niemand in de paarden, behalve de 2 bbl'ers (1 handelsstal, 1 ruitersportzaak).

Ik wist na de havo niet wat te doen, dus heb de 2 jarige opleiding gedaan om toch bezig te hebben. 2 jaar fun om toch even een stukje volwassener te worden en nu lekker bezig met mijn 3e jaar Hbo.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:45

Wij waren een klas van 11 en iedereen geslaagd.
Mbo paardenhouderij niveau 4.
Zitten er nu nog 2 in de paarden, waaronder ikzelf.

Ik heb wel al 3 banen gehad sinds mijn schooltijd.
Uiteindelijk heb ik in 1 van die banen veel meer geleerd als in de opleiding.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:49

Ik heb de opleiding paardenhouderrij gedaan.
Ik ben nu bezig meteen HBO opleiding international business economics.
Verder ken ik wel meerdere mensen die de opleiding gedaan hebben. Die doen nu:
werken in een supermarkt, opleiding in de zorg, enz. enz. enz... Niemand die met de paarden verder is gegaan..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:51

Ik heb destijds Deurne gedaan toen het nog een beetje een school was en geen ponykamp.
Van mijn lichting zijn er aardig wat in de paarden blijven hangen, dat vind ik dan wel weer leuk om te zien.
Je kon toen ook wel eruit pikken wie zouden blijven werken met paarden en wie niet.
Toevallig dat in elk geval 3 van mijn klasgenoten ook een eigen bedrijf zij gestart.
Ik inmiddels ook. Maar raadt niemand aan om paardenopleiding te doen, zeker niet de opleidingen van nu , waardeloos van niveau en geen bedrijf die je wilt met deze opleiding.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:51

Ik heb geen paardenhouderij gedaan, maar een andere diergerelateerde opleiding. Mensen zeiden dat ik er nooit een baan in zou vinden, banenkans, etc. Er was één iemand die zei, als dit je passie is dan red je het wel en vind je een baan. Ze had gelijk :) Tijdens mijn studie vond ik een supergave baan in de sector waar ik na mijn studie nog even ben blijven hangen, toen ben ik twee weken werkloos geweest voordat ik mijn handtekening zette onder het volgende contract bij een ander bedrijf in de sector. En helemaal werkloos ben ik nooit geweest omdat ik de laatste anderhalf jaar van mijn studie ook al voor een bedrijf heb gewerkt binnen de sector, waar ik nu nog steeds werk. Ik geloof dat als het je passie is en je er volledig voor gaat, dat je het dan redt. En dan heb ik het dus ook over buitenschools vrijwilligerswerk voor ervaring en leren en zo. Ik heb nooit een baan gehad buiten de sector waar ik zo graag in wilde werken :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:54

CM_ schreef:
Je kon toen ook wel eruit pikken wie zouden blijven werken met paarden en wie niet.

Dat was bij ons in de klas ook. Van de 21 mensen werken 2 mensen nu in de dieren. De anderen zijn verder gegaan met een opleiding of ander soort werk.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:00

Zo'n 10 jaar geleden examen gedaan, daarna 7 jaar in de paarden gewerkt en toen gaf mijn lichaam het op. Mooie tijd gehad, als ik het over kon doen had ik toch wat anders gekozen.

Van mijn vriendinnen die ik op de opleiding had, werkt er nog 1 in de paarden, we hebben nog wel allemaal 1 of meerdere paarden maar lekker als hobby.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:07

Wij begonnen met 40 man, dat voordat de opleiding begon al gedaald was }:0
In 3 jaar was 3/4 al gestopt. Na het 3e jaar ben ik zelf ook gestopt omdat ik aan het werk kon en heb inmiddels 11 jaar in de paarden achter de rug.

Nu ben ik bezig om m'n eigen (kleinschalige) fokkerij op te zetten. Verder nog ander werk met m'n paarden.

Van m'n oude klasgenoten hoor ik niet zo veel meer, maar weet van 1 dat ze op een mange werkt en 2 hebben voor een voerproducent gewerkt.

Dus zo ver ik weet is dat 4 man van de 40 die ook echt daadwerkelijk hebben doorgezet.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:27

Ik heb paardenhouderij gedaan. Daar heb ik 10 jaar fulltime in gewerkt. En nu doe ik alleen nog wat ik leuk vind, les geven, rijden dat soort dingen.
Wij zijn ooit begonnen in een klas van 45. Na 2 maanden waren er al 10 gestopt. Uiteindelijk zijn wij met zijn 11 geslaagd. Waarvan ik er bij 2 weet dat ze meteen een andere opleiding zijn gaan doen.
Geloof dat we met zijn 3en waren die na school echt in de paarden zijn blijven hangen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:51

Super Bedankt! Het is dus zo te horen niet echt aan te raden?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:05

Meer als een pretopleiding is het niet.

Ik heb in België gestudeerd en of je werkt je kapot aan een hongerloon met monster uren of je hebt een rijke mammie of pappie en kan er zo in verder rollen.

Daartussenin heb ik zelden gezien. Ik geef nu ook les, maar dat had zonder opleiding ook prima gekund.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:06

Niet aan te raden tenzijnhet je passie is en je geen hoog salaris verwacht.en lange werkdagen. Ik heb een vriendin die partime verdiend wat ik in dikveertig uur verdien.ik daar en tegen wil niet ander werk.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:07

Ik heb deze opeiding gevolgd, en heb al vanaf dat ik deze opleiding doe op verschillende paarden bedrijven gewerkt :)
Begonnen als stagiaire bij Stal van Silfhout, en daarna daar voor 5 jaar in de weekenden en vakanties gewerkt.
Toen ik klaar was met school kon ik gelijk op een andere dressuurstal beginnen, en nu werk ik op een eventing stal.
Denk dat als je gewoon vanaf jongs af aan serieus met paarden bezig bent dat er altijd wel wat te vinden is.
Een hoop denken meteen stalruiter te kunnen worden, en als dat niet lukt haken ze snel af.
Ik ben ook begonnen als stal hulp, en ben nu 2de stalruiter en beleer de jonge paarden, dus er is altijd nog hoop! :p
Zat met ong. 18 mensen in de klas, waarvan 2 + ik nog in de paarden werken...
Maar denk dat als je iets verstand van paarden hebt, je ook zonder deze opleiding op veel bedrijven terecht kan.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:32

Bedankt allemaal! Super veel reacties!! Het is zo dat ik zelf van een boerderij kom, en dus zeker wel verstand heb van dieren en het houden ervan. Ik heb nu bijna drie jaar mijn pony Waar ik eerst eventjes op heb gereden, maar tegenwoordig niet meer omdat ze er geen plezier meer in heeft. Ik rij nu een tijdje op een stal, en rij op ongeveer b niveau... Kan ook een beetje springen. Ik heb daar dus veel te maken met de verzorging en ook verschillende paarden en karakters. Ik ben dus niet goed in rijden... En heb nog nooit een wedstrijd gereden... Ook ben ik nog maar enkele jaren bezig met paarden. Zou dit een probleem zijn?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:08

Dat je niet geweldig kan rijden is geen probleem, je moet alleen niet de verwachting hebben dat je op je stage goed gaat leren rijden (of op je toekomstige werk) In het begin mag je mazzel hebben als je ooit op een paard komt. En eerlijk zijn over je eigen ervaring. En op school hoorde ik laatst zijn de rijlessen voor de bbl'ers afgeschaft want er kwam meestal niemand opdagen.
Kijk als je echt voor dit werk wil leven zou ik zeggen doe het. Ik heb het met onwijs veel plezier gedaan. Alleen toen ik net begon verdiende ik net 200 euro met 35 uur in de week werken. En de laatste jaren dat ik in de paarden fulltime zat als manager verdiende ik net zoveel als mijn collegas terwijl ik verantwoordelijk was voor het hele bedrijf. En je werkt gewoon tussen de 60 en de 100 uur in de week, zeker als je intern zit. ( ik heb bijna alleen tussen de 80 en de 100 uur gewerkt)
Dus om de werktijden,geld en lichamelijke vernieling ( en het feit dat het nu onwijs moeilijk is om aan een andere baan te komen door je specifieke opleiding) zeg ik doe het niet en hou het als hobby.