Ik heb me na een lange weg van veel twijfelen afgelopen april aangemeld voor de studie Diergeneeskunde (Utrecht). Deze studie heeft een loting die vrijwel willekeurig is: je kunt dus niets doen om meer kans te maken. Ik vond het uiteindelijk wel fijn dat mijn studiekeuze beslist zou worden door het lot: ik wist het namelijk écht niet, en de studie die het zou worden zou ik dan gewoon met plezier kunnen volgen, zonder spijtgevoelens vanwege een keuze die ik zelf had gemaakt. Hier ben ik toen niet voor ingeloot. Daarom heb ik er voor gekozen om de studie Biomedische Technologie aan de TU in Eindhoven te gaan volgen; mijn tweede keuze. Ik heb daar de introductieweek gehad, boeken gekocht, ben lid geworden van de roeivereniging en ben afgelopen twee dagen al naar colleges gegaan.
Nu zat ik vanmiddag nietsvermoedend in de collegezaal, toen ik (foei, niet op je telefoon tijdens college!) een mailtje las van Studielink: ik was alsnog ingeloot in Utrecht omdat iemand anders zich had teruggetrokken. Ik schrok me een hoedje natuurlijk: dit had ik niet verwacht! Volgens de mail had ik 14 dagen om te beslissen. Ik voelde de stress meteen al opkomen. Het was immers mijn eerste keuze om erheen te gaan, al mijn hele leven trekt dit beroep mij, maar inmiddels heb ik al wat nieuwe vrienden gemaakt in Eindhoven, heb ik introkamp bij de roeivereniging gehad wat heel leuk was en ken ik de weg in de stad. De afgelopen weken waren een turbulente tijd die best wel slopend was: zoveel nieuwe indrukken... En dat zou ik nu, als ik naar utrecht ga, echt helemaal overnieuw moeten doen. De keuze is nu voor mij echt onmogelijk! Ik werd een paar uur later gebeld door iemand van de faculteit Diergeneeskunde die mij verzocht zo snel mogelijk te beslissen zodat er eventueel nog iemand anders de plek in kon nemen als ik niet zou willen. En als ik wel wil, moet ik dus morgen om kwart voor negen al op de faculteit klaarstaan...
Ik wil jullie graag om advies vragen omdat ik echt voor een onmogelijke keuze sta. Ik snap dat het een unieke kans is dat ik nu wel ingeloot ben, maar ik wil wel kiezen wat het beste voor mij is...
Alvast heel erg bedankt!