Gezocht: laptop voor grafische studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Gezocht: laptop voor grafische studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:01

Hallo allemaal!

Voor mijn studie (Mediavormgever art & design) ben ik op zoek naar een goede laptop! En laat ik (en mijn ouders) daar nou net 0 verstand van hebben.... :o Gelukkig weet ik dat hier een paar handige bokkers zijn, die mij hopelijk kunnen helpen!

De eisen zijn:
- Intel i7 processor, werkgeheugen min 4 GB, bij voorkeur 8 GB, goede grafische kaart. (Geen idee wat ze hiermee dus bedoelen :=)
- Het liefst 15 inch
- Niet al te zwaar
- Apple of Windows maakt niet uit, zolang 'ie maar lang meegaat

We hebben geen prijsklasse aangezien we dus echt niet weten waar we überhaupt moeten zoeken. Hopelijk kunnen jullie me wat aanbevelen!

Anoniem

Re: Gezocht: laptop voor grafische studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:05

MacBook Pro. Ik heb een windows laptop met betere specs dan mijn MacBook Pro, de Windhoos kan het niet aan en mijn MacBook draait als een zonnetje.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:09

Macbook hoor ik inderdaad hele goede verhalen over! Ze zijn ook heel mooi! Probleem is alleen dat ze zo ontzettend duur zijn... Dat wil ik mijn ouders niet echt aandoen := Zelfs op Leapp zijn 15 inch vanaf 1000 euro, en ik zou eerlijk gezegd ook echt niet weten of die i7 processor erin zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:11

Hier was ook mijn eerste gedachte eigenlijk; MacBook Pro. Ze zijn inderdaad aan de prijs, maar werken wel inderdaad als een zonnetje. Ik ben ook erg gehecht geraakt aan de MacBook van m'n vriend, die heeft echt de nieuwste niet maar werkt nog steeds als een malle...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:13

In de MacBook Pro 15" zit er een i7 processor, maar die begint volgens mij vanaf 2250€ :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:14

Tja, je betaald voor kwaliteit :+ Ik zweer zelf echt voor grafisch bij Apple, heb een iMac en Macbook Pro staan hier. Die heb ik allebei van m'n eigen geld moeten kopen maar het is 't meer dan waard. Mijn 2012 Macbook Pro is sinds gister van stoptrein naar intercity gegaan qua snelheid door een simpele upgrade van 100 euro (SSD kaart erin gegooid) en die doet het al 3,5 jaar echt helemaal prima voor alles wat ik 'm aan doe :D Ligt er echt aan hoe je ermee om gaat, sommige mensen slopen ze al binnen 2 jaar maar die van mij trekt echt alles tot zover!

Macbook Pro is voor een Grafische studie (gok met sowieso Adobe pakket) echt ideaal. Windows fans zullen dan weer roepen 'je betaald voor de naam' en dat zal best zo wezen, maar je betaald ook voor wat erin zit. Apple word meteen al geleverd met de software en alle upgrades, is suuuuper easy te installeren en werkt gewoon als een trein. Ik heb zowel met mijn iMac uit 2009 als met mijn MBP uit 2012 nooit een enkel probleem ondervonden en ik draai Photoshop, Premiere Pro, alles naast elkaar en hij vind 't allemaal prima. Deze MBP was destijds 1000 euro, flink bedrag maar heb er best een bak aan specs in zitten. (8GB, nu een SSD 256 GB en 2,9 i7 processor). Als ik de Superdrive eruit laat slopen, gezien de garantie toch allang verlopen is, en daar een 2TB schijf in gooi kan ik zo nog 5 jaar door met deze :Y)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:14

Voor grafisch werk zou ik inderdaad toch voor een MacBook Pro gaan.

Welke laptop heb je op het oog nu dan? Verder kun je op tweakers.net heel makkelijk alle eisen invoeren. En persoonlijk zou ik voor 8 GB werkgeugen gaan, komt het altijd uit iniedergeval.

MacBooks zijn inderdaad duur, maar je kan er dan ook alles mee. (Zeg als in zware server programma's, coderen en programmeren, meerdere internetbrowsers, photoshop en andere graphische programma's 24/7 draaien jaren lang.)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:17

Ik heb een asus, anderhalf jaar terug gekocht..
18"
Ik moest dezelfde specificaties.

Na anderhalf jaar nog als nieuw.. Supersnel en fijn in gebruik..

Maar voor mij na afgelopen jaar overbodig geworden.

Is te koop :+

Anders even op coolblue kijken.
Daar kun je aangeven welke specificaties je wilt hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:19

Je kunt ook voor een goede tweedehands gaan. Dat hoeft echt niet via Leapp.

http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... jiptUwRYDA
MacBizz heb ik goede ervaringen mee.

http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ousPage=lr
Zit een SSD in, ga je ook heel erg blij van worden.

Zelfde verhaal.

Als je op belt en je zegt voor x bedrag kom ik hem vandaag nog halen, dan heb je hem 9 vd 10 keer ook.

Maar een ding is zeker, ga gewoon NIET voor een windows bij een grafische studie. Ik heb meerdere klasgenoten die na een jaar hun windows weer weg gedaan hebben en als nog een MacBook hebben gekocht. En ook met het oog op je toekomstige werkgebied, 95 vd 100 zullen werken met iMacs.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:23

Een laptop met deze specs gaat je waarschijnlijk wel 1000+ euro kosten. Het verschil tussen een i7 en de reguliere i5-processoren van intel is dat de i7 gebruik maakt van hyperthreading, iets waar bepaalde grafische programma's nog wel eens gebruik van willen maken waardoor ze sneller draaien.

Je zou even bij je school moeten nagaan wat zij een "goede grafische kaart" vinden. Je hebt namelijk laptops met een individuele grafische kaart, maar dit kan ook via de processor gaan. Een aparte videokaart is namelijk duurder.

Ik heb trouwens niks met Apple, dus ik ga het je ook niet aanraden. Ga gewoon voor het besturingssysteem dat je fijner vindt om mee te werken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:26

Met een goede windows laptop red je het ook hoor! Doe al 2 jaar een grafische studie met een windows laptop en waar de macbooks 5 uur moesten renderen voor een filmpje was de mijne in 5 min klaar. Ik had soms wel 5 adobe programma's openstaan en laptop ging niet razen of vastlopen. Ik heb een toshiba satellite van 700-800 euro, alleen dat merk raad ik dan weer niet aan :P Goedkoper dan 700 kom je sowieso niet uit. Laat je anders adviseren in een winkel en laat hun jou uitleggen wat een processor en grafische kaart is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:28

Een tweedehands Alienware?
Mijn Alien is nu dik 4 jaar oud. Als het niet 5 is. Maar heeft ook een intelcore i7 en 8 gb geheugen en een hele goede grafische kaart.
De Macbook pro van manlief heeft zelfde specs, alleen de Grafische kaart is bij hem niet zo sterkt als mijn Alien.
Ik heb trouwens windows 8.
En ik ben afgestudeerd in Multi MEdia Vormgeving. Dus erg veel Photoshop en Adobe Premiere. Draait al een zonnetje op de Alien!!!
En natuurlijk veel games. :=

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:33

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! Ik heb nu even rondgesnuffeld op Tweakers. Wat is zo'n i7 processor precies? Ik neem aan dat dat niet persé nodig is......
Ik heb ook even overlegd met mijn ouders en die zijn het eigenijk wel met jullie eens: voor kwaliteit betaal je.

@Courses: Klopt, er komt een adobe master collection pakket op te staan. Hoeveel inch is jouw macbook? Ik heb nu een 13 inch laptop, en ik vind dit eigenlijk een prima formaat. Ben bang dat een 15 inch weer zo zwaar wordt gelijk.

@_lotteeee: Wow, is dat niet een ontzettend groot en onhandig ding? := Bevalt asus?

@WiancaR: Thanks voor je links! Ik ga ze zo even bekijken. Ik neig door alle verhalen ook meer naar een Macbook. Ding gaat sowieso vaak gebruikt worden, aangezien ik ook nog een grafische hbo hierna wil gaan doen. Ik wil dan inderdaad gewoon een laptop die lang meegaat.

@Simoonzel: Klinkt ingewikkeld. Qua besturingssysteem weet ik niet wat ik fijner vind, heb alleen nog maar ervaring met Windows. Heb wel een Iphone en ben ontzettend blij met de 'simpelheid' van safari etc., al weet ik niet of dat te vergelijken is.

@Selina: Bedankt voor je antwoord! Ik denk ook niet dat ik goedkoper uit ga komen dan 700..... Ik ga morgen denk ik even langs de Leapp store :)

@Chasey: Windows 8 vind ik echt verschrikkelijk.... Ik zal even gaan googlen. Gamen doe ik dan weer nooit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:39

Ik zie dat je twijfelt tussen 13 en 15 inch, ik zou persoonlijk voor een 13 gaan. Heb ik zelf ook al vanaf het begin van mijn studie (7 jaar geleden) en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Heb ook een tijdje een 15" gehad en deze werd mij persoonlijk veel te zwaar.

Zelf heb ik voor mijn studie altijd een i5 gehad. In de studio waar ik werk hebben we wel i7's staan, die zijn echt razendsnel. Maar mijn i5 MacBook heeft altijd alles prima gedraaid. Ik heb nu bijvoorbeeld Illustrator, inDesign, Photoshop, iTunes, FireFox, Rollercoaster en Premiere open staan en ik kan gewoon werken zonder vertraging.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:40

Ik was best wel anti Apple omdat ik ook zo iets had van je betaald voor de naam. En nu typ ik dit vanop mijn Macbook, kan er niet gelukkiger mee zijn!

Prijzig in aankoop maar draait alles perfect, nog nooit problemen mee gehad. Staat alles van adobe op en je kan makkelijk meerdere dingen tegelijk draaien. In mijn opleiding zie ik vaak mensen met een gewone PC die dan totaal achter lopen omdat het allemaal zo traag gaat. Je leerkrachten zullen wss ook met Mac werken, of zelf samengestelde pc's.

Voor een goede PC die het even goed en snel doet betaal je ook 1000 euro, of je moet hem zelf samenstellen. Ik heb de mijne gekocht voor ongeveer 1000 euro, wacht tot het begin van het schooljaar met hem te kopen. Vraag advies aan je leerkrachten en ga bij winkels langs. Mijne komt van bij de Switch en hier heb ik enorm veel korting gekregen. Je kreeg korting aan het begin van het jaar, en dan ook nog eens omdat je een grafische opleiding deed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:40

Voor grafisch werk, zeker in de grafische vormgeving en multimedia, kun je echt bijna niet zonder mac. Ik heb zelf grafische vormgeving en audiovisuele vormgeving gedaan, en het was echt zo'n opluchting toen ik eindelijk van windows naar mac over kon!
De macbooks zijn enorm waardevast, vandaar dat de tweedehandse ook nog vrij duur zijn, maar dat laat wel ook zien dat ze gewoon veel langer mee gaan en je er met een beetje geluk zo 10 jaar mee vooruit kan. Dus ik zou zeker iets meer uitgeven, het is het echt waard.
Misschien kun je met je ouders afspreken dat je elke maand een klein bedrag terugbetaalt bijvoorbeeld, of dat je hem na je opleiding (deels) terugbetaalt :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:41

Vaak wordt 15" aangeraden, ook door de studies, maar ik moet zeggen dat ik inderdaad zere schouders en rug heb van mijn laptop meedragen. Dus investeer ook even in een goede tas :D

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:48

UhNee schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! Ik heb nu even rondgesnuffeld op Tweakers. Wat is zo'n i7 processor precies? Ik neem aan dat dat niet persé nodig is......
Ik heb ook even overlegd met mijn ouders en die zijn het eigenijk wel met jullie eens: voor kwaliteit betaal je.

@Courses: Klopt, er komt een adobe master collection pakket op te staan. Hoeveel inch is jouw macbook? Ik heb nu een 13 inch laptop, en ik vind dit eigenlijk een prima formaat. Ben bang dat een 15 inch weer zo zwaar wordt gelijk.

@_lotteeee: Wow, is dat niet een ontzettend groot en onhandig ding? := Bevalt asus?

@WiancaR: Thanks voor je links! Ik ga ze zo even bekijken. Ik neig door alle verhalen ook meer naar een Macbook. Ding gaat sowieso vaak gebruikt worden, aangezien ik ook nog een grafische hbo hierna wil gaan doen. Ik wil dan inderdaad gewoon een laptop die lang meegaat.

@Simoonzel: Klinkt ingewikkeld. Qua besturingssysteem weet ik niet wat ik fijner vind, heb alleen nog maar ervaring met Windows. Heb wel een Iphone en ben ontzettend blij met de 'simpelheid' van safari etc., al weet ik niet of dat te vergelijken is.

@Selina: Bedankt voor je antwoord! Ik denk ook niet dat ik goedkoper uit ga komen dan 700..... Ik ga morgen denk ik even langs de Leapp store :)

@Chasey: Windows 8 vind ik echt verschrikkelijk.... Ik zal even gaan googlen. Gamen doe ik dan weer nooit :Y)

Ik vind het super fijn. Alles mooi op groot scherm met tekeningen maken etc. Een stuk duidelijker als met een kleiner scherm.

Onhandig nee, is even wennen.
Was nieuw ook 1200€

Asus bevalt mij super. Niks negatiefs over te zeggen tot nu toe.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:55

Ik heb voor mijn grafische opleiding een macbook pro retina 15" ondanks de macbook pro verplicht is op onze opleiding ben ik erg tevreden met mijn apple. Hier voor heb ik altijd mijn windows laptop gehad en merk toch wel echt een behoorlijk verschil. Ik zou ook een macbook aanraden het is wel een hele investering maar je kunt ook kijken op site's zoals leapp.nl daar heb je een 2e hands macbook met garantie of natuurlijk een gloednieuwe aanschaffen. Ik zou zelf niet zo snel 1 van mp plukken.

Over mijn 15" ben ik zeer tevreden, niet te groot en niet te klein. En wat betreft gewicht valt het echt heel erg mee. Uit mijn klas hebben ook mensen de 13" maar dat zou voor mij persoonlijk te klein zijn, maar het is maar net wat je ook gewent bent. Mijn windows laptop was 17,5"

Zo ver mij ook altijd gezegd is de meeste bedrijven in de grafische sector werken met apple, dan is het vaak ook fijn dat je zelf al met apple bekend bent. Want voor mij was het enorm wennen van windows naar apple.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:01

Zelf heb ik net een 4 jarige hbo studie achter de rug. Ook grafisch. Ik schaam me er best voor, maar ik heb het vier jaar volgehouden met een packard bell. Dit omdat ik deze laptop eigenlijk aangeschaft had voor een andere studie waar ik na een jaar mee gestopt was en dus grafisch ben gaan studeren.

80% van mijn klasgenoten had een macbook. En ik snap wel waarom. Het is mooier, sneller en het werkt fijn met adobe programma's. In de grafische wereld werkt dan ook bijna iedereen met apple. Maar er is ook een wereld buiten apple: http://www.intel.nl/buy/nl/nl/catalog/l ... 1438689504

Succes met je keuze!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:03

Klinkt goed WiancaR! Ik heb even je links bekeken samen met mijn vader, maar die vind dat er toch teveel addertjes onder het gras kunnen zitten bij marktplaats. (Hoewel Macbizz heel betrouwbaar is lijkt me....) Mijn voorkeur gaat ook uit naar een 13 inch. Ik heb geen zin in vermoeide schouders oid. En zolang het beeldscherm gewoon helder is maakt het niet heel veel verschil lijkt me.

@k_m: School raadt ook Macbook aan idd :) Ik krijg bij Leapp ook korting, dat is iig heel fijn!

@8nnemiek: Dat bevestigd wel een beetje wat ik dacht, inderdaad :) Ik vind ze ook ontzettend mooi. De bedoeling is inderdaad dat 'ie lang meegaat! Ik was van plan om het geld wat deze oude laptop nog op gaat brengen aan mijn ouders te geven.

@lotteeee: Helaas gaat asus hem niet worden.... sowieso vind ik 18 inch echt veul te groot :o

@Naaaomi: Leapp hebben we al gekeken idd! Ik denk ook dat het even wennen word, persoonlijk kan ik echt niet wachten om hem te gebruiken :o

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de 15 inch mac van Macbizz. We gaan even verder snuffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:04

MacBizz is gewoon een bedrijf, maar adverteert op Marktplaats. Is een zelfde bedrijf als Leapp bijvoorbeeld.

Edit: Oh ik lees niet goed, dacht dat je die niet vertrouwde haha. Afhankelijk van wie er nog werkt kun je wel een beetje een aparte flippo te spreken krijgen, maar ze verlenen echt een fijne service. Mijn oude MacBook (2007 model) was nog van plastic en had een scheur in de topcase. Binnen 2 dagen had ik hem gerepareerd en al terug :D.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:33

Ik werk standaard op mijn 13" Macbook. Ik was eerst bang dat 13" wellicht te klein zou zijn gezien ik 21" gewend ben maar het vergaat me eigenlijk prima :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:34

Ik zou ook voor een macbook gaan, doe zelf ook een grafische studie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:38

Ik heb een 17" Alienware, en geloof me. Die wil je niet mee sjouwen :P Krijg je een hernia van.
This echt beest qua prestaties, maar dan kan je inderdaad beter voor een kleine macbook gaan, veel beter mee te nemen. En de batterij doet het waarschijnlijk ook veel langer! Als ik zie hoe lang zijn man op de batterij bezig kan van zijn MacBook pro. Erg goede batterij levensduur.