5 dagen geleden heb ik mijn vaste baan (ca. 24/32 uur per week) opgezegd om mijzelf te gaan omscholen in een ander vakgebied. Per September zal ik via particulier onderwijs (Scheidegger) gaan starten aan de opleiding MBO Secretaresse. In het kader van mijn opleiding ben ik op zoek gegaan naar een zogenoemde 'werkplek' voor 3 dagen per week.(BBL). Na een aantal gesprekken ben ik er uit gekomen met een bedrijf wat mij graag als stagiaire wil hebben gedurende het gehele schooljaar! Heel fijn natuurlijk, alleen nu komt het punt..
Het bedrijf heeft mij zojuist per email een 'stagevergoeding' voorstel gedaan. Echter, ligt dit bedrag lager als wat ik in gedachten had. (Ik verwacht natuurlijk geen hoofdprijs, maar met deze vergoeding kan ik helaas niet rondkomen, hoe graag ik dat ook zou willen, en ik heb ook geen recht op studiefinanciering.) Daarnaast is het bedrijf nog een stukje reizen en zal ik uit die vergoeding ook mijn benzine moeten halen. (60 km per dag) Nu wordt mij de vraag gesteld of dit een 'basis voor mij is voor een tweede gesprek'. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken! Ik moet dus eigenlijk terug mailen dat ik niet akkoord kan gaan met het gestelde bedrag.. maar hoe formuleer ik dit op een nette manier?
Zijn er bokkers die mij op dit gebied kunnen helpen? Ik heb begrepen dat een bedrijf niet verplicht is om een vergoeding te bieden, maar gezien mijn leeftijd en vorige werkervaring had ik toch wel iets meer gehoopt. Ik ben zeker geen geldwolf en ik kom er natuurlijk in eerste instantie om te leren en werken, maar ik moet natuurlijk wel mijn maandelijkse lasten kunnen dekken. Is het überhaupt redelijk om te onderhandelen over een BBL vergoeding?