Zwanger, rugklachten en werk.. Hoe pak ik dit aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Zwanger, rugklachten en werk.. Hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:46

Misschien dat hier iemand mij advies kan geven..

Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb mijn hele leven al last van rugklachten, de ene dag ernstiger dan de andere.
Nu ben ik 24 weken zwanger, en wordt het steeds zwaarder voor mijn rug. Er moet eigenlijk weer verder onderzocht worden dmv röntgen, maar dit mag helaas niet tijdens een zwangerschap.
(Er zijn al diverse onderzoeken geweest, en er zit iets niet goed in mijn wervels in mijn onderrug, maar nu is er weer iets gevonden bovenin mijn rug, waar ze verder onderzoek naar willen doen)

Nu wordt mijn werk steeds zwaarder voor mijn rug, en dus ook voor de rest van mijn lichaam. Maar ook mentaal heb ik het er wel zwaar mee. Ik merk dat ik steeds meer stressklachten krijg. Dit zorgt ook regelmatig voor buikklachten, die ik er nu natuurlijk niet bij wil hebben.

Nu ben ik zowel met mijn verloskundige en HA in gesprek geweest, en die raden mij aan om de bedrijfsarts in te schakelen. Het lijkt hen het verstandigst dat ik zsm stop met werken. Op mijn werk zijn ze helaas niet erg meedenkend, dus ik wil ze niet meteen "wakker maken" om het zo maar te zeggen.
(Woensdag heb ik een tweede gesprek met mijn huisarts over mijn rug)

Ik ben een beetje aan het zoeken hoe ik met mijn bedrijfsarts in contact kan komen, maar ik krijg het niet echt gevonden..

Mijn verlof zou over ongeveer 10 weken in gaan. En daarna wordt mijn contract ook niet verlengd.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik ben eigenlijk altijd iemand die maar doorgaat en doorgaat, maar op aanraden van vele mensen, heb ik nu toch ook wel mijn grens bereikt, en wil ik mijn zwangerschap niet in gevaar brengen natuurlijk..

Ik werk trouwens in een winkel, en ik sta zo'n 10 uur per dag merendeel stil.

Joanne1987

Re: Zwanger, rugklachten en werk.. Hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:48

Contact opnemen met jullie p&o afdeling, die kunnen bedrijfsarts inschakelen. Of je gewoon ziekmelden met de klachten die je hebt, meestal krijg je bij 2 weken ziektewet vanzelf een oproep bedrijfsarts

En 1 ding, je moet er echt schijt aan hebben of je bedrijf meedenkt of meeleeft, het is jouw lichaam en je moet wel je kindje nog gezond op de wereld kunnen zetten!

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:49

Als je je ziek meld , meld de werkgever dit bij de Arbo. Vervolgens neemt de Arbo vanzelf contact op met jou.

Sterkte ermee!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:50

Als je huisarts en verloskundige zeggen dat je de bedrijfsarts moet inschakelen en eigenlijk zsm moet stoppen met werken, dan moet je dat gewoon doen.
Het is een goede werkinstelling om door te willen gaan, maar zeker nu moet je ook aan je kindje denken. Dus ik zou toch de eerstvolgende dag aangeven dat je een gesprek met de bedrijfsarts nodig hebt. Werkt je werkgever niet mee en gaat het niet meer met werken, dan moet je je toch gewoon ziekmelden. Dan volgt het gesprek met de bedrijfsarts vanzelf. De bedrijfsarts is er zowel voor jou als voor het bedrijf!
Sterkte en denk om jezelf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:50

Gewoon ziek melden, dan wordt je vanzelf in contact gebracht met de bedrijfsarts. UWV betaalt bij ziekte tijdens de zwangerschap, dus je werkgever heeft er zelf geen extra kosten aan.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:52

Gewoon gelijk ziekmelden!
Hier moet je niet zo lang mee doorlopen. Je wilt straks ook goed voor je kleine kunnen zorgen ;)

En zelfs nog mooier voor je werk: Ze worden betaald door het UWV om jou uit te kunnen betalen bij ziekte door zwangerschap.

Kan je hier ook lezen:
http://www.uwv.nl/particulieren/zwanger ... n-aanvraag
En voor de pagina vanuit het oogpunt voor je werkgever:
http://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer- ... index.aspx

Voel je echt niet schuldig!!! Dit gaat om jou en de kleine op komst.

Als je je ziekmeld, komt er vanzelf een bedrijfsarts ter sprake waar je naartoe moet gaan of die bij jou langskomt.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 07-09-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:53

Je hebt speciale buikbanden voor zwangere vrouwen die de rug ondersteunen, maak je daar al gebruik van?

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar kan je niet gewoon wat rustiger aan doen op werk? Vaker even rust nemen tijdens je werk, kruik mee oid.

Mochten je klachten echt zo erg zijn dan gewoon ziek melden. De gezondheid van jou en je baby is belangrijker dan je werk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:59

Dank voor jullie snelle reacties! Doet me goed!
Ik ben inderdaad soms een beetje te hard voor mezelf, maar ik moet nu inderdaad aan mijn bolle buikie denken :D

Vanmiddag is mijn eerste werkdag na de vakantie, dus vandaar dat ik ziek melden dan ook weer zo 'stom' vind.
Ze zijn trouwens wel op de hoogte van mijn rugklachten, dus het komt niet out of the blue.

P&O is een goede tip, waarom denk ik daar zelf niet aan? :+ Dat staat vast wel in mijn contract.

Dankje voor de links Leprycorn, die ga ik zo even doornemen!

Kimbers, die heb ik inderdaad al in gebruik, aangemeten door de fysio. Verlicht gelukkig wel wat! er is helaas geen aangepast werk, hier heb ik al om gevraagd, omdat ik me niet 'meteen' ziek wilde melden. Dankje voor je reactie!

Ik denk dat ik vanmiddag nog ga werken, dan kan ik persoonlijk nog aangeven hoe of wat.
We hebben trouwens een nieuwe bedrijfsleider die in mijn vakantie begonnen is, dus dat is ook weer even afwachten hoe hij dit aan gaat pakken....

Ik moet inderdaad eigenlijk schijt hebben... Lastig!

Bedankt voor jullie tips alvast!
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 07-09-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:02

:j Misschien dat je nieuwe bedrijfsleider met je mee kan denken. Wie weet denkt hij er anders over dan je vorige.

Snap dat het raar klinkt om je gelijk na je vakantie ziek te melden. Maar als ze niets voor je aan kunnen/willen passen, zou ik het ook niet meer voor je weten. Het is niet dat je het niet geprobeerd hebt! Probeer het voor je "schuldgevoel" vanaf die kant te bekijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:57

Je kan idd eerst in overleg gaan, maar als er geen aanpassingen mogelijk zijn zoals bijv korter werken, staan en lopen afwisselen met zittend werk ed, of naar huis kunnen als het echt niet gaat dan is ziekmelden helaas het enige wat overblijft. Heel veel succes vanmiddag!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:15

Jouw werkgever is als het goed is gewoon verzekerd tegen dit soort dingen, dus die moet niet zo moeilijk doen. Toen mijn zus ook maar een klein beetje last kreeg van haar rug tijdens haar zwangerschap, was het geen probleem en mocht ze gewoon thuisblijven. Iedere werkgever is anders, maar jij moet aangeven waar je je prettig bij voelt.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:18

als jij nu al weet dat jou contract niet verlengd gaat worden waarom zou jij je dan nog in allerlei bochten gaan wringen terwijl je het niet meer aan kunt? je ligt er straks toch uit.

bovendien zoals boven gezegd is een werkgever er voor verzekerd en neem uwv de kosten opzich..

succes met je zwangerschap!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:28

Je moet nu echt aan jezelf denken. En aan je kindje.
Misschien heb je wat aan mijn verhaal.
Ik ging in mijn zwangerschap ook maar door en door totdat de verloskundige en mijn fysio zeiden dat ik moest stoppen ivm bekkeninstabiliteit. Mijn baas was ook totaal niet meedenkend en wilde het eigenlijk niet horen. De dag dat ik het hem vertelde was gelijk mijn laatste dag voor mijn verlof. De week daarna kreeg ik gelijk een uitnodiging voor de bedrijfsarts en die heeft mij toen 100% afgekeurd vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten. Ik was zo blij dat ik die stap toen heb gezet.

Dus denk aan jezelf en meld je morgen ziek.
Oh ja, nog een tip. Ze gaan bellen van de UWV. Noteer elke naam van de personen die jehhebt gesproken en ook de datum en tijd. Ik heb daar toen best wat gezeur mee gehad.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:36

Denk aan jezelf en je kleine. Vooral omdat je nu al weet dat je er na je zwangerschap uit ligt moet je dit risico niet gaan lopen.
Tijdens en na je zwangerschap mogen ze je trouwens niet ontslaan tenzij je contract afloopt. Maar dan kan je gebruik maken van een speciale uitkering indien nodig.

Zelf ook in het schuitje gezeten en mede door het door blijven gaan (zelf geen klachten, maar moest met 30 weken nog wel zware spullen sjouwen zoals wasmachines en koelkasten) is met ruim 32 weken mijn kindje geboren.
Geen werkgever die me meer zo gek krijgt om door te blijven gaan als het niet meer gaat.

Denk aan jezelf en meld je vamdaag nog ziek.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 22:07

Dank jullie wel allemaal, voor de reacties. Ik ben ergens gek genoeg wel blij te lezen dat ik gewoon moet stoppen.. Ik ben soms veel te eigenwijs :+

Ik heb vanmiddag een kort maar naar mijn idee wel prettig gesprek gehad met mijn oude leidinggevende, die nog wel binnen het bedrijf werkt, maar 6 weken weg was. (Lang, ingewikkeld verhaal allemaal, maar we hebben een tijd een andere leiding gehad die dus nergens rekening mee hield icm mijn zwangerschap)
Zij heeft aangegeven dat ik een streep moet trekken, en dat ze schijt heeft aan regeltjes binnen ons bedrijf. Ze heeft me aangeboden halve dagen te gaan werken, en ik heb gezegd dat ik dit 2 weken wil proberen, in overleg met mijn HA. Ze bood zelf meteen aan de bedrijfsarts te bellen, en als hij zegt dat ik moet stoppen, dan ga ik dat ook echt doen.

Blij met deze wending, en ik heb me misschien wel weer voor niks druk gemaakt. :+
Vandaag 5 uurtjes moeten werken, en ik had helaas na 1,5 uur al weer hele erge last van mijn rug/heupen en buik. Dus ik vrees dat ook de halve dagen te veel zijn. Maar goed, over 2 weken is er hopelijk duidelijkheid.

Fijn te lezen dat mijn bedrijf inderdaad verzekerd is. Ik weet eigenlijk niet waarom ik nog mezelf in bochten wring terwijl ik eruit vlieg....... Ik leg mezelf gewoon niet graag ergens bij neer denk ik.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:22

Fijn dat geaprek goed ging!
Loop je bij de fysio? Laat eens kijken of je niet (ook) bekkeninstabiliteit hebt. Ik had ook altijd last van lage rugpijn, dacht ik... altijd al mijn bekken geweest

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:25

SusanH schreef:
Gewoon ziek melden, dan wordt je vanzelf in contact gebracht met de bedrijfsarts. UWV betaalt bij ziekte tijdens de zwangerschap, dus je werkgever heeft er zelf geen extra kosten aan.

Wat Susan zegt :-) Als je je ziek meldt met zwangerschapsklachten dan betaalt het UWV dat. Je ziekmelding kan dan doorlopen tot je zwangerschapsverlof. Alles door het UWV betaalt dus je baas heeft er geen kosten aan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 23:11

Ik loop inderdaad bij de fysio! Woensdag heb ik weer een gesprek/onderzoek bij de HA, die gaat alles nogmaals goed doornemen en nakijken.
Ik heb al wel mijn leven lang rugklachten, ook aantoonbaar in mijn rug gevonden. Ik heb inderdaad al veel gehoord over bekkeninstabiliteit, dat zal ik woensdag meteen even aankaarten!

Apple, dat is inderdaad wel een geruststelling! Mijn bedrijf heeft dus eigenlijk niks om over te piepen! ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:58

En echt op tijd stoppen hoor! Ik heb zelf ook te lang doorgelopen met bekkenklachten, dacht dat het bandenpijn was en erbij hoorde. VK schrok toen ik het aangaf van de ernst van mijn klachten. Ik had me achteraf gezien veel eerder ziek moeten melden, heb nu het laatste stuk van de zwangerschap niet veel meer kunnen doen door de pijn. Gelukkig geen blijvende schade aan over gehouden, maar dat had wel gekund. Fijn dat je leidinggevende mee denkt, goed naar jezelf en je lijf luisteren en op tijd je rust pakken :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:59

Oh dat klinkt wel vervelend inderdaad! Mag ik vragen welke klachten jij precies had?
Ik denk nu inderdaad ook telkens dat het bandenpijn is, maar het wordt wel steeds heftiger, dus waarschijnlijk komt het echt door mijn rug en/of bekken.
Morgen dus het gesprek met de HA, en voor donderdag staat er een gesprek gepland met mijn nieuwe leiding. De bedrijfsarts is al gebeld, en die willen graag dat ik eerst even een gesprek heb met mijn baas. Prima wat mij betreft, maar ik ben nu toch wel zo ver dat ik echt mijn grens aan ga geven, en ik vrees toch dat ik echt moet stoppen met werken.. -O-

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:04

Gewoon ziek melden met de klachten die je hebt, dan komt de arbo van zelf.
Laat je niet gek maken door het bedrijf, die krijgen een vergoeding ;)
tenminste dat was een paar jaar terug wel nog zo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:05

Hoi,

ik ben tijdens mijn 2e zwangerschap vanaf week 25 volledig de ziektewet in gemoeten. Ik had weeën en ontsluiting en dat hebben ze gelukkig kunnen stoppen.
Na een week ziekenhuis mocht ik naar huis, maar aangezien mijn eerste ook al prematuur geboren was moest ik per direct stoppen met werken en thuis volledige bedrust houden.

Ik vond het ook heel erg vervelend voor mijn werkgever, maar zij hadden alle begrip.
Het enige wat ik moest doen was mijn werkgever bellen en doorgeven dat ik me helaas ziek moet melden en van de gynaecoloog (of verloskundige in jouw geval) niet meer mag werken tot aan de bevalling.
Meer hoef je dan niet te doen. Je werkgever meld je dan ziek. Ik ben gebeld door de Arboarts en een korte uitleg over de telefoon was in mijn geval voldoende. Ik ben nooit naar de Arboarts geweest. In mijn geval waarschijnlijk mede door de verplichte bedrust.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:00

Maar gaan ze dat dan niet verifiëren bij de vk/ha? Want ik ben weer zo paniekerig daar in, haha. Wil die natuurlijk graag achter me hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:09

Nee, mag niet. Met medische zaken heeft een bedrijf weinig te maken en JIJ bepaalt of je kunt werken, niemand anders. (= Je hoeft geen toestemming te vragen. Hooguit instemming. Het heeft zin, als je huisarts het verstandig vindt - en dat is zo, las ik.)

Daar heeft een bedrijf een bedrijfsarts voor. In het ergste geval wil die overleg met je vk/ ha/ etc.
En dan zegt de ha dat hij/zij dat jou heeft geadviseerd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:21

Miracle_ schreef:
Nu ben ik zowel met mijn verloskundige en HA in gesprek geweest, en die raden mij aan om de bedrijfsarts in te schakelen. Het lijkt hen het verstandigst dat ik zsm stop met werken.

Maar de verloskundige heeft toch aangegeven dat je moet stoppen met werken? Als dat twijfelachtig was zou ik dat eerst even helemaal duidelijk krijgen. Als de verloskundige aangeeft dat je moet stoppen met werken dan kun je dat als reden geven als je je ziek gaat melden op je werk.
Dan hoef je zelf eigenlijk niet meer te ondernemen.

Blijft het advies van de verloskundige wat betreft stoppen met werken wat twijfelachtig, dan kun je je ziek melden i.v.m. rugklachten en dan zal waarschijnlijk de arbo-arts gaan bepalen of je mag stoppen met werken tot aan je zwangerschap of misschien minder uur moet gaan werken of indien mogelijk vervangend werk moet gaan doen.