Studiefinanciering, vader onbekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Studiefinanciering, vader onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 23:17

Hallo bokkers.
Ik open dit topic omdat ik hier toch wel mee zit en benieuwd ben naar ervaringen en tips.
Ik ben een poosje geleden 18 geworden en heb dus recht op studiefinanciering. Nou zit het dus zo dat mijn ouders zijn gescheiden, en mijn vader al een poos geleden het contact verbroken heeft en in duitsland is gaan wonen.
Nu hebben wij dus bij het aanvragen van de stufi her verzoek gedaan om het inkomen van mijn vader buiten beschouwing te laten wegens een conflict.
Hier is een lange tijd overheen gegaan, hebben het verzoek in mei opgestuurd, maar toch steeds weer brieven gekregen om het inkomen van mijn vader door te geven etc. Erg vaak achteraangebeld, maar het bleef er bij dat ik maar af moest wachten. Inmiddels ook de brief gekregen dat mijn moeder €57 per maand bij kan dragen aan mij. Ten eerste is ze dat al kwijt aan 'onderhoud', ten tweede is dat gebaseerd op het inkomen van 2 jaar geleden en is dat nu ook al geminderd, ten derde kan ik daar welgeteld precies 1 studieboek voor kopen.
Nu heb ik gisteren antwoord gekregen van duo dat het conflicr niet ernstig genoeg was om het inkomen buiten beschouwing te laten, een beste domper dus.
Nu vraag ik me dus af waar ze mijn evt aanvullende beurs op gaan berekenen, aangezien ik geen flauw idee waar mijn vader woont en duo kan er ook niet achter komen gezien alle brieven. Krijg ik dan alleen mijn basisbeurs van €81?

Ik ga morgen dus sowieso even bellen maar het is toch iets waar ik wel mee zit. Ik kan natuurlijk altijd gaan lenen, maar als dat niet hoeft zou dat wel fijn zijn...

Kever

Re: Studiefinanciering, vader onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:21

Misschien moet je het niet als conflict aangeven, maar wel als dat er gewoon geen enkel contact is?
Er bestaan in NL toch wel meer éénoudergezinnen, dus daar heeft DUO toch wel een oplossing voor mag ik hopen?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:22

Wanneer is een poosje geleden? En wanneer ben je je studie gestart?

Verder kun je geloof ik nog wel ook verzoek doen om recentere inkomst gegevens op te geven, mits het verschil dus weer dusdanig groot is dat het je op aanvullende beurs zou zetten geloof ik. Al is dit wel een redelijk gedoe.

https://duo.nl/particulieren/student-hb ... edaald.asp

Voor je vaders inkomsten zou ik zo niet weten, maar er staat redelijk in detail uitgelegd op de site van duo waaraan je moet voldoen. Is dit ook zo sinds je twaalfde? Zo ja zou ik het inderdaad niet opgeven als conflict.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 23:24

Ik ben mijn studie in 2014 gestart en 2 maanden geleden 18 geworden. Geen contact meer met mijn vader is na mijn 12e dus dat geld ook nief.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:45

Ik heb dat hele traject doorlopen, dat ga ik niet hier neerzetten. Maar ik kan wel via pb vragen beantwoorden :) Komt erop neer dat ik wel gewoon een aanvullende beurs heb gekregen die gebaseerd is op mijn moeders inkomen. Ik heb tevens sinds mijn 3e geen contact meer gehad met mijn "vader". Was wel een gedoe om uiteindelijk dit voor elkaar te krijgen. Veel brieven, contact etc.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:48

LZP > STW

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:48

Idem als Soloro maar dat is natuurlijk tien jaar terug #)
Mijn ouders zijn gescheiden, mijn biologische vader heeft sinds mijn zesde te kennen gegeven geen contact meer te willen met zijn kinderen en hetzelfde gezeur doorgemaakt. Uiteindelijk wel een beurs gehad maar simpel was dat niet :n

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:26

Ik heb dit 3 jaar geleden geregeld. En inderdaad simpel was het niet. Maar het is gelukt gelukkig :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:32

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:32

Krijg je als vader altijd een brief van Duo inzake de ouderlijke bijdrage die pa zou moeten voldoen? Of alleen als het studerende kind de naam van vader doorgeeft?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:34

Ik heb dit traject ook doorlopen een jaar of 8 geleden inmiddels. Bij mij is het uiteindelijk ook gelukt om het inkomen buiten beschouwing te laten en dat scheelde aanzienlijk in het bedrag van de beurs.

Ook ik heb ervaren dat het niet simpel is om aan de bewijslast te voldoen, maar uiteindelijk is het met hulp van een verklaring van onze advocaat, huisarts (die volledig op de hoogte was van situatie met gescheiden ouders) etc. wel gelukt.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:36

Wat justlizz zegt heb ik ook gedaan

Kan je niet een brief laten opstellen door school waarin zei aangeven nooit jou biologische vader te hebben gezien of gesproken.

hierbij heb ik zelf ook een persoonlijke brief bij gevoegd waarin ik de situatie heb beschreven.

Dit heeft bij mij gewerkt en mijn biologische vader werd toen buiten beschouwing gelaten...
Laatst bijgewerkt door zusi2 op 12-10-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:38

Rocamor schreef:
Krijg je als vader altijd een brief van Duo inzake de ouderlijke bijdrage die pa zou moeten voldoen? Of alleen als het studerende kind de naam van vader doorgeeft?

Ja als vader zijnde krijg je altijd een brief wat hij bij zou kunnen dragen, let wel op het is geen verplichting.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:40

meggiemeg schreef:
Rocamor schreef:

Ja als vader zijnde krijg je altijd een brief wat hij bij zou kunnen dragen, let wel op het is geen verplichting.

En wat als je als vader die nou niet krijgt maar wel standard elke maand het alimentatie geld moet betalen?

Voor de mensen hier die 1 ouder hebben mogen/moeten schrappen, betaalde die ouder ook geen onderhoudsbijdrage/alimentatie dan?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:44

Ik adviseer je om even contact op te nemen met het juridisch loket om je te laten doorverwijzen naar een advocaat zodat er een deugdelijk bezwaar kan worden ingediend tegen het besluit van de DUO. Vaak blijkt toch in de aanvraag onvoldoende duidelijk te zijn aangegeven wat er loos is en helpt het wanneer een advocaat je zaak in de bezwaarprocedure nogmaals en met benadrukking van de juiste punten onder de aandacht brengt. Denk er om dat je binnen zes weken bezwaar moet aantekenen en daarbij geldt: te laat is te laat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:45

Ik heb zonder problemen het inkomen van mijn moeder laten vervallen. Ook omdat er destijds jarenlang geen contact was. Daarna kreeg mijn vader een ziekte waarbij hij plots veel minder ging verdienen. Toen heb ik er een boekhouder op gezet en hij heeft met succes een ander peiljaar aangevraagd. Feitelijk betaalde ik al jaren mijn onderhoud zelf, op deze wijze had ik gewoon meer stuffi. En geloof me dat was hard nodig omdat mijn beide ouders weigerden na mijn 18e mee te betalen aan levensonderhoud of onderwijs.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:51

Ik heb iets soortgelijks ook meegemaakt, ben ook vaak langs DUO geweest.
Uiteindelijk is het wel gelukt, was inderdaad best wat gedoe en bewijsmateriaal verzamelen.
Bij mij hebben ze uiteindelijk ook een ander inkomensjaar gebruikt, want van al die jaren ervoor trok een enorm scheef beeld in de inkomsten van mijn ouders.

Mijn ervaring is dat ze best behulpzaam zijn als je even langs gaat.

Ik weet niet waar je woont, maar hier in Rotterdam zijn ze erg vriendelijk,

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:54

Ik kreeg de aanvullende beurs ook niet omdat mijn vader gewoon alimentatie betaalde. Ik had hem al 5 jaar niet meer gesproken of gezien, maar hij betaalde alimentatie en daardoor had ik geen recht op de aanvullende beurs. Zelfs niet toen ik vroeg hem buiten beschouwing te laten.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:56

Zeeuwsemeid schreef:
Ik kreeg de aanvullende beurs ook niet omdat mijn vader gewoon alimentatie betaalde. Ik had hem al 5 jaar niet meer gesproken of gezien, maar hij betaalde alimentatie en daardoor had ik geen recht op de aanvullende beurs. Zelfs niet toen ik vroeg hem buiten beschouwing te laten.

Maar dat is toch niet zo vreemd? Je ontvangt immers een bijdrage van je vader voor je levensonderhoud, waarom zou de overheid dan een gat moeten vullen dat er niet is?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:57

Zeeuwsemeid schreef:

Maar dan maakt het toch niet zoveel uit of je aanvullende beurs krijgt of alimentatie?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 14:17

Ik ontvang ook geen allimentatie, nooit gebeurd ook, dus daar ligt het ook niet aan... Ik ga zo iig even bellen

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:18

Rocamor schreef:
Zeeuwsemeid schreef:

Maar dan maakt het toch niet zoveel uit of je aanvullende beurs krijgt of alimentatie?

Het jammere is dan alleen dat er vaders zijn die niet betalen en dan er pas actie ondernomen wordt na 3 maanden betaal achterstand. Niet dat ik er voor ben dat wanneer je alimentatie krijgt je ook nog een aanvullende beurs moet krijgen maar alimentatie is het in sommige gevallen ook niet helemaal :S

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:22

welshfan97 schreef:
Het jammere is dan alleen dat er vaders zijn die niet betalen en dan er pas actie ondernomen wordt na 3 maanden betaal achterstand. Niet dat ik er voor ben dat wanneer je alimentatie krijgt je ook nog een aanvullende beurs moet krijgen maar alimentatie is het in sommige gevallen ook niet helemaal :S

Maar dan klopt er toch ergens iets niet in "Het Systeem". Er zouden dan toch systemen moeten bestaan waarin bijgehouden zou moeten worden (ideale wereld) waarin opgenomen is wie wat betaalt en wie wat ontvangt?

@TS als je vader inderdaad ook geen alimentatie betaalt, dan zou dat toch redelijk simple aan te tonen moeten zijn. Dan is zijn inkomen inderdaad niet relevant voor jouw stufi. sterkte, hopelijk krijg je het snel voor elkaar

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:27

Oh ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jou. Na heel veel gedoe hebben we het voor elkaar gekregen bij mijn broertje, en uiteindelijk is het bij mij ook gelukt. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 14 was, en er is nu helemaal geen contact meer. We kregen iedere keer maar die brieven dat we het inkomen van mijn vader moesten invullen etc etc. Daarna dat er niet genoeg 'materiaal' was, of dat er zelfs bepaalde woorden niet in stonden! (het 1 ouder gezag van mijn moeder). Daar zijn we niet akkoord mee gegaan, onze advocaat heeft een mail opgezet, deze hebben wij bijgevoegd en binnen no-time was het geregeld.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:27

Als een vader zijn alimentatieverplichtingen niet nakomt is het in eerste instantie aan de alimentatiegerechtigde om daar werk van te maken. Dit kan gelukkig tamelijk eenvoudig door de inschakeling van het LBIO, uiteraard zijn er situaties waarbij ook dat niet helpt maar dan zijn er gelukkig altijd wel weer andere mogelijkheden. Mensen blijven vaak te lang zitten met een probleem waar ze zelf niet uit komen waardoor een situaties verslechtert, terwijl dat wellicht niet nodig was geweest als er eerder hulp was gevraagd. Daarom ook mijn advies aan TS om gewoon naar het juridisch loket te gaan. Je kan beter in een vroeg stadium goede hulp inroepen, dan eerst zelf een tijdje aan te modderen waarna de ingevlogen hulp niet alleen het primaire probleem moet oplossen maar daarbij ook nog moet 'puinruimen'.