Paraveterinair en dan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marellx

Paraveterinair en dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:28

Dit jaar begin in aan de opleiding Paraveterinair niveau 4 en ik wil graag weten wat ik daarna kan volgen op het hbo,wat aansluit op mn opleiding en daarna wil ik diergeneeskunde gaan studeren aan de universiteit.

Ik ben heel benieuwd naar welke opleiding er op het HBO zijn die aansluiten op de mbo opleiding Paraveterinair niveau 4.

Alvast bedankt.

magda_90

Re: Paraveterinair en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:30

Die zijn er niet bepaald. Je zou wel Diermangement met biomedische vakken kunnen volgen, of diergezondheidszorg of dierwetenschappen. Maar "HBO Paraveterinair" bestaat helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:32

Hou er ook wel rekening mee dat van het MBO doorstromen naar de universiteit een behoorlijke klus is. Ik wil je niet ontmoedigen want het is zeker mogelijk, maar het is gewoon heel erg moeilijk. Diergeneeskunde heeft ook nog eens een behoorlijk strenge loting waar ook wordt gekeken naar je vooropleidingen - en helaas staan ze over het algemeen niet te springen voor iemand die van het MBO komt.

Nogmaals, niet om je te ontmoedigen, maar ik hoop dat je je wel bewust bent van de zware weg die het is. Je moet sowieso een aantal vakken die je mist vanuit de middelbare school gaan halen in deelcertificaten, dat naast een HBO propedeuse in 1 jaar is gewoon ontzettend zwaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:33

Vergeet niet dat je wat vakken op vwo niveau gedaan moet hebben:

Een propedeutisch- of einddiploma van een hbo-opleiding, afgegeven door een onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) vallende hogeschool. Aanvullende eis is dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau. Met een propedeutisch diploma kun je niet deelnemen aan de decentrale selectie (tenzij je in het bezit bent van een vwo-diploma met de juiste vakken) en toelating via decentrale selectie geeft alleen een volledig afgerond einddiploma van een Hogeschool in de HBO-sector Landbouw, Economie en Techniek of een volledig afgeronde opleiding aan het University College Utrecht (met aanvullende eis dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau).

Lijkt mij sneller gaan als je via staatsexamen het vwo diploma haalt, kun je gelijk doorstromen naar de universiteit.

Marellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:44

Ik kom van vmbo, doe het liever rustig dan via staatsexamen vwo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:45

Maar je moet hoe dan ook 4 vwo deelcertificaten halen :)

Marellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:47

Ja maar om dan via het vwo direct uni te gaan. Ga liever voor de P en dan de certificaten halen... ben alleen wel verschrikkelijk in scheikunde en wiskunde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:53

Deelcertificaten zijn al ongelofelijk moeilijk te halen als je wel een aanleg hebt voor een vak. Je krijgt een stuk minder begeleiding dan op de middelbare school en je P in een jaar halen is ook geen pretje. Daar bovenop nog eens 4 deelcertificaten moet halen, wat echt enorm veel is.... Ik weet niet of je dit studieplan met een decaan of adviseur besproken hebt maar het lijkt me niet dat iemand je dit zou aanraden. Het kan hoor, ik ken ook voorbeelden van mensen die het gedaan hebben. Maar al die mensen zijn uiteindelijk door gegaan op het HBO omdat ze het gewoon niet meer zagen zitten om na 5 jaar studeren ook nog eens door te stromen naar de uni.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:56

Marellx schreef:
Ja maar om dan via het vwo direct uni te gaan. Ga liever voor de P en dan de certificaten halen... ben alleen wel verschrikkelijk in scheikunde en wiskunde..

Heb je wel gelezen wat ik heb neergezet? Met een P krijg je géén toegang tot diergeneeskunde. Je moet je hele bachelor hebben + deelcertificaten vwo voor die 4 vakken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:08

ED -> STW

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:16

Dit gaat een hele lange (en ook dure weg worden..).

Is er geen andere MBO opleiding dan paraveterinair..(in mijn ogen is de kans op werkeloosheid extreem groot).

Je kunt wel DA willen worden maar hoe realistisch is die kans? ik denk vrij klein.

Dan kun je beter als je het echt wil. je HAVO diploma halen en dan je VWO en dan meeloten/decentrale selectie. Die andere route is enorm lang (en alsnog moet je bepaalde vakken op VWO niveau hebben).

Kom je er tijdens de HAVO achter dat het toch allemaal wat te hoog gegrepen is (en je haalt wel je HBO diploma..dan kun je tenminste wel kiezen uit al die leuke HBO opleidingen die er zijn)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:23

studiemiep schreef:
Dit gaat een hele lange (en ook dure weg worden..).

Is er geen andere MBO opleiding dan paraveterinair..(in mijn ogen is de kans op werkeloosheid extreem groot).

Je kunt wel DA willen worden maar hoe realistisch is die kans? ik denk vrij klein.

Dan kun je beter als je het echt wil. je HAVO diploma halen en dan je VWO en dan meeloten/decentrale selectie. Die andere route is enorm lang (en alsnog moet je bepaalde vakken op VWO niveau hebben).

Kom je er tijdens de HAVO achter dat het toch allemaal wat te hoog gegrepen is (en je haalt wel je HBO diploma..dan kun je tenminste wel kiezen uit al die leuke HBO opleidingen die er zijn)

Vind dit wel mooie oplossing eigenlijk en je houdt er andere routes mee open.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:27

Kanttekening: je kan ook nu voor je vwo deelcertificaten gaan (of het nou alleen om die 4 vakken gaat of je hele vwo diploma bij elkaar sprokkelt), voor het staatsexamen heb je namelijk geen vereiste vooropleiding nodig. Mochten er werkstukken etc bij horen bij bepaalde vakken (dus onderdeel van het college examen (equivalent van het schoolexamen) ), dan stuur je het op naar de DUO.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:31

Ik heb destijds gekeken om na mijn HBO nog diergeneeskunde te gaan doen. Ik kan je vertellen, daar wordt je niet vrolijk van. Ik geloof dat de opleiding mij 54.000 euro zou gaan kosten. Houd er rekening mee dat je (als je er een bachelor hebt) instellingscollegegeld gaat betalen ipv gewoon collegegeld. ook ik zou het dus niet aanraden om dit te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:32

Dat is theoretisch gezien inderdaad een mogelijkheid, maar 4 deelcertificaten (of twee, of zelfs 1) naast een voltijd studie is bijna niet te doen. En ook al haalt ze die deelcertificaten nu, dan moet ze ook nog 4 jaar MBO en 4 jaar HBO doen voordat ze zelfs al mag beginnen aan een Diergeneeskunde opleiding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:37

Libbylove schreef:
Ik heb destijds gekeken om na mijn HBO nog diergeneeskunde te gaan doen. Ik kan je vertellen, daar wordt je niet vrolijk van. Ik geloof dat de opleiding mij 54.000 euro zou gaan kosten. Houd er rekening mee dat je (als je er een bachelor hebt) instellingscollegegeld gaat betalen ipv gewoon collegegeld. ook ik zou het dus niet aanraden om dit te gaan doen.

Schrik niet ts, tijdens je bachelor Diergeneeskunde betaal je dan voor komend jaar:

11.180 Euro.

Omdat je inderdaad al een hbo bachelor dan hebt afgerond (anders word je niet toegelaten immers), betaal je voor je bachelor wo het instellingstarief en pas bij je master het reguliere collegegeld.

Dus ik zou even goed nadenken of je niet toch vwo wil doen en dan 1 keer door óf het bij hbo houden en vooral flink sparen als je wel door wilt.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:42

Klopt vuurneon, dat was dus precies de reden die mij tegen hield.. Ik vind het absurde bedragen!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:38

vuurneon schreef:
Kanttekening: je kan ook nu voor je vwo deelcertificaten gaan (of het nou alleen om die 4 vakken gaat of je hele vwo diploma bij elkaar sprokkelt), voor het staatsexamen heb je namelijk geen vereiste vooropleiding nodig. Mochten er werkstukken etc bij horen bij bepaalde vakken (dus onderdeel van het college examen (equivalent van het schoolexamen) ), dan stuur je het op naar de DUO.

Nu haar VWO deelcertificaten halen lijkt mij geen haalbare zaak! ze komt van de MAVO af,je kunt mij veel wijsmaken maar dan slaag je echt niet voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie op VWO niveau! (iig neit zonder die tussen stap van HAVO..het schil tussen op HAVO scheikunde en VWO is al echt heel groot).

En ik kan mij voorstellen dat ze haar sowieso ook gaan weigeren op het VWO ivm geen haalbare zaak en eerst adviseren om de HAVO te doen

Ze kan beter de Havo doen! (stel dit is haar max dan kan ze gewoon wel een leuke HBO opleiding gaan doen) --> met betere baankansen ook nog ;)
Laatst bijgewerkt door orkaan op 16-08-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:42

studiemiep schreef:
vuurneon schreef:

Nu haar VWO deelcertificaten halen lijkt mij geen haalbare zaak! ze komt van de MAVO af..je kunt mij veel wijsmaken maar dan slaag je echt niet voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie op VWO niveau!.

Ze kan beter de havo doen! (stel dit is haar max dan kan ze gewoon wel een leuke HBO opleiding gaan)

Hier ben ik het 100% mee eens. Als je het echt zo graag wilt kan je beter nu havo doen, daar achteraan nog VWO en dan beginnen aan diergeneeskunde. Kost je de helft van de tijd die je kwijt zou zijn aan mbo + hbo en je zit niet met instellingsgeld. Er is namelijk geen enkele manier waarop je dat zou kunnen betalen, tenzij je hele rijke ouders hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:51

Ik zeg ook alleen dat het een mogelijkheid is :D

Ik kan niet oordelen namelijk wat haalbaar voor haar is, maar zet liever de paden uit en laat haar zelf kiezen wat een optie is en wat niet :)

En nee je wordt via staatsexamen niet geweigerd als je geen havo hebt gedaan en je wilt vwo examens doen... staatsexamen ga je immers niet naar regulier middelbaar onderwijs toe en daarom spreken ze niet van schoolexamens maar van college examens.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:52

Je kan ook naar België gaan maar dan zal het echt vechten worden.
Maar ik ben overtuigt dat een persoon alles kan met voldoende motivatie.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:56

Is het niet realistischer om mss in België dan de HBO agro- en biotechnologie optie dierenartsassistent te gaan doen? Gaat pittig voor je zijn, zeker het eerste jaar, maar nadien kan je wel schakeljaar doen om voor ingenieur of DA te gaan. En een studiejaar in België kost zonder beurs maar €596, en nette kamers in Geel zitten rond de €250 per maand. Misschien een optie?
Ik had er in NL meteen werk mee.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:06

Ik ga mee met de voorgaande mensen. Eerst je havo dan vwo of staatsexamen (of naar België dan zit je met geen probleem) en dan decentrale selectie. Dit is misschien wel de beste weg en de goedkoopste. Daarnaast moet je ook bedenken dat je, mocht je alles halen, je tegen de leeftijd aan loopt dus dat er een mogelijkheid is dat je geen baan krijgt. Je moet namelijk opboksen tegen de mensen die meteen na hun vwo diergeneeskunde zijn gaan doen. Ik bedoel dit natuurlijk niet neerbuigend maar meer als optie waar je rekening mee zou kunnen houden.

Maar waar een wil is is een weg en als je het echt wilt moet je ervoor gaan!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:06

kan ze uberhaupt met haar VMBO op het HBO in belgie beginnen?..lijkt mij dat je achtergrond ook op een hoger niveau moet zijn

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:16

Zelf de opleiding paravet gedaan in 2 jaar op het Groenhorst :)
Daarna doorgestroomd naar het HBO diergezondheid & management aan het CAH. Volg de lessen nog wel op het Groenhorst. Ik vind deze opleiding wel mooi aansluiten op paraveterinair :)