VWO op je 30e?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

VWO op je 30e?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:33

Ik vraag me af of er mensen zijn op dit forum die ervaringen hebben (positief of negatief) met het voltooien van het VWO op latere leeftijd. Ik ben zelf inmiddels 30.

Ik heb op mijn 16e besloten Paardenhouderij en Management te gaan doen op het MBO in Zwolle. Omdat ik daar geen HAVO voor nodig had, ben ik na 3 HAVO met een overgangsbewijs van de middelbare school vertrokken. Spijt als haren op m'n hoofd dat ik nooit iets heb gedaan met m'n intelligentie. Inmiddels natuurlijk niet werkzaam in de paarden, en m'n hoogste diploma is een MBO op niveau 4. Ik wil verder, méér. Ik wil eigenlijk beginnen met het behalen van een VWO diploma.

Wie heeft dit ook gedaan, hoe beviel dit en wat waren de kosten ongeveer?

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen!

Destination

Re: VWO op je 30e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:35

Is het niet veel handiger om een toelatingstest te doen voor de opleiding die je wil?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:38

Nee, want daar gaat het niet om, ik wil graag een gedegen vooropleiding hebben.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:41

TamaradB schreef:
Nee, want daar gaat het niet om, ik wil graag een gedegen vooropleiding hebben.

Maar waarom zou je een volledig vwo diploma willen? :)
Het kan trouwens wel, op de VAVO, maar volgens mij is dat ook geen volledig programma.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:43

Ik heb het gevoel dat ik wil afmaken waar ik ooit aan had moeten beginnen. Ik leer makkelijk zelf, dus thuisstudie zou moeten kunnen. Het geeft me hoop ik het gevoel dat ik eindelijk voor elkaar kan boksen wat ik 15 jaar eerder had moeten doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:44

Je hebt niets aan VWO, dan moet je alsnog een vervolgopleiding volgen. Dan kun je beter HBO doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:46

je kunt gewoon je certificaten los van elkaar halen tot je er voldoende hebt gelijkwaardig aan het vwo diploma..

ik had een oudtante en die heeft tot haar 90e curssusen en certificaten gehaald op diverse niveau's ..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:46

Ik zou persoonlijk ook zeggen HBO, daar kun je op praktisch gebied veel meer mee. Voor sollicitatie vragen ze ook vaak naar mbo/hbo/wo denk niveau, vwo nog nergens gelezen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:47

janderegelaa schreef:
Je hebt niets aan VWO, dan moet je alsnog een vervolgopleiding volgen. Dan kun je beter HBO doen.

het gaat TS volgens mij niet om de waarde van het papiertje, maar om de eigenwaarde van het afmaken wat ze ooit begonnen is..

niet om er ergens mee aan de bak te komen, maar voor de heb en de mentale rust die het geeft als het je altijd dwars heeft gezeten dat je het niet afgemaakt hebt

wat ze er daarna eventueel wel of niet mee wil/gaat doen, dat ziet ze volgens mij nog wel. voor zover ik het proef uit de OP
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-08-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:47

Ik hoef er niets aan te hebben, ik wil het gewoon afgemaakt hebben. Ik vraag niet om positieve of negatieve bevestiging; ik vraag of mensen ervaring hebben met dit te doen op volwassen leeftijd en wat het ze heeft gekost. Ik heb geen specifieke wens wat ik met een diploma VWO wil gaan doen, maar ik wil het gewoon hébben! :j

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:48

Ik heb het volwassen onderwijs gedaan met een gepensioneerde vrouw. Zij vond het erg leuk. En doordat het volwassen onderwijs was val je ook minder snel buiten de groep. Er waren meerderen volwassenen die daar een vwo of havo diploma behaalden.

Ik heb altijd van die vrouw goede verhalen gehoord. Later ook gehoord dat ze naar de universiteit was gegaan.

Destination. VAVO is wel degelijk een volledig programma. Het is alleen iets anders ingedeeld. Je kan alle vakken los volgen en daarvoor certificaten halen. Na het voldoen aan de eis voor een diploma krijg je die ook. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je alleen lesstof van het laatste jaar krijgt voor de examens.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:48

elenaMM77 schreef:
het gaat TS volgens mij niet om de waarde van het papiertje, maar om de eigenwaarde van het afmaken wat ze ooit begonnen is..

niet om er ergens mee aan de bak te komen, maar voor de heb en de mentale rust die het geeft als het je altijd dwars heeft gezeten dat je het niet afgemaakt hebt

Klopt Elena! En juist om die reden zijn losse certificaten ook niet de wens, al is dat misschien nog wel een kijkje nemen waard. Misschien eens in verdiepen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:50

Wil je naar de VAVO van deltion in Zwolle? Zeker doen namelijk. Heb daar een geweldige tijd gehad en 's avonds zijn daar de lessen voor de ouderen. Hangt een enorm prettige sfeer op die school.

Ik had gewoon overdag les, daar waren wel vaak mensen van 18 tot 25. :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:52

MarlindeRooz schreef:
Wil je naar de VAVO van deltion in Zwolle? Zeker doen namelijk. Heb daar een geweldige tijd gehad en 's avonds zijn daar de lessen voor de ouderen. Hangt een enorm prettige sfeer op die school.

Ik had gewoon overdag les, daar waren wel vaak mensen van 18 tot 25. :)

Bedankt voor je reactie, maar ik wil graag een thuisstudie volgen, omdat ik onregelmatig werk momenteel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:57

Ik raad je toch echt aan om lessen te gaan nemen, zeker voor vakken als wiskunde is wat uitleg handig.

Bij die VAVO kun je dan zowel overdag als 's avonds de lessen volgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:03

http://www.loi.nl/voortgezet_onderwijs/ ... _programma

ligt eraan hoe goed je bent in zelfstudie.. of je je eigen problemen goed kunt analyeseren en je vragen goed kunt stellen natuurlijk..

als je dat kunt, dan is alle stof aanhoren wat overbodig en kun je je richten op die dingen waar je vragen over hebt, die stellen en eventueel naar zo'n dag gaan waar je de docent kunt ontmoeten om daar je specifieke issues face to face te bespreken..

kan mij goed voorstellen dat je op je 30 niet meer in de schoolbanken wilt gaan zitten voor iets dat je met zelfstudie vele malen sneller onder de knie hebt..

keek laatst mijn biologie boeken in van de havo.. en dacht bij mijzelf.. deze hoeveelheid moest je op het HBO zelf doornemen en na een kwartaal deed je een tentamen die over beide boeken ging (gelijk aan havo 4+5 kwa hoeveelheid). als je het kunt begrijpen vanuit de lesstof, is ieder lesje maken en iedere uitleg aanhoren natuurlijk een behoorlijke tijdrovende bezigheid.. (ik hoefde overigens in de 5e van de havo op vrijdag ook geen biologie te volgen in de les.. ik liep al voor, snapte het en moest 2 tussenuren wachten.. dus als ik vragen had kwam ik even langswaaien in de pauze).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:26

TamaradB schreef:
Ik hoef er niets aan te hebben, ik wil het gewoon afgemaakt hebben. Ik vraag niet om positieve of negatieve bevestiging; ik vraag of mensen ervaring hebben met dit te doen op volwassen leeftijd en wat het ze heeft gekost. Ik heb geen specifieke wens wat ik met een diploma VWO wil gaan doen, maar ik wil het gewoon hébben! :j

HBO is toch hoger dan VWO...beter papiertje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:30

maar ze is niet ooit gestopt met het hbo ;).

als je de afwas half doet en de andere helft daarvan denk je 's avonds: had ik gelijk moeten doen, maar ik wil het nu toch afmaken.. Dan ga je de afwas doen en niet het huis stofzuigen, ook al is dat meer :P

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:32

elenaMM77 schreef:
maar ze is niet ooit gestopt met het hbo ;).

als je de afwas half doet en de andere helft daarvan denk je 's avonds: had ik gelijk moeten doen, maar ik wil het nu toch afmaken.. Dan ga je de afwas doen en niet het huis stofzuigen, ook al is dat meer :P

En als je dan ook de afwas van de buren doet heb je beter gepresteerd en heb je meer om trots op te zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:40

denk niet dat je het begrijpt Janderegelaar..

het gaat om afmaken wat je begonnen bent ooit..
niet ineens wat anders, of meer, of hoger.
maar puur afmaken, dat wat je ooit liet liggen..

kan ze wel HBO gaan doen.. maar dan blijft het gevoel dat ze ooit dat VWO heeft laten liggen..
dat gevoel kun je alleen oplossen door het VWO af te maken..

geen UNI of HBO gaat dat namelijk oplossen, ook niet via een toelatingsexamen.

ik snap precies wat TS bedoelt..
ik had hier redelijk makkelijk VWO kunnen doen als ik echt had geleerd op de havo/vwo brugklas..
ik gooide er met de pet naar en ben uiteindelijk via de havo naar het HBO gegaan, ook door nauwelijks echt te leren..

nog altijd bekruipt mij hier het gevoel.. eigenlijk wil ik gewoon dat vwo papiertje hebben.. al zou ik het op zolder wegmikken en nooit meer naar omkijken.. het gaat erom dat ik dan iets zou doen wat ik toen naliet.. de route doen die ik had kunnen doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:50

Ik begrijp het heel goed. Het is alleen een wens uit emotie die ondertussen wel een waste of time en geld is als je ook HBO kunt doen en daarmee je eigen toekomst beter kunt maken.

In mijn ogen is het geen fout uit het verleden herstellen maar gewoon een nieuwe fout maken omdat er niet rationeel gedacht wordt.

Zoals TS zelf zegt dat ze verder en méér wil dan is het VWO geen goede start. HBO wel. Sluit aan bij het MBO en geeft eventueel ook nog een bepaalde dispensatie voor de Uni.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:15

Daarnaast is het hartstikke leuk om maar gewoon hbo te willen gaan doen dmv toelatingstest maar stiekem is dat best pittig zonder voorbereidend onderwijs.
Ik heb ook vanuit mbo 3 een toelatingsexamen gedaan, kwam er als bovengemiddeld vwo student uit, ook zonder problemen toegelaten... maar het studeren zelf valt vies tegen .
Dus ik zie persoonlijk wel degelijk voordelen aan eerst vwo afmaken via vavo of een andere weg.

Het stukje "willen afmaken van" begrijp ik trouwens ook erg goed

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:31

Maar ze hoeft toch geen toelatingstest te doen voor het HBO? Ze heeft een MBO diploma.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:34

janderegelaa schreef:
Ik begrijp het heel goed. Het is alleen een wens uit emotie die ondertussen wel een waste of time en geld is als je ook HBO kunt doen en daarmee je eigen toekomst beter kunt maken.

In mijn ogen is het geen fout uit het verleden herstellen maar gewoon een nieuwe fout maken omdat er niet rationeel gedacht wordt.

Zoals TS zelf zegt dat ze verder en méér wil dan is het VWO geen goede start. HBO wel. Sluit aan bij het MBO en geeft eventueel ook nog een bepaalde dispensatie voor de Uni.

waarom een fout maken..

als je graag op vakantie zou gaan naar italië omdat je een bepaald gebied niet aangedaan hebt.
moet je dan naar madagascar gaan omdat je dat nog niet gezien hebt?

het gaat om het hoogst haalbare of om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te bereiken..
als jij een nieuwe auto wilt of nieuwe fiets, ongeacht of je het nodig hebt.. dan doe je dat toch als je het je kunt veroorloven?

ik zou niet weten waarom een jaartje of wat hersengymnastiek fout zou zijn..

de ene neemt paardrijles van zijn geld. de ander gaat het VWO alsnog afmaken..

het is toch ook niet fout als je genoegen neemt met een gewone instructeur, als je je een cursus aan de weense rijschool kunt permiteren.

waarom is het alleen goed als je een hoge opleiding doet met mogelijkheden, als dat helemaal niet het doel is? Het is precies zoals je zegt.. een keuze gemaakt op basis van een emotie, niet vanuit een bepaald toekomstperspectief.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-08-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:36

janderegelaa schreef:
Maar ze hoeft toch geen toelatingstest te doen voor het HBO? Ze heeft een MBO diploma.

ligt helemaal aan de opleiding en de toelatingseisen.