Pesten op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Pesten op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:27

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van berichtgeving op het nieuws over pesten op het werk open ik dit topic. Ik weet niet of hij hier thuishoort, wel heb ik naar een soortgelijk topic gezocht maar heb ik niks kunnen vinden.
Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die gepest worden of die misschien bepaalde collega's zelf pesten.
Ik zelf kan hier een klein beetje over meepraten, ik heb sterk het gevoel dat ik soms wordt buitengesloten. Nu praat ik over gevoel en niet over feitelijk buitensluiten omdat ik vaak hoor van anderen wanneer ik het met hun hierover heb dat ik niet zo raar moet denken en het vast niet zo is.
Maar ik ben benieuwd wat bokt hier van vind en of dit door anderen wordt herkend.

Eunomia

Re: Pesten op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:42

Ik werk inmiddels niet meer bij dat bedrijf, maar als ik met twee bepaalde collega's moest werken werd ik ook altijd buitengesloten voor mijn gevoel.

Ook was ik druk aan het werk en waren zij 2 van de 3 uur aan het kletsen in het magazijn. Vond dat altijd er onprettig, maar als ik er iets van zou zeggen was het altijd 2 tegen 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:43

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik ben weggepest. Heeft mij flink getekend. :n

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:44

Jans schreef:
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik ben weggepest. Heeft mij flink getekend. :n

Hier idem -O-

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:47

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar pesten ook flink voorkwam. Goed dat dit onder de aandacht is gekomen. Heb na aanleiding van een ander forum het idee dat er een taboe op dit onderwerp ligt.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:51

Om op jou terug te komen xCarpediem merk ik dat de gene met een grote mond (populair en vaak niet hard werken) altijd een hand boven het hoofd wordt gehouden en de mensen die wel hard werken maar niet de hele dag door praten (zoals ik) er de dupe van raken.. > krijgen meer of sneller hun zin.
Dat is hier in ieder geval zo :j
Laatst bijgewerkt door xNathaliee op 03-06-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:52

Stampeltje schreef:
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar pesten ook flink voorkwam. Goed dat dit onder de aandacht is gekomen. Heb na aanleiding van een ander forum het idee dat er een taboe op dit onderwerp ligt.

Ik denk dat het taboe vooral ligt op pesten bij volwassenen. Want wij volwassenen pesten elkaar toch niet? Daar zijn we toch veel te volwassen voor? En als volwassene word je toch ook niet gepest, maar dan heeft je toch een leuk, gevat antwoord op plagerijtjes en dan is het toch klaar?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:54

Op een 'volwassen' manier pesten (oke deze woordencombi is niet helemaal toepasselijk want volwassen volwassen is het niet maar jullie begrijpen me) is ook meer sneaky denk ik. Kindjes pesten (meer/vaker) door te schelden of echt te zeggen dat je iemand niet mag. Op het werk kan je je dat vaak niet veroorloven (wat zullen je collega's of je baas er van vinden) en wordt het gedaan door uitsluiten, sarcastische opmerkingen enz.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:57

mijn moeder zit momenteel middenin een rechtszaak ,
ze word niet zozeer weggepest maar kapot gemaakt,
ze heeft die afdeling en lokatie zelf opgezet en nu loopt alles er en moet ze weg ze doen dit op een hele hele nare manier,
alles en iedereen word tegen me moeder opgezet, niemand van haar team weet wat er speelt en ze mogen geen contact met haar opnemen, tot me moeder zelf daarheen ging, en die meiden zeiden van joh wat speelt er allemaal ?
en daarna kwam alle stront naar boven, het is een samenzweerderij tussen lokatie manager interm aangestelde doos en wat collega's die op mam haar baan aasen ..
erge vind ik dat mijn moeder zich bijna heel dr leven heeft ingezet voor haar werk, en met plezier werkte altijd voor iedereen klaar staat , en nooit nooit een verkeerd woord over iemand zei ,
bij problemen onderling loste me moeder alles op met goede communicatie, goed overleg ect.
en nu ? nu word ze naar een andere lokatie verbannen, ze word in een soort traject gezet er word over dr schouder meegekeken , ma doet alles al jaren zoals het hoort en dan nu ?

doet mij zeer om mijn moeder zo te zien , en hoop hoop ook echt dat dat hele bedrijf op de bek gaat vooral het managment die intrem doos, (wellicht zit ze op bokt tis een paarden liefhebster helaas )
meerdere mensen zijn hierbij betrokken , en het gaat zo oneerlijk , en zo afgespeeld op de man, mij ma is dit gewoon zo niet gewend en had dit ook totaal niet aan zien komen ,
ergste is dat niemand op de werkvloer zelf, dus collega's en vrienden , van niks weten, en vooral geen contact mogen zoeken met mijn moeder, dit is dus gelukkig wel gebeurt dus mama heeft dr verhaal kunnen doen aan dr team , en die stonden met de oren te klapperen ! wisten niet wat ze hoorde , en vervolgens, ...heeft het team een mail gestuurd naar managment waarom het zo moet dat het zo echt niet kan , en waarom ze geen cotnact met mijn moeder mogen hebben ...
toen ineens werd gezegd oh nee wij hebben nooit gezegd dat jullie geen contact op mochten nemen hoor met ***** ineens werd alles omgedraaid , ....

hoop dat mijn ma de zaak wint en daarna echt bij kan komen van al deze pesterijen en kapot maak verhalen want foei als ik een keer mee zou mogen naar een gesprek dan zou ik helemaal uit mijn plaat gaan !! (heb niet hetzelfde lieve karakter als mijn moeder :D )
dan kan mama daarna gewoon weer soliciteren ze heeft keurige papieren meer dan mening mens in de functie nodig heeft, en een onberispelijke staat van dienst ...dit is puur kapot maken, pesten treiteren ect over de rug van mijn moeder

altijd een hele sterke vrouw , maar nu , ik werd er in het begin van het hele process echt verdrietig om hoe mijn ma in elkaar stortte , ze krabbelt op gelukkig en heeft vechtlust, maar het hele gezin heeft er wel hinder van , we kennen onze moeder niet zo, en ik voel vooral kwaaddheid naar bepaalde personen en zou deze dan ook is heel graag alleen willen spreken .... ~~}> dont touch my mom !

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:14

Wow dat het zover is gekomen zeg tot een rechtszaak pff..
Kan uit je verhaal opmaken dat het ook niet rechtstreeks pesten is maar stiekem bluh kan daar niet tegen -O-

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:23

Niet gepest recht op mij af. Maar ik stond met iemand anders op de zelfde afdeling. We waren goed aan elkaar gewaagd, alleen hij had een hogere positie. Ik vond het wel prima. Alleen hij vond mij een bedreiging. Heeft er alles aan gedaan dat mijn contract niet verlengd werd. Na 1,5 jaar is hem dat inmiddels gelukt. Nou hij mag er blij mee zijn. Maar de brief naar hogere hand ligt al wel klaar. Want het beleid op de vloer is gewoon te triest voor woorden.

Precies wat er al gezegd werd. Zo'n persoon word ook altijd het hand boven het hoofd gehouden. Nu hij alleen op de afdeling staat. Is het voor mijn achter gebleven collega's echt een hel. Alleen ze durven er niks van te zeggen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:27

Ik denk dat dit soort dingen overal gebeuren en dat er nooit verandering zal komen, helaas. Smurfje, heb jij niet dat je denkt gelukkig werk ik daar niet meer. Ik heb het hier ook ben er nog maar voor even en ben aan de ene kant wel blij dat het voor mij nu aftellen is alhoewel in deze tijd ook wel het principe geldt: werk is werk. Maar dan had ik hier alleen gebleven vanwege de inkomsten en niet omdat ik het zo naar mijn zin heb..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:31

Ik vond het werk echt super leuk. En mijn overige collega's ook. Alleen mijn ene collega en manager waren hopeloos. En zolang hun daar werken is er geen haar op mijn hoofd die terug zou willen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik pesten zie op de werk vloer. Dan zeg ik er wat van. Ik kan er gewoon niet tegen als mensen buiten gesloten worden. Bij mij is dat niet gebeurd. Maar voor andere zou ik het wel doen

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:33

Wat heftig, ik had er voor die campagne nu niet bij stil gestaan dat dit zoveel gebeurd. In het bedrijf waar ik werk weet ik vrij zeker dat het niet gebeurd, hangt een hele fijne sfeer en er zijn geen mensen die duidelijk buiten de groep vallen. Puur uit interesse; in wat voor sector komen jullie dit tegen en werken jullie vooral met lager opgeleide collegas of hoger opgeleide collegas? Sterkte voor iedereen die hier wel mee te maken heeft!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:37

Ik heb wel meegemaakt dat een collega's werd gepest. Ik was daar in dienst als een stagiair en zij als vrijwilliger. Super leuke vrouw (wel beetje anders dan de rest, maar op een leuke manier). Ik vond het echt te triest voor worden, en probeerde het altijd voor haar op te nemen.. Werd me soms niet in dank afgenomen. Gelukkig had ze snel een leuke baan gevonden waar ze wel wordt gewaardeerd.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:40

Ik vind een goede werksfeer heel belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan het werk zelf! Als je fulltime werkt zie je je collega's waarschijnlijk vaker/langer dan je partner dus ik vind het wel belangrijk dat je het goed met collega's (natuurlijk niet iedereen) kan vinden. Ook voor je thuissituatie is het van belang, ik heb het in het begin gehad dat ik al mijn frustraties uitte op mijn vriend en die wist ook niet zo goed wat hij er mee moest. En omdat hij niet ziet hoe het er soms aan toe gaat kregen wij er wel eens discussies over.
Ik gooi liever niet openbaar in welke sector en op welk niveau ik werk, wil dat per pb wel vertellen mochten mensen het willen weten.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:40

Bij ons heeft het niks te maken met opleiding of ervaring. Maar een manager die erg laks is. En collega die jaren met de manager heeft gewerkt en hun samen naar ons bedrijf zijn gekomen om het op te starten.

Dus het moet via hun manier. Manager staat nog wel open voor input, maar is er gewoon weinig. En collega duwt alles door je strot, moet op zijn manier. Eigen initiatief word doormiddel een memo op je hart gedrukt dat het niet de bedoeling is. En is te laf om het 's middags even met je over te hebben face to face

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:40

Ik heb n collega die flauwe dingen doet. De gastoevoer van het fornuis uitdraaien. De soeplepels die ik wel gebruik en zij niet verstoppen. Dat soort onzin. Maar echt pesten... Nee, bij mij op t werk niet.

Wel gehad dat ik ergens stage liep, tegelijkertijd met 3 anderen. Ik en 2 andere meiden zaten op een (gewezen)flexplek naast het koffiezet apparaat en de printer. De enige mannelijke stagiair had tijdelijk bij de assistent van de baas op kantoor gezeten omdat het 4de bureau op de flexplek nog even leeggehaald moest worden. Toen die leeg was zou stagiair nummer 4 ook gewoon bij ons komen zitten, maar de assistent vond het wel gezellig en liet hem op het kantoor zitten. Zij bestelden steeds vaker op kosten van de zaak broodjes, hielden deodorant gevechten in de gangen, hij kreeg alle leuke klusjes terwijl wij dingen deden als treintijden overtypen. Ook zaten ze vaak samen (vaak zelfs met de manager(s)) erbij een van de andere stagiairs uit te lachen, zowel in haar gezicht als achter haar rug om. Je gaat toch niet meer met een lekker gevoel naar je werk.
Voor mijn gevoel was dat niet zozeer pesten, als wel gewoon kinderachtig gedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:43

Helaas gebeurt dit zo ontzettend vaak, vooral als er bezuinigingen of reorganisaties zijn dan is het al snel raak. Iedereen is bang voor zijn functie en ziet een ander als bedreiging dus dan is het vaak raak met allerlei steken onder water tot proberen in een goed blaadje bij leidinggevenden te komen ten koste van anderen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:46

Hier geldt niet eens het feit van bedreigende collega's. Afdeling is zojuist uitgebreid en er komen steeds nieuwe collega's (gaan er ook wel een aantal weg maar volgensmij niet omdat die hier worden weggepest). Ik merk met het aannemen van nieuwe collega's wel dat er selectief wordt gekeken of de sollicitanten in de groep passen. De 'groep' grote-mond-TE-enthousiast-en-vooral-gezellig heb ik het dan over :Y)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:53

Soms kun je het als volwassenen op een werkvloer waar niet gepest wordt, niet voorstellen hoeveel impact dit kan hebben. Ik schrik nog steeds oprecht van de zaken die voorbij komen, en ben blij dat ze er zoveel aandacht aangeven. Mensen die echt moedwillig de grond in getrapt worden, verdienen die steun!
Ik hoop oprecht dat er nu wat mee gedaan wordt, behalve die bekende doofpot.

Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar de sfeer negatief was en mensen niet op een zakelijke manier met elkaar konden omgaan, dat tekent ook wel hoor. Maar daar werd niemand persoonlijk gepest, alleen was de manier van communiceren in het algemeen not done.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 16:03

Het ligt er misschien ook wel aan hoe je omgang met mensen gewend bent. In sommige bedrijfsculturen is het gewoon om 'zakelijk' met je collega's om te gaan. Zoiets als buitensluiten wordt dan sneller door mensen opgemerkt terwijl dat helemaal niet de bedoeling was van de collega's die het deden. Anderszijds, en dan kijk ik naar mezelf, moet ik ook geen redenen o.i.d. bedenken voor hetgeen wat er gewoon gebeurd. Je eigen gevoel heeft vaak wel gelijk en als je je verstoten, genegeerd of buitengesloten voelt dan zal dat wel ergens vandaan komen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:20

Mijn vader (63) werkt al 35 jaar bij hetzelfde bedrijf. 2 jaar geleden kreeg hij een aantal nieuwe collega's en werd mijn vader gepest vanwege z'n leeftijd en flaporen. Mijn vader zei er niks van, het werd steeds erger en uiteindelijk kwam hij ziek thuis te zitten. Toen hij na 2 weken weer ging werken bleef het doorgaan, een directielid viel het op tijdens de lunch. Er zijn gesprekken gevoerd, waarschuwingen uitgedeeld en in personeelsdossier, het pesten ging ver, heel ver maar mijn vader durfde niks te zeggen tegen leidinggevende, bang dat het nog erger werd, maar ze werden bljjkbaar wel in de gaten gehouden. Want de aanstichter heeft uiteindelijk ontslag gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:37

Dat was het bij mij ook.. ik durfde er niks aan te doen omdat de aanstichter nogal goede maatjes was met de baas.

Uiteindelijk ben ik met een bore/burnout thuis komen te zitten. Ik kreeg namelijk op ten duur ook geen leuk werk meer, en daar kon men zogenaamd ook niks aan doen..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:00

Gelukkig mama3 dat het voor je vader in de gaten is gehouden.

Heel vaak word het door hogere hand niet gezien.

Veel mensen beseffen idd niet wat voor impact het heeft.

Lastig hè jans. Hopelijk ben je goed opgeknapt, en zit je snel weer in een fijne werk sfeer