Werk dilemma, wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen?

Supermarkt en speelgoed winkel
3 (6%)
Speelgoed winkel
11 (22%)
Speelgoed winkel +...
35 (71%)

Totaal aantal stemmen: 49

Nala

Werk dilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:52

Heyhoi bokkers,

Ik zit helaas ziek thuis, maar zou graag brainstormen over wat ik het beste kan doen. Helaas is er dus geen ander familielid waar ik op dit moment mee kan praten, dus dan maar bokt :Y) lekker veel meningen en hopelijk ook goede argumenten.

Ik werk op dit moment als hulpkracht bij een supermarkt, korte samenvatting:

-5,60 per uur
-Rond de 3 euro reiskosten
-7 maanden contract, 2-12 uren maar daar wijken ze makkelijk vanaf tot de 30 of zelfs 40, weet ik van medewerkers.
-Nog in de 2 proefmaanden
-Volgens contract geen baan ernaast toegestaan, zeker niet bij een andere supermarkt maar bijv. een krantenwijk mocht wel, ertussen is dus grijs gebied eigenlijk.
-Hele chaotische werk tijden. De ene dag wordt ik gevraagd of ik de volgende dag kan werken, en een 'nee' is dan vaak niet geaccepteerd. Ook wordt ik soms de dag zelf nog gebeld of ik die dag eerder/tot later kan, of word ik tijdens mn werk alweer naar huis gestuurd. Ze beloven eigenlijk 3 weken van tevoren de werktijden door te geven en zich eraan te houden.
-Ben een van de weet-ik-veel-hoeveel medewerkers, eigenlijk meer een nummertje.

Dan heb ik gisteren te horen gekregen dat ik aangenomen ben bij een speelgoedwinkel in Duitsland in een nieuw winkelcentrum, kort samengevat:

-8,50 per uur
-Rond de 8 euro reiskosten (moet nog even uitzoeken hoe het gaat met een maandkaart oid)
-Maximaal 12 uur per week, maar kan waarschijnlijk ook een deeltijd baan krijgen zodra ik 18 ben (volgende maand). Maar op dit moment dus niet echt veel werk terwijl ik in m'n tussenjaar zit.
-Vinden een tweede baan helemaal prima, moedigen me zelfs aan een tweede baantje in het winkelcentrum te zoeken omdat ik zoveel meer tijd heb dan zij me werk kunnen bieden.
-Nog geen ervaring met regeling van werktijden, maar ze zeggen 4 weken van tevoren te laten weten wanneer ik moet werken.
-Zit in een vast team van 6 à 8 mensen.

Dusss nu de vraag, blijf ik bij de supermarkt en bij de speelgoed winkel, mocht dit van de supermarkt mogen, voor het geld? Ga ik alleen naar de speelgoed winkel? Of zoek ik nog iets erbij in het winkel centrum? Met risico op dat ze al geen mensen meer zoeken. (Gaat 28 oktober al open).

BigOne

Re: Werk dilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:03

Speelgoed winkel en dan een baantje er bij zoeken in dat centrum, juist als je al aangenomen bent daar zullen ze ook een goed woordje bij andere collega's willen doen. En de komende maanden kun je daar waarschijnlijk heel veel werken met de feestdagen in aantocht. Maar je zit nog in je proeftijd en bent nu al ziek?? Hangt er van af wat er is maar dan krijg je waarschijnlijk geen contract verlenging.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:06

Ik zit nog in mijn proeftijd inderdaad, maar blijf vandaag thuis. Ik zit altijd eerste kassa, en als ik me nu al belabberd voel ga ik geen 9,5 uur doorploeteren met risico op fouten, met toch wel veel geld in mn la.

In Duitsland bestaat er een '450 euro job', waarbij zij geen belasting over je hoeven te betalen. Betekent wel dat je dus maximaal 12 uur per week mag werken, anders ga je over die 450 euro heen. Maar als ik laat zien dat ik echt goed kan werken met dat team, en zodra ik 18 ben, kan ik misschien een deeltijdbaan krijgen.

Ik wil ook in Duitsland gaan studeren, ben daarom maar wat blij dat ik als een van de 5 uit de groep van 50 sollicitanten ben gekozen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 14-10-15 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:06

Luister vooral naar je gevoel !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:08

Ik vind het echt bizar om te lezen dat je van de supermarkt er geen baan bij mag hebben zeg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:09

Het staat echt in het contract, er staat zelfs een boete op. Denk dat dat is zodat zij zeker weten dat ik kan komen opdraven zodra ze me bellen, en niet door een andere werknemer 'weggepakt' word.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:12

Vind het echt te belachelijk voor woorden. Stel je voor dat ze je voor 2 uur indelen in een week.. Zit je dan met je hypotheek... Vind het echt belachelijk. Of is het toevallig een regeling voor jongeren oid?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:15

Niet dat ik weet, misschien omdat het 'maar' een bijbaantje is als hulpkracht, ik weet het ook niet. Ben er in ieder geval niet blij mee. Ik heb morgen een functionerings gesprek bij de supermarkt, en zal dan waarschijnlijk aangeven dat ik wil gaan stoppen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 14-10-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:17

MorganeR schreef:
Niet dat ik weet, misschien omdat het 'maar' een bijbaantje is als hulpkracht, ik weet het ook niet. Ben er in ieder geval niet blij mee. Ik heb morgen een functionerings gesprek bij de supermarkt, en zal dan waarschijnlijk aangeven dat ik wil gaan stoppen.

Eerst je andere contract binnen en wat leuk dat je in Duitsland gaat studeren, nu al een baan daar is natuurlijk helemaal geweldig voor je Duits.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:20

Wat een luxe! Ik wil gewoon één baantje en dat lukt al niet. :P

Ik zou voor de speelgoedwinkel gaan!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:21

Ik wou dit jaar al studeren, maar helaas had ik niet het juiste certificaat... Ik heb wel een certificaat met het bijna hoogste niveau, maar dat wouden ze niet accepteren. Helaas kon ik het nieuwe certificaat niet meer voor het begin van het semester krijgen... Dus nu een jaartje werken. Ik moet alleen het contract nog gaan tekenen, maar ben gewoon aangenomen. Neem niet aan dat ze er nog op terug komen als ik als een van de 5 van de vijftig in totaal aangenomen ben...

Jildau, ik stond ook echt te gillen toen ik hoorde dat ik aangenomen was bij de speelgoed winkel, heb ook lang zonder baantje gezeten. De meeste supermarkten nemen wel mensen aan, maar niet voor lang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:29

Dan eerst even bellen wanneer je je contract krijgt en dan kun je morgen bij het beoordelingsgesprek de manager even mooi zijn gang laten gaan. En als kers op de taart vertel jij dan even dat je niet verder gaat met de supermarkt aangezien ze niet op een manier met mensen omgaan zoals je zelf zou doen en wens je ze veel succes.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:32

Ik zou deze week nog een mailtje krijgen met alle details. Aangezien de mevrouw die alles regelt meerdere filialen onder haar controle heeft, weet ze de precieze details van het nieuwe filiaal ook nog niet. Ik zal het zeker voor 28 oktober krijgen, aangezien de winkel dan open gaat.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:32

speelgoedwinkel
gewoon daar beginnen en kijk dan verder voor eventueel uren elders erbij
die supermarkt zou ik gauw laten schieten als ik jou was

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:40

Dat zal ik inderdaad ook doen. Ik moet natuurlijk wel nog eventjes uitwerken, maar met de regeling op het werk is dat dus maar een week :')

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:42

Ik zou sowieso voor de speelgoedwinkel gaan. Omdat je daar van te voren je uren al weet, kan je dit doorgeven aan de supermarkt. Dat je dan niet beschikbaar bent voor hun. Als ze daar moeilijk over doen snel de supermarkt opzeggen en wat anders gaan zoeken!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:44

Ik zit vooral met die boete op het hebben van een tweede baantje erbij, dat zit me echt niet lekker. Stel nou de een zegt weer geen probleem maar de ander zegt weer dat het dus wel een probleem is... Er is namelijk zeer slechte communicatie tussen de leidinggevenden bij die supermarkt...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:46

Ik zou voor de speelgoedwinkel gaan. Dan heb je in ieder geval je 12 uur, bij de supermarkt is dat maar afwachten. Het klinkt bij de supermarkt alsof ze erg slecht zijn voor hun personeel, plannen is niet zo heel moeilijk hoor.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:48

Nou, ze zijn vooral heel erg chaotisch en opportunistisch... Heel veel mensen werken er graag, maar die werken dus graag met die chaos... Ik niet echt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:53

Je had vandaag ook naar je werk kunnen gaan, en vertellen waarom je vandaag het even niet ziet zitten om de hele dag te worden ingewerkt, met je argumenten.
Dan had je waarschijnlijk (deels) geruild met een collega qua werkzaamheden, en vandaag al wat verdiend - en wat meer indruk gekregen van wat je werk nu werkelijk inhoudt.

Qua baan geef je zelf al aan wat je wilt. Je zult vanzelf dan ontdekken of het zo mooi is als nu wordt voorgespiegeld.
Succes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:58

Hoezo uitwerken, je zit in je proeftijd en volgens mij mag je dan gewoon vertellen dat je niet weer komt. Scheelt hun ook kosten wat betreft opleiding.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:03

In de proeftijd moet je de uren nog werken die je op dat moment ingepland staat.

Senna21, ik werk nu al een maand bij die supermarkt, dus ik weet precies wat het inhoudt en heb ook al wat geld verdiend. Ik voel me vandaag echt grieperig, daarom ga ik niet.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:13

Ik vraag me sowieso af hoe je aan een proeftijd van 2 maanden komt. Tenzij je een contract hebt van minimaal 2 jaar is deze al niet rechtsgeldig.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd

Daarnaast heb je in je proeftijd helemaal geen opzegtermijn (zelfde bron).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:15

Simpel toch? Je klinkt erg enthousiast over de speelgoedwinkel dus dat "moet" je sowieso gaan doen anders krijg je spijt!

Als een speer gaan rondvragen of ze elders in het winkelcentrum nog mensen zoeken.

En zodra je zekerheid hebt van je baantje bij de speelgoedwinkel, direct (binnen je proefperiode!) tegen de supermarkt zeggen dat je die baan hebt geaccepteerd en dan kunnen zij zelf zeggen of je daar dan nog wel welkom bent.

Ze hebben i.m.o. overigens groot gelijk dat ze voor zo'n functie alleen mensen aan willen nemen die het prima vinden om ineens opgeroepen te worden om wat uurtjes bij te verdienen. Je snapt zelf denk ik ook wel dat het niet handig is als ze je nodig hebben en je bent steeds niet beschikbaar :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:18

Tuurlijk snap ik dat ze me soms wel eens willen kunnen oproepen, maar iedere dag? Meerdere keren per dag?