Risico's eenmanszaak met personeel / freelancers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Risico's eenmanszaak met personeel / freelancers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:19

Hallo, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen, want met alleen google kom ik er niet uit.

Ik ga in september een "schooltje" oprichten. Ik bied huiswerkbegeleiding en bijles in verschillende vakken. Ik heb al veel geregeld en ga me donderdag inschrijven bij de kvk.

Nu was ik van plan om ook anderen in mijn bedrijfje te laten werken als "docent". Ik kan namelijk niet in alle vakken van de middelbare school bijles geven. Ik wil bijvoorbeeld iemand ander Engels laten geven.

Hoe ga ik dit nu zo veilig mogelijk aanpakken? Ik heb geen garantie dat ik altijd leerlingen voor diegene heb. Ik wil niet verantwoordelijk zijn als deze "docent" ziek wordt.

Een 0-uren contract lijkt goed, maar dat mag ik maar een half jaar doen, en dan moet de persoon weer uit dienst voor drie maanden of moet ik hem een x-uren contract geven.

Ik lees op internet ook veel over "freelancers", maar ik kan niet echt vinden hoe dat werkt. Moeten de "docenten" dan zelf ook een bedrijf hebben? Dat gaat me dan dus sowieso 65 euro kosten per in-dienst neming (inschrijven kvk) exclusief nog reiskosten e.d.

Kan iemand me nog verder helpen? Wat raden jullie aan?

x_Jeanine_x

Re: Risico's eenmanszaak met personeel / freelancers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:32

Nuttige vraag. Helaas gaat a.s. woensdag mijn les ondernemingsschap niet door. Anders had ikhem graag voorgelegd. Hier ben ik ook wel bbenieuwd naar. Ga de beste docent morgenvroeg gelijk mailen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:21

Als je met zzp'ers gaat werken, zou je kunnen gaan werken met een soort onderaannemersschap. Dat je bijv een poule beschikbare docenten hebt en die boek je als je een klus voor ze hebt. Jij stuurt ouders een factuur en de docenten sturen jou een factuur voor hun diensten. Door goede prijsafspraken te maken, kun jij het verschil daartussen als omzet hebben. En voor de docenten is het ook interessant, want jij zoekt klanten voor hen!

Misschien zou je op zoek kunnen gaan naar mensen die al als Zzp'er werken? Mensen die dat nog niet zijn en niet die ambitie hebben, zullen dat niet snel doen puur voor jouw bedrijfje.
Er komt immers veel bij kijken qua administratie alleen al...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:31

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:37

Eventueel kan ik je vraag vandaag voorleggen tijdens ondernemingsrecht?:)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 09:35

Dat werken met zzp - ers klinkt interessant maar ik wilde vooral met studenten gaan werken. Die zullen weinig zin hebben in een hele administratie. Plus dat mensen die al zzper zijn meer loon zullen willen. Ik wilde mn student/docenten tien euro per uur betalen, niet slecht voor een student, maar te weinig vaak voor ouderen.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:43

Ik werk voor zo'n type bedrijfje en zij hebben het exact zo geregeld als Corelli zegt.
Ik ben geen volledige zzp'er, ik ben zelf nergens geregistreerd en gewoon student. Ik krijg een X bedrag per uur, zij rekenen de ouders een X bedrag per uur en houden het verschil.
Mijn uren voer ik in in een online facturensysteem. Dat zal ze wel geld gekost hebben. Het is niet veel werk, en houdt het voor hen overzichtelijk omdat ze vrij veel docenten hebben. Eerder was het gewoon per mail opsturen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:45

X_Linz_X schreef:
Dat werken met zzp - ers klinkt interessant maar ik wilde vooral met studenten gaan werken. Die zullen weinig zin hebben in een hele administratie. Plus dat mensen die al zzper zijn meer loon zullen willen. Ik wilde mn student/docenten tien euro per uur betalen, niet slecht voor een student, maar te weinig vaak voor ouderen.

Het is eigenlijk heel eenvoudig:

Of je neemt mensen in loondienst (eventueel via een 0-uren contract of een oproepcontract) of je huurt ze in. Om ze in te huren, moeten ze zelfstandige zijn en je krijgt dan te maken met een hoop administratieve rompslomp. Als je ze in dienst neemt, krijgen ze verloop van tijd rechten zoals doorbetaling bij ziekte, een minimum aantal doorbetaalde uren op basis van de uren die ze de drie maanden ervoor gewerkt hebben enz. Je moet dan bovendien een fikse administratie gaan bijhouden. Je wordt immers inhoudingsplichtige voor de loonbelastingen en moet zorgen dat dat allemaal goed verloopt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:48

Je kunt iemand een 0 uren contract aanbieden maar als deze persoon al geruime tijd vast elke week 10 uur maakt zal dat er automatisch voor in de plaats komen.
Als jij geen kosten wilt hebben bij ziekte en vaste lasten die er allemaal bij komen kijken bij personeel zal er niet veel anders overblijven om te gaan werken met zzp-ers. Dan betaal je daadwerkelijk de uren die iemand heeft gewerkt en krijg je er geen andere vaste kosten overheen zoals vakantiegeld en loonbelasting enzovoorts.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:48

Plieza,

dat is interessant voor mij maar hoe werkt dat dan? Ik lees dat ik dus twee opties heb, in dienst nemen of met zzp-ers werken. Je zegt dat je geen (volledig) zzp-er bent, ben je dan wel in dienst?
Hoe werkt het anders?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:58

Ik werk ook bij een dergelijk bedrijf en ben in loondienst. Vakantiegeld zit in mijn loon. Loon is afhankelijk van de vooropleiding, leeftijd en huidige opleiding. VWO-ers krijgen meer betaald, WO-studenten weer meer bijvoorbeeld.

Je haalt jezelf wel wat op de hals zo..

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:03

Kan je ze niet als vrijwilligers laten werken met een onkostenvergoeding?

Zou niet weten of het überhaupt kan, maar wellicht dat iemand je daar bij kan helpen om dit uit te zoeken?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:04

Ik denk dat het wel kan, alleen moet je er rekening mee houden dat een freelancer in zijn uurloon gecompenseerd wordt voor het gebrek aan zekerheid in zijn werk. Ik werk zelf freelance en voor een uurloon van 25 euro heeft het eigenlijk geen zin om te werken omdat ik dan al mijn inkomen kwijt ben aan mijn kosten. Ik doe de maatschappelijke klusjes dan ook voor minimaal 35 euro per uur. Terwijl iemand in loondienst soms maar een derde daarvan kost.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:09

Denk ook dat je niet veel zzp-er zal kunnen vinden die dit willen doen. Althans, niet als je je richt op studenten, want die gaan zich niet ook nog die administratie op de hals halen naast hun schoolwerk. Daarnaast zit je met studenten met een vrij groot verloop, mede omdat de uren van een (professionele) begeleiding direct aan de schooltijden zit vast geplakt.

Ik moet bijvoorbeeld stoppen komend jaar omdat ik stage moet gaan lopen. Ik werkte van 14/15.15 tot 17.30 ongeveer. Nu ga ik stagelopen van 9.00 tot 17.00. Weg bijbaan :(

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:18

Een andere optie is het aanbieden van tijdelijke contracten.
Je mag drie contracten aanbieden binnen twee jaar.
Twee jaar is een leuke tijd om bijles te geven als zijnde bijbaan, mochten ze langer doorwillen moeten ze er zes maanden "uit".
Maar een beetje logisch plannen met de zomervakantie scheelt al twee maanden ;)
Vele hebben ook een stageperiode van minimaal 5 maanden, dus als je daar een maandje aanplakt kun je weer opnieuw beginnen met de reeks contracten.

Het eerste half jaar mag je een 0-urencontract bieden (alleen de gewerkte weken tellen mee).
Daarna zou je bijvoorbeeld een contract voor drie uren kunnen aangaan.
Met min-max minimaliseer je het risico op het rechtsvermoeden van een hogere arbeidsduur.
Je geeft dan bijvoorbeeld een contract voor minimaal 3 uren en maximaal 24 uren.
Zorg dat de studenten twee vakken kunnen geven, dan moeten die drie uren geen groot probleem opleveren.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:55

Ik zal het contract eens opzoeken. Kijken hoe ze het precies geformuleerd hebben

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:12

Bedenk je goed dat personeel (veel) tijd en geld kost: denk aan loonbelasting, sociale premies, verzekeringen, doorbetaling feestdagen en bijzonder verlof. Misschien willen ze wel een cursus doen. Administratie idem: elke loonstrook kost je geld. Je bent dus per uur veel meer kwijt dan het tientje dat je uitbetaalt (bruto, netto, in- of exclusief vakantieopbouw?). Check overigens ook even of het wel gelijk aan- of hoger dan het minimumloon is.
Nu met de nieuwe WW&Z moet je ook rekening houden met de aanzegtermijn en transitievergoeding!

Werken met zzp'ers kan ook maar die zullen een hoger uurtarief hebben. Daarnaast moet je waken voor een verkapt loondienstverband.

Je zegt dat je niet verantwoordelijk wilt zijn als een docent ziek wordt, maar guess what: als werkgever moet je daarvoor toch echt iets regelen. Stukje risico van het ondernemerschap.

Daarnaast ben ik van mening dat je je ook goed bewust moet zijn van je verantwoordelijkheden en verplichtingen ihkv goed werkgeverschap.
Personeelsmanagement is meer dan zorgen dat hun loon netjes wordt overgemaakt. Functioneringsgesprekken voeren, een lange termijn strategie uitzetten, noem maar op. Ik ben iig blij dat ik een partner heb die vanuit zijn HR-achtergrond mij heel gedegen kan adviseren bij personeels- en salarisvraagstukken.

Ik hoop dat ik je niet ontmoedig maar wil je wel een realistisch beeld van de werkelijkheid proberen te schetsen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:08

@ Plien91, Dankjewel voor je advies maar het werk dat ik nu doe bestaat voornamelijk uit deze taken. Ik weet dus wat er allemaal bij komt kijken, ik doe de hele dag niks anders dan gesprekken voeren en beoordelen haha !

Oke ik ga me morgen inschrijven bij de kvk, ik zal er eens naar vragen of er niet nog een andere methode is die voor mij voordelig is./

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:06

Nou ik ben er geweest (jeej ik heb een bedrijfje *\o/* *\o/* ) en deze vraag even voorgelegd. Het is allemaal veel makkelijker dan ik had gedacht, ik mag gewoon mensen voor mij laten werken zonder contract, die mij factureren en die zelf hun belastingaangifte moeten doen en deze bijverdiensten onder "overige bijverdiensten" moeten boeken. Dit mogen zij doen tot 10.000 euro. Ik heb dan niemand in dienst dus in ben niemands "baas" ofzo, maar ik mag natuurlijk wel zelf kiezen wie er onder mijn naam diensten verleent.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:10

Dan een vraag van mijn kant (gefeliciteerd met je bedrijfje!)
Hoe kunnen ze jou factureren als ze geen KVK danwel BTWnummer hebben gehad ?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:18

Die man bij de kvk zei dat dat niet nodig was. (ik zit in de sector "onderwijs" dus heb helemaal niks met btw te maken) Ikzelf heb wel een btw nummer maar die heb ik ook niet nodig.

Men moet mij gewoon een brief geven met het aantal gewerkte uren, en het uurtarief.
Datum, allebei ondertekenen en klaar.

Deze facturen ga ik wel al standaard maken. Dat alleen bepaalde dingen nog maar ingevuld dienen te worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:43

Ik ben benieuwd of het werkt, zou natuurlijk ideaal zijn. Ben echter blij dat ik zelf geen administratie hoeft te doen naast mijn bijbaan en school, maar dat mijn baas dat allemaal regelt.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:47

Nouja. iedereen moet toch ieder jaar de belasting aangeven. Het enige wat mijn "mensen" dus extra moeten doen is een getal invullen onder het kopje - overige verdiensten - of zo iets.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:05

Ik bedoel meer dat het kan zijn dat dit mensen afschrikt om te solliciteren. Persoonlijk vind ik het prettig dat ik naast alle andere dingen waar ik al druk mee ben, ik alleen even kort hoef te controleren of mijn uren kloppen op mijn loonstrookje per maand en of de jaaropgave klopt. Dan zou ik dat werk zelf moeten doen, wat natuurlijk wel haalbaar is, maar het zou me niet lokken.

Begrijp echter wel dat zeker als het bedrijf nog zo klein is het veel praktischer is om zo te doen. Maar mij zou het niet trekken ;)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:10

Het werkt inderdaad echt zo :j ik wilde het al antwoorden maar zie dat je het al weet. Ik heb zelf dat werk gedaan en maakte maandelijks een staatje op met de gewerkte uren, en tekende dat. Op basis daarvan werd ik betaald. Gewoon netjes opgegeven bij de belasting, die vond dit ook niet vreemd.