Cadeaus bij overgaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

Cadeaus bij overgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 18:20

Hallo,

Vandaag kwam ik in een kleine discussie terecht over het wel of niet geven van cadeaus/cadeautjes bij het overgaan of bij een rapport. Het ging over het overgaan van klas 3 naar 4 en van klas 4 naar 5.

Ik ben van mening dat niet alles materialistisch beloond hoeft te worden. School doe ik voor mijzelf. Voor mijn toekomst. Ik hoef helemaal geen geld of cadeautjes, want ik ben tevreden. De grootste beloning voor mij is het ontvangen van mijn schooldiploma, waarvoor ik hard heb gewerkt.
Als je het juiste niveau doet, je je best doet en goede cijfers haalt dan ga je over. In aantal gevallen (ziekte, heftige gebeurtenissen, veel afwezig) kan ik het wel snappen dat je iets krijgt. Ook bij het behalen van je diploma, propedeuse of iets dergelijks snap ik het.

De discussie ging tussen persoon X, persoon Y en mij.
Persoon X, gaat over naar de volgende klas met een onvoldoende en wordt beloond met cadeau's ter waarde van €750,- euro. Zwaar beledigd toen we het er over hadden dat ik zei dat ik het persoonlijk niet zou doen en dat ik vroeg waarom er materialistisch beloond moet worden. Op de vraag waarvoor ze school deed wist ze het niet en kon het haar niks schelen, de cadeaus waren wel belangrijk.
Persoon Y, gaat met hard werken, vanwege ziekte en veel dagen doorbrengen in het ziekenhuis, zonder onvoldoendes over naar de volgende klas. Ze heeft het afgelopen schooljaar ontzettend hard en veel gewerkt, op zondag om 8:00 al aan het huiswerk en hopende dat ze de volgende dag weer naar school kan. Ze is ontzettend trots en haar ouders erbij, dat ze ondanks ziekte zo goed het jaar heeft afgesloten. Ze krijgt een cadeautje van €2,50 waarmee ze ontzettend dankbaar voor is. Zij doet school puur voor haar toekomst en zij ziet haar diploma als de beloning voor het harde werk dat ze heeft geleverd.

Wat vinden jullie, wel of geen cadeau(tje)(s) bij het overgaan?

Groetjes Ayla

Edit: Typfout.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:23

Ik vind dat inderdaad vaak overal ene kind voor beloond moet worden. Vind dat nergens voor nodig.

Maar kan me ook voorstellen dat ouders het wel doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:24

Cadeaus vind ik niet nodig, zelf ook nooit gehad. Wel kende ik mensen die met ieder rapport (voornamelijk op de basisschool) langs alle opa's / oma's / tantes / ooms etc. gingen en dan geld kregen.

Waardering vind ik daarentegen wel weer belangrijk. En dat ouders of anderen in je omgeving dat dan laten zien met cadeaus vind ik op zich niet slecht, maar dat hoeven dus niet per sé dure cadeaus te zijn.

Heel knap trouwens van persoon Y! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:25

Ik vind het inderdaad een beetje overbodig, maar ik vind ook dat ouders het vooral zelf moeten weten. Ik kreeg/krijg best veel van mijn ouders en dan krijg je inderdaad wel eens te horen dat je verwend bent, dan snap ik ook niet waar iemand zich mee bemoeit.

rien10

Re: Cadeaus bij overgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:27

Mijn kinderen krijgen nooit geld of cadeaus voor een rapport of overgaan.

Change3x

Het is toch leuk als je ouders je een cadeautje geven omdat ze trots op je zijn. ;) Daarnaast heeft niet iedereen de instelling dat hij graag goede cijfers wil halen of iets dergelijks, als je dan een doel hebt omdat je iets krijgt dan gaat het leren vaak een stuk makkelijker.

Niks mis met een cadeautje geven om het harde werk te belonen!

Ik kreeg ook elk jaar een cadeautje als ik over was gegaan, ene keer wat groter en andere keer wat kleiner. Ik ben dit jaar geslaagd en krijg als cadeautje een Samshield, ik heb hier niet om gevraagd maar vind het hartstikke leuk!

JolisaJ

Een cadeau van 750 euro? Dat zou ik niet eens krijgen als ik tegelijkertijd bij 3 universitaire opleidingen zou afstuderen. :')

Ik ben ook van mening dat je niet materialistisch beloond hoeft te worden, vooral niet bij het overgaan van een klas. Dit doe je voor je toekomst. Dat persoon Y dan een cadeautje krijgt snap ik wel, zo te horen heeft diegene het heel zwaar.
En tuurlijk, als je je diploma haalt verdien je wel een cadeautje, al is het een taart om het te vieren.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:31

Ik ben net geslaagd voor het vmbo, eigenlijk weinig moeite in gestopt, voor rapporten kreeg ik op de basisschool altijd 5,-. Op de middelbare niks meer, want ik krijg nu ik geslaagd ben sowieso een laptop, en mocht nog wat zelf uitkiezen. Dat samen zal 600,- kosten hooguit, en ben er ook heel blij mee dat mijn ouders het geld er voor hebben, maar ze hadden me ook bijvoorbeeld gewoon een paar oorbellen kunnen geven, was ik ook blij mee :) ik ga naar school om er zelf beter van te worden en een baan te kunnen krijgen, niet cadeaus te ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:32

Ik vind dat tegenover hard werken (want dat doe je echt wel als je naar school gaat), best een beloning mag staan. :j
Maar daar 750 euro aan uitgeven, vind ik wel erg overdreven. :o
Wij krijgen vroeger als kind 10 gulden van onze opa en oma voor ons raport en volgens mij ook wel een klein cadeau van onze moeder.
Daar waren we erg blij mee en trots op. :j

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:36

Zelf heb ik nooit cadeautjes gekregen, alleen toen ik slaagde voor de middelbare school. Wel werd er altijd waardering uit gesproken over het harde werk naar school. Deze waardering voelde voor mij fijner dan een cadeautje :D. Daarbij vind ik 750 euro overdreven bedrag om uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:37

JolisaJ schreef:
Een cadeau van 750 euro? Dat zou ik niet eens krijgen als ik tegelijkertijd bij 3 universitaire opleidingen zou afstuderen. :')

Ik ben ook van mening dat je niet materialistisch beloond hoeft te worden, vooral niet bij het overgaan van een klas. Dit doe je voor je toekomst. Dat persoon Y dan een cadeautje krijgt snap ik wel, zo te horen heeft diegene het heel zwaar.
En tuurlijk, als je je diploma haalt verdien je wel een cadeautje, al is het een taart om het te vieren.

Misschien wilde het meisje wel graag een dure laptop kopen en hebben haar ouders de rest van het geld bijgelegd, wie weet.

Ik vind dat mensen dit lekker zelf moeten weten, de een heeft er baat bij en de ander niet. Degene die opgegroeid is zonder voor overgaan cadeaus te krijgen, zal eerder zeggen 'oh vind ik niet nodig!' dan iemand die dit wel altijd heeft gehad.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:37

Ik vind het ook wat overbodig, vooral 750 euro. Men dat heb ik in al die jaren dat ik op school zit nog nooit aan beloningen op kunnen sparen, niet eens is in de buurt, beetje overbodig veel en onnodig dus :')
Ik kan opzich wel begrijpen dat het cadeautje een goede stimulatie is voor het kind om goed zijn best te doen, maar een kleinigheidje voldoet ook al toch? Het gaat tenslotte om het gebaar. en het geeft mij meer voldoening als ik merk dat mijn ouders trots zijn dan dat ze met een cheque van 1.000 euro staan te wapperen ofzo.

Op de basisschool was het bij ons wel normaal om met je rapport een rondje opa/oma peetoom/tante te doen om, om geld te bedelen haha :+
Dan kregen we meestal een paar euro, waren we toen helemaal blij mee.

Toen ik mijn VMBO haalde kreeg ik 2 dekjes van ma (ik had een weddenschap dat ik bij elke 8 een dekje kreeg; dat had ze geweten want ik haalde heel veel achtten, uiteindelijk vond ik 2 dekjes meer dan zat haha)
Toen ik voor mijn MBO niveau 4 geslaagd was kreeg ik een armbandje van mijn ouders.
Als ik dadelijk mijn Propedeuse haal krijg ik geloof ik niks, hoeft voor mij ook niet.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:38

Wij geven bij elk rapport een klein cadeautje, geen idee waarom eigenlijk. Ik was altijd de enige van de klas die niks voor het rapport kreeg en ik vermoedt dat dit wel een rol speelt. Het is toch een beloning voor het harde werken.

Dit jaar hebben we het tweede rapport niks gegeven en daar ook niks over gehoord, dus echt waarde hechten ze er niet aan.
Nu ook nog niks gekocht, misschien een uitje onder het mom 'rapport'.

Maar een cadeau van 750 euro, never nooit niet

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:39

Danique schreef:
JolisaJ schreef:

Misschien wilde het meisje wel graag een dure laptop kopen en hebben haar ouders de rest van het geld bijgelegd, wie weet.

Ik vind dat mensen dit lekker zelf moeten weten, de een heeft er baat bij en de ander niet. Degene die opgegroeid is zonder voor overgaan cadeaus te krijgen, zal eerder zeggen 'oh vind ik niet nodig!' dan iemand die dit wel altijd heeft gehad.

Een dure laptop vind ik dan meer een cadeau voor een diploma, als het meisje een vervolg studie gaat doen waarbij ze dat ding ook daadwerkelijk nodig heeft.

Maar ieder inderdaad zo zijn eigen ding. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:39

Overigens heeft mijn moeder ooit voorgesteld om, als ik klaar was met mijn HBO studie, een weekje naar New York te gaan. En daar heb ik haar aan gehouden. :) Dat was dan ook gelijk een heel bijzondere ervaring, ik was ook nooit eerder in Amerika geweest. Maar goed, dat was voor haarzelf natuurlijk ook leuk. En het was ook niet mijn motivatiedoel om daarom mijn HBO te halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:42

Het feit dat je overgaat is al een grote beloning voor je werk :j

Alleen voor diploma kregen wij wat.

Ja en wat centjes bij de basisschool rapporten. Maar bij het middelbaar was het de insteek, je resultaat is je beloning. Ben zelf ook meer intrinsiek gemotiveerd ingesteld.

Anoniem

Maar als je ouders het geld hebben om je cadeaus van 750 te geven, dan is dat verder toch niemand anders z'n zaak? :+

Quanneh

Ik denk ook niet dat cadeautjes nodig zijn. Toch vind ik het wel leuk om cadeautjes te geven, gewoon het idee dat je iets leuks krijgt (al is het iets kleins) vind ik wel leuk. 750 euro zou ik nooit aan iemand geven voor dit soort dingen, maar ik vind het wel leuk om mijn zusje iets kleins te geven. Ze is er dan ook vaak erg blij mee en trots op haar rapport :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:45

Bij kinderen die onwijs extrinsiek gemotiveerd zijn zal ik wel eerder op bepaalde beloningen in het vooruitzicht stellen. elk kind z'n eigen handleiding.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:54

Maar het is toch niet gezegd dat het iedere overgang op die wijze beloond is of wordt?

wat als de persoon in kwestie al heel lang een eigen computer wil hebben, om schoolwerk ook op te doen, maar ze moest de van de familie gebruiken of een oude laptop?

dan is 750 euro niet eens zoveel..

of.. je krijgt een brommertje voor je 16e verjaardag, maar alleen als je overgaat dit jaar..

of je krijgt een eerste autootje als je slaagt voor je eindexamen, omdat je anders op kamers moet wat van beider kanten geen voorkeur heeft.

of eindelijk een tv op je slaapkamer mogen hebben..
-------

op basis van de openingspost weten we niet hoe het leven van dat meisje eruit ziet..

kijk eens op je eigen kamer en tel alle artikelen van waarde eens bij elkaar op.. je kleren, je pc/laptop, je tv, je telefoon met abonnement.. Negen van de tien jongeren krijgen veel meer dan dat ze denken dat ze krijgen..

ik kreeg vroeger dat soort dingen alleen maar voor speciale gelegenheden.
Toen ik van de lagere school naar de middelbare ging kreeg ik cadeaus met een totaalwaarde van 1500 gulden in totaal wat toen een behoorlijk bedrag was en mijn ouders hadden echt niet veel..

maar wat was het feitelijk? ik was al ruim een jaar uit mijn rammelbakje van een 600 handse fiets gegroeid, en moest 7.5km naar de middelbare school fietsen.. dus ik kreeg een goede nieuwe fiets, met een verzekering voor 5 jaar met een extra zwaar kabelslot.. Daarnaast kreeg ik een goede winterjas.. niet de nieuwste mode, nee een dump van een goed merk van de mode van het jaar ervoor. Tot slot kreeg ik een twee mooie boeken voor de zomer vakantie..

1500 gulden aan overgangscadeaus.. en het werd ook gegeven als overgangscedaus. De fiets is meegegaan toen ik ging studeren.. de jas heb twee jaar terug eindelijk maar eens weggegooid, omdat de vulling al jaren leeg was, maar hij nu ook uit ouderdom scheurde.

en toen ik naar de 4e van de havo ging kreeg ik een cadeau van 350 gulden.. Ik wilde al jaren een tv op mijn slaapkamer, zoals bijna iedereen had (wij liepen erg achter, gewoon geen geld). Om te voorkomen dat ik rotzooi zou komen was de afspraak.. als ik de helft bijeen spaarde, legde mijn vader bij mijn overgang de andere helft bij en kon ik echt gewoon een goede tv kopen.

Ik zal dus zelf nooit iemand veroordelen die vol trots roept dat ze vreselijk dure cadeaus heeft gehad.
omdat je nooit zeker weet of het pure verspilling of verwennerij is, of dat het zaken zijn die jij allang hebt, maar een ander heel lang op heeft moeten wachten.

vergeet niet dat de overgang rondom het vakantiegeld valt.. Dus mensen die krapper zitten, kunnen hun kinderen vaak alleen dan iets groots geven, iets dat ze misschien al heel lang wilde hebben of zelfs nodig hadden. En dan kunnen die cadeaus best heel belangrijk zijn voor diegene.. waardoor ze kortaf zou kunnen reageren als je dat als vrienden afkeurend bekijkt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:58

Ach.. 5euro ofzo, heel best.. Maar meer ook echt niet..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:00

Toen ik mijn havo diploma had mocht ik naar de schoonheidssalon van m'n moeder. Ook kreeg ik een laptop van mijn opa. Voor mn propedeuse hoef ik niks, laatste cijfer ervoor in oktober gehaald maar krijg hem pas aankomende september. Dan hoeft het niet meer van mij :+
Als je je kind met cadeaus moet motiveren om over te gaan gaat er sowieso al iets mis. Mijn motivatie was een diploma halen, geen cadeaus.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:19

De vraag is,
is het motiveren alleen.. daar ben ik tegen.. een groot overbodig cadeau voorhouden als je iets presteert, dat is vragen om ellende in de toekomst. maar wat als grote giften samenvallen met de overgang, omdat ze op andere momenten eigenlijk gewoon niet mogelijk zijn? Een goede reden dus hebben om iets 'groots' te geven en eigenlijk meer een semi noodzaak is dan een echt cadeau. terwijl het voor de buitenwereld alleen maar een groot cadeau lijkt in ruil voor een rapport.

mijn cadeau voor mijn slagen was een winterjas, opnieuw mode van het jaar ervoor, zelfde merk en dumpzaak als de winterjas die ik had gekregen toen ik naar de middelbare school ging.. gewoon omdat de oude eigenlijk niet meer zo netjes was en ik toch weer een winterjas nodig zou hebben als ik op mijzelf ging wonen. Dus ja, dat cadeau was omgerekend zo'n 80 euro.

maar hoeveel winterjassen krijgt een gemiddelde tiener tussen de middelbare school en beroepsopleiding? bij mij waren dat er dus 2 en beiden als groot cadeau gegeven voor mijn overgang/slagen.. Mijn overgangscadeaus bijelkaar opgeteld, zijn exorbitant te noemen volgens de mensen van dit topic.. maar tussendoor heb ik geen fietsen gekregen, geen winterjassen, een wintertrui kreeg ik voor kerst of sinterklaas, geen tv of pc (sterker nog, er kwam pas een pc in mijn zusjes examenjaar).

maar hoe moet je het verschil bepalen, als kind hang je immers niet aan de grote klok dat je weinig hebt.. En als je dan vol trots zou vertellen van je grote overgangscadeau dan zou je nog veroordeeld worden ook hier ;).

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:23

Ik kreeg op de middelbare school wel altijd een euro wanneer ik een 10 haalde. Verder kreeg ik vaak iets kleins als ik over was naar het volgende jaar. Met het slagen op de havo heb ik een vakantie naar Londen gekregen van mijn moeder (we zijn samen naar londen geweest). Voor de rest vind ik dat er best wat beloond mag worden, alleen voor mijzelf maakt dat niet uit hoe. Of dat nou met een klein cadeautje is of met lovende woorden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:59

soloro schreef:
Ik kreeg op de middelbare school wel altijd een euro wanneer ik een 10 haalde. Verder kreeg ik vaak iets kleins als ik over was naar het volgende jaar. Met het slagen op de havo heb ik een vakantie naar Londen gekregen van mijn moeder (we zijn samen naar londen geweest). Voor de rest vind ik dat er best wat beloond mag worden, alleen voor mijzelf maakt dat niet uit hoe. Of dat nou met een klein cadeautje is of met lovende woorden.

mijn vader had ooit gekscherend gezegd toen ik naar de middelbare school ging dat ik voor iedere 10 op mijn rapport 25 gulden zou geven (kreeg normaal 'gewoon' 5 gulden om wat leuks mee te doen (ter vergelijk, een bioscoopkaartje was al duurder, dus echt veel kon je er niet mee gaan doen :'), en zo verdween het uiteindelijk in mijn spaarpot :') ).

tot zijn grote schrik in de 3e klas, mijn eerste rapport scheikunde had ik toch een 10 *D . Dus ik heb staan wapperen met mijn rapport die avond. En eerlijk is eerlijk, ik heb mijn 25 gulden gekregen.. maar wel pas 2 weken later, omdat hij het op dat moment even niet over had. Nooit meer een tien gehad daarna, die was toeval omdat de docent geen toepassingsvragen deed het eerste trimester (en was maar 3 proefwerken) maar puur feitjes uit het boek vroeg.. volgende rapport moesten we wel kennis toepassen en was het gelijk nog maar een 7, mijn vader hield zijn hart al vast toen ik die dag thuiskwam.. heb nog nooit iemand zo blij zien zijn dat zijn dochter slechts een 7 had waar ze het rapport ervoor nog een 10 stond :')