Ervaringen cursus/opleiding paarden sportmassage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Ervaringen cursus/opleiding paarden sportmassage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:03

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met het volgen van een paarden sportmassage cursus, maar ik ben niet helemaal tevreden over deze cursus. Voor mijn gevoel valt het lesmateriaal tegen en wordt je in de praktijk minder goed begeleid dan dat ik zou willen, dus ik zit ondertussen een beetje te kijken naar andere aanbieders, wat er best een hoop zijn!
Wat ik zoal ben tegengekomen: NHI-equi, Barneveld, Massage Hippique, Happy Athlete etc.

Ik wil later echt als paarden sportmasseuse aan het werk kunnen gaan (part time), en bij al deze opleidingen/cursussen krijg je een certificaat, maar ik wil er wel zeker van zijn dat ik het later goed ga doen en niet dat ik paarden "slecht" ga behandelen vanwege een tekort aan theorie en praktijk begeleiding.

Ik ga hier niet vermelden welke cursus ik nu volg (als je echt nieuwsgierig bent of je hebt een vermoeden dan graag via pb), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een van deze opleidingen/cursussen. Ik weet dat er hier meerdere topics over zijn, ook best uitgebreide, maar die zijn al wat ouder (7 jaar), en in die tijd kan er veel veranderd zijn kwa lesmateriaal of werkwijze.

Dus mijn eindvraag, heeft iemand (recente) ervaringen met deze cursus/opleiding en waar hebben jullie deze gevolgd?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:23

Wat is je doel met de sportmassage? Wil je problemen op kunnen lossen of wil je het meer voor de ontspanning van het paard doen?

Voor mij is er maar 1 probleemoplossende massage en dat is van Happy Athlete.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:44

Kun je dat eens toelichten Deco?
Verder vind ik het een interessante vraag van TS. Altijd moeilijk bij dit soort opleidingen om het kaf van het koren te scheiden voordat je ermee begint.
Je hebt ook nog de Jack Meagher massage methode toch? Iemand daar ervaringen mee?

Anoniem

Re: Ervaringen cursus/opleiding paarden sportmassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:47

Jack Meagher is Happy Athlete

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:36

Voor Happy Athlete heb je een vooropleiding nodig las ik. Lijkt me logisch dat je echt een opleiding doet of hebt gedaan wil je echt problemen oplossen. Dus ik ben meer voor het ontspannen/spieren losmaken van de paarden. Maar ook dit moet je goed doen, anders kan je het juist verergeren.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:46

Verder niemand?

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:50

Ik heb paar jaar geleden de cursus gedaan in Barneveld (deel 1), had eigenlijk liever meteen die probleemgerichte cursus gedaan omdat deze het meest interessant en bruikbaar is natuurlijk. Dit mocht/kon niet zonder de voorgaande delen te volgen.....

Ik heb me tijdens de cursus erg zitten vervelen, vond het totaal geen toevoeging en had eigenlijk alles zelf ook wel kunnen bedenken...
Misschien deels natuurlijk ook wel doordat ik toen al afgestudeerd fysio was... Misschien dat iemand er zonder medische kennis wel meer uithaalt dan ik heb gedaan.

Heeft mij trouwens wel beetje afgeschrikt om eventuele andere cursus te gaan doen, ben zo bang dat het weer tegen valt uiteindelijk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:54

Niet banketstaaf bedoeld. Denk je dat er interesse is voor oppervlakkige massages? Ikzelf zou daar geen interesse voor hebben als ik voor hetzelfde geld een Happy Athlete masseur langs kan laten komen. Heeft mijn paard veel meer aan.

Ja, je bent langer bezig met de opleiding en kost meer. Investeren heet dat. Het vertaalt zich weer terug.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:54

Zelf masseer volgens de jack Meagher methode http://www.happy-athlete.nl
Een diepgaande massage die meteen resultaat geeft bij bewegingsproblemen.
Masseren bv volgens de massage hippique (is veel oppervlakkiger) is meer preventief en niet probleem oplossend.
Dat vind ik persoonlijk niet interessant en ik ken eigenlijk geen mensen die er hun brood mee kunnen verdienen..
Via de JM heb ik al zo veel problemen en kreupelheden op kunnen lossen. Vaak al na 1 massage!
Het is lichamelijk zwaar en je hebt veel paardenkennis en ervaring nodig,
om een paard echt goed te kunnen helpen en bang voor een klap moet je ook niet zijn..
Maar als het lukt geeft dat een fantastisch gevoel 8-)
Na 2 jaar kon ik mijn baan in de zorg opzeggen om me helemaal op het masseren toe te leggen.
Soms kan ik het werk nauwelijks aan.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:32

Ik weet dat er minder mensen zijn die alleen een oppervlakkige massage willen, maar ik ben ook niet van plan om het full time te gaan doen. Het meer iets voor erbij.
Ik snap dat je met de meeste cursussen niet heel erg diep gaat en dat het niet probleem oplossend gefocust is, maar preventie is ook belangrijk en er zijn wel degelijk mensen die interesse hebben.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:22

Om echt goed te kunnen worden en kracht te ontwikkelen moet je minstens 10 paarden per week doen.
Anders blijf je iemand die niet serieus genomen word omdat je maar wat staat te aaien.
en komt het niet echt van de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:45

Ik wilde het zelf ook graag.
Maar het is echt zwaar.
Ben een dag meegelopen met Unamie op een stal waar ze meerdere paarden deed zodat ik goed zicht kon krijgen op hoe&wat.
Heel mooi om resultaat te zien. Mijn pony krijgt ook regelmatig JM massage.
En dat geeft zichtbare resultaten.

Maar voor mijn eigen lichaam is dit te zwaar...kost teveel kracht.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:14

unamie schreef:
Om echt goed te kunnen worden en kracht te ontwikkelen moet je minstens 10 paarden per week doen.
Anders blijf je iemand die niet serieus genomen word omdat je maar wat staat te aaien.
en komt het niet echt van de grond.

Bedankt ik aai dus alleen :+ . Gelukkig alleen maar tevreden klanten en paarden die eindelijk lekker in hun vel zitten. Voor mij is het echt voor erbij, naast mn andere werk in de humane zorg. Kan echt prima hoor! Wellicht dat het naast een kantoorbaan of ander (niet lichamelijk)werk niet heel handig is. Natuurlijk moet je kilometers maken maar het is echt geen rocket science. Het is vooral goed leren voelen (daar schort het bij veel therapeuten aan, zowel humaan als in de paarden). En zorgen dat je algehele kracht en conditie op orde is.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 23:28

Volgens mij dwalen we een beetje af van het onderwerp. Wat iedereen na de cursus doet is hun zaak, dus wanneer en hoe vaak ze masseren is nu niet echt van belang.
Ik ben nu vooral geinteresseerd in de cursussen die aangeboden worden en de ervaringen daarmee, hoe het lesmateriaal is, of je in de praktijk goed begeleid wordt, wat het niveau is, etc.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:59

janntjuh schreef:
Volgens mij dwalen we een beetje af van het onderwerp. Wat iedereen na de cursus doet is hun zaak, dus wanneer en hoe vaak ze masseren is nu niet echt van belang.
Ik ben nu vooral geinteresseerd in de cursussen die aangeboden worden en de ervaringen daarmee, hoe het lesmateriaal is, of je in de praktijk goed begeleid wordt, wat het niveau is, etc.

Vergelijk het maar met je rijbewijs halen.
Je haalt je papiertje maar daarmee ben je nog geen ervaren chauffeur..
en geloof me ..er zijn meer slechte masseurs dan goede.

Het sneue daarvan is dat een paard dan "aangepakt" wordt omdat het dominant is en het zg helemaal is nagekeken door een osteopaat- fysio masseur en goed bevonden is
Oppervlakkig voelen geeft geen info over de dieper gelegen spierlagen die ik dankzij mijn opleiding via happy-athlete wel vind!
Succes met je keuze.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 00:34

unamie schreef:
janntjuh schreef:

Vergelijk het maar met je rijbewijs halen.
Je haalt je papiertje maar daarmee ben je nog geen ervaren chauffeur..
en geloof me ..er zijn meer slechte masseurs dan goede.

Het sneue daarvan is dat een paard dan "aangepakt" wordt omdat het dominant is en het zg helemaal is nagekeken door een osteopaat- fysio masseur en goed bevonden is
Oppervlakkig voelen geeft geen info over de dieper gelegen spierlagen die ik dankzij mijn opleiding via happy-athlete wel vind!
Succes met je keuze.

Oh dat ben ik helemaal met je eens hoor, je moet na t halen van je papiertje wel kilometers maken.
Maar of je nou in net wel of zonder twijfel geslaagd bent maakt wel uit, en dat heeft weer onder andere met het niveau te maken.

En ik heb juist geleerd dat je als "oppervlakkige" masseur geen uitspraken mag doen over de gezondheid van het paard, je bent geen afgestudeerd veearts of osteopaat die jaren gestudeerd hebben, sterker nog, ongezonde paarden moet je weigeren te behandelen.

Siempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:47

Hoi Jannutjuh, heb je als voorzitter van de VPSN de vereniging voor paardensportmasseurs in Nederland (www.vpsn.nl) een pb gestuurd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:05

Masseren moet je leren en dat leer je door meters te maken, dus heel veel doen...dan ga je voelen en met gevoel masseren is een echte masseur..niet iemand die technieken heeft geleerd.

Technieken kan je leren, dat zijn grepen en als je die toepast zomder dat je voelt wat je doet en voelt hoe de conditie van de spier is op dat punt, dan masseer je niet met het juiste doel..

Een opleiding doen zegt niet veel over de kwaliteit van een masseur in de praktijk.

Als je je zelf gaat verdiepen in de beweging van het paard, de spieren leert kennen en weet wat zijn funktie zijn dan ben je al een eind op weg. Dat kan je zelf, zijn legio erg goede boeken in de markt voor...dan heel veel gaan kijken naar beweging van paarden...dus gaan zien of een beweging vloeiend is of juist net even niet en dan zien welke spiergroep daar in belemmerd is...ook dat is ervaring...dus een ervaren oog voor de juiste soepele beweging van een paard door heel zijn lijf..

Daarbij vind ik het ook heel belangrijk dat je kennis hebt over de juiste beenstanden en voetassen,,dua meteen al ziet of een paard correct op zijn hoeven staat...want men schat nog te weinig in hoe belangrijk dat is voor een paard en zijn beweging en belasting in zijn spiercorset en pezen en banden...

Kortom, een totaal plaatje. En dat leer je niet in een jaartje cursus.

Oppervlakkig of diepte massage...ik heb ervaring met massage hypique. Heb een workshop gedaan bij hun, maar heb zelf heel veel humane massage opleidingen, dus ben niet geheel onbekend met massage voor paarden...ik vond het niet verkeerd, maar omdat ik zelf een ervaren masseur ben, zal ik met een opleiding bij hun mijn eigen weg vinden en ook dieper gaan als ik dat nodig zou vinden....immers er zijn nl ook boeken van JM beschikbaar...en als je geinteresserd bent in massage zijn dat geen geheimen voor je...

Masseren doe je dus met gevoel, met de juiste technieken (die je niet bij 1 opleiding allemaal leert) en vooral eerst juist kijken naar paarden waar ook problemen zijn....

De meeste opleidigen geven maar een klein stukje van alles en dat ga je zelf uitdiepen...de meeste opleidingen zijn behoorlijk commercieel, verlangen een lang traject a raison een hele boel geld...en uiteindelijk moet je het bewoon gaan doen...

Of je goed wordt ligt nl aan je zelf..

Als ik even humaan spreek...er zijn goede en minder goede tot ronduit slechte masseurs en die hebben allemaal een opleiding gehad...sommigen zelfs met diploma, maar velen zelfs zonder en dat weet okk niet iedereen...maar neem van mij aan dat diploma geen garantie is voor een goede prettige voelbaar en functionele massage...

Nu weet je nog niet welke opleidingen :+

Ik zou zeggen ga eens wat workshops doen en kijk of het je bevalt...
Ook moet je je wel realiseren dat in de paardenwereld het niet altijd erg leuk werken is, de paardenmens niet altijd reeel...dus bv zij rijden paard kreupel of vast en jij moet het oplossen en als blijkt dat paard niet los en recht blijft het jouw schuld is...

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 21:26

Dank jullie wel voor jullie berichten!
Ik heb hier wat aan :)

Siempje ik antwoord jou even later, op een klein schermpje op vakantie is niet helemaal handig.

Tcm62, ik merk dat opleidingen allemaal andere verhoudingen theorie/praktijk hebben. Volgens mij moet je gewoon meerdere opleidingen volgen en jezelf bijscholen om jezelf te beteren. Zelf doe ik nu al een best uitgebreide hbo opleiding voor paarden waarbij ook anatomie, spieren en werking van de spieren aardig aan bod komt. Dus ook bewegen en hoe een paard staat/loopt etc.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een opleiding die wat dieper op de praktijk doorgaat. Bij de cursus die ik nu volg (die dus meer theorie geeft) ben ik er achter gekomen dat ik met mijn studie heel veel van deze dingen al heb gehad, zelfs wat diepere stof, dus me daarbij bijscholen bij een opleiding die minder theorie geeft is geen enkel probleem.
En ja de paardenwereld kan erg hard zijn, dat heb ik ook al gemerkt haha!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:39

Dan zou ik gewoon zoveel mogelijk technieken gaan leren. Goed kijken wat de praktijk lessen je gaat bieden..desnoods vragen of je de lesboeken mag inkijken...mijn ervaring is dat veel opleidingen erg interessant doen maar uiteindelijk alleen erg duur is tov wat ze bieden..
Zo af en toe kijk ik ook eens naar opleidingen en die komen als paddestoelen uit de grond, naar praktijkgericht vind ik ze te duur tov wat ze bieden...

Uiteindelijk gaat het er om of je op prettige manier met paarden om weet te gaan tijdens je werk en de juiste mate van het bewerken van de spieren weet te doen......de opleiding zelf vind ik dan nl alleen maar een naam waar je behoorlijk veel voor hebt betaald...

Succes met je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:05

@tcm62, ik weet niets over de genoemde opleidingen, maar als ik een masseur voor mijn paard wil zou ik toch graag ergens willen toetsen wat diegene geleerd heeft.

Iemand die zegt; ik heb zoveel mogelijk technieken geleerd, boeken gelezen enz, maar ik ga prettig met paarden om en ik weet hoe ik de spieren moet bewerken, die zal ik niet zomaar aan mijn paarden laten zitten.

Het is jammer dat elke idioot zich tegenwoordig voor masseur mag uitgeven. Ik zou toch graag iemand willen die een gedegen of erkende opleiding heeft gevolgd. En bijv is op te vragen bij de NVFD. Of zoals de JM masseurs die toch over een behoorlijk vooropleiding dienen te beschikken. En dat je in ieder geval kan opzoeken wat het allemaal inhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:33

Bij mij komt er alleen een JM aan mijn pony. (qua masseurs dan).
Deze hebben allemaal minstens 2 jaar opleiding, 1 jaar humaan en dan nog 1 jaar JM.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:26

Natuurlijk, ik ben zeker van de opleidingen....maar nog meer van de mond op mond reklame...juist omdat ik er zelf kijk op heb, weet ik dat opleiding alleen niets zegt..en daarom TS heel goed op moet ketten dat ze niet alleen voor een mooie naam betaald..

JM heeft ook mijn voorkeur, maar heb verschillende aan mijn paarden gehad en ook daarin was er wel degelijk kwaliteitsverschil in massage...een leek ziet het niet....dan geldt alleen het diploma..

Moeilijk hoor :D , maar een van mijn docenten zei, een goede masseur ben je of ben je niet, dat heb je in je vingers en dan zijn diploma's niet nodig, dat verdient zich vanzelf vanuit je netwerk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:30

Het blijft inderdaad lastig om het kaf van het koren te scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:30

ja daar heb je gelijk in.
Maar dat is natuurlijk ook zo met dierenartsen,tandartsen, 'mensen artsen', enz enz.
Je moet soms gewoon geluk hebben een goede te treffen...