Vraagje over een 20-uren contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Vraagje over een 20-uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:36

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik aangenomen voor een bijbaan. Tijdens het sollicitatiegesprek kreeg ik te horen dat ik voor ongeveer 20 uur zou worden ingeroosterd. Echter heb ik tot nu toe nog geen 20 uur per week gewerkt (en het contract nog niet getekend maar die ligt wel klaar met daarop 20 uur vermeld) heb ik dan wel recht op een uitbetaling van 20 uur?

Anoniem

Re: Vraagje over een 20-uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:39

Je hebt het contract nog niet getekend maar je bent al wel begonnen? Heb je ook al loon gehad? Volgens mij heb je automatisch een vast contract dan!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:42

Bedrijf is net opgestart (en van een bekende van ons) dus alles moet nog lopen maar ben inderdaad al wel begonnen en heb een voorschot gehad. Vandaar dat ik het me afvroeg..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:48

Lente schreef:
Je hebt het contract nog niet getekend maar je bent al wel begonnen? Heb je ook al loon gehad? Volgens mij heb je automatisch een vast contract dan!

Dat is grootste onzin die ik als arbeidsrechtjurist heb gehoord.

Ook al heb je (nog) niets getekend, heb je thans een mondelinge afspraak. Een arbeidsovereenkomst voor 20 uur betekent dat je in ieder geval voor die 20 uur betaald moet worden daar hier een bepaalde loonwaarde tegenover staat. Het lijkt mij dan ook logisch dat een werkgever jou ook voor die 20 uur aan het werk zet.

Maandag zou ik dat als ik jou was even navragen en gelijk erop staan dat je een arbeidsovereenkomst tekent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:51

*kruipt weg onder een steen* :o

Kennisje van me met eigen bedrijf had zoiets eens aan de hand maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben Y;(

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:52

Ja ik heb voor ik het topic opende al gevraagd wanneer ik mijn contract kon tekenen. Contract lag al klaar en zou door de andere bedrijfsleider met mij geregeld worden omdat degene aan wie ik het gevraagd had op vakantie was. Heb toen meteen gevraagd voor hoeveel uren het contract is opgesteld en dat is voor 20 uur. Ik heb nu een voorschot van ongeveer 40% van mijn totale salaris (op basis van 20 uur per week) gehad. Dat zou dus in principe nog met de overige 60% moeten worden aangevuld ongeacht of ik per week ook daadwerkelijk 20 uur heb gewerkt?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:55

Als jouw contract stelt dat jij voor 20 uur per week werkzaam bent, moet hij jou dat ook betalen. Ook al werk je geen 20 uur. Je bent akkoord gegaan met een arbeidsovereenkomst voor 20 uur met daartegenover een bepaald salaris, dat moet je gewoon betaald krijgen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 21:04

Oke dankjewel voor de uitleg :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 23:33

Nog een vraag: ik was voor de zondagen ingeroosterd maar omdat het te rustig is (en dus te duur) ben ik daar van afgehaald. Maar ik bedenk me dat ik met een 20 uren contract net zo goed op de zondagen kan werken want met de zondagen zou ik nog geen eens op 20 uur per week uitkomen. Of betekend dit dat ik alleen de daadwerkelijk gewerkte uren uitbetaald krijg?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:46

Als ik me niet vergis dan is het bij een vast contract en in dit geval dat 20-uren contract.
Je zal gewoon uitbetaald krijgen aan het einde van de maand voor dat 20 -uren contract. Ongeacht je nou meer over minder dan die 20 uren per week hebt gewerkt.
Dat zal dus later uiteindelijk weer gecompenseerd worden door uiteindelijk meer uren in de week te draaien dan die 20 uren om je op die manier uit de min uren te werken.
Ik dacht dat het zo werkte.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:07

roooooss schreef:
Als ik me niet vergis dan is het bij een vast contract en in dit geval dat 20-uren contract.
Je zal gewoon uitbetaald krijgen aan het einde van de maand voor dat 20 -uren contract. Ongeacht je nou meer over minder dan die 20 uren per week hebt gewerkt.
Dat zal dus later uiteindelijk weer gecompenseerd worden door uiteindelijk meer uren in de week te draaien dan die 20 uren om je op die manier uit de min uren te werken.
Ik dacht dat het zo werkte.

Het eerst gedeelte klopt. Het tweede gedeelte is een mogelijkheid voor je werkgever, het is dus niet zo dat hij dat daadwerkelijk gaat doen. Maar het zou niet slim zijn van de werkgever om jou niet voor 20 uur in te zetten, hij betaald er toch voor

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:44

Ja dus in principe zou ik net zo goed de zondagen kunnen staan aangezien ik toch voor 20 uren wordt betaald

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:48

20 uur per week inroosteren is dus waarschijnlijk doordeweeks. De meeste sectoren kennen weekendtoeslagen. Je kan dus wel degelijk te duur zijn en daarom niet ingeroosterd worden.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:52

Tenzij je een min-max contract krijgt. Stel je krijgt een contract voor 10-20 uur per week dan moet je het minimale aantal uren uitbetaald krijgen. Dus in het geval van het voorbeeld 10 uur. Mogelijk is dat het geval?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 10:24

Bij mijn sollicitatie werd al gezegd dat er geen toeslagen zijn omdat het anders te duur werd. Winkel is net open en ze willen kijken hoe het loopt. Ik vond het prima aangezien ik gewoon werk wil hebben. Ik werk in de avonden vooral (tot 9) en zou dus de zondagen draaien. Me contract is dus nog niet getekend dus ga met het tekenen wel even goed kijken.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:33

Een werknemer die avonden tot 9 werkt en de Zondagen zonden toeslag ....Die werkgever zal in zijn handjes wrijven :D

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:36

Grooming_Mom schreef:
Een werknemer die avonden tot 9 werkt en de Zondagen zonden toeslag ....Die werkgever zal in zijn handjes wrijven :D

_/-\o_

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:02

Het zijn bekenden van ons en aangezien het werk niet voor het oprapen ligt heb ik het met beide handen aangenomen :j maar ik ben het niet gewend hoor. Stond een tijd in een juwelierszaak en kreeg zondagen 200% en donderdagavonden 133% plus maaltijdvergoeding. Maar goed daar gaat het niet over wil alleen weten hoe het zit met de uitbetaling van mijn salaris op basis van mijn contract.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:06

Gister dus mijn contract gehad (en die loopt 31 augustus blijkbaar al af).. Heeft het dan nog zin om te tekenen? Ik moet alleen 28 augustus nog werken (tevens laatste werkdag dus).
Oja en in het contract staat dat er wordt afgeweken van artikel 7:628 lid 1 BW en ik dus niet voor 20 uur betaald krijg als ik minder heb gewerkt.. Drie maal k*t dus en nu snel op zoek naar een nieuwe baan!

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:10

Jeetje wat rot! Mag dit zomaar? Misschien zijn er hier mensen die er verstand van hebben..
Niet zo netjes, zeker niet als de eigenaar een bekende is.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:14

Boven mijn contract staat vakantiekracht ik denk dat het dan wel mag (zo'n korte duur). Maar als ik dat van te voren had geweten was ik er niet mee akkoord gegaan of wel maar had ik ondertussen naar een andere baan gaan zoeken. Dan komt meteen de vraag in me op waarom ik een 20 uren contract heb gehad en niet gewoon een 0 uren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:26

Wettelijk mag je die uitzondering maken voor de eerste 6 maanden van het contract. Daarbij maakt het niet uit wat voor soort contract dat is. Staat in 7:628 bw

Zin om te tekenen? Dat ligt aan jezelf, dat kunnen wij niet voor je bepalen

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:02

Meer in de zin van hoef toch nog maar 1 dag te werken..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:05

Als ik puur voor mezelf spreek zou ik wel een contract willen hebben, al is het maar om mijn arbeidsverleden aan te kunnen tonen bij WW in de toekomst (mocht dat nodig zijn)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:10

Douraque schreef:
Als ik puur voor mezelf spreek zou ik wel een contract willen hebben, al is het maar om mijn arbeidsverleden aan te kunnen tonen bij WW in de toekomst (mocht dat nodig zijn)

Juistem!! :j