Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 16:45

-O-

Want wat is dat duur zeg. Zo juist op mijn gemakje alles voor mijn nieuwe HBO opleiding gaan voorbereiden, maar man wat schrik ik van de kosten.
Niet alleen eisen ze een vreselijk duur boekenpakket (waarvan je waarschijnlijk toch de helft niet gaat gebruiken) ze 'raden zeer sterk aan' om een gloednieuwe MacBook aan te schaffen. Daarbij ben je ook verplicht om in de eerste lesweek Adobe software op je computer te hebben staan (€133,-). En nee, ik ga geen grafische opleiding doen...

Waarom denken ze in godsnaam dat mensen dit zomaar op kunnen hoesten? Niet iedereen heeft een rijke pappie en mammie die in studiekosten voorzien, het is hier al 3x hoera dat het collegegeld betaald is....

Bah, ben er helemaal naar van -O- Hoe doen anderen dit?

MarlindeRooz

Re: Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:47

Nieuwe laptop spaarde ik al een jaar voor. Heb een macbook. :)
Collegegeld doen mijn ouders en boeken koop ik alleen voor de eerste periode omdat je idd veel boeken niet nodig gaat hebben.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:47

Voor boeken kijk ik vaak op marktplaats of bol.com. Ik koop ook per periode, soms veranderd ineens de voorgeschreven literatuur of wordt er aangegeven dat bepaalde boeken toch niet gebruikt gaan worden.
Ook informeer ik vraag bij de docenten in hoeverre een eerdere druk nog bruikbaar is. Is die nog goed bruikbaar, dan schaf ik die (tweedehands) aan, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Verder verkoop ik mijn boeken, die ik niet meer gebruik. En schriftenzooi haal ik voor een prikkie bij de action.

Edit: Wat voor studie ga je doen?
Laatst bijgewerkt door roxiie op 25-08-15 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:48

Kun je geen tweedehands boeken kopen, andere laptop (per se een Mac lijkt me overdreven zeker als het geen grafische studie is) en Adobe aanschaffen op de eh, manier-die-hier-niet-genoemd-mag-worden? :+

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:49

Ik koop alleen de boeken die ik écht nodig heb (ik wacht altijd mijn eerste colleges af en ga dan pas bestellen), en als ze er zijn, koop ik ze tweedehands. Veel dingen kopieer ik ook van studiegenoten of leen ik uit de universiteitsbibliotheek. Een goede laptop heb ik in mijn eerste jaar gekocht.

Ik heb een bijbaan en in de zomer probeer ik door te sparen voor o.a. boeken en collegegeld. Als het echt niet gaat, kan je ook geld bijlenen, maar zelf probeer ik dat te vermijden.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:49

Ik zou even afwachten met alles aan te schaffen. Ik heb dat zelf ook gedaan en al snel bleek dat ik inderdaad meer dan de helft niet nodig had (gehad).
Soms had ik dingen eenmalig nodig, die leende ik dan van een studiegenoot of dingen als computerprogramma's gebruikte ik op de computer van school.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:50

Gloednieuwe macbook, pff laat lekker praten. Als ik jou was zou ik gewoon even aan studenten die al verder zijn met de studie vragen welke boeken echt nuttig zijn en welke ze nooit gebruiken. En boeken tweedehands kopen kan ook flink schelen heb ik gehoord. En laat die macbook fijn zitten ;)

Anoniem

Ga je toevallig Journalistiek studeren? Mijn eisen waren er precies hetzelfde vorig jaar. Sloeg inderdaad even steil achterover, maar mocht het inderdaad om Journalistiek gaan kan ik je tippen welke boeken je wel en niet nodig gaat hebben het eerste jaar :)

Anoniem

Met boeken zou ik wachten tot je ze daadwerkelijk nodig heb, vaak hebben hogescholen een bibliotheek waar je de boeken kunt gebruiken.

Verder zou ik ook wachten met de laptop en de software. Eerst maar eens zien of je het echt nodig heb (vraag het aan een oudere jaars tijdens je intro ;) )
En als laatste, studeren is nou eenmaal duur. Maar een geluk is wanneer je goed studeert je alle kosten met wat geluk relatief makkelijk terug kunt betalen na je studie.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:51

Wow, gloednieuwe laptop én adobe? En niet grafisch? Wat voor opleiding ga je dan wél doen? :=

Ik kocht nooit alle boeken direct maar wachtte altijd af of we ze wel echt nodig hadden. Daarnaast had onze mediatheek ook een select aantal leerboeken te leen. Tweedehands ook niet iets?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:51

En op bokt vragen of al die dingen echt nodig zijn bij medestudenten?
Bokt is groot zat!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:52

Zou even zoeken of je opleiding een fb pagina heeft. Daar worden ook vaak boeken op aangeboden en kan je ook vragen of macbook en dat adobe echt nodig is. Er is ook een site waar je als student goedkope software kan downloaden, maar weet zo even niet meer hoe die heet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 16:53

Emmaa_ schreef:
Ga je toevallig Journalistiek studeren? Mijn eisen waren er precies hetzelfde vorig jaar. Sloeg inderdaad even steil achterover, maar mocht het inderdaad om Journalistiek gaan kan ik je tippen welke boeken je wel en niet nodig gaat hebben het eerste jaar :)

Jep :j Die tips zijn erg welkom inderdaad _/-\o_

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:53

Ja hoor, stort maar geld op mijn rekening dan haal ik een MacBook :Y)
Kom op zeg, het moet ook een beetje leuk blijven.

In het eerste jaar schafte is alles keurig aan. Nu haal ik eerst vaak boeken uit de bieb (moet je wel op tijd bij zijn haha), mocht ik ze veel gebruiken dan schaf ik ze aan. Anders lekker niet :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:54

Flux schreef:
Wow, gloednieuwe laptop én adobe? En niet grafisch? Wat voor opleiding ga je dan wél doen? :=

Ik kocht nooit alle boeken direct maar wachtte altijd af of we ze wel echt nodig hadden. Daarnaast had onze mediatheek ook een select aantal leerboeken te leen. Tweedehands ook niet iets?

Ik vind laptop en Adobe pakket, afhankelijk van de studie, echt niet zo raar hoor. Ik studeer Journalistiek en snapte het ook even niet, maar wij moesten vanaf de eerste week van het eerste blok werken met InDesign. Je moest zelf een tijdschrift vormgeven dus dan is het gewoon praktisch en gewenst als iedereen dat spul er gewoon op heeft. Het is voor de docent ook ongelofelijk irritant als de helft met slecht gekraakt spul rondloopt dat gewoon niet werkt. Net zoals dat het ongelofelijk irritant is voor je medestudenten als je docent als jouw laptop er zes uur over doet om een beetje op gang te komen, of gewoon niet capabel is om InDesign en Google Chrome naast elkaar te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:54

BaileyMix schreef:
Emmaa_ schreef:

Jep :j Die tips zijn erg welkom inderdaad _/-\o_

Ik ga even een lange PB voor je schrijven!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:55

Oh en koop echt wel een macbook, die dingen zijn zo geweldig! <3 Zeker als je journalistiek gaat doen dan heb je niks aan een windows, die zijn vaak traag en lopen vast. :j Zeker met zware programma's die je nodig gaat hebben.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 16:56

Thanks Emma!

Ik heb echt een poephekel aan Apple, kan er totaaaaal niet mee werken :o Edit; Plus, ik heb het geld gewoon écht écht écht niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:59

Mij werd ook het allernieuwste van het allernieuwste verwacht aan te schaffen.. Ik heb gewoon gewerkt met mijn laptop van 4 jaar oud, ging prima. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:08

Dan heb je vast een goede laptop van 4 jaar oud :) Het is voor deze specifieke opleiding wel echt van belang dat je InDesign, Word, Photoshop en iets van een browser naast elkaar kan draaien. InDesign en Photoshop zijn allebei ongelofelijk zwaar. Het moet nog snel kunnen wisselen ook. Er zullen ongetwijfeld oudere laptops zijn die dat nog helemaal aan kunnen, maar ik weet dat twee van mijn klasgenoten hun brandnieuwe Lenovo's binnen twee weken het raam uit hebben gegooid. Het is gewoon frustrerend als je niet kan meekomen op het tempo van de docent.

Daarbuiten wordt in het tweede jaar verwacht dat je gaat monteren, dit leer je in de eerste instantie op de iMacs van school. Het werkt gewoon een stuk makkelijker als je thuis ook een Apple hebt zodat je op dezelfde voet door kan en niet elke keer moet schakelen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:10

Wen aantal boeken bij ons op school zij als pdf via de schoolsite (gratis) te krijgen. Misschien hebben ze dat op jouw opleiding ook?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:11

Ik heb hier Photoshop opstaan, alle Office troep en een programma van 200 euro die piloten gebruiken. Ook erg zwaar. :) Zorgen dat je er weinig andere troep op hebt staan. Inderdaad is het wel handig dat je niet hoeft te switchen tussen Apple of Microsoft. Al vind ik het niet eerlijk dat scholen dit zomaar van je kunnen verwachten, inderdaad niet iedereen kan dit zich veroorloven..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:12

Even heel eerlijk? Iedereen weet dat op de meeste grote redacties met mac wordt gewerkt... Dat is echt niet voor niets. Dat weet je als je journalistiek gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:13

Er zijn tegenwoordig veel opties om Apple producten goedkoper te krijgen dan de nieuwprijs, niemand verwacht ook van je dat je het nieuwste van het nieuwste model hebt. Ik heb vorige zomer voor dezelfde opleiding een Macbook gekocht uit het jaar 2009, echt een oud besje dus. Was 'maar' 700 euro, en een laptop met Windows die hetzelfde moet kunnen (dus verschillende zware programma's draaien etc.) zit al snel in dezelfde prijscategorie.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:14

Ik moet eerlijk bekennen dat ik elke zomervakantie als een malle heb gewerkt (voornamelijk zomervakantie-baantjes in de thuiszorg) om vergelijkbare eisen van de opleiding te kunnen betalen.

Maar..!
Op den duur kom je erachter dat de eisen veel te hoog zijn. Tweedehands boeken (het liefst van meerderejaars studenten binnen dezelfde opleiding) en een prima laptop in de aanbieding bij de Media Markt voldoen ook
Laatst bijgewerkt door Sabini op 25-08-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt