Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLucky

Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:33

Hoi allemaal,

Ik heb me na een lange weg van veel twijfelen afgelopen april aangemeld voor de studie Diergeneeskunde (Utrecht). Deze studie heeft een loting die vrijwel willekeurig is: je kunt dus niets doen om meer kans te maken. Ik vond het uiteindelijk wel fijn dat mijn studiekeuze beslist zou worden door het lot: ik wist het namelijk écht niet, en de studie die het zou worden zou ik dan gewoon met plezier kunnen volgen, zonder spijtgevoelens vanwege een keuze die ik zelf had gemaakt. Hier ben ik toen niet voor ingeloot. Daarom heb ik er voor gekozen om de studie Biomedische Technologie aan de TU in Eindhoven te gaan volgen; mijn tweede keuze. Ik heb daar de introductieweek gehad, boeken gekocht, ben lid geworden van de roeivereniging en ben afgelopen twee dagen al naar colleges gegaan.

Nu zat ik vanmiddag nietsvermoedend in de collegezaal, toen ik (foei, niet op je telefoon tijdens college!) een mailtje las van Studielink: ik was alsnog ingeloot in Utrecht omdat iemand anders zich had teruggetrokken. Ik schrok me een hoedje natuurlijk: dit had ik niet verwacht! Volgens de mail had ik 14 dagen om te beslissen. Ik voelde de stress meteen al opkomen. Het was immers mijn eerste keuze om erheen te gaan, al mijn hele leven trekt dit beroep mij, maar inmiddels heb ik al wat nieuwe vrienden gemaakt in Eindhoven, heb ik introkamp bij de roeivereniging gehad wat heel leuk was en ken ik de weg in de stad. De afgelopen weken waren een turbulente tijd die best wel slopend was: zoveel nieuwe indrukken... En dat zou ik nu, als ik naar utrecht ga, echt helemaal overnieuw moeten doen. De keuze is nu voor mij echt onmogelijk! Ik werd een paar uur later gebeld door iemand van de faculteit Diergeneeskunde die mij verzocht zo snel mogelijk te beslissen zodat er eventueel nog iemand anders de plek in kon nemen als ik niet zou willen. En als ik wel wil, moet ik dus morgen om kwart voor negen al op de faculteit klaarstaan...

Ik wil jullie graag om advies vragen omdat ik echt voor een onmogelijke keuze sta. Ik snap dat het een unieke kans is dat ik nu wel ingeloot ben, maar ik wil wel kiezen wat het beste voor mij is...

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

Amiigo

Re: Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:35

Doen!!! Je wordt niet zomaar in gelood, ik zou er voor gaan als ik jou was en zeker als het je eerste keuze was :D

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:36

Ga er voor!

123321

In Utrecht kun je ook nog vrienden maken, een kamer zoeken en lid worden van een (roei)vereniging. Zo'n kans krijg je maar een keer, dus als je echt Diergeneeskunde wilt studeren.. :Y)

Lindor92

Ik zou het ook doen! Als dit is waar je hart ligt, zeker doen! Zo'n kans krijg je niet vaak!
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 01-09-15 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:37

Oei ik begrijp dat dit heel lastig is, maar ik zou eerlijk gezegd goed nadenken over wat je echt wilt. De gezellige roeivereniging en de introductieweek zijn natuurlijk leuk, maar het gaat om het beroep dat je de rest van je leven (klinkt wel erg zwaar maar goed) wilt gaan beoefenen en als je hart dan bij diergeneeskunde ligt, dan zou ik toch daarvoor gaan.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:39

Oe lastig net nu je je keus hebt aangepast.
Ik kan niet voor jou kiezen natuurlijk, maar uit je verhaal lijkt het me dat je voor diergeneeskunde wil gaan. Je hele leven trok je dit beroep, je hebt je aangepast omdat het niet door leek te gaan. Maar ik denk dat ik de kans nu met beide handen aan zou grijpen nu je hem toch krijgt!

har166

Wat vervelend dat je zo snel een keuze moet maken. Wat was het eerste wat er door je heen ging toen je dat mailtje las? Was dat een YES gevoel of een OW CR*P gevoel?

Ik zou de keuze baseren op de opleiding die je meest aanspreekt. Eventueel nieuwe mensen leren kennen gaat je lukken en ook bij de andere uni zijn er vast leuke verenigingen. Laat je opleiding niet beinvloeden door vrienden. Die mensen zie je tijdens de opleiding maar je blijft niet met iedereen bevriend na de opleiding denk ik.

Salsa

Doen binnen een week ben je vast weer op je plek en Utrecht is ook top. Boeken zijn zo verkocht.

Dit is een unieke kans en ga voor je droom. Niet twijfelen vanwege een leuk kamp of roeivereniging.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:41

Bedankt voor jullie reacties!

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk! Ik moet mijn hart volgen, maar dat vind ik nou juist zo moeilijk... Dat ik vooral vroeger dierenarts wilde worden kan ook een te romantisch beeld zijn geweest van het beroep, want ik heb in principe natuurlijk geen goed idee van hoe het is als je eenmaal echt dierenarts bent. Het zou heel goed kunnen dat ik vroeg afval, omdat de studie helemaal niet bij me past, en de studie die ik momenteel doe is echt veel breder.
Een vriendin van me bijvoorbeeld gaat het ook studeren, maar dan in Antwerpen, en ik weet gewoon zeker dat zij er gemaakt voor is! Maar bij mezelf heb ik dat totaal niet. Bovendien vond ik de colleges van gisteren ook heel leuk. Maargoed dit helpt natuurlijk allemaal niet echt...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:41

Zou voor diergeneeskunde gaan, snap dat het nu even rauw op je dak valt, maar denk dat je spijt krijgt als je het niet doet hoor! :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:42

Denk aan je toekomst. Je hebt nu in 2 weken al je weg gevonden. Dat zal je in utrecht ook wel lukken. Dus dat zou ik niet te zwaar laten meewegen.

Wat wil je het liefst in de toekomst?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:43

Wat ik altijd een mooie vond: gooi een muntje.
Kop is dierengeneeskunde
Munt is blijven

Op het moment dat je het muntje gooit gaat er door je heen wat je hoop dat het wordt. Ga daar voor.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:43

har166 schreef:
Wat vervelend dat je zo snel een keuze moet maken. Wat was het eerste wat er door je heen ging toen je dat mailtje las? Was dat een YES gevoel of een OW CR*P gevoel?

Ik zou de keuze baseren op de opleiding die je meest aanspreekt. Eventueel nieuwe mensen leren kennen gaat je lukken en ook bij de andere uni zijn er vast leuke verenigingen. Laat je opleiding niet beinvloeden door vrienden. Die mensen zie je tijdens de opleiding maar je blijft niet met iedereen bevriend na de opleiding denk ik.

Ja kijk, dus meer het OW CR*P aangezien ik juist blij was dat de beslissing vóór mij was gemaakt. Ik haat keuzes maken en ik wist dat ik op beide opleidingen op mijn plek zou kunnen zitten. Maar nu moet ik dus alsnog zelf beslissen en dat is echt zó moeilijk!

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:44

Joltsje schreef:
Wat wil je het liefst in de toekomst?

Dat weet ik niet! Help! :')

|(

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:46

Ik zou het risico nemen als ik jou was.

Als je alsnog uitvalt om wat voor'n reden dan ook, dan kun je altijd terug naar waar je nu bent. Ik denk ook dat je spijt gaat krijgen als je het nu niet doet.

Daarnaast zeg je dat je het fijn vond dat het lot voor je bepaalde. Nou als dit niet een one in a million kans is en een heel groot teken, dan weet ik het ook niet meer ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:47

Toen ik ooit moest kiezen welke bril ik nou wou adviseerde een vriend van me om een muntje op te gooien en kop voor bril 1 en munt voor bril 2.. ik verklaarde hem voor gek omdat ik t niet aan t lot wou over laten.. maar toen zei hij dat dat niet nodig was.. want zodra de munt in de lucht is voel je wat je moet kiezen.. je hoopt dat de munt valt op degene waar je voor moet gaan en voelt teleurstelling als t de andere kant is..
Nu is bril keuze anders dan je opleiding uiteraard.. maar ik wist ook echt niet welke ik wou en dit hielp wel.. mss helpt het jou ook ;)

En zoals andere ook zeggen.. vrienden maak je ook in Utrecht.. ik ben ook overgestapt en pas na de introductie binnen gekomen en heb toch veel mensen leren kennen :)

Ow edit: zie dat t al genoemd is

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:53

Dit zeg genoeg denk ik :+

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:57

Als het is waar je hart ligt moet je het vooral doen.
Echter denk ik die werkzaam is in dit wereldje dat het beroep erg geromantiseerd wordt en dat het heel veel mensen achteraf tegenvalt. Met de studie die je nu doet heb je wel veel meer mogelijkheden.

Succes met de beslissing meid! En ik zou anders naar Utrecht bellen of je niet tot einde van de week mag wachten; jammer voor hun, maar het is jouw leven en beslissing.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:58

Loop 1 dag eens mee met een dierenarts. Dan kan je een beetje proeven wat het werk echt inhoud, de verdiensten de werkuren enz. Plan gewoon effe een stagedag ergens in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:59

Dan ga ik een ander geluid laten horen: als je zó twijfelt, moet je het niet doen, want dan ga je het in Utrecht gewoon niet redden. Als je nu al denkt dat je een te romantisch beeld hebt van DA zijn, dan kan ik je garanderen dat dat klopt, en dat je jezelf enorm tegen gaat komen. En als er één beroep is waar besluiteloosheid niet bij past, is het wel diergeneeskunde. Of ga je later zeggen je klant zeggen: "tja, ik weet het niet, het zou dit of dat kunnen zijn, maar ik kan niet beslissen wat het is en hoe te behandelen?"

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:59

Ik zou het gewoon zo laten. je hebt al een hoop geld uitgegeven, je zit er in Eindhoven al een beetje in en je had niet het Wauw, jippie gevoel wat je had moeten hebben naar mijn idee. Als je echt diergeneeskunde had willen studeren had je er geen 2 sec over nagedacht geloof ik

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:00

Overigens als de studie in Utrecht
na een jaar ofzo toch niet blijkt te bevallen is het alsnog mogelijk terug naar Eindhoven te gaan. Dan heb je alleen een jaar studievertraging. Maar het is iig niet zo dat je niet meer terug kan na je keuze. Andersom is de kans op volgend jaar opnieuw ingeloot te worden een stuk kleiner

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:02

horsies5 schreef:
Overigens als de studie in Utrecht
na een jaar ofzo toch niet blijkt te bevallen is het alsnog mogelijk terug naar Eindhoven te gaan. Dan heb je alleen een jaar studievertraging. Maar het is iig niet zo dat je niet meer terug kan na je keuze. Andersom is de kans op volgend jaar opnieuw ingeloot te worden een stuk kleiner

Dit was wat ik ook zat te denken.
Kun je gemakkelijk terug naar de huidige studie als dierenarts hem niet gaat worden?
Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. :)

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:03

Sassieja schreef:
Als het is waar je hart ligt moet je het vooral doen.
Echter denk ik die werkzaam is in dit wereldje dat het beroep erg geromantiseerd wordt en dat het heel veel mensen achteraf tegenvalt. Met de studie die je nu doet heb je wel veel meer mogelijkheden.

Succes met de beslissing meid! En ik zou anders naar Utrecht bellen of je niet tot einde van de week mag wachten; jammer voor hun, maar het is jouw leven en beslissing.

Ja ik heb theoretisch 14 dagen bedenktijd, maar ze belde dus om te zeggen dat het fijn was als ik zo snel mogelijk kon beslissen. Maar ik neem natuurlijk zoveel tijd als nodig is.