Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Xyris schreef:Ja dat is iets waar ik nog in moet duiken. Met 0 winst bedoel ik dat de verkoopprijs de transportprijs dekt.
Zoals ik al zei, ik ben hier niet al te bekend mee. Het gegeven is dat mij dit aangeboden word en mij is gevraagd er eens in te duiken omdat ze een overschot hebben (in Zweden is het aanbod groter dan de vraag). Tis dus een koude douche voor mij. Ik ben nu begonnen bij het kostenplaatje en morgen ga ik eens duiken in hoe het nou zit met btw etc. en waartoe ik nou precies verplicht ben want, enerzijds omdat ik niet verwacht winst te maken dit jaar, ben ik niet belastingsplichtig maar anderszijds, afnemers willen wel BTW af kunnen schrijven. Ik weet niet of ik bonnen uit kan schrijven met 6% btw terwijl ik niet eens een officieel bedrijf ben en of ik uberhaupt verplicht ben een bedrijf te starten terwijl dit mogelijk maar éénmalig is. Ik weet ook niet tot hoeverre een BTW nummer los staat van een bedrijf of dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kinderschoentjes..

(tenzij die leverancier niet aan hen wil verkopen / ze hem niet kunnen vinden).pmarena schreef:Mijn eerste gedachte bij het lezen van je berichten is ook: waarom zouden shops die grote hoeveelheden af willen nemen, dat in hemelsnaam bij jou gaan doen als die waarschijnlijk zelf ook wel die "grootste handelaar op de wereld" kunnen vinden?
Zou jij dan zo'n veel lagere prijs krijgen dan zij?
Ik zou als ik jou was gewoon uitzoeken waar shops / particulieren die van jou zouden kunnen gaan afnemen, NU hun wol vandaan halen, wat ze daarvoor betalen en hoe de kwaliteit enzo is.
Zodat je kan inschatten tegen welke prijs / kwaliteit / service je zou moeten leveren om interessant te zijn. En dan zie je vanzelf wel of dat haalbaar is.
Ik neem aan dat leveren aan jou / inkopen via jou alleen interessant is als jij:
- kopers kan vinden die jouw leverancier anders niet gevonden hadden
- jij veel inkoopt (en zelf opslaat) waardoor kosten relatief laag kunnen blijven
- jij vervolgens in kleinere hoeveelheden verkoopt
Immers als je grotere hoeveelheden verkoopt direct vanaf de leverancier vandaan dus niet vanuit eigen voorraad....dan kunnen die kopers net zo goed (beter!) direct bij jouw leverancier bestellen(tenzij die leverancier niet aan hen wil verkopen / ze hem niet kunnen vinden).
Sowieso moet je om met BTW te kunnen werken een bedrijf met BTW nummer zijn.
Kun je überhaupt wel inkopen zonder BTW nummer, doet je leverancier dat?
Ik neem aan dat jij bij aankoop ook BTW moet betalen?
Het is wel lekker als je die BTW terug kan vragen en dat kan dus alleen met een BTW-nummer.