Leraren die niet kunnen spellen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leraren die niet kunnen spellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:32

De titel zegt het.

Niet alleen op mijn school merk ik het, maar ook veel van mijn vrienden merken het op hun scholen. Zelf zit ik op het VWO, en wekelijks betrap ik meerdere docenten op het maken van spel- of formuleringsfouten. Hier zitten goede en slechte docenten bij.

Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een belangrijke eindexamenbrief die mijn kunstdocente naar haar leerlingen ging sturen mogen verbeteren, maar ook gewoon in de les staan er in powerpoints veel spellingsfouten. Toen de powerpoint bij informatica echt helemaal vol zat met fouten en ik dit meldde bij de docente, was haar excuus: "Jamaar ik heb tien jaar in Amerika gewoond." Ja, dus? Als leerkracht heb je een voorbeeldsfunctie, en dan hoor je naar mijn mening gewoon te kunnen spellen. (Mijn school is verder ontzettend goed hoor, dus daar verder niets over).

Wat vinden jullie hier nou van? Geen wonder dat Nederland steeds slechter spelt, als docenten het geeneens kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:34

Hmm, ik herken het niet heel erg. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen. Op de vorige school had ik een docente voor biologie die op de toetsen ook spelling verbeterde :)

Nu is spelling gewoon een ding dat erg achteruit gaat. Dat is overal wel te merken.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 02-11-15 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:34

Ik betrap collega's van me er ook regelmatig op en kan daar ook heel slecht tegen. Op 1 van de scholen waar ik ooit gewerkt heb moest de nieuwsbrief zelfs altijd gecheckt worden door een specifieke leerkracht zodat ze zeker wisten dat er geen fouten in zaten. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:40

Ik herken het ook niet van mijn middelbare school. Ja, we hadden 1 leraar natuurkunde die heel veel schrijffouten maakte, maar hij had ontzettende dyslectie. Vond niemand een probleem, want die man was gigantisch goed in het vak dat hij gaf en iedereen haalde goede cijfers voor zijn vak, omdat het gewoon echt een top docent was verder.

Op het HBO kom ik het verder eigenlijk ook niet echt tegen.

Jennifuur

Re: Leraren die niet kunnen spellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:44

Ik herken het niet echt op de middelbare school, terwijl ik wel enorm op spelling en grammatica let :') .
Nu doe ik een opleiding die deels erg taalgericht is en wij worden dan ook op spellings- grammatica- en interpunctiefouten afgerekend bij sommige toetsonderdelen. Echter zien wij dan ook tijdens colleges of op tentamens zelfs regelmatig een foutje door de leraar, maar dat krijgt hij/zij dan ook duidelijk te horen van alle studenten :')

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:46

Op de middelbare school heb ik het vrij weinig gezien eigenlijk. Hier werkten we nog niet echt met PowerPoints en dergelijke. Het hbo daarentegen... Om nog maar te zwijgen over de Engelse uitspraak van sommige docenten. :x

Nee, het begon op het hbo echt op te vallen, het aantal spelfouten in PowerPoints en vooral ook in de cursushandleidingen. De meest voorkomende fouten zijn dt-fouten, overigens. Van één docent weten we dat ze behoorlijk dyslect is. Laten we zeggen dat haar manier van lesgeven wel onwijs tof is en dat ik haar, ondanks de fouten, wel een vreselijk goede docent vind. :) Uiteindelijk vind ik dit toch belangrijker.
Ook op de universiteit zie ik trouwens regelmatige diezelfde dt-fouten in de PowerPoints. Dit is i.m.o. wel beduidend minder dan op het hbo en daarnaast zijn er gewoon veel meer verschillende soorten sprekers (niet zozeer docenten).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:47

Ik heb een HBO docent die waarschijnlijk nog 'ik werdt' zou typen. En dan moet hij onze verslagen nakijken. Die neem ik ook niet echt meer serieus.. En dan gaat hij nog studenten wijzen op taalfouten ook dan denk ik, kijk je powerpoints even door wil je.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:49

Ja, ik merk het ook heel vaak. Wel vaker in de gesproken dan in de geschreven taal, vooral qua grammatica, en dingetjes zoals als/dan, zij/hun.
Ik merk dit ironisch genoeg het meest bij mijn Nederlands docenten. :')
Maar o wee als je ze daarop wijst...
Het antwoord van andere docenten is vaak 'Ja, maar ik geef geen Nederlands, dus.' >;)

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:53

Ik heb ooit een fantastisch goede docent gehad die dyslectisch was.. Hij gaf biologie, en ondanks zijn foutjes af en toe kon hij het ontzettend goed overbrengen.

Heeft het invloed op de kwaliteit van lesgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:56

_Barbara_ schreef:
Ik heb ooit een fantastisch goede docent gehad die dyslectisch was.. Hij gaf biologie, en ondanks zijn foutjes af en toe kon hij het ontzettend goed overbrengen.

Heeft het invloed op de kwaliteit van lesgeven?

Vind ik niet, bij zulk soort vakken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:11

Tenzij het docenten Nederlands zijn, boeit het mij persoonlijk niet zoveel.

Ik heb een Italiaanse docent en een Spaanse docente, die tweede spreekt eigenlijk geen Nederlands en die eerste mwah, redelijk.
Maar het zijn geweldig goede docenten die ons echt veel kunnen leren, dus maakt mij het uit dat ze niet goed zijn in Nederlands :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:14

In de mails die leerlingen en ouders van mijn school krijgen gebeurt dit ook regelmatig.
Laatst nog 'voortuin' i.p.v. 'fortuin'. Tja...
Betaald en betaalt gaat ook erg vaak fout.

Maar ik moet zeggen dat het bij leraren die iets op het bord schrijven of toetsen maken eigenlijk nooit fout gaat. Hooguit een rare zin als 'ik gaf haar de appels aan haar' maar dat is meer onoplettendheid dan echt een fout.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:43

Ik herken het helemaal niet, zowel van de middelbare school als van het HBO.
Maar ik vind het wel heel slecht dat dit blijkbaar zoveel gebeurd.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik vind dat leraren over het algemeen het Nederlands goed moeten kunnen formuleren en spellen. Een foutje maakt iedereen, maar het moet niet zo zijn dat alle brieven en powerpoints ed. helemaal vol zitten met fouten. Daarmee bedoel ik niet dat het meteen een slechte docent is want een slechte kennis van de Nederlandse taal betekent niet meteen een slechte kennis van biologie bijvoorbeeld maar je hebt als leraar wel een voorbeeldfunctie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:12

Als directie secretaresse heb ik voor veel verschillende directeuren, topmanagers en Raden van Bestuur gewerkt en ik kan je zeggen dat de Nederlandse spelling in het bedrijfsleven niet veel beter is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:17

Ik heb op het HBO grote problemen gehad omdat ik een docent daarop aangesproken had, dat als ze niet eens een simpele dt-regel kon hanteren dat ze mij toch niets kon leren...
Dyslectisch zijn heeft m.i. niets te maken met of je wel of niet die regel kunt toepassen. Maar goed :)
Ik kan je aanraden om dat niet te doen :D dat pakt niet in je eigen voordeel uit.

Dus ik zie het nu wel, maar alleen als er dingen echt ergens zwart op wit komen te staan.... Dan ga ik er echt iets over zeggen, zo tactisch als ik maar kan zijn. Anders laat ik het maar gewoon :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:27

Mijn moeder was lerares basisschool (nu met pensioen).
Zij was nog van de 'oudere generatie leraren' waar de spellingsregels er wel goed in zaten. Correcte spelling is er bij mijn broer en mijzelf dan ook met de paplepel ingegegoten.
De laatste jaren voor zij met pensioen ging, hoorde ik van mijn moeder ook wel eens verhalen over de slechte staat van de Nederlandse spelling bij haar (voornamelijk) jongere collega's. Inderdaad ook nieuwsbrieven en rapporten die gecontroleerd moesten worden bij bepaalde collega's. En eentje die het verschil tussen kennen/kunnen en liggen/leggen niet wist (dat laatste ging dan wel voornamelijk om spreektaal, maar ook niet echt representatief als je voor de klas staat)... -O-

Zelf Japans gestudeerd aan de Universiteit en mijn Japanse (native speakers!) taaldocenten maakten ook fouten in hun Nederlands. Dat kan ik ze moeilijk kwalijk nemen; je leert een taal immers het beste van een native speaker en ik vond het al heel knap dat zij überhaupt Nederlands geleerd hadden. We hadden ook onder andere professoren uit Groot Brittanië, de VS of Australië die nooit de moeite hebben genomen om Nederlands te leren.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:29

Als mijn Nederlands docent continue fouten zou maken, zou ik wel zo iets hebben van >;) Maar dat moeten wel grote fouten zijn, anders zie ik ze niet eens.
Maar al mijn andere docenten? Nee, maakt me niet uit. Als ze goed lesgeven verder, maakt het niet uit of ze d/t douten maken. Mijn wiskunde docent komt bijvoorbeeld niet uit Nederland, en maakt vrij veel de/het fouten. Maar ik begrijp d'r wel, en ze is de beste docent voor wiskunde tot nu toe :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:47

Jennifuur schreef:
Ik herken het niet echt op de middelbare school, terwijl ik wel enorm op spelling en grammatica let :') .
Nu doe ik een opleiding die deels erg taalgericht is en wij worden dan ook op spellings- grammatica- en interpunctiefouten afgerekend bij sommige toetsonderdelen. Echter zien wij dan ook tijdens colleges of op tentamens zelfs regelmatig een foutje door de leraar, maar dat krijgt hij/zij dan ook duidelijk te horen van alle studenten :')

Vind het wel grappig dat je nu zelf het woord echter op de verkeerde manier gebruikt.

Ik zie eigenlijk bijna nooit spellingsfouten bij mijn leraren. Heel soms een docent met dyslexie die een fout maakt, maar dat is het ook wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:51

janouk schreef:
Als directie secretaresse heb ik voor veel verschillende directeuren, topmanagers en Raden van Bestuur gewerkt en ik kan je zeggen dat de Nederlandse spelling in het bedrijfsleven niet veel beter is.

Als die mensen het maar van zichzelf weten haha. Mijn vader is zo iemand en die laat stukken soms nalezen. ;) Je kan niet alles kunnen!

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:54

Resistance schreef:
spellingsfouten

Spelfouten :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:58

Bij de opleiding hoort een taal- en spellingstoets die je moet halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:03

Melissaaaaa schreef:
Resistance schreef:
spellingsfouten

Spelfouten :Y)

Mag beide :D

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:14

Urielle schreef:
Bij de opleiding hoort een taal- en spellingstoets die je moet halen.

Dat was bij onze docentenopleiding echt een aanfluiting.
Als je de eerste keer de toets niet haalde, dan moest je de onderdelen waarvoor je een onvoldoende had herkansen. Haalde je het dan nog niet, dan had het geen consequenties.
Je wil niet weten hoeveel mensen het niet haalden.
Het niveau qua Nederlands is bij veel medestudenten van mij slecht.
Vooral het gebruik van interpunctie is vaak echt om te huilen.
Laatst bijgewerkt door Roraima op 03-11-15 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:15

Ik vind dat alle HBO studenten op 4f moeten zitten ipv 3f. :o

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:17

Hier op het HBO volg ik een engelstalige studie... Ik ga er van uit dat de leraren die les geven de engelse taal goed onder de knie hebben.. Hakkelend zinnen proberen te vormen waardoor ik al niet eens meer naar de les ga. Wat kan ik leren van iemand die niet eens fatsoenlijk in het engels een basis zinnetje kan uitspreken, laat staan in correcte woord volgorde zetten.
Het irriteert mij al helemaal wanneer zo'n les verplicht is en je dus 2,5 uur mag gaan ontcijferen wat er wordt gezegd..