Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:26

Hallo bokkers.

5 dagen geleden heb ik mijn vaste baan (ca. 24/32 uur per week) opgezegd om mijzelf te gaan omscholen in een ander vakgebied. Per September zal ik via particulier onderwijs (Scheidegger) gaan starten aan de opleiding MBO Secretaresse. In het kader van mijn opleiding ben ik op zoek gegaan naar een zogenoemde 'werkplek' voor 3 dagen per week.(BBL). Na een aantal gesprekken ben ik er uit gekomen met een bedrijf wat mij graag als stagiaire wil hebben gedurende het gehele schooljaar! Heel fijn natuurlijk, alleen nu komt het punt..

Het bedrijf heeft mij zojuist per email een 'stagevergoeding' voorstel gedaan. Echter, ligt dit bedrag lager als wat ik in gedachten had. (Ik verwacht natuurlijk geen hoofdprijs, maar met deze vergoeding kan ik helaas niet rondkomen, hoe graag ik dat ook zou willen, en ik heb ook geen recht op studiefinanciering.) Daarnaast is het bedrijf nog een stukje reizen en zal ik uit die vergoeding ook mijn benzine moeten halen. (60 km per dag) Nu wordt mij de vraag gesteld of dit een 'basis voor mij is voor een tweede gesprek'. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken! Ik moet dus eigenlijk terug mailen dat ik niet akkoord kan gaan met het gestelde bedrag.. maar hoe formuleer ik dit op een nette manier?

Zijn er bokkers die mij op dit gebied kunnen helpen? Ik heb begrepen dat een bedrijf niet verplicht is om een vergoeding te bieden, maar gezien mijn leeftijd en vorige werkervaring had ik toch wel iets meer gehoopt. Ik ben zeker geen geldwolf en ik kom er natuurlijk in eerste instantie om te leren en werken, maar ik moet natuurlijk wel mijn maandelijkse lasten kunnen dekken. Is het überhaupt redelijk om te onderhandelen over een BBL vergoeding? :o

Wildgirl

Re: Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:29

Waarom zou het niet redelijk zijn om hierover te onderhandelen?
Ik zou heel eerlijk zijn; aangeven dat je graag bij dit bedrijf komt stagelopen maar dat je ook zit met vaste lasten welke je niet op een andere manier kunt bekostigen aangezien je niet kan werken omdat je stage loopt.
Daarnaast geef je aan dat je al ervaring hebt; probeer je vraag te onderbouwen met argumenten waarom jij vindt dat ze jou wat meer moeten betalen.
Veel werkgevers proberen op deze manier aan goedkope krachten te komen en dat is hun goed recht; echter aan jou om hierbij de grens voor jezelf te trekken.
Succes!

Jara

Re: Onderhandeling stagevergoeding, per mail, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:31

Hoe het precies zit weet ik niet, maar er is een minimum bbl-loon. Bbl is in principe juist wel betaald. Loon is afhankelijk van de functieschaal waarin je bent ingedeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:32

Een BBL plek is, in mijn beleving, iets totaal anders dan een stageplek...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:35

Bedankt Wildgirl! Ik moet inderdaad maar eens wat argumenten op een rijtje gaan zetten. Ik ben bang dat zij inderdaad denkt dat ik op deze manier wel een erg goedkope kracht ben. Ik heb wel werkervaring maar is niet 100% relevant aan wat ik nu ga doen.

Jara schreef:
Hoe het precies zit weet ik niet, maar er is een minimum bbl-loon. Bbl is in principe juist wel betaald. Loon is afhankelijk van de functieschaal waarin je bent ingedeeld.

Dat dacht ik dus ook, maar toen las ik dit op de website van de FNV:

- Er bestaat in principe geen wettelijk recht op een salaris, check de arbeidsovereenkomst en/of cao die van toepassing is. Is er niets geregeld, dan kun je altijd onderhandelen over een mogelijke vergoeding of salaris.

Wendy schreef:
Een BBL plek is, in mijn beleving, iets totaal anders dan een stageplek...

Ja precies. Bij een stagevergoeding denk ik aan een BOL plek, maar ik heb duidelijk gesolliciteerd voor een BBL plek en dit ook duidelijk meerdere malen vernoemd in zowel brief als tijdens het gesprek. Een BBL-plek is natuurlijk meer werken dan leren, vandaar dat ik ook een ander bedrag in mijn hoofd had, dan het gestelde 'stagevergoeding'.
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 28-07-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:36

Bij een BBL plek hoor je toch gewoon minimaal het minimumloon te krijgen? Dus ik zou daar ook op inzetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:37

Is er een CAO van toepassing op de sector van dat bedrijf?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:38

Lolacabana schreef:
Bij een BBL plek hoor je toch gewoon minimaal het minimumloon te krijgen? Dus ik zou daar ook op inzetten.

Dat dacht ik zelf ook, echter staat er op de website van de FNV dat dit niet verplicht is. Vandaar ook dat ik bang ben dat ik geen poot heb om op te staan. Ik wil ook niet mijn eigen glazen ingooien.

Edit: Als ik minimum loon zou gaan vragen, zou ik ongeveer 2,5x meer moeten vragen dan wat zij mij nu aanbied. Vind dat een beetje riskant. :o

Wendy schreef:
Is er een CAO van toepassing op de sector van dat bedrijf?

Dat moet ik nog even uitzoeken. Volgens internet val je als secretaresse onder het CAO van het bedrijf zelf. Het gaat hier om een advocatenkantoor.
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 28-07-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:40

Tja bij mijn studie (universitair) moest je erg in je handjes knijpen dat je überhaupt een vergoeding kreeg op je stage plek.. Ik kreeg er wel een, maar kon daar in de zomermaanden (toen de ov niet gold), net de reiskosten mee betalen.

Zeker een tweede gesprek aangaan en het dan voorzichtig aanpakken en vragen of een reiskostenvergoeding ook mogelijk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:42

Kun je je ontslag bij het vorige bedrijf nog terugdraaien?? Ik vind het goed dat je je om wil scholen, echter, je hebt jezelf nu wel in een moeilijk parket gebracht wat betreft je inkomen. Je kunt het bedrijf gewoon terug mailen met de vergoeding die voor jou voldoende is om dagelijkse kosten te betalen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:44

Minimumloon voor 23 jaar en ouder is bij:
36 uur per week: € 9,67
38 uur per week: € 9,16
40 uur per week: € 8,70

Op basis van 3 dagen, dus 24 uur per week zou ik inzetten op € 1005,68 per maand exclusief vakantiegeld. Uitgaande van het hoogste minimumloon. Als ik jou was zal ik dus rond dat bedrag uit willen komen eventueel met de reistoeslag er al bij in.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:46

jorretje schreef:
Tja bij mijn studie (universitair) moest je erg in je handjes knijpen dat je überhaupt een vergoeding kreeg op je stage plek.. Ik kreeg er wel een, maar kon daar in de zomermaanden (toen de ov niet gold), net de reiskosten mee betalen.

Zeker een tweede gesprek aangaan en het dan voorzichtig aanpakken en vragen of een reiskostenvergoeding ook mogelijk is.

Ik begrijp dat de meeste studenten inderdaad blij zijn met een stagevergoeding, en dat zou ik ook zijn, maar helaas is het niet mogelijk voor mij ivm vaste lasten. Als universitair student krijg je, neem ik aan tenminste, ook StuFi? Ik heb hier geen recht op namelijk, anders was het voor mij een ander verhaal geweest en was ik uiteraard akkoord gegaan met een stagevergoeding.

bigone schreef:
Kun je je ontslag bij het vorige bedrijf nog terugdraaien?? Ik vind het goed dat je je om wil scholen, echter, je hebt jezelf nu wel in een moeilijk parket gebracht wat betreft je inkomen. Je kunt het bedrijf gewoon terug mailen met de vergoeding die voor jou voldoende is om dagelijkse kosten te betalen.

Ja het bedrijf waar ik ontslag heb genomen, zou mij in principe wel weer aan kunnen nemen.. maar dan kom ik in feite nog geen stap verder. Één van de redenen dat ik mijzelf wil gaan omscholen, is ook uit medische beweegredenen, dus ik wil liever niet terug. Ik zit inderdaad in een lastig parket. Het bedrijf wil mij eigenlijk als BOL student betalen, maar met de voordelen van een BBL student..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:47

Sja, ik had gereageerd op een bbl plek als financieel administratief. Kreeg te horen dat de vergoeding niet hoger zpu zijn dan bijstandsnorm. Om en nabij 500€ p.m.

Terwijl broertje een bbl plek gehad heeft die boven het minimum loon betaalde.

Het ligt echt helemaal aan het bedrijf, omdat er niets over vast gelegd is, ben je idd een verrekt goedkope kracht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:49

Heel eerlijk, je had pas ontslag moeten nemen wanneer je de rest goed geregeld had. Neem zo snel mogelijk contact met het nieuwe bedrijf op en zorg dat je heel snel weet waar je aan toe bent. Komen ze niet over de brug dan maar een poos doorgaan in je oude baan en van daaruit zorgen voor een goede BBL plek.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:50

Let wel: je betaalt wel loonbelasting over stagevergoeding. (als je geen ander inkomen hebt)
Je kunt dat terugvragen bij de belastingdienst, maar dat is pas het volgende jaar.

Als het gat niet al te groot is tussen vraag en bod, zou ik het gewoon voorleggen.
Misschien is een groeimodel mogelijk. In de loop van het jaar meer verdienen, omdat je steeds meer ervaren wordt.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:50

Voor een BBL plek is het vereiste dat je een minimum aantal uren bij een bedrijf werkt. Je hebt dus een arbeidsovereenkomst en geen stagecontract. In mijn opinie moeten zij dan ook het minimumloon betalen of meer.

In je mail zou ik aangeven dat jij in een tweede gesprek het graag over de arbeidsvoorwaarden wilt hebben. Ondertussen zou ik alvast verder solliciteren.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:51

Froukje schreef:
Sja, ik had gereageerd op een bbl plek als financieel administratief. Kreeg te horen dat de vergoeding niet hoger zpu zijn dan bijstandsnorm. Om en nabij 500€ p.m.

Terwijl broertje een bbl plek gehad heeft die boven het minimum loon betaalde.

Het ligt echt helemaal aan het bedrijf, omdat er niets over vast gelegd is, ben je idd een verrekt goedkope kracht.

Ja er wordt min of meer een beetje gebruik van gemaakt (en dat snap ik zeker ook wel..) Het bedrijf bied mij overigens een stuk minder dan 500 euro. 500 euro zou voor mij wel genoeg zijn. :=

bigone schreef:
Heel eerlijk, je had pas ontslag moeten nemen wanneer je de rest goed geregeld had. Neem zo snel mogelijk contact met het nieuwe bedrijf op en zorg dat je heel snel weet waar je aan toe bent. Komen ze niet over de brug dan maar een poos doorgaan in je oude baan en van daaruit zorgen voor een goede BBL plek.

Ja klopt.. nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. Ik heb echter mijn baan opgezegd, omdat ik in eerste instantie voor een jaar naar Duitsland zou gaan als au-pair, maar dit heb ik een paar weken terug alsnog afgeblazen, omdat ik het achteraf toch niet zag zitten. Dus de planning is helaas een beetje anders gelopen dan de bedoeling was. Ik zou nooit mijn baan hebben opgezegd anders. :')

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:54

senna21 schreef:
Let wel: je betaalt wel loonbelasting over stagevergoeding. (als je geen ander inkomen hebt)
Je kunt dat terugvragen bij de belastingdienst, maar dat is pas het volgende jaar.

Als het gat niet al te groot is tussen vraag en bod, zou ik het gewoon voorleggen.
Misschien is een groeimodel mogelijk. In de loop van het jaar meer verdienen, omdat je steeds meer ervaren wordt.

Is het niet zo dat je onder de 500 euro geen loonbelasting betaald?
Het gat tussen vraag en bod is helaas heel groot. Het is lastig om een BBL plek te vinden, vandaar ook dat ik heel voorzichtig ben met het onderhandelen. Ik wil ze niet afschrikken! Een groeimodel is een goed idee, bedankt!

Djonah schreef:
Voor een BBL plek is het vereiste dat je een minimum aantal uren bij een bedrijf werkt. Je hebt dus een arbeidsovereenkomst en geen stagecontract. In mijn opinie moeten zij dan ook het minimumloon betalen of meer.

In je mail zou ik aangeven dat jij in een tweede gesprek het graag over de arbeidsvoorwaarden wilt hebben. Ondertussen zou ik alvast verder solliciteren.

Arbeidsovereenkomst bij BBL is volgens de FNV niet verplicht. Een leer-werk overeenkomst met vergoeding schijnt ook voldoende te zijn. Anders had ik het inderdaad gegooid op minimumloon.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:54

De stagevergoedingen bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb waren 250,- voor een MBO student en 500,- voor een hbo student.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:56

Anoeska27 schreef:
De stagevergoedingen bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb waren 250,- voor een MBO student en 500,- voor een hbo student.

Gaat het in dit geval om een BOL of BBL student? Daar zit ook nog wat verschil in bij het MBO namelijk. 250 euro voor een BOL student vind ik wel meer dan redelijk. :j

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:56

Lolacabana schreef:
Minimumloon voor 23 jaar en ouder is bij:
36 uur per week: € 9,67
38 uur per week: € 9,16
40 uur per week: € 8,70

Op basis van 3 dagen, dus 24 uur per week zou ik inzetten op € 1005,68 per maand exclusief vakantiegeld. Uitgaande van het hoogste minimumloon. Als ik jou was zal ik dus rond dat bedrag uit willen komen eventueel met de reistoeslag er al bij in.

:evaw:
Denk je dat serieus dat te kunnen krijgen?
Mijn mond valt open!

lk kreeg op mijn stage plek dus voor 4 dagen in de week = 32 uur wel geteld 250 euro in de maand en ik was ook al 23+. Ik was daar BLIJ mee, want vrijwel al mijn studiegenootjes kregen helemaal niets.
(ik studeerde aan de universiteit).

Ik heb idd wel stufi gehad, maar had daar op dat moment al geen recht meer op (en die perstatiebeurs maakt écht bar weinig verschil). Ik heb er destijds ook ontslag voor moeten nemen bij mijn baantjes en heb dan ook heel wat bij moeten leggen tijdens die stage maanden.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 28-07-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VALINSKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:58

ik werk zelf bij een bedrijf waar BBL leerplekken zijn.

Wij betalen volgens CAO en betalen onze BBL leerlingen volledig salaris, is niet verplicht maar de dagen dat je werkt horen ze je wel volledig volgens cao te betalen ......

Heb je geen kontaktpersoon/ coach van je school die kan bemiddelen met dit bedrijf ?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:00

Djonah schreef:

Arbeidsovereenkomst bij BBL is volgens de FNV niet verplicht. Een leer-werk overeenkomst met vergoeding schijnt ook voldoende te zijn. Anders had ik het inderdaad gegooid op minimumloon.[/quote]

Voor een BBL opleiding is het verplicht dat je een arbeidsovereenkomst hebt voor een bepaald aantal uren per week. Gezien het een arbeidsovereenkomst is zou ik aangeven dat je het minimumloon wilt ontvangen. Daarna je kwaliteiten aangeven waarvoor jij denk dat ze jou moeten hebben en niet iemand anders. Op deze manier heb je je onderhandeling denk ik goed opgebouwd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:01

Voor zover ik weet, betaal je over iedere stagevergoeding (die je 'eerste inkomen' is) loonbelasting.
Het een 2e inkomen is, niet. Maar ook dat wordt aan het einde van het jaar verrekend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:03

jorretje schreef:
lk kreeg op mijn stage plek dus voor 4 dagen in de week = 32 uur wel geteld 250 euro in de maand en ik was ook al 23+. Ik was daar BLIJ mee, want vrijwel al mijn studiegenootjes kregen helemaal niets.
(ik studeerde aan de universiteit).

Ik heb idd wel stufi gehad, maar had daar op dat moment al geen recht meer op (en die perstatiebeurs maakt écht bar weinig verschil). Ik heb er destijds ook ontslag voor moeten nemen bij mijn baantjes en heb dan ook heel wat bij moeten leggen tijdens die stage maanden.

Heb je het topic wel gelezen? Dan had je namelijk kunnen weten dat wat jij kreeg voor jouw stage, totaal niet relevant is voor waar iemand recht op heeft voor een BBL-plek (wat dus géén stage is, maar een arbeidsovereenkomst!).