Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Roosch schreef:Ik heb een half jaar gewerkt tijdens mijn tussenjaar en ik stond te trappelen om weer aan de studie te gaan, idem voor andere mensen in mijn omgeving. De baantjes die je met alleen een vo-diploma kunt doen, zijn, mits je van een béétje intellectuele uitdaging houdt, niet bepaald van dien aard dat je er heel gelukkig van wordt als je dat voor de rest van je leven moet doen. Ik was in elk geval wel goed klaar met mijn schoonmaakbaantje na een half jaar.Ik zou een tussenjaar niet gebruiken als een jaar om te werken (in Nederland). Als je eenmaal het gevoel van zelf je eigen geld verdienen hebt gehad, is het heel moeilijk om de focus weer op leren te leggen. Als je eenmaal die structuur van het werken hebt gehad is het moeilijk om dat weer terug om te buigen.
Ik baal zelf wel van het feit dat ik nooit een tussenjaar heb genomen om te reizen.
En mocht je wel een baan vinden met voldoende doorgroeimogelijkheden en ruimte om jezelf te ontplooien, is het niet doen van een studie imo helemaal geen probleem - je zou dan eventueel nog een thuisstudie of deeltijdstudie kunnen doen als je echt per se een papiertje wilt.
Ik ben van mezelf niet iemand die veel geld uitgeeft dus ik heb in dat jaar goed kunnen sparen en had er eigenlijk ook geen moeite mee om weer terug te gaan naar basisbeurs + bijbaan. Het ligt denk ik ook een beetje aan hoe je er zelf instaat.
En na een paar weken was ik alweer gewend.
Lara_Silver schreef:Ik heb een tussenjaar genomen toen we emigreerden en ik heb dat als heel prettig ondervonden. Nieuw land, nieuwe mensen etc. In Nederland had ik het nooit gedaan, had het nut er niet van in gezien. Verder kleven er imo geen nadelen aan, wellicht een klein leeftijdsverschil met de rest van je opleiding en een beetje moeite om je weer te vinden in het schoolritme, maar thats it.
Nu bijna mijn eerste studiejaar erop zitten, en het bevalt prima! Natuurlijk is het eerst even omschakelen, maar anderzijds, je hebt een vwo diploma op zak tegen die tijd. Dus je zou gek zijn als je niet verder zou studeren na je tussenjaar.
. Ik geloof dat hij zelfs de grootste fan van mijn reisblog was 
assie schreef:Mijn vader wilde absoluut niet dat ik zou gaan. Hij heeft zelfs het ultimatum gesteld dat als ik op reis zou gaan, ik thuis niet langer welkom was.
Tegen zijn verwachting in antwoordde ik toen "ok! Doei!"![]()
Ik heb daarna een maand bij vrienden gelogeerd, toen vertrok mijn vliegtuig en nog voordat ik landde in Hongkong was mijn vader bijgedraaid. Ik geloof dat hij zelfs de grootste fan van mijn reisblog was
Dus advies: zelfs als je ouders er ernstig tegen zijn; gewoon gaan. Maak die keuze voor jezelf. Jij moet tenslotte je leven leiden, niet een ander
Emma_V schreef:Dat laatste zou ik je sowieso aanraden, ook voor jezelf.Niet dat ik er nu al uit ben, maar stel dat ik een tussenjaar zou nemen, hoe vertel je dit aan je ouders? Ik heb het al aangekaart, mijn vader vond het een goed idee als ik niet zeker weet wat voor studie ik wil gaan doen. Maar mijn moeder vindt het dus echt een slecht plan![]()
Uiteindelijk is het natuurlijk mijn keuze en dat respecteert ze ook maar het zit me niet helemaal lekker als niet allebei mijn ouders er achter staan.
Tips? Zijn er mensen waarvan de ouders het ook een slecht idee vonden, en hoe hebben jullie dit dan gedaan?
Mijn plan was om ook voor mezelf goed op een rijtje te zetten wát ik precies wil gaan doen in dat jaar en het dan zo aan mijn moeder uit te leggen.
Als je een plan hebt, loop je minder snel het risico dat je in een soort van sleur raakt en aan het eind van het jaar plotseling denkt: wat heb ik nu eigenlijk gehad aan mijn tussenjaar?Emma_V schreef:Bedankt voor de reacties! Heb er echt wat aan![]()
Dus eigenlijk is het een beetje een gok om een tussenjaar te nemen? Of ik vind het daarna weer leuk om aan een opleiding te beginnen, of ik ga mijn geld en vrije tijd missen. Nu is het wel zo dat ik 17 ben als ik mijn vwo examen doe en het jaar daarop in januari pas 18 word, dus ik kan best een jaar missen.