wettelijke arbeidsregelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassagrande

wettelijke arbeidsregelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:08

Ik kom er met op internet zoeken niet uit.

Wat zijn de wettelijke arbeidsregels als je bedrijf geen cao heeft?

Bij alles wat ik op internet vind gaat het voornamelijk over zwangeren.

Dit is de situatie.

In april ben ik met spoed in het ziekenhuis beland. Men dacht eerst aan de blinde darm maar het bleek een infectie te zijn aan de dikke darm. Ik ben 1.5 week thuis geweest en toen weer gaan werken.

Op 8 mei moest ik een dag naar het ziekenhuis voor een darmonderzoek. Nu heb ik mijn verlof kaart terug gekregen en hebben ze mee dag verlof afgenomen voor de dag van het onderzoek.

Mag dit zomaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:09

Wat staat er in je eigen contract? Ook zonder cao kun je immers arbeidsvoorwaarden hebben :)

Want bij mijn man werken ze met wachtdagen; dus bij ziekte is de eerste dag voor eigen rekening.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:12

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erlof.html

Heb je een bedrijfsreglement? Meestal krijg je een aantal uur per jaar voor doktersbezoek, dit moet je echter zoveel mogelijk buiten werktijd plannen. Er is echter niets wettelijks voor geregeld dus dan gaat het al snel ten koste van je verlofdagen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:13

Klopt toch, dat een onderzoeksdag gewoon als vrije dag geteld wordt? Gezien je in de tussentijd alweer gewoon gewerkt hebt... Ik zie in elk geval niet in waarom dit als ziektedag zou moeten worden gerekend. Wel kun je een paar uur vrij nemen, dus alleen voor het onderzoek en ervoor en erna gewoon werken. Dan zou het niet als vrije dag bestempeld worden.

Brainless

Re: wettelijke arbeidsregelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:23

Wettelijk is het geregeld dat de baas je vrij moet geven voor een ziekenhuis/dokter/tandartsbezoek (als het niet buiten werktijd kan, omdat je bv fulltime werkt).
Wel is dit dan voor eigen kosten (sommige bazen betalen door, maar dat is wettelijk dus niet verplicht).

Mijn man bv krijgt max 2x per jaar 2 uur betaald vrij voor de tandarts (of dokter).
De rest is dan voor eigen rekening.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:32

ik werk 40 uur per week dus ik kan dat niet buiten werktijd plannen.

De dag van het onderzoek moest ik om 13.10 binnen zijn. Van tevoren kun je niet gaan werken omdat je iets moet innemen om je darmen te legen. In het contract staat hierover niets, en een bedrijfsreglement hebben ze niet. Aangezien je ook niet meteen mag vertrekken na het onderzoek kun je daarna ook niet gaan werken.

Als ik had geweten dat dit mij 8 uur verlof zou kosten had ik het onderzoek niet gedaan en wel gewacht tot ergens in mijn vakantie of zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:33

Als er niets extra's is geregeld door je werkgever in een reglement/arbeidsvoorwaarden, dan is een doktersbezoek/onderzoek voor eigen rekening.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:35

Dus met andere woorden, niet naar de dokter en naar het ziekenhuis gaan omdat je dan te weinig verlof uren kunt hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:36

Je had dit ook van te voren kunnen vragen natuurlijk :) dan zat je niet met verrassingen achteraf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:37

Cassagrande schreef:
Dus met andere woorden, niet naar de dokter en naar het ziekenhuis gaan omdat je dan te weinig verlof uren kunt hebben.

Als dat jouw oplossing is..
Mijn man moest 2x per week (en later 1x per week) naar de fysio.... allemaal eigen tijd.
Dat gaat dan helaas van de vakantiedagen af.
Je krijgt minimaal 20 dagen per jaar, bij de meeste werkgevers krijg je er meer; ruim voldoende om oa naar de dokter te gaan.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:38

Daar ik hier nooit mee te maken heb gehad heb ik er niet aan gedacht om dit na te moeten vragen. Ik weet niets van personeelszaken en ik had eigenlijk verwacht dat hier wettelijk iets voor geregeld is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:39

Als er niets in je contract staat en niets in de bedrijfsregelementen dan is het dus niet vastgelegd en heb je geen recht op deze uren.

Helaas voor jou dus staat je werkgever in zijn recht door je deze uren als verlof aan te rekenen.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:40

Brainless schreef:
Cassagrande schreef:

Als dat jouw oplossing is..
Mijn man moest 2x per week (en later 1x per week) naar de fysio.... allemaal eigen tijd.
Dat gaat dan helaas van de vakantiedagen af.
Je krijgt minimaal 20 dagen per jaar, bij de meeste werkgevers krijg je er meer; ruim voldoende om oa naar de dokter te gaan.

Dat zal best. Maar dan wordt er vanuit gegaan dat je nooit dagen nodig hebt voor je zieke kind. Ik heb de zorg voor mijn kind en als zij ziek is heb ik de dagen nodig. Want daar is niets voor geregeld. En ik heb niet de luxe om op iemand terug te vallen daarvoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:41

Calamiteitenverlof is wel wettelijk geregeld.

Wanneer kan ik calamiteitenverlof opnemen?
Moet u direct vrij nemen om een dringend privéprobleem op te lossen, dan kunt u calamiteitenverlof opnemen. U meldt het verlof bij uw werkgever. Uw salaris loopt door tijdens het calamiteitenverlof.

Wanneer calamiteitenverlof
U heeft recht op calamiteitenverlof als u door omstandigheden in uw privéleven onmiddellijk vrij moet nemen. Het moet gaan om zeer bijzondere persoonlijke of onvoorziene omstandigheden, zoals:

u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt;
u moet (plotseling) naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:43

Mijn man heeft ook geen cao en ook hij moet gewoon vrij nemen voor dit soort dingen. We wonen dan wel in Duitsland, maar ik denk dat daar niet veel verschil in zit.
Ik vind het niet zo raar eigenlijk, waarom zou dit voor rekening van je werkgever moeten komen?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:43

Hmmm daar wordt bij mij is ook verlof voor ingehouden. Moest laatst mijn dochter wegens ziekte op school halen. Deze uren worden of afgeschreven of ik moet ze inhalen door langer te werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:45

Het is toch logisch dat je daar een dag voor moet opnemen :? Is hier ook normaal. En voor een ziek kind idd ook. Hoezo zou je baas moeten betalen als je onderzoeken moet doen...

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:45

Diablo schreef:
Mijn man heeft ook geen cao en ook hij moet gewoon vrij nemen voor dit soort dingen. We wonen dan wel in Duitsland, maar ik denk dat daar niet veel verschil in zit.
Ik vind het niet zo raar eigenlijk, waarom zou dit voor rekening van je werkgever moeten komen?

Eerder heb ik nog nooit voor een ziekenhuis bezoek hoeven in te leveren. Ik heb nu een andere werkgever en nu moet ik het wel. Vandaar ook dat ik wilde weten of dat zomaar mag.

Als ik het normaal vond had ik het niet hoeven vragen :-D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:45

Cassagrande schreef:
Hmmm daar wordt bij mij is ook verlof voor ingehouden. Moest laatst mijn dochter wegens ziekte op school halen. Deze uren worden of afgeschreven of ik moet ze inhalen door langer te werken.

Dat mag dus niet! Voor calamiteitenverlof mogen géén vakantiedagen worden ingehouden.

(Jij hebt geen cao of arbeidsreglement dus er zijn geen uitzonderingen, in mijn cao krijg ik namelijk extra uren voor bijzondere gebeurtenissen zoals trouwen van een zus bv of een uitvaart bijwonen van een oom. Dus kan ik verlof opnemen uit dat potje.)

Planbare zorg is geen calamiteit dus daar geldt het niet voor.

Aanvulling:
Bij verlof voor zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden wordt ook gedacht aan onvoorziene omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van de arbeid vergen, zoals brand, inbraak, gesprongen waterleiding, als ook de opvang van een kind dat plotseling ziek is geworden of redelijkerwijze niet buiten werktijd om te plannen arts- of ziekenhuisbezoek door de werknemer. Dit calamiteitenverlof duurt kort, want het ziet slechts op de treffen van (tijdelijke) noodzakelijke maatregelen. Daardoor zal dit verlof vrijwel nooit langer duren dan een dag (art 4:1 WAZ)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-06-15 12:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:46

Toen mijn kids jonger waren en ziek werden moest ik ook zelf vrij regelen.
En ja, daardoor moest ik in de vakantie periode ook wat langer werken.

Naast dat ik ook wel eens naar een dokter/tandarts ed moest.

Je bent geen uitzondering en er is geen werkgever die alle dagen/uren doktersbezoek/fysio ed vergoed.
Ik snap best dat het heel vervelend is en dat je je vrije dagen beter kan besteden.
Maar wettelijk is er dus niets geregeld.

Is er geen mogelijkheid dat je naar 36 of 38 uur gaat?
Dan wel 40 uur werken, en dan 1 a 2 dagen per maand als vrije dagen erbij krijgen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:51

Klinkt als een geweldige werkgever... Volgens mij wordt er verwacht dat je zulke dingen zoveel mogelijk buiten werktijd doet (dûh), maar als je 40 uur werkt wordt dat toch lastig. Kan me niet voorstellen dat je daarvoor verlof moet inleveren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:52

Quellian schreef:
Klinkt als een geweldige werkgever... Volgens mij wordt er verwacht dat je zulke dingen zoveel mogelijk buiten werktijd doet (dûh), maar als je 40 uur werkt wordt dat toch lastig. Kan me niet voorstellen dat je daarvoor verlof moet inleveren.

Wettelijk hoeft een werkgever dit niet te vergoeden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:55

Zo werkt het bij ons ook...
Van de verlofdagen die je aan het begin van het jaar krijgt, moet je er altijd een aantal achter de hand houden. Tandartsbezoek (2x per jaar) en huisartsbezoek oid moeten wij ook verlofuren voor inleveren...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:56

Klopt, of het moet daadwerkelijk om een calamiteit gaan en dus geen planbare zorg. Als ik tijdens het werk met spoed naar het ziekenhuis moet dan is het calamiteit en is er weer een andere regeling. Moet ik naar de fysio tijdens werktijd, dan moet ik er verlof voor opnemen. Voor de huisarts hoef ik geen verlof uren in te leveren, kost mij hooguit een half uur en ze werken niet met halve verlofuren.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:11

Minder uren zitten er helaas niet in. Zocht werk voor 32 maar was al blij dat ik werk aangeboden kreeg.

Dank voor jullie reacties. Mijn vraag is beantwoord :-D