Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:26

Hallo allemaal,
Sinds 2 jaar werk ik in een restaurant, maar sinds een tijdje was ik opzoek naar een nieuwe baan. Ik heb namelijk een tussenjaar, en ik wou graag meer uren overdag gaan maken. Het leek me heerlijk om dan eindelijk na 2 jaar eens een keer in de weekenden lekker 's avonds thuis te kunnen zijn. 2 weken geleden ben ik op gesprek geweest bij een bedrijf, en daar ben ik ook aangenomen. Ik ben deze maandag direct begonnen met deze baan. Ik werk nu van maandag tot en met vrijdag van 8-5. Toen ik vorige week hoorde dat ik aangenomen was, heb ik vrijdag direct gemeld dat ik een andere baan had gekregen, en dat ik dus niet meer kon werken. Toen zei hij dat ik dat eigenlijk 3-4 weken van te voren moest melden, en dat hij wou dat ik met kerst ook nog kwam werken. Daarop zei ik dat ik dat nog niet wist. Echter heb ik helemaal geen contract, dus ik ga er vanuit dat ik ook geen opzeg termijn heb. Deze week heb ik toch naast mijn nieuwe baan van 40 uur gewerkt in het restaurant. In totaal heb ik dus zo'n 50 uur gewerkt deze week, en dat vond ik behoorlijk zwaar. Echter kreeg ik vandaag weer een appje welke dagen ik deze week kon werken. Maar eerlijk is eerlijk, ik werk nu 40 uur in de week, ik heb rijles, en dan ook nog daar gaan werken? Dat zie ik niet zitten. :n

Mijn vraag dus nu: kan ik gewoon zeggen dat ik niet meer kan/wil werken? Immers heb ik als het goed is geen opzegtermijn(ik heb geen contract), en ik heb ook gewoon netjes gezegd dat ik door mijn nieuwe baan niet meer daar kan werken.

Wie weet raad?

benangelique

Re: Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:28

Je werkt er al 2 jaar? Dan is, ook zonder contract, 1 maand opzegtermijn de afspraak. Kerst hoeft dus niet, maar tot 1 december dus wel

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:28

Hoe kun jij geen contract hebben en toch werken? Buiten de belastingdienst om dan?

Daarbij is het wel zo netjes om uit te werken en het bedrijf een kans te geven om iemand anders te vinden in jou plaats.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:29

Ik vind het eerlijk gezegd niet netjes dat je per direct niet meer beschikbaar wil zijn.
Contract of niet ze hebben op je gerekend, erg sociaal is het niet om opeens te zeggen dat je per direct niet meer wil werken vind ik..

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:29

Naar mijn weten heb je altijd een opzegtijd van minimaal een maand.
Dit is 2 kanten op. Dus jou baas zou ook niet kunnen zeggen dat je per direct niet meer hoeft te komen.
Ik vind het ook wel slordig van jou dat je niet niet zelf bedacht hebt. Je laat je werkgever nu gewoon beetje barsten dat hij geen vervangend personeel voor jou kon regelen

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:30

Dat kan je volgens mij gewoon doen, je baas zit al erg fout dat hij je geen contract heeft gegeven. Dus netjes vertellen dat je niet meer komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:30

Hmm geen contract? Dan is er idd denk ik geen opzegtermijn mits dit mondeling besproken is.

Zo niet dan denk ik dat je gewoon moet uitleggen dat je niet meer komt vanwege je nieuwe fulltime baan. En met kerst werken? Dat is over twee maanden pas. Meestal is er bij dit soort baantjes een opzegtermijn van een maand volgens mij. Weet niet of dit restaurant een bijbaantje was/ hoeveel uren je maakte.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:31

Inderdaad, je hebt toch een opzegtermijn. Misschien kun je in een net gesprek met je oude werkgever tot een oplossing komen? Misschien schipperen met 2 weken, zodat zij ook een andere werknemer in kunnen schakelen. Wel fijn dat je een nieuwe baan hebt, succes!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:32

Niet heel erg netjes.. Jouw werkgever is dus patsboem een van zijn krachten kwijt terwijl je neem ik aan wel gewoon ingepland staat? Als hij zegt dat je dat 3-4 weken van te voren had moeten melden zou ik dat zeer redelijk vinden. Betekend dus ook dat je met kerst niet hoeft te werken, als je je aan dat termijn zou houden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:32

Ach, ik werk ook wit maar toch zonder contract. Mondelinge overeenkomst.

Helaas heeft je baas gelijk. In principe is je wettelijke opzegtermijn een maand, tenzij er in een contract of CAO iets anders staat. Je baas kan je echter niet verplichten om met kerst te werken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:33

Zover ik weet, hoort een werkgever voor een contract te zorgen. Zonder contract kan hij jou op elk moment ontslaan, en jij op elk moment ontslag nemen. Netjes is het niet echt nee na zo'n lange tijd.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:33

Geen contract of een 0-uren contract? Want in dat laatste geval heb je wel een opzegtermijn.

Rechtsom of linksom vind ik het hoe dan ook niet netjes dat je bij een bedrijf waar je al 2jr werkt opzegt en gelijk niet meer wil komen werken. Minimaal 4wk doorwerken was redelijk geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:34

Er is in ieder geval niks besproken/getekend. Wij lopen al ruim een half jaar rond met te weinig personeel, maar er worden gewoon geen mensen gezocht terwijl dat makkelijk kan. Ik heb overigens op 23 oktober gemeld dat ik niet meer kan werken door mijn nieuwe baan. Ik kon het niet eerder melden, aangezien ik pas een paar dagen daarvoor aangenomen was, en het werk per direct is. En nee, ik kan een baan voor 40 uur in de week niet zomaar aan mijn neus voorbij laten gaan. :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:34

Jij bent absoluut niet netjes naar de restaurant toe, je had er 2 jaar gewerkt en dan kun je echt niet maken om ineens doei te zeggen, je dient wel eerst te overleggen wat het opzegtermijn is en daar heb je aan te houden.

Meestal is de opzegtermijn na zelfontslag 2 maanden en dan valt het erg mee als het bij je huidige baas in de restaurant 3-4 weken is.

Ik zou er gewoon netjes blijven werken tot het opzegtermijn om is en er niet gaan werken met de kerst, want de opzegtermijn is dan al lang voorbij en heb je er niets meer te zoeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:36

Heb je inderdaad nooit een contract getekend of is er wel een contract met 0 uren?

Als er wel een contract is is 1 maand idd de opzegtermijn. Als er echt géén contract is zou hij mij diep in de oliebol mogen zakken. Had ie zn zaken maar netjes voor elkaar moeten hebben.. Van jou wel alles volgens de wet eisen en zelf met een leien dakje :+

Let wel.. wettelijk hoort het zo niet echt te gaan(!), maar vraag mij af wat ie gaat doen als je zegt dag! Dag X is de laatste dag..

Kerst hoeft sowieso dus niet , want dat is nog 2 maanden weg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:38

Kijk ook al staat de baas van TS niet in haar recht, netjes is het van TS niet om zomaar op te zeggen en niet meer te komen.

Dus mijn advies aan TS, heel vervelend voor je maar even 3 weekenden nog tandjes op elkaar en 6 dagen werken. Is nog nooit iemand van doodgegaan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:39

Het is volgens mij vrij standaard dat er een opzegtermijn van een maand is. Dat had je wellicht zelf ook wel kunnen bedenken. Dat je je baas van de 1 op andere dag laat stikken is niet echt netjes. Ik zou deze maand iig nog even doorbijten wat uren betreft. Dan heeft je baas nog genoeg om iemand anders te vinden. Helemaal als hij al een personeelstekort heeft. Je werkt er al 2 jaar, dan mag ik toch aannemen dat je dit werk met plezier deed.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:39

[***] schreef:
Er is in ieder geval niks besproken/getekend. Wij lopen al ruim een half jaar rond met te weinig personeel, maar er worden gewoon geen mensen gezocht terwijl dat makkelijk kan. Ik heb overigens op 23 oktober gemeld dat ik niet meer kan werken door mijn nieuwe baan. Ik kon het niet eerder melden, aangezien ik pas een paar dagen daarvoor aangenomen was, en het werk per direct is. En nee, ik kan een baan voor 40 uur in de week niet zomaar aan mijn neus voorbij laten gaan. :n

Helaas, contract of niet, je hebt een mondelinge werkovereenkomst afgesproken, waar oa loon is besproken en de uren/tijden en andere zaken. Dat je dat niet hebt laten vastleggen, datkan. Een arbeidscontract hóeft namelijk niet schriftelijk vastgelegd te worden he dames hierboven ;) t kan ook mondeling en de baas is dus zeker in zijn recht.

Echter heb je wel te maken met de wetgeving: tenzij je in je proeftijd zit, heb je gewoon te maken met een wettelijke opzegtermijn van 1 maand, tenzij er iets anders in je arbeidsovereenkomst staat.( art. 672 titel 7 BW)

En dat jij een andere baan hebt gevonden is pech, maar de werkgever kan en mag eisen dat jij je 4 weken afmaakt. Wel kan je misschien overleggen dat je wat minder werkt?

Trouwens, dames hierboven die zeggen dat hij je wat zou kunnen:
Artikel 677 lid 3/4 titel 7 BW zegt dat de werkgever in het geval dat TS weigert te werken, hiervoor een schadevergoeding kan vragen voor de periode dat TS niet werkt.
Oftewel de schadevergoeding bedraagt het 'gemis aan loon 'vanaf het einde van de arbeidsovereenkomst, tot aan de datum waarvoor de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd had moeten duren.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-11-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:41

Ik heb nagevraagd aan mijn collega's en die hebben ook nooit een contract getekend. Volgensmij heeft niemand daar een contract. Overigens sta ik ook niet ingepland o.i.d., elke week word gewoon gevraagd wanneer je kan werken.

En dat ik hem van de ene op de andere dag laat stikken is helemaal niet waar, ik heb iets meer dan een week geleden verteld dat ik niet meer kan, maar die week daarop heb ik gewoon nog gewerkt. Daarnaast wil ik sowieso nog komen om afscheid van iedereen te nemen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:43

Nogmaals, je hebt een mondelinge overeenkomst... En je zit dus gewoon vast aan de wettelijke opzegtermijn.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-11-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:44

Ondanks dat ze dan op papier geen contract heeft is ze het wel mondeling aan gegaan en dat is net zo bindend.
Wanneer Ts de 23ste opzegt loopt de maand toch door tot 1 december minimaal.
Dat de werkgever met minder personeel draait lijkt me in deze tijd vrij logisch, de meeste bedrijven lopen onderbezet op dit moment en dat is vaak niet de keuze van werkgever.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:46

Contact of geen contact ik vind het persoonlijk niet netjes dat je geen maand opzegging in acht neem.
Dat is wettelijk verplicht dacht ik.

Anders had je ook misschien in overleg eerder kunnen vertrekken als je het netjes had afgehandeld.

Ik snap je baas dus wel.

xMariekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:48

Wordt je wit betaald of zwart?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:50

Bedenk ook dat het handiger is om netjes je zaken af te handelen ivm referenties voor toekomstige sollicitaties...